Vraag

• ShaqSleazy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-08-2023
Ik heb een pc met windows 8.1 (64 bit) , moederbord is P5W DH Deluxe van asus. Nu ondersteunt het moederbord normaal tot 8GB (staat in specificaties,DDR2).

Ik had 1 lat van 2GB (ook corsair) al zelf en had in de winkel dus 3 latjes bij besteld die mijn moederbord ondersteunt en dat zou deze zijn:

Corsair Value Select
DDR2
2 GB
DIMM 240-pin
800 MHz / PC2-6400
CL5
1.8 V
unbuffered
non-ECC

Nu eenmaal thuis RAM geheugen bij gestoken en als ik in windows ging kijken bij mijn systeem stond er bij geïnstalleerd geheugen 8GB maar tussen haakjes maar 3,12 GB beschikbaar...

Bij het opstarten zelf liet hij telkens ook maar 320000 MB zien en met opstarten bedoel ik het zwart scherm met alle specificaties. In BIOS zelf stond bij RAM 8GB.

Terug met de persoon van de winkel gebeld en hij wilde er direct naar kijken. Dit heeft hij geprobeerd:

-4 identieke latjes gestoken van 2GB corsair

-BIOS update naar versie 3001

https://www.asus.com/be-n...Deluxe/HelpDesk_Download/

-Andere videokaart gestoken

Telkens liet hij zien maar 3,12 GB beschikbaar bij geheugen.

Dit zou hij toch niet mogen tonen of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via br00ky op 05-02-2017 21:38)

• ShaqSleazy
Oplossing gevonden, Memory Remap in BIOS op enabled gezet (voor 64-bit systemen) miscchien dat TERW_DAN dit bedoelde?

toch bedankt!

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je nog ergens in de bios een memory gap instellen? Wil soms nog wel eens helpen.

Verwijderd

Waar lees je het geheugen af? Als ik bij mij in taakbeheer > broncontrole kijk zie ik van de 16GB grofweg 4Gb in gebruik en 12GB beschikbaar waarvan 9GB standby en 3GB beschikbaar.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:23
Configuratiescherm-->Systeem daar kijkt hij.

Heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Heb toen de geheugensloten eens goed schoon gemaakt met wat 97% alcohol en daarna weer laten drogen, En toen was het bij mij de probleem weg.

Maar er kunnen vast ook andere oorzaken zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door popie op 05-02-2017 19:32 ]

• ShaqSleazy
TERW_DAN schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:17:
Kun je nog ergens in de bios een memory gap instellen? Wil soms nog wel eens helpen.
Kan je hier wat meer info over geven?

Hier enkele screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1bwc9.png

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34g7i47.png

[ Voor 22% gewijzigd door ShaqSleazy op 05-02-2017 20:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• ShaqSleazy
Oplossing gevonden, Memory Remap in BIOS op enabled gezet (voor 64-bit systemen) miscchien dat TERW_DAN dit bedoelde?

toch bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik bedoelde inderdaad de remap. Heet zo nu en dan nog wel eens anders.

Wat 't doet is je geheugen heradresseren, omdat de adressen waarschijnlijk voor andere hardware in gebruik zijn. Door die op te schuiven kun je wel alle geheugen aanspreken. Mooi dat 't daarmee is opgelost.
Pagina: 1