Toon posts:

raar? gedrag dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb een vraag. ik heb gister een dubbele druk knop vervangen door eem hallogeen/gloei dimmer omdat ik 2 lampen heb 1 hallogeen en 1 normaal. ik wil de hallogeen dimmen kunnen en de andere moetvaan uit kunnen. de hallogeen lamp werkt perfect alleen doet de andere lamp sinds de dimmer raar. ik heb er led lampen in gehangen maar die willen nu niet meer uit. ze blijven op volle kracht branden ook al staat de dimmer op uit. met spaar lamp lijkt het goed te gaan tot je hem een tijd aan hebt gehad en uitzet, dan flikkert hij om de 5 seconden. heb ander spaarlampje geprobeerd en die flikkert altijd in uitstand. wat is hier aan de hand?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-10 11:47
Misschien een dimmer die niet compatibel is met led- en spaarlampen? Heb je het probleem ook als je geen spaar- of led lampen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste wil ik nog testen. vind alleen zo maf dat hij aan blijft zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Heb je misschien de spec,s van die dimmer?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
25-200 watt. 230v staat op de verpakking de zekering erin is T1,6AH op de dimmervzelf staat int duits voor hallogeen en gloei lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik gok dat de belasting te licht is voor je dimmer. Ik heb gemerkt dat die minimum load die gespecificeerd is, niet altijd even goed werkt, en als je die load wat groter maakt, dat het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

De korte versie is dat led eigenlijk niet te dimmen is met een traditionele dimmer YouTube: Dimming LED lamps with ordinary dimmers. . En ook met een led dimmer werkt het vaker niet dan wel is mijn persoonlijke ervaring.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BCC schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:18:
De korte versie is dat led eigenlijk niet te dimmen is met een traditionele dimmer YouTube: Dimming LED lamps with ordinary dimmers. . En ook met een led dimmer werkt het vaker niet dan wel is mijn persoonlijke ervaring.
Als het niet werkt met een dimmer die leds kan dimmen dan schilt er iets met de lampen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk moet ik dimbare leds hebben, dacht dat dit standaart was haha. of werken hallogeen lampjes ook? want die zijn er ook voor vitting e27 zag ik

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:50:
25-200 watt. 230v staat op de verpakking de zekering erin is T1,6AH op de dimmervzelf staat int duits voor hallogeen en gloei lamp
Een dimmer met een TRIAC heeft een ondergrens aan stroom nodig om goed te kunnen functioneren. Hiervoor wordt richting de consument duidelijk gemaakt dat er een bepaald vermogen aan de dimmer gekoppeld moet worden voordat die z'n werk netjes kan doen.

Bij jouw dimmer is dat 25W. De gemiddelde LED-lamp zit daar ver onder. IKEA dingetjes zitten ergens rond de 3 á 4 W per spotje.

Wat je kunt doen om de boel netjes te dimmen is door de lampen niet parallel aan elkaar te zetten, wat nu het geval is, maar door ze in serie te zetten. Als het vermogen van beide lampjes bij elkaar opgeteld boven de 25W uit komt zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:33:
[...]

Een dimmer met een TRIAC heeft een ondergrens aan stroom nodig om goed te kunnen functioneren. Hiervoor wordt richting de consument duidelijk gemaakt dat er een bepaald vermogen aan de dimmer gekoppeld moet worden voordat die z'n werk netjes kan doen.

Bij jouw dimmer is dat 25W. De gemiddelde LED-lamp zit daar ver onder. IKEA dingetjes zitten ergens rond de 3 á 4 W per spotje.

Wat je kunt doen om de boel netjes te dimmen is door de lampen niet parallel aan elkaar te zetten, wat nu het geval is, maar door ze in serie te zetten. Als het vermogen van beide lampjes bij elkaar opgeteld boven de 25W uit komt zit je goed.
Duidelijk, nu snap ik waarom die het dus doet. nu nog uitzoeken hoe ik in serie zet of of het met hallogeen e27 lampjes wel werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
[...]

