Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe videokaart aanschaffen maar ik wil niet te veel uitgeven. Nou heb ik een AMD processor dus als ik een GPU van Nvidia koop wordt die gebottleneckt. Daarom wilde ik een GPU van AMD.

Mijn oog viel op de RX 470. Maar deze is er in allemaal uitvoeringen van allemaal fabrikanten (ASUS, Sapphire etc.)
Na wat onderzoek gedaan wilde ik de Sapphire RX 470 4GB Nitro+ kopen, deze heeft een hogere base en boost clock. Maar als je hem toch gaat overclocken (wat ik waarschijnlijk ga doen), waarom zou je dan 20 euro meer betalen voor iets dat je gratis toch al kan bereiken.

Mijn vraag is nou, welke RX 470 is het beste en klopt datgene wat ik net zei?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Maar als je hem toch gaat overclocken (wat ik waarschijnlijk ga doen), waarom zou je dan 20 euro meer betalen voor iets dat je gratis toch al kan bereiken.
Omdat dat 'toch al kan bereiken' helemaal niet zeker is. Je kan altijd proberen te overclocken, maar er is geen enkele garantie dat het lukt. En voor 20 euro meer weet je zeker dat je hogere clocksnelheden hebt dan de goedkopere variant.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en is die van Sapphire dan het beste?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:48:
Ik wil graag een nieuwe videokaart aanschaffen maar ik wil niet te veel uitgeven. Nou heb ik een AMD processor dus als ik een GPU van Nvidia koop wordt die gebottleneckt. Daarom wilde ik een GPU van AMD.
Een bottleneck heeft niets te maken met de combinatie AMD en Nvidia, maar met of het ene onderdeel te langzaam is om de volle potentie uit een ander onderdeel te halen.

Zo is jouw FX 4100 ook een flink grote bottleneck voor een RX 470. Een GTX 1060 3GB zal misschien zelfs een mindere bottleneck zijn omdat de drivers van AMD wat zwaarder zijn op de processor (met het probleem dat 3GB te weinig is niet meegerekend).

Ben je van plan om in de nabije toekomst je CPU/Mobo/Ram ook te upgraden? Zo niet dan is een kaart van 200 euro weggegooid geld. Zo ja, dan is de Sapphire een prima keuze, maar wel een dure, eigenlijk te duur momenteel. Je hebt voor minder een kaart met een betere en stillere koeler:
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
En handmatig overclocken is inderdaad ook prima te doen met bijvoorbeeld MSI Afterburner (werkt ook met niet-MSI kaarten). Met de MSI zul je minder last krijgen van hogere temperaturen dan de Sapphire.

Welke videokaart heb je nu? En welke voeding?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 13:19 . Reden: fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Zo is een RX 470 ook een flink grote bottleneck voor jouw FX 4100.
Andersom ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Een bottleneck heeft niets te maken met de combinatie AMD en Nvidia, maar met of het ene onderdeel te langzaam is om de volle potentie uit een ander onderdeel te halen.

Zo is een RX 470 ook een flink grote bottleneck voor jouw FX 4100. Een GTX 1060 3GB zal misschien zelfs een mindere bottleneck zijn omdat de drivers van AMD wat zwaarder zijn op de processor (met het probleem dat 3GB te weinig is niet meegerekend).

Ben je van plan om in de nabije toekomst je CPU/Mobo/Ram ook te upgraden? Zo niet dan is een kaart van 200 euro weggegooid geld. Zo ja, dan is de Sapphire een prima keuze, maar wel een dure, eigenlijk te duur momenteel. Je hebt voor minder een kaart met een betere en stillere koeler:
pricewatch: MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G
En handmatig overclocken is inderdaad ook prima te doen met bijvoorbeeld MSI Afterburner (werkt ook met niet-MSI kaarten). Met de MSI zul je minder last krijgen van hogere temperaturen dan de Sapphire.

Welke videokaart heb je nu? En welke voeding?
Okay heel erg bedankt! Ik schaam me er een beetje voor maar ik heb nu überhaupt geen videokaart :') Het is namelijk al een redelijk oude pc.
En ja ik wil wel een nieuwe. Welke CPU zou jij dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, foutje :P.
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:15:
[...]

Okay heel erg bedankt! Ik schaam me er een beetje voor maar ik heb nu überhaupt geen videokaart :') Het is namelijk al een redelijk oude pc.
En ja ik wil wel een nieuwe. Welke CPU zou jij dan aanraden?
Lees de link die Brooky heeft geplaatst even door en vertel vervolgens waar je systeem nu precies uit bestaat en wat je wilt bereiken met een upgrade en je budget daarvoor. Dan pas kunnen we een goed advies geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een?
Ik zoek een videokaart (GPU) en een processor (CPU). Ik heb al een CPU alleen is die erg oud dus wil ik een nieuwe, ik heb sowieso nog geen GPU. Ik wil hiermee goed kunnen gamen, maar ik hoef geen 300 FPS op AAA titels. Verder zou ik graag een CPU willen hebben die snel is. Ik weet niet zo heel veel af van processoren dus daarom probeer ik het hier.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 140-170 euro uitgeven aan de videokaart en 100-150 aan de processor, maar het mag ook minder. Liever niet meer. Ik zat te denken aan een RX 470 of GTX 1050 ti, afhankelijk van merk CPU.

