Ucosan cleanpool bubbelbad besturing defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-12-2020
Mijn vraag
...

Ik heb een Ucosan Cleanpool bubbelbad dat niet meer werkt.. 1. De niveausensor (wel of geen water in bad) functioneert niet. Ook bij geen water een groene Led,... als het bad vol is kun je het met de afstandsbediening even aanzetten. De pomp loop 1 sec daarna valt een relais af in de besturing. Pomp stopt, Led kleurt overigens eerst geel en vervolgens rood. na een paar tellen kun je dit procedé herhalen... Villeroy & Boch gebeld monteur laten komen, volgens hem met niveausensor niks mis althans vervangen leverde geen resultaat op. Zijn volgende advies: koop maar een nieuw bad...
Heb nog ff gedacht dat het de condensator was vd pomp, vervangen, geen resultaat. Iemand hier een idee?

Grtz Frans

[ Voor 4% gewijzigd door Efjepe op 05-02-2017 14:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Gezien hier weinig specifieke bubbelbadexperts zullen zitten moet je denk ik wat meer informatie geven:

- Welke onderdelen zijn er allemaal
- Wat doen ze.
- Hoe hoort het te werken (en wat doet het niet).

En
- Wat heb je aan testen gedaan om te vinden wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 10:57
Kun je wat foto's toevoegen ter verduidelijking?

Als het vervangen van de sensor niet heeft geholpen zal het probleem waarschijnlijk op de printplaat zitten.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Ik moet ff zoeken hoe ik met mn ipad fotoos toevoeg..

Heb inmiddels de condensator van de pomp verangen zonder resultaat. Heb de zekeringen op de printplaat gecontroleerd en de printplaat visueel geinspecteerd. Zekeringen zijn ok. Zie geen (visueel) opgeblazen componenten, condensatoren lijken allemaal intact geen "opgeblazen" actieve componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Uhm, hoe voeg ik fotoos toe in het fotoalbum op mn ipad? Kan ik ze in de editor invoegen? Ben nieuw hier 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
Efjepe schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:37:
Uhm, hoe voeg ik fotoos toe in het fotoalbum op mn ipad? Kan ik ze in de editor invoegen? Ben nieuw hier 🙄
Plaats ze in je dropbox public map, dropbox link kopieëren en plakken in een img kader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
Heb je ook een close-up foto van de printplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
[img]https://https://www.dropbox.com/s/uuim5ib3cg89pr5/Foto%2020-01-17%2015%2041%2003.jpg?dl=0[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Close up van de printplaat en een foto van het aansluitdiagram...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Meet eens op de sensor aansluiting of er een spanning op de plus en de min staat. Dit lijkt namelijk gewoon naar een trimmerpot te lopen.

Tenminste, nu ga ik er vanuit dat de connector bovenin met +S- de sensor aansluiting is?
Als daar geen spanning is, dan werkt de sensor niet en heeft vervanging geen effect.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Er staat 10,5 V op de voeding van de sensor. Op de S en de - staat 0V. Hoe kan ik checken of die sensor defect is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Nu doe ik een aanname over hoe de sensor werkt, maar als je in de Ohm stand meet tussen de draden die op S en + worden aangesloten en je verdraaid het bronzen schroefje, dan zou de weerstand moeten veranderen. Zelfde als je meet tussen S en - , maar dan moet de weerstand in tegenover gestelde richting veranderen. Tussen de draden + en - moet je de maximale weerstand meten van de pot. (Ik denk 5kΩ)

Meten met de draden los uit de connector!

Aanvulling:
En ik verwacht dat als je tussen + en S meet en/of - en S en de sensor zou getriggerd worden, dat de weerstand ook dan veranderd. (Hoe ziet de sensor er aan de bad kant uit? Is ie open?)

Met het bronzen schroefje stel je waarschijnlijk de gevoeligheid van de sensor in.