..
Vergeet niet dat de spanning dan halveert over de lampen, waardoor ze misschien helemaal niet gaan branden.
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:22:
hoi,

ik heb een vraag. ik heb gister een dubbele druk knop vervangen door eem hallogeen/gloei dimmer omdat ik 2 lampen heb 1 hallogeen en 1 normaal. ik wil de hallogeen dimmen kunnen en de andere moetvaan uit kunnen. de hallogeen lamp werkt perfect alleen doet de andere lamp sinds de dimmer raar. ik heb er led lampen in gehangen maar die willen nu niet meer uit. ze blijven op volle kracht branden ook al staat de dimmer op uit. met spaar lamp lijkt het goed te gaan tot je hem een tijd aan hebt gehad en uitzet, dan flikkert hij om de 5 seconden. heb ander spaarlampje geprobeerd en die flikkert altijd in uitstand. wat is hier aan de hand?
Voor als ik het zo lees heb je last van een inductiespanning, die ontstaat doordat de schakeldraad vanaf de dimmer naast de fasedraad naar de dimmer gaat vanuit de lasdoos. Het is geen grote stroom die ontstaat, maar het is genoeg om de ledlamp te laten ontbranden. Hetzelfde geldt voor de spaarlampen: deze gaan ook flikkeren door de inductiespanning. Een echt hele goede oplossing hiervoor is er niet, op internet worden vaak suggesties gedaan om de schakel- en nuldraad om te draaien, of dubbelpolig schakelen zodat zowel de fase- als de nuldraad worden onderbroken.

[ Voor 26% gewijzigd door Justin013 op 05-02-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Helemaal waar, daarbij is dan nog niet gezegd dat de lamp goed zijn werk doet. maar de dimmer doorgaans wel
Als als je jampen in serie gaat zetten op een vaste spanning zal het opgenomen vermogen nooit hoger worden, maar lager.
En het word helemaal vaag met de onbekende voedinkjes die je in serie zet

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:01
Lampen in serie zetten om ze te laten dimmen dat lijkt me geen goed plan. De spanning halveert dan en de lampen zijn gemaakt voor 230v niet voor 115v.
Deze dimmer gaat het niet goed doen met led lampen. Je kunt van eltako kleine dimmers kopen die je in de lamp zelf kwijt kunt. Op de plek waar je de draden aansluit.
Op deze lampen sluit je een zogeheten 'pulsdrukker' aan. Dat is een (jn jouw geval dubbele) schakelaar die terugveert. Daarmee kun je de lampen aan en uitzetten en ook dimmen.
Niet alle led lampen zijn dimbaar. Die van jou zo te horen niet.

Wat je in het algemeen kunt doen als een lamp blijft branden als de dimmer uit staat. Een compensator van busch jaeger ertussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dimmers zijn in grofweg 4 soorten:

R=ohmse belastingen (halogeen lampen voor 230V, gewone glas peertjes met wolfraam draad erin)
C = capacitieve belastingen. Meestal zijn dat elektronische trafo's voor 12V halogeen lampjes.
L = inductieve belastingen. Gewikkelde blok of ringkern transformators voor 12V halogeen lampjes

Deze letters kunnen ook in combinatie voorkomen, bv RL, of RC.

LED = Dimmer voor LED lampen.

Je hebt ook "universele" dimmers die RLC aan kunnen (zijn de duurste, en werken op bijna alles (behalve LED). Of ze nou touch of met een draaiknop zijn, maakt niet uit. Het gaat om de letter die op het apppraat staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of dimbare ledlampen kopen, staat er vaak gewoon op bij op de verpakking
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.be/medias/sys_master/hba/h8b/8856805277726.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb even een tijdje getest door in de lamp hallogeen met vitting e27 te draaien. leek goed te gaan tot ik die net ok betrapte op paar keer knipperen terwijl hij uit staat. is de dimmer dan niet goed? het is trouwens een R dimmer

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R dimmer is alleen goed voor "ouderwetse' gloeilampen (of halogeen 230V lampen met een wolfraam spiraaltje).

Als deze het al niet doet, dan is de dimmer kaduuk.

Nieuwe halen.
Pagina: 1