Curved monitor met G-Sync

Pagina: 1
Acties:

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:47
Het is tijd voor een nieuwe monitor maar zie door de bomen het bos niet meer. HDR, G-sync, display ports, CES2017, refresh rates.... wat is nu de moeite waard of zal ik nog even wachten?

Ik zoek een?
Curved monitor. Deze gaan grofweg in twee versies 29-inch 2560x1080 of 34-inch 3440x1440. Nu lijkt 34-inch mij een beetje groot maar wel heel gaaf, dus ik sta voor beiden open.

Wat is je budget?
Rekbaar maar laten we zeggen: 1000 euro

Waar gebruik ik het voor?
Desktop applicaties en af en toe een shooter/RPG/adventures. Geen hardcore gamer en ook geen design werkzaamheden. Ik hoef tijdens gamen dus niet per se maximale resolutie met max fps, maar als ik toch een nieuw scherm koop verwacht ik wel een mooie kleurweergave.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Core i7 6700K (niet overgeklokt)
ASUS NVIDIA GeForce GTX 970 (niet overgeklokt)
Ik ben niet van plan om in de nabije toekomst een extra of nieuwe videokaart te kopen.

Wat zijn mijn twijfels?
  1. G-Sync: Dit limiteert het aantal schermen maar is het echt nodig? Hebben alle andere schermen V-Sync? Dit lijkt mij ook al een hele verbetering maar G-Sync lijkt mij een plus.
  2. Paneel: Geen specifieke voorkeur, IPS of VA ook prima
  3. Refresh Rate: Ik heb mij laten vertellen dat 100Hz toch echt lekkerder kijkt, laat dat dan mijn minimum zijn.
  4. HDR: Zijn er al HDR schermen? Als ik toch een nieuwe koop komt er een interessant HDR curved scherm uit binnen een paar maanden?
  5. Display port: Volgens mij heb ik DisplayPort 1.2 op mijn videokaart. Limiteert mij dit en heeft het uberhaupt zin om naar 1.4 poorten te kijken voor mijn nieuwe monitor?
  6. CES2017: Ik heb het een beetje in de gaten gehouden en er zitten een paar mooie schermen tussen. Zou het lonen om hier op te wachten (paar maanden) ivm prijzen die gaan zakken? Zitten hier nog veelbelovende modellen tussen die perfect aan mijn wensen zouden voldoen?
In de pricewatch heb ik al heel wat modelletjes bekeken. Volgens mij zijn de modellen vanaf 800 euro (Dell Ultrasharp U3415W Zwart) tot de top-of-the-line (Asus ROG Swift PG348Q) allemaal prima. Maar sinds de CES2017 is er weer wat vernieuwing. Zou de HP Omen X35 of de nieuwste AOC wat voor mij zijn?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 12:31
Op dit moment zijn er maar twee monitoren in de pricewatch die aan jouw wensen voldoen en 1000 euro of minder kosten:

pricewatch: Acer Predator Z271bmiphz Rood, Zwart
pricewatch: Acer Predator Z35 Rood, Zwart

Gsync is absoluut de moeite waard. Nooit meer last van tearing en geen last van input lag zoals bij Vsync het geval is. Gsync is een must naar mijn mening.

Volgens mijn zijn er op dit moment nog geen monitoren met HDR

• Refrag
Bedankt voor je snelle reactie! Hoeveel modellen heeft Acer wel niet?
De Z271 heeft als resolutie 1920x1080 en dat vind ik te laag. Hier wil ik wel op vooruit gaan.
De Z35 is interessant maar is zowaar nog groter, 35-inch! Dit gaat dan wel ten koste van je DPI.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Refrag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:05:
Bedankt voor je snelle reactie! Hoeveel modellen heeft Acer wel niet?
De Z271 heeft als resolutie 1920x1080 en dat vind ik te laag. Hier wil ik wel op vooruit gaan.
De Z35 is interessant maar is zowaar nog groter, 35-inch! Dit gaat dan wel ten koste van je DPI.
Tja met zoveel eisen en voor minder dan 1000€ moet je ergens concessies maken. Eerlijk denk ik dat je beter nog even kan wachten tot de prijzen draaien. Je wil overigens geen 1440p ultrawide op je GTX970 draaien dat gaat ie niet trekken.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-02 20:46
Weet je zeker dan een scherm van 1000 euro wel past bij je wensen? De manier van gamen vereisen waarschijnlijk geen G-sync scherm. Natuurlijk heb je minder last stutter bij lagere framerates, maar gezien je niet op de hoogste instellingen wil spelen, gaat V-sync voor jouw gebruik hetzelfde resultaat geven, de games rijmen dan met de refreshrate van je monitor. V-sync wordt geregeld via de (ingame) software, en is dus geen eigenschap van een monitor.