[ Voor 25% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 19:33 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Weerstand is en blijft oneindig tussen + en - en S en beide spanningsaansluitingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Dan zit of ik er helemaal naast qua werking van de sensor, of er is iets defect. Wat krijgt je als je alleen de plus en min aansluit op de sensor<>printplaat en vervolgens (op de losse draad) spanning meet tussen S(de draad) en min? (en aan het schroefje draait)

Aanvulling:
En wat is het type nummer van de spanningsregelaar links van de sensor aansluiting (met het aluminium heatsinkje) Die 10,8V is een beetje vreemd namelijk

[ Voor 24% gewijzigd door Grenco op 07-02-2017 19:44 . Reden: Wederom een aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Efjepe
Moet gaan werken, wordt vervolgd. Bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Typenummer spanningsregelaar kan ik niet lezen... de bruine S draad losgekoppeld meet ik tussen S en - , 0V met de S draad aangesloten meet ik tusse S en - 4,98 V. Het bad is nu leeg en de indicator is groen, volgens mij een teken dat de niveau sensor niet werkt 🙄... Schakel ik de bubbels in dan begint de pomp ff te lopen (1 sec) en in die tijd daalt de spanning tussen S en - naar 4,5 V draaien aan het schroefje heeft geen enkele invloed op het spanningsniveau van S zowel belast als onbelast....

[ Voor 12% gewijzigd door Efjepe op 08-02-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Zie je de spanning tussen plus en min op de printplaatconnector ook inzakken als de pomp loopt? Ik vermoed dat het probleem op de printplaat zit (uitlezen vd sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Ja, de spanning tussen + en - daalt ook ongeveer een halve volt bij het inschakelen van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Zo dicht bij de spanningsregelaar en onbelast zou dat niet horen te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Het lijkt er mi op dat de spanningsregelaar defect is zou wellicht 12V moeten zijn omdat de relais ook 12V zijn. Doordat de spanning van 10,3 V (ik zag dat ik gisteren 10,8V heb doorgegeven) nu zakt naar 9,75 V bij het inschakelen van de pomp en dat daardoor het relais afvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
Ja, of de spanning naar de spanningsregelaar is te laag. Dat veroorzaakt vergelijkbare problemen. Dit zou kun je controleren. Afhankelijk v/d spanningsregelaar moet de ingangsspanning minimaal 2V> zijn dan de uitgang. Als je toch kans ziet om het type nummer te lezen (misschien door er een foto van te maken met je telefoon?) kunnen we dit bevestigen.

Als je naar de voltreg kijkt vanaf de voorkant (label) dan is de pinout waarschijnlijk IN-GND-OUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Foto maken heb ik geprobeerd maar kan mn toestel net niet zó manouvreren dat er iets leesbaars verschijnt 😏. Ga ff kijken hoe het met 't spanningsverloop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
In 18,2V bij inschakelen pomp wordt dat 16V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
De spanningsregelaar zou ook op 16V nog makkelijk de boel naar (waarschijnlijk) 12V moeten kunnen regelen. Op afstand lastig in te schatten, maar ik verwacht dat de spanningsregelaar defect is.

Extra controle die je nog zou kunnen doen: Boel spanningsloos maken en even weerstand meten tussen GND en Out van de spanningsregelaar. Misschien zit er nog iets laag ohmigs achter de voltreg, waardoor deze overbelast raakt (als zou dan de heatsink >100 graden worden en de voltreg op den duur in thermische beveiliging schieten of z'n magische rook laten vliegen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Efjepe
Ik denk dat ik de spanningsregelaar er maar eens uit ga solderen en op zoek naar een vervanger... tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grenco
Strak plan. Ik denk een TS7812 oid. Laatste keer dat ik heb gekeken waren die goedkoper dan een nieuw bubbelbad.

[ Voor 53% gewijzigd door Grenco op 08-02-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Zou zo maar kunnen 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
L7812CV it is 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
*O*
Spanningsregelaar - type 78 - STMicroelectronics - L7812CV

[ Voor 97% gewijzigd door Grenco op 08-02-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efjepe
Helaas heeft 't niet mogen baten... inmiddels nieuwe besturing gekocht, die werkt, blower werkt, pompmaakt geluid maar pompt geen water rond komt ws omdat er twee kleppen in zitten. Wie weet hoe ik die open kan zetten?

https://www.dropbox.com/s...7%2016%2017%2040.jpg?dl=0

Er staat 196 V DC op maar ook 14 V, er zitten twee zwarte draden aan en een aarddraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Die kleppen moeten die niet aangesloten worden op de besturing? Die kun je niet handmatig openzetten denk ik, of je moet spanning op de spoel zetten (twee zwarte).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:36
Efjepe schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:35:
Helaas heeft 't niet mogen baten... inmiddels nieuwe besturing gekocht, die werkt, blower werkt, pompmaakt geluid maar pompt geen water rond komt ws omdat er twee kleppen in zitten. Wie weet hoe ik die open kan zetten?