Heb je bepaalde (merk) voorkeuren?
Ik heb gehoord dat Intel CPU's beter zijn met games en ook van betere kwaliteit, tevens sta ik open voor andere merken. Op het gebied van GPU's zijn er meerdere merken waar ik allemaal voor open sta zoals MSI, ASUS, Sapphire, EVGA etc.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: ASUS M5A78L-M LE met een AMD 780G chipset maar als jullie een intel processor aanraden vrees ik dat deze ook moet worden vervangen.
Processor: AMD FX-4100 3.6 Ghz Quad-Core
SPD: Kingston DDR3 2048 MB Dual
Geheugen: 4GB DDR3 (2x2) 669.6 Mhz
GPU: ATI Radeon 3000 Graphics 347 Mhz 8)7 2GB
PSU: Codegen 460W

Gewoon gebruik in mijn kamer.

Als dit niet genoeg is heb ik nog meer informatie maar volgens mij is die niet relevant. Ook heb ik deze computer niet zelf gemaakt, hij is voor mij gemaakt in 2012/2013 en de man van wie ik hem kocht zei dat ik "doorgroeimogelijkheden" had.
Ik zie graag een antwoord tegemoet!

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Tja, eigenlijk is het nodig om het hele systeem een upgrade te geven.

Processor is flink verouderd en achterhaald, daar hoort dan ook een nieuw moederbord bij.
4GB RAM voor gaming is al ruimte tijd erg krap. Al lange tijd wordt 8GB aanbevolen en tegenwoordig richting de 16GB.
GPU... tja. :+
Voeding zou ik niet meer vertrouwen, onbekend merk, slechte review (http://www.anandtech.com/...-low-price-poor-quality/4) en zeker gezien de leeftijd.

Ik zie voor max €320 weinig hoop, zelfs tweedehands. Doorsparen/meer budget vrij maken en een nieuw systeem lijkt mij hier de enige oplossing.

Wat voor games speel je eigenlijk? Er is namelijk een groot verschil tussen CS:GO en Crysis 3, om maar twee voorbeelden te geven.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

doorgroeimogelijkheden zijn op dat moederborden zeer beperkt. in theorie past er inderdaad een 8320 op, in de praktijk is het moederbord daar niet blij mee en houdt alles in. eigenlijk zou ik een nieuw systeem samenstellen aangezien eigenlijk alles wel aan vervanging toe is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,-€ 67,-
1MSI H110M ECO€ 53,95€ 53,95
1Sharkoon MA-A1000€ 34,-€ 34,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,85

zou een optie zijn, hierin kun je later rustig een i5 of i7 van deze generatie in stoppen, als je een iets luxer moederbordje pakt kun je 't geheugen ook nog makkelijker uitbreiden. Je kunt dan je huidige harde schijf meenemen (aangezien 't budget voor een SSD ontbreekt) en dan 2e hands ergens een GTX760/770 HD7950/7970/R9 280/R9 280X halen, daarmee kun je dan heel behoorlijk gamen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:44:
Tja, eigenlijk is het nodig om het hele systeem een upgrade te geven.

Processor is flink verouderd en achterhaald, daar hoort dan ook een nieuw moederbord bij.
4GB RAM voor gaming is al ruimte tijd erg krap. Al lange tijd wordt 8GB aanbevolen en tegenwoordig richting de 16GB.
GPU... tja. :+
Voeding zou ik niet meer vertrouwen, onbekend merk, slechte review (http://www.anandtech.com/...-low-price-poor-quality/4) en zeker gezien de leeftijd.

Ik zie voor max €320 weinig hoop, zelfs tweedehands. Doorsparen/meer budget vrij maken en een nieuw systeem lijkt mij hier de enige oplossing.

Wat voor games speel je eigenlijk? Er is namelijk een groot verschil tussen CS:GO en Crysis 3, om maar twee voorbeelden te geven.
Ja zoiets dacht ik al. Doorsparen dan maar. Nouja nu dus niet zoveel op pc maar op console speel ik vooral GTA 5 en COD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:49:
doorgroeimogelijkheden zijn op dat moederborden zeer beperkt. in theorie past er inderdaad een 8320 op, in de praktijk is het moederbord daar niet blij mee en houdt alles in. eigenlijk zou ik een nieuw systeem samenstellen aangezien eigenlijk alles wel aan vervanging toe is.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,85

zou een optie zijn, hierin kun je later rustig een i5 of i7 van deze generatie in stoppen, als je een iets luxer moederbordje pakt kun je 't geheugen ook nog makkelijker uitbreiden. Je kunt dan je huidige harde schijf meenemen (aangezien 't budget voor een SSD ontbreekt) en dan 2e hands ergens een GTX760/770 HD7950/7970/R9 280/R9 280X halen, daarmee kun je dan heel behoorlijk gamen.
Okay heel erg bedankt! Ja ik heb al een kast dus dat is niet essentieel. Door sparen dan maar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:52

br00ky

Moderator Harde Waren
En merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Eventueel is het ook leuk om een tweedehands upgradesetje te scoren uit de V&A.
In categorie: Upgradesets zie ik regelmatig leuke i5 upgradesets (CPU + mobo + RAM) voorbij komen. Ivy Bridge setjes (3000 serie) vormen daarin denk ik de sweetspot tussen prijs en prestatie en aanbodkwantiteit, maar als Haswell of zelfs Skylake voorbij komt is dat natuurlijk ook leuk. Moet je wel snel zijn, want leuke setjes gaan ook snel weer weg. :9
NLBUURMAN schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:49:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,85

Leuk lijstje, is inderdaad ook een mogelijkheid.
pricewatch: Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15
1 reepje van 8GB in plaats van 2 reepjes van 4GB --> later makkelijker upgraden. Probleem opgelost. :)
Probleem is dat je dan tijdelijk nog met een "meh" processor moet leven.
Dan later er een Kaby Lake (of tegen die tijd misschien al een opvolger?) i5 in stoppen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1