Als je dan toch 1000 euro wil uitgeven, dan zou ik een goedkoper scherm kopen en je GPU upgraden naar bijvoorbeeld een GTX 1070. Maar ik zou eerlijk gezegd minder uitgeven gezien je wensen. Een curved 34" 3440x1440 van een paar honderd euro minder en genoegen nemen met Low-medium graphics, echter een 29" 2560x1080 past beter bij je systeem. Deze zijn een gigantisch stuk goedkoper, twee zijn over het algemeen goedkoper dan één 34 incher.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Waarom niet een 1440 UW freesync monitor. En als Vega uit komt je 970 verkopen en er een rx 490 of beter voor kopen. Financieel zal je even duur uit zijn. Alleen krijg je er veel meer FPS voor terug. Wat goed is voor speel ervaring.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Voor zover ik weet heeft Windows nog geen HDR support, ik zou deze eis laten varen. Ik denk ook niet dat er al monitoren voor zijn, in ieder geval betaal je teveel. 100 Hz 3440x1440 kan op DP 1.2. 120 Hz zou ook nog net moeten lukken, 144 niet meer.

Voor GSync betaal je een grove meerprijs. In principe vind ik de tips om te wachten tot de zomer om te zien of Vega iets brengt geen slecht plan. Je huidige grafische kaart kan zeker geen 3440x1440 60 Hz aan, 2560x1080 60 Hz zal het limiet zijn in AAA games.

Mocht het puur voor desktop applicaties zijn, zou ik geen meerprijs betalen voor 100 Hz. Er is te weinig beweging om het verschil te kunnen zien.

• Refrag
Wow goede feedback. Vega ken ik niet maar blijkt nieuwe architectuur voor AMD GPU te zijn. Jullie zetten mij wel aan het denken mbt tot de beperking van mijn huidige videokaart! Had de gtx970 dan toch overschat.
Ik zit niet vast aan nvidia of AMD maar zou dus bij de koop van de monitor mee rekening kunnen houden. Ik hou btw ook de vraag/aanbod beetje in de gaten om te besparen maar budget is secundair aan mijn eisen.

Ik zie nu bijvoorbeeld de Samsung CH711, geen free of gsync maar niet zo groot 2560x1440 en 29-inch.

[ Voor 10% gewijzigd door Refrag op 06-02-2017 15:32 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Tenzij je twee applicaties naast elkaar open wilt hebben, zou ik voor desktop applicaties overigens geen widescreen nemen, dan is 1440p leuker.

Een 970 is ongeveer even sterk als een 1060, dus volledig in staat 1080p te doen, daarna wordt het moeilijk.

[ Voor 28% gewijzigd door lactaxative op 06-02-2017 16:26 ]

• Refrag
Ha! Ik zit hier al maanden over te twijfelen en nu heeft mijn vrouw er lucht van gekregen. Ze heeft dezelfde dag de ASUS PG348Q gekocht :o
Beetje overkill maar er is in ieder geval een knoop doorgehakt :p

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Refrag schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:43:
Ha! Ik zit hier al maanden over te twijfelen en nu heeft mijn vrouw er lucht van gekregen. Ze heeft dezelfde dag de ASUS PG348Q gekocht :o
Beetje overkill maar er is in ieder geval een knoop doorgehakt :p
Heb je wel genoeg geld over voor een 1080/1080ti:P
Pagina: 1