Korte pauze bij inschakelen PC, zwart scherm en reboot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:31
Hallo allemaal,

In verband met de aanschaf van wat nieuwe onderdelen, wil ik mijn oude processor (i5) en videokaart (GTX 970) in mijn andere, tweede desktop plaatsen. Normaal gesproken heb ik weinig moeite met het (ver)bouwen van een PC, maar nu lijk ik voortdurend iets over het hoofd te zien. Bij het opstarten lijkt de computer korte tijd (een seconde) op te starten, waarna de fans een paar seconden stoppen en de PC vervolgens weer verder gaat met starten. Tot slot schakelt hij zichzelf uit en start hij opnieuw op.

Hebben jullie enig idee wat dit probleem veroorzaakt?

Ik heb al mijn Crucial Ballistix geheugen vervangen, de videokaart ontkoppeld en alle aansluitingen van de voeding gecheckt. Helaas zonder effect. De PC deed het voor de verbouwing nog prima. Toch krijg ik niet de indruk dat het een probleem is met de 'nieuwe' videokaart of processor.

- Asrock H97 ITX moederbord
- 2x Crucial Ballistix 4gb geheugen
- Crucial SSD (128gb)
- Asus Strix GTX 970
- i5 processor voorzien van Tranquillo 2 koeler
- Seasonic 600W voeding

Alvast dank voor het meedenken!

Groet,

Joeri

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 15:30
Bios gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Goed idee! Ik heb de cmos batterij tijdelijk verwijderd en nu geeft hij niet meer die rare pauze bij opstarten (ook doet hij geen auto. reboot), maar ik heb helaas nog altijd zwart beeld (met of zonder videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
En als je de "oude" onderdelen van deze pc
terug plaatst, doet ie het dan wel? Dus herstel de situatie eens naar vóór de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik heb wel geprobeerd zonder videokaart (zoals de oude situatie), maar ik zal de processor morgen ook even vervangen. Hopelijk levert het wat op, hoewel dat zou betekenen dat er wat mis is met de nieuwe processor. Ik heb overigens wel gecheckt of deze goed geplaatst is en dat was het geval (ik was alleen wat enthousiast geweest met koelvloeistof, maar dat lijkt me toch niet de oorzaak). Maargoed, tot zover weer bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Kan ook zijn dat het bios van je Asrock nog geflashed moet worden voordat ie de nieuwe processor herkent? Dat zou je even bij Asrock kunnen checken.

Koelpasta is een kleine hoeveelheid voldoende en die vervolgens uitstrijken met bijvoorbeeld een bankpasje.

[ Voor 27% gewijzigd door wijbro op 06-02-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:14

Zorian

What the fox?

wijbro schreef op maandag 6 februari 2017 @ 00:11:
Kan ook zijn dat het bios van je Asrock nog geflashed moet worden voordat ie de nieuwe processor herkent? Dat zou je even bij Asrock kunnen checken.

Koelpasta is een kleine hoeveelheid voldoende en die vervolgens uitstrijken met bijvoorbeeld een bankpasje.
Nooit uitstrijken! Dat doet de koeler zelf als je hem erop drukt. Met uitstrijken vergroot je de kans op oneffenheden in het oppervlakte van de koelpasta waardoor het minder effectief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 22:05
Zorian schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:12:
[...]

Nooit uitstrijken! Dat doet de koeler zelf als je hem erop drukt. Met uitstrijken vergroot je de kans op oneffenheden in het oppervlakte van de koelpasta waardoor het minder effectief wordt.
Lijkt me stug dat dat het probleem is hier, ok, hij kan te warm worden en zichzelf dan throttlen/uitschakelen maar direct niet natuurlijk.

Wat je zou kunnen doen is de computer opbouwen buiten de kast, begin een keertje opnieuw. Plaats alles opnieuw en check of de ram in de juiste slots zit. Start de computer buiten de case op en kijk of hij dan start, doe dit met zo weinig mogelijk extra's, zonder hdd's e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
Zorian schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:12:
[...]

En zo hebben we allemaal onze eigen dingetjes Zorian. In de pakweg 40 jaar dat ik
nu pc en aanverwante hardware doe heb ik de koelpasta wanneer nodig en probleemloos altijd op deze manier opgebracht. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Sorry voor de late reactie! Ik kon door omstandigheden een paar dagen niet verder met de PC.

Ik heb de oude processor (i3) inmiddels weer geplaatst, maar helaas. Het levert geen beeld op (ook niet zonder HD's). Het lijkt er dus op dat er tijdens de vervanging iets mis is gegaan, want nu werkt dus ook de oude set-up niet meer. Raadselachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
wijbro schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:45:
[...]

