Van AMD APU naar Intel: welke?

Pagina: 1
Acties:

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 16:54
Ik heb op dit moment een systeem met een AMD A8 APU aan boord. Prima systeem, maar de ondersteuning voor Linux is op dit moment een bagger. Het resultaat is dat ik bij kernel updates in oneindige reboot loops terecht kom en ik heb zelfs gehad dat de hele grafische kaart niet gedetecteerd werd en ik naar een basis-VGA resolutie zat te kijken.
Ik begin het zat te worden, dus ik ben aan het overwegen om over te stappen naar een Intel-gebaseerd systeem -- ook met ingebouwde GPU, want gamen doe ik toch niet op mijn systeem. Mijn A8 kan ik wel doorschuiven naar iemand anders die er Windows mee gaat draaien.
Kast, voeding en schijven heb ik natuurlijk allemaal al, dus het zou alleen op CPU & moederbord gaan. En ik wil natuurlijk wel een goede prijs/prestatie verhouding hebben.
Ik draai af en toe een aantal CPU-intensieve taken parallel, zoals video-conferencing en streaming tegelijk. En ik zou ook graag een VM met redelijke prestaties zou kunnen draaien.

Ik heb de laatste jaren de CPU-ontwikkelingen niet meer zo bijgehouden, dus ik vraag jullie om advies. Ik heb wat bij elkaar zitten klikken in de pricewatch (lettend op prijs en de reviews) en ik kom uit op twee opties, een i5 variant en een i3 variant.

Dit is de i5 variant. Voordeel: goedkoper dan de i3-variant, quad-quore. Maar: geen hyperthreading, oudere processor. Geheugen kan ik overnemen van mijn huidige systeem, daar zit ook snel DDR3-geheugen in.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1MSI H81M-E34€ 45,50€ 45,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,49

En er is de i3-variant. Voordeel: Nieuwere CPU, nieuwere socket. Nadeel is wel dat ik, doordat ik DDR4 geheugen zou gaan gebruiken, dat erbij moet halen. Bovendien is dit een dual-core, maar wel met hyperthreading.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 119,75€ 119,75
1MSI H110M ECO€ 53,95€ 53,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,69

Wat zouden jullie me aanraden?

[ Voor 3% gewijzigd door fub op 05-02-2017 14:41 ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

fub schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:41:
Ik heb op dit moment een systeem met een AMD A8 APU aan boord. Prima systeem, maar de ondersteuning voor Linux is op dit moment een bagger. Het resultaat is dat ik bij kernel updates in oneindige reboot loops terecht kom en ik heb zelfs gehad dat de hele grafische kaart niet gedetecteerd werd en ik naar een basis-VGA resolutie zat te kijken.
Ik begin het zat te worden, dus ik ben aan het overwegen om over te stappen naar een Intel-gebaseerd systeem -- ook met ingebouwde GPU, want gamen doe ik toch niet op mijn systeem. Mijn A8 kan ik wel doorschuiven naar iemand anders die er Windows mee gaat draaien.
Kast, voeding en schijven heb ik natuurlijk allemaal al, dus het zou alleen op CPU & moederbord gaan. En ik wil natuurlijk wel een goede prijs/prestatie verhouding hebben.
Ik draai af en toe een aantal CPU-intensieve taken parallel, zoals video-conferencing en streaming tegelijk. En ik zou ook graag een VM met redelijke prestaties zou kunnen draaien.

Ik heb de laatste jaren de CPU-ontwikkelingen niet meer zo bijgehouden, dus ik vraag jullie om advies. Ik heb wat bij elkaar zitten klikken in de pricewatch (lettend op prijs en de reviews) en ik kom uit op twee opties, een i5 variant en een i3 variant.

Dit is de i5 variant. Voordeel: goedkoper dan de i3-variant, quad-quore. Maar: geen hyperthreading, oudere processor. Geheugen kan ik overnemen van mijn huidige systeem, daar zit ook snel DDR3-geheugen in.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1MSI H81M-E34€ 45,50€ 45,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,49

En er is de i3-variant. Voordeel: Nieuwere CPU, nieuwere socket. Nadeel is wel dat ik, doordat ik DDR4 geheugen zou gaan gebruiken, dat erbij moet halen. Bovendien is dit een dual-core, maar wel met hyperthreading.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 119,75€ 119,75
1MSI H110M ECO€ 53,95€ 53,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,69

Wat zouden jullie me aanraden?
Wat is je budget, welke resolutie gebruik je en wat is de rest van je systeem?