https://www.dropbox.com/s...7%2016%2017%2040.jpg?dl=0

Er staat 196 V DC op maar ook 14 V, er zitten twee zwarte draden aan en een aarddraad
Zo te zien staat er 196V DC 14W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil toch graag even reageren op dit algemene topic over het ucosan bad.
Nu heb ik zelf een jaar geleden tweedehands een zelfde soort bad gekocht.
Maar toen ik hem eindelijk geplaatst had en alles naar wens dacht te hebben
bleek onverwacht dat de computer van het bad kapot was.
Nu weet ik niet of men weet wat de prijs van deze unit is maar die kwam
neer op zo'n 600 euro na mijn weten. Dus zoals ook al de monteur uit het verhaal
waarop ik reageer zegt ja koop maar een nieuwe....!?

Well, do you? Or don't you?! I didn't do so!!!

Dus wat doe jij?! Ik heb zeker geen nieuwe computer aangeschaft of plc hoe je het ook wil benoemen. Na alle eerdere problemen die moesten worden verholpen zoals de afvoer en de mengkraan die deels incompleet waren ben ik gaan zoeken naar een goedkope maar wel werkende oplossing.

Wat kan je doen!!! Wil ik eerst even aanvullen met een waarschuwing.
Alles beschreven is en lijkt vrij simpel en kan ook zeker door de huis tuin en keuken klusser worden uitgevoerd mits zij zich ten aller eerst goed informeren.
I must stress!!! Danger be aware water and electricity do not match.
And resulting in possible Dead!
Dus weet waarmee je speelt niet alleen je eigen leven maar ook dat van een eventueel ander iemand. Deze oplossing is dus geheel voor eigen risico bij het toepassen ervan. Je zal moeten weten waar je wat plaatst en hoe je het behoort aan te sluiten zo dat het veilig blijft.

Je bad bestaat uit een vrij complex systeem lijkt het zo maar dat is zeker niet zo.
Ieder bad heeft een reeks aantal units die worden bestuurd meestal zijn dit
twee of drie electronice water afsluiters een grote waterpomp voor de jets
En dan ook nog een hulp pompje ten grote van een kleine normale aquariumpomp. En dan als laatste natuurlijk je lampen en de water sensor en je infrarood ontvanger.

Alles wat kan worden bestuurd door die plc via de infrarood ontvanger is dus aangesloten op het kastje. Lampen en ook de pomp kunnen hierdoor aan en uit.
Inderdaad zorgt de water sensor ervoor dat de pomp niet kan draaien op het moment dat het water level te laag is. Maar voor de rest stelt het niet veel voor.
Wat je zult moeten doen is een simpel schakelbord maken wat door middel van een
sterkstroom relais de betreffende units kan aan en uitschakelen.
Hoe je dit schakelt kan je natuurlijk zelf bepalen met een schakelaar aan de muur of met een afstandsbediening. Je kan immers de water jet pomp en de lampen bij mijn bad op 220v aansluiten. Dit werkt bij mij prima en aangezien ik precies genoeg
sterkstroom relais over had werden me die kosten bespaart.

Dus mochten er mensen zijn die hier meer vragen over hebben advies of
willen hoe dit aan te pakken. Laat even wat weten en dan probeer ik dit zoveel mogelijk toe te lichten.

Have fun and work safe!

De groeten,
Duivelsdoosje >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borgward
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik kwam deze discussie tegen op het Ucosan forum. Zelf heb ik een Cleanpool bad uit 1999 met een defecte afstandbediening. De printplaat is naar de mening van de Servicemedewerker van Villeroy&Boche nog wel in goede staat, want de leds branden rood en groen bij leegloop en vullen van bad. Echter verdere assistentie kan V&B mij niet geven want de service gaat maar tot 12 jaar na aanschaf van een bad.

Teneinde definitief vast te stellen of mijn electronica nog okay is heb ik een werkende Cleanpool (codering) afstandbediening te leen nodig. Wie van de Cleanpool gebruikers met een nog werkend systeem kan mij hierbij helpen?

Sipke Woudstra
Carlierstraat 49
Leeuwarden
0646350340
Pagina: 1