Het is tijd voor een nieuwe monitor maar zie door de bomen het bos niet meer. HDR, G-sync, display ports, CES2017, refresh rates.... wat is nu de moeite waard of zal ik nog even wachten?
Ik zoek een?
Curved monitor. Deze gaan grofweg in twee versies 29-inch 2560x1080 of 34-inch 3440x1440. Nu lijkt 34-inch mij een beetje groot maar wel heel gaaf, dus ik sta voor beiden open.
Wat is je budget?
Rekbaar maar laten we zeggen: 1000 euro
Waar gebruik ik het voor?
Desktop applicaties en af en toe een shooter/RPG/adventures. Geen hardcore gamer en ook geen design werkzaamheden. Ik hoef tijdens gamen dus niet per se maximale resolutie met max fps, maar als ik toch een nieuw scherm koop verwacht ik wel een mooie kleurweergave.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Core i7 6700K (niet overgeklokt)
ASUS NVIDIA GeForce GTX 970 (niet overgeklokt)
Ik ben niet van plan om in de nabije toekomst een extra of nieuwe videokaart te kopen.
Wat zijn mijn twijfels?
Ik zoek een?
Curved monitor. Deze gaan grofweg in twee versies 29-inch 2560x1080 of 34-inch 3440x1440. Nu lijkt 34-inch mij een beetje groot maar wel heel gaaf, dus ik sta voor beiden open.
Wat is je budget?
Rekbaar maar laten we zeggen: 1000 euro
Waar gebruik ik het voor?
Desktop applicaties en af en toe een shooter/RPG/adventures. Geen hardcore gamer en ook geen design werkzaamheden. Ik hoef tijdens gamen dus niet per se maximale resolutie met max fps, maar als ik toch een nieuw scherm koop verwacht ik wel een mooie kleurweergave.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Core i7 6700K (niet overgeklokt)
ASUS NVIDIA GeForce GTX 970 (niet overgeklokt)
Ik ben niet van plan om in de nabije toekomst een extra of nieuwe videokaart te kopen.
Wat zijn mijn twijfels?
- G-Sync: Dit limiteert het aantal schermen maar is het echt nodig? Hebben alle andere schermen V-Sync? Dit lijkt mij ook al een hele verbetering maar G-Sync lijkt mij een plus.
- Paneel: Geen specifieke voorkeur, IPS of VA ook prima
- Refresh Rate: Ik heb mij laten vertellen dat 100Hz toch echt lekkerder kijkt, laat dat dan mijn minimum zijn.
- HDR: Zijn er al HDR schermen? Als ik toch een nieuwe koop komt er een interessant HDR curved scherm uit binnen een paar maanden?
- Display port: Volgens mij heb ik DisplayPort 1.2 op mijn videokaart. Limiteert mij dit en heeft het uberhaupt zin om naar 1.4 poorten te kijken voor mijn nieuwe monitor?
- CES2017: Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en er zitten een paar mooie schermen tussen. Zou het lonen om hier op te wachten (paar maanden) ivm prijzen die gaan zakken? Zitten hier nog veelbelovende modellen tussen die perfect aan mijn wensen zouden voldoen?
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899