Verwijderd

De i3 variant kan goedkoper door een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed te nemen. Ook dualcore met HT en slechts 200 MHz lager geklokt dan de i3. Let wel op dat een H110 moederbord met een recent bios moet zijn uitgerust om een Kabylake cpu, want dat is de G4560, te kunnen ondersteunen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 15:22 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
Neem in je berekening mee dat je huidige geheugen ook wat oplevert bij verkoop, ik vraag me dus af of een nieuwer platform met DDR4 wel zoveel duurder is (in ieder geval niet de 100 euro die nieuw geheugen kost).

Bedenk je ook dat je A8 apu niet zoveel langzamer is als de G4560 bij de zwaardere (multithreaded) taken, dus als je ook snelheidswinst zoekt zou ik gelijk kijken naar een i5 7400/7500.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2017 16:23 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 16:54
UltiemePCNerd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:20:
Wat is je budget, welke resolutie gebruik je en wat is de rest van je systeem?
Meer dan EUR 300 wil ik niet uitgeven.
Ik heb twee monitors die elk 1080p draaien. Een er van via HDMI, de ander via VGA.
Rest van het systeem bestaat uit:
- Kast: Aerocool DS Cube Black Edition Closed
- Geheugen: 2x2GB en 2x8GB
- Voeding: be quiet! System Power 7 300W
- SSD: Crucial MX100 256GB
- HDD: 1TB model
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:20:
De i3 variant kan goedkoper door een pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed te nemen. Ook dualcore met HT en slechts 200 MHz lager geklokt dan de i3. Let wel op dat een H110 moederbord met een recent bios moet zijn uitgerust om een Kabylake cpu, want dat is de G4560, te kunnen ondersteunen.
Goede tip, dank je. Wel gek -- tien jaar geleden had ik ook een systeem gebaseerd op een Pentium. Alsof er al die tijd zo weinig is veranderd.
mitsumark schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:20:
Neem in je berekening mee dat je huidige geheugen ook wat oplevert bij verkoop, ik vraag me dus af of een nieuwer platform met DDR4 wel zoveel duurder is (in ieder geval niet de 100 euro die nieuw geheugen kost).

Bedenk je ook dat je A8 apu niet zoveel langzamer is als de G4560 bij de zwaardere (multithreaded) taken, dus als je ook snelheidswinst zoekt zou ik gelijk kijken naar een i5 7400/7500.
Ik zou de hardware doorschuiven naar iemand die het goed kan gebruiken en niet zoveel te besteden heeft, dus verkopen ga ik niet doen. Ik heb nu 2x2GB en 2x8GB in mijn systeem zitten -- dan zou ik die 16GB houden en die 4GB doorgeven.

Het verschil tussen de 4460 en de 7400 lijkt mij, uitgaande van de specs, minimaal. (Alhoewel wel meer cache geheugen, dat kan natuurlijk wel in 'real-world' scenario's een hoop schelen, maar dat kan ik niet zo goed inschatten.) En als je dan naar de 7500 gaat, dan komt er wel weer 40 euro bovenop voor een snelheidswinst die niet per se de moeite waard is. Mijn systeem is voornamelijk idle, maar zo af en toe wil ik wel veel dingen tegelijk kunnen doen.

[ Voor 72% gewijzigd door fub op 05-02-2017 16:50 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50

Dido

heforshe

fub schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:33:
Wel gek -- tien jaar geleden had ik ook een systeem gebaseerd op een Pentium. Alsof er al die tijd zo weinig is veranderd.
offtopic:
Sterker nog, ik kreeg 24 jaar geleden voor het eerst een Pentium in handen. Alsof er niets veranderd is :P
Pentium was een merknaam die Intel kon beschermen (in tegenstelling tot getallen zoals de 8088/8086/80286/80386/80486) en die daarom wat langer meekan dan die cijfers van vroegah :)
Dat betekent natuurlijk niet dat een moderne Pentium hetzelfde is als die 60MHz (!) processor uit 1993.

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 05-02-2017 16:57 ]

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1