Wij hebben een vakantieverblijf, ons kantoor en onze woning op 1 netwerk zitten. Ik wil het netwerk gaan aanpassen en vraag daarom jullie mening.
Wij hebben netwerk met wifi via 5 unifi ap's met daarop 2 SSID's. Eentje voor onszelf en een tweede gast SSID met daarop via de unifi controller guest restrictions (Post-Authorization Restrictions for 192.168.0.0/16). Daarmee kunnen de gasten op het wifi onze apparatuur niet zien en ook elkaar niet.
Even samengevat:
Ik wil ons netwerk nu aanpassen. Mijn idee is om de unmanaged switches te vervangen door Netgear GS108Ev3 managed switches. (mooiste zou wellicht zijn om ubiquiti switches te kopen, maar dat wordt me wat te kostbaar. Heb er 6 nodig).
Vervolgens wil ik 3 vlan's aanmaken op de draytek router en de switches. In de unifi controller stel ik de ap's in om vlan id 2 te gebruiken voor onze prive SSID en vlan id 3 voor het guest SSID.
Mijn vragen:
Wij hebben netwerk met wifi via 5 unifi ap's met daarop 2 SSID's. Eentje voor onszelf en een tweede gast SSID met daarop via de unifi controller guest restrictions (Post-Authorization Restrictions for 192.168.0.0/16). Daarmee kunnen de gasten op het wifi onze apparatuur niet zien en ook elkaar niet.
Even samengevat:
- Draytek Vigo 2925n router
- Unmanged Netgear switches
- 5 Unifi ap’s
- NAS
- Printers
- our private workstations
- Unifi controller
Ik wil ons netwerk nu aanpassen. Mijn idee is om de unmanaged switches te vervangen door Netgear GS108Ev3 managed switches. (mooiste zou wellicht zijn om ubiquiti switches te kopen, maar dat wordt me wat te kostbaar. Heb er 6 nodig).
Vervolgens wil ik 3 vlan's aanmaken op de draytek router en de switches. In de unifi controller stel ik de ap's in om vlan id 2 te gebruiken voor onze prive SSID en vlan id 3 voor het guest SSID.
- Vlan1 met dhcp 192.168.1.x voor een default / admin vlan met daarop de managed switches, de unifi controller de unifi ap’s
- Vlan2 met dhcp 192.168.2.x voor onze eigen macs, de NAS, printers, diverse webcams, etc.
- Vlan3 met dhcp 102.168.3.x het gasten wifi.
Mijn vragen:
- Gaat het lukken met de Netgear GS108Ev3 switches of kan ik toch beter wat meer investeren?
- Is dit de juiste oplossing of hebben jullie nog suggesties / correcties?
- Om de boel te kunnen beheren, denk ik dat ik via draytek inter vlan routing een link moeten maken tussen vlan1 en vlan2?