Datakabel of laadkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09-2023
Goedemiddag,

Is het zo dat er verschil zit tussen een datakabel en een laadkabel?

Alvast bedankt

Groetjes Ronald

[ Voor 78% gewijzigd door Ronnielox op 05-02-2017 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik weet niet of je een datakabel en een laadkabel apart moet benoemen, want vaak is de meegeleverde kabel goed.
Maar tussen kabels onderling kunnen er zeker (kwaliteits)verschillen zitten.

Een paar belangrijke punten:
1. Afscherming. Dit is nodig om minder storing op te vangen als je data aan het verzenden bent. Hoe meer storing de kabel opvangt, des te slechter kan de data gelezen worden en gaat de snelheid naar beneden.
2. Draaddikte. Bij het opladen moet er stroom naar het apparaat toe. Hoe dikker de kabel is, hoe minder weerstand de kabel heeft, hoe minder verlies je tussen de oplader en apparaat hebt, en des te efficiënter/beter/sneller gaat het laden.
3. De oplader zelf. Gebruik altijd de oplader die door de fabrikant is meegeleverd. Deze zijn vaak van beter kwaliteit dan van Chinese merken.
4. Laden via de pc, laptop of usb-hub zal waarschijnlijk vaak trager gaan omdat deze vaak niet de gewenste stroom kan leveren. Zeker als je zo'n goedkope hub hebt die geen extra voeding nodig heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Volgens mij zit er geen verschil tussen die kabels er gaat in beide gevallen 5v doorheen. Meestal is het (ontbreken van) de type controller/chip in de laadkabel die bepaald welk protocol kan worden gebruikt. Meeste goedkope kabels hebben alleen een laadfunctie (vaak zonder overspanningsbeveiliging!) omdat er een goedkope controller/chip inzit, terwijl een duurdere controller/chip ook protocollen kan afstemmen waardoor je dus meerder functie, zoals datacommunicatie, kan gebruiken.

Wat betreft kwaliteit tussen kabels in het algemeen, dat wordt hierboven al uitgelegd.

nvm ik dacht aan lighting cable YouTube: How to Identify an Apple original or MFI lightning cable and why thi...

[ Voor 18% gewijzigd door Breezers op 05-02-2017 16:27 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een USB laadkabel heeft geen data aders en is gemarkeerd met een batterij icoon. De kabels die ik ken (heb) laden ook alleen maar op 150mA.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

memphis schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:29:
Een USB laadkabel heeft geen data aders en is gemarkeerd met een batterij icoon. De kabels die ik ken (heb) laden ook alleen maar op 150mA.
Markering kan ook een bliksemschicht zijn.
150mA is wel heel beroerd laag trouwens. USB kan in zijn 'standaard' (2.0) vorm 500mA leveren bij 5v (dus 2,5watt).
Méér dan dat is mogelijk, afhankelijk van de omstandigheden.

Maar even terug naar het onderwerp.
Ja, er bestaat zoiets als een USB kabel die puur geschikt is voor opladen. Deze heeft simpelweg de draden voor de data niet.
Echter, met de huidige snel-laad technieken moeten de data draden juist wél aangesloten zijn. Deze worden namelijk gebruikt door de telefoon en de oplader om met elkaar in overeenkomst te komen wat nu precies het voltage (volts) en stroom (ampere's) moeten zijn.
Snel-laad technieken betekenen namelijk dat er meer volts en amps door de USB kabel worden gestuurd.

Daarom zie je ook eigenlijk nergens meer USB kabels die alleen geschikt zijn voor opladen.
Breezers schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:04:
Volgens mij zit er geen verschil tussen die kabels er gaat in beide gevallen 5v doorheen. Meestal is het (ontbreken van) de type controller/chip in de laadkabel die bepaald welk protocol kan worden gebruikt. Meeste goedkope kabels hebben alleen een laadfunctie (vaak zonder overspanningsbeveiliging!) omdat er een goedkope controller/chip inzit, terwijl een duurdere controller/chip ook protocollen kan afstemmen waardoor je dus meerder functie, zoals datacommunicatie, kan gebruiken.

Wat betreft kwaliteit tussen kabels in het algemeen, dat wordt hierboven al uitgelegd.
Uhm, de kabel zelf kan helemaal niks ;) Er zitten ook echt geen chips in. Het zijn de twee uiteinden die de datalijnen gebruiken om met elkaar te praten en dingen af te stemmen.
Meer dan 5volt kan ook prima door een USB kabeltje heen, mits er snel-laad technieken worden gebruikt.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 05-02-2017 15:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09-2023
Bedankt voor jullie reacties. Er is mij een hoop meer duidelijk geworden.
Pagina: 1