En zo hebben we allemaal onze eigen dingetjes Zorian. In de pakweg 40 jaar dat ik
nu pc en aanverwante hardware doe heb ik de koelpasta wanneer nodig en probleemloos altijd op deze manier opgebracht. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden :)
Dat maakt ze nog niet correct ;) Met uitstrijken veroorzaak je niet een nucleare explosie, je brengt er wel luchtbellen in wat gewoon zonde is van de temperaturen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Bedankt voor de koelpasta tips jongens, maar het probleem blijkt te worden veroorzaakt door het linker geheugenslot. Alle mogelijke combinaties geprobeerd en telkens als de linkerkant bezet is heb ik geen beeld. Vreemd, want ik snap niet wat er in die korte tijd verkeerd kan zijn gegaan. Misschien dat de CPU-koeler (Tranquillo 2) 'm in de weg heeft gezeten. Die had ik er voorheen niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

rdejongjr

Gnome

Check de backplate van je koeler eens, dikke kans dat er een scherp randje aan zit welke in de print richting geheugen prikt.

• Joeridev
rdejongjr schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:46:
Check de backplate van je koeler eens, dikke kans dat er een scherp randje aan zit welke in de print richting geheugen prikt.
Nope, helaas. Niks prikkends. De backplate is wel licht krom getrokken, omdat ik de moeren aan de voorkant zeer strak moest aandraaien. De moeren hebben ook heel licht wat kunststof van het moederbord geschraapt, maar zou dat een oorzaak kunnen zijn? Mocht je niet bekend zijn met het systeem van Gelid, heb ik hieronder een foto van Tweakers geplaatst. De hoge schroeven met veer, die de koeler uiteindelijk op z'n plek moeten houden, zijn overigens extreem lastig te monteren omdat de backplate schroeven zo kort zijn.

Ik heb inmiddels een nieuw moederbord geinstalleerd en weer doet het probleem zich voor: de PC start twee seconden, schakelt twee seconden uit, start weer twee seconden, etc. Ik heb de paperclip-proef gedaan met de voeding, heb de voeding vervangen, de processor vervangen; maar telkens doet het probleem zich voor.

Echter: ook bij het nieuwe moederbord blijkt de eerste geheugensocket een probleem. Raadselachtig! :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/crqrFsSZjNUn3NB7YEKWmiUb/full.jpg

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:27

rdejongjr

Gnome

Goede kans dat het door weg geschraapte coating toch sluiting heeft gemaakt, ook al met de intel stock koeler kunnen proberen? (kunstof mount, kan (bijna) niets mis mee gaan).

Ik ben zeer bekend met oa de gelid koelers, de plakkertjes ter bescherming van het moederbord doe ik ook altijd op het moertje, dan zijn ze nog mee te nemen naar een ander bord. Ook montage van de Tranquilo 2 vond ik best aardig, als je veel moeite moet doen om het ding er op te krijgen doe je wat verkeerd.

De moertjes van de backplate kunnen (zeker zonder eventuele ringetjes en/of strak aandraaien) sluiting veroorzaken en ook de uiterste puntjes van het backplate zelf, klein bobbeltje is al genoeg om in een spoor in het pcb te prikken en de shit kort te sluiten. De afwerking was niet geweldig bij de rev2 (Cooler Master voor de EVO series ook trouwens, zelfde backplate constructie)

[ Voor 31% gewijzigd door rdejongjr op 16-02-2017 21:10 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Hmm, ik zie dat een of twee sporen zijn onderbroken door de schraap van het moertje. Zou dat de reden kunnen zijn? Is dat nog te herstellen, bijvoorbeeld door middel van een conductive pencil?

De stock koeler levert helaas geen ander resultaat. Ik ga zo nog even mijn oude moederbord met stock koeler proberen, maar ik vrees dat dit mobo dezelfde (lichte) schade heeft.

** Bij het andere moederbord gebeurt precies hetzelfde. Het zijn twee verschillende soorten (asrock) moederborden, dus ik vind het wat verdacht dat in beide gevallen hetzelfde gebeurt. Ook al zouden moertjes een paar sporen op de printplaat rond de cpu socket hebben onderbroken, is de kans dan niet nihil dat exact hetzelfde gebeurt? (na aantal sec. uitschakelen en weer opnieuw opstarten)

[ Voor 34% gewijzigd door Joeridev op 17-02-2017 11:56 ]

Pagina: 1