[PC] GitS SAC - First Assault Online

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mxoJyiD.jpg
Sinds gisteren is open beta van start gegaan van het bekende anime GitS SAC. Ghost in the Shell Stand Alone Complex.

Het is speelbaar via Steam en is gratis. Ik stel even snel samen hier wat je kunt verwachten.

Het spel zelf:
GitS SAC FAO is een online shooter. Het lijkt beetje op Counter Strike model, want je moet als team samenwerken en enemy proberen tegenhouden met doelen vernietigen, veroveren of simpelweg neerknallen als deathmatch.
Het staat onder hoed van NEXON Korea / Amerika. Sommigen zullen naam herkennen via het spel Vindictus.
Dat klinkt natuurlijk niet als nieuw in de oren met zo'n spelvorm.

Unlocken en punten verdienen:
Binnen het spel kun je op verschillende manieren items unlocken en gebruiken.
Tijdens spelen kun je punten scoren. Dit is voor je levelen. Door levelen heen en afhankelijk van je wapen gebruik worden items unlocked. Het lijkt dus beetje op Battlefield 3/4 opzet, ook daar dien je te spelen om onderdelen voor je wapens te kunnen unlocken.

Na unlocken kun je niet meteen gebruiken. Je moet GP punten voor hebben om ze te kunnen kopen. Die krijg je na elke battle als het goed is als rewards.
Heb je genoeg GP punten, dan kun je wapenonderdelen kopen en gebruiken.

Je kan ook direct kopen met NX punten, met geld dus. En dan is er ook MC, Memory Cell, aanwezig om dingen te kopen. Ik hoop dat het niet veel p2w wordt met NX.

Wapens samenstellen
Zoals ik al zei, je moet zelf werk doen om items te kunnen unlocken en kopen. Dan kun je zelf wapen uitrusting bepalen (wordt onder F1 tot F3 gekozen), en ook kiezen hoe wapens uitgerust worden.

Het feit dat het beetje afgekeken is van Battlefield 3/4 is opzet van zelf wapens customizen. Aim assist, barrel, muzzle, grip, je herkent ze al. Elke aanpassing zorgt ervoor dat je beter mikt, maar ook minder opvalt tijdens gevecht (als je opvalt en lawaai maakt, komt er rode pijl op de minimap)

Classes
De spel heeft ook diverse classes voor je. Elke class heeft unieke eigenschappen. Hier denk je beetje aan Team Fortress vanwege classes. Het komt ook beetje overeen, maar er is geen dokter in de zaal aanwezig.
In Open Beta is blijkbaar nog alle classes beschikbaar, maar bij Live moet je ze 1 voor 1 unlocken denk ik.
9 classes zijn aanwezig:
- Saito: voor heat sensing en skill sync
- Togusa: seeker drone (zoekt enemy op en ontploft)
- Motoko: Onzichtbaar en skill sync
- Batou: raket werper
- Ishikawa: cyber sentry (een mobiele turrent plaatsen)
- Maven: shield
- Paz: Hyper sprint en skill sync
- Borma: Nanogel armor en skill sync
- Kuro: Emp generator (storen van anderen)

Let wel op Skill Sync. Hiermee kun je je skill even doorgeven aan anderen zodat anderen kunnen gebruiken of zien wat jij ziet. Het is tactisch voordeel in combat.
Je wordt kennisgemaakt met belangrijke skills voor combat in het begin tijdens training.

Zoals je kan zien is een teamwork nodig met juiste classes keuze om succesvol te kunnen voldoen. Natuurlijk kan team vol Motoko's ook wat doen, maar is niet altijd ideaal, zeker niet bij hack sessies en bommen plaatsen.

Tachikoma
Er is ook Tachikoma deel, een mobiele tank, die je zelf kan samenstellen en ermee sturen. Helaas kan het ook gehackt worden en kan dan vernietigd worden. Samenstellen gaat niet zomaar, er zit maximale gewicht op. Ook hier moet je keuzes maken. Hier kom ik nog op terug.

Belangrijk om te weten tijdens spel
Je kunt niet healen. Er is nog geen dokter in spel. Het is ook geen goed idee om te rushen maar zorgvuldig te doen en samenwerken.
Ondanks verschillende hoogtes kun je niet overal klimmen. Alleen via trappen kan het.
Er is ook kleine val schade aanwezig, en omdat je niet kan healen moet je dus rekening mee houden.

De speciale skills zoals onzichtbaar zijn werken niet continu. En als energie "op" is duurt het even voordat je weer kan gebruiken. Je kan wel optimaal doen met skill sync via ander zodat je weer onzichtbaar kan.
Gebruik dus spaarzaam en pas alleen toe als het nodig is.

Elke actie die je doet zal opvallen en is op de minimap te zien als rode marker. Let dus goed op.

Eerste reactie op spel
GitS SAC FAO laat zich eenvoudig spelen, maar het valt op dat sommige mappen nogal klein zijn. Als map klein is, kun je zo naast spawnpunt staan en reeds schade maken op enemy. Bij grotere mappen gaat het beter.
Je zou denken dat je kunt campen, maar dat is niet zo goed idee. Vanwege sommige classes word je locatie makkelijk verraden. Blijven bewegen is beter.
Omdat ik Battlefield 3/4 speel, herken ik veel punten in het spel. En door classes krijg je ook beetje Team Fortress gevoel bij. Helaas kun je niet elke persoon uniek maken voor jezelf, maar dit is ook geen MMO. Hooguit wat andere pak en kleine looks kun je wel je character iets anders maken.

Uit verhalen in Steam is er wat kritiek op netcode, en schieten gaat best snel met headshots. De aim is nog vrij sterk. Ik kan nog niet veel zeggen omdat het open beta is, er kan nog wat veranderen.

Omdat ik liefhebber ben van GitS reeks, is het wel leuk om wat te spelen. Veel meer dan shooter met verschillende spelmodes is het niet. Wil je snel spelen, kun je gebruik maken van Dive keuze. Dan word je snel in het spel gezet. Tijdens dive mode kun je ook map voten zodat je toch beetje variatie hebt of favoriete mode kan spelen. De video beelden die je ziet komen uit direct anime (dus reeds bestaande beelden!), maar de intro is zelf van het spel.

Er zijn nu meerdere servers open over hele wereld, ook in Amerika. De EU server is er ook en daar zit ik in. Het is ook enige met de goede ping.

Zit je ook in het spel? Laat dan bericht achter en welke steam / characternaam je hebt.
En natuurlijk kunnen we wat over praten. :)