Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Mijn ouders hebben vorige week een hele nieuwe set aangeschaft qua tv, geluid etc...
Nu zitten ze alleen met vier verschillende afstandsbedieningen en dit vinden ze best ingewikkeld aangezien ze niet heel veel met techniek hebben. Mijn vraag is dus wat hier de makkelijkste oplossing voor is?
Het instellen van een mogelijke oplossing mag wat ingewikkelder zijn alleen het uiteindelijke gebruik van een afstandsbediening moet dus gebruiksvriendelijk zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

TV: Samsung UE49KS7000SXXN
Receiver: nieuwste Horizon mediabox
Audio: Bose Soundtouch 300 5.1
DVD: Phillips Bluray speler (wordt nauwelijks nog gebruikt)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ze hebben in het verleden een Logitech harmony gehad, dit was echter een van de eerste modellen.
Hebben ze toen niet een hele goede ervaring mee gehad (dit kan liggen aan hoe die was ingesteld of misschien was de harmony nog niet zo goed toen??).

Ben benieuwd of iemand een goede tip heeft:)

Bij voorbaat dank,

Micha

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-02-2017 13:53)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Een 'Harmony' is een geweldig apparaat, echt DE oplossing voor de overdaad aan afstandbedieningen, maar alleen als
  1. alle apparatuur er goed mee bediend kan worden (TV, receiver, bluray geloof ik wel, bose set weet ik niet), en
  2. degene die de boel instelt weet wat hij doet, dan wel de tijd er in steekt om het goed in te stellen.
Zeker dat laatste weet ik niet of dat bij jou het geval is - en in dat geval wordt zo'n Harmony eerder frustratie dan plezier.

Waar ik eerder naar zou kijken:
Het is allemaal moderne apparatuur en daarbij zijn vaak allerlei systemen ingebouwd om ze samen te laten werken zodat je ze in basis met 1 afstandbediening kan bedienen. Het onderliggende systeem heet CEC, maar volgens mij geeft elke fabrikant z'n eigen marketingnaam er aan.

*ALS* dat in alle apparatuur ingebouwd zit (zou mij niet verbazen), dan zou dat voor je ouders de handigste oplossing zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Een 'Harmony' is een geweldig apparaat, echt DE oplossing voor de overdaad aan afstandbedieningen, maar alleen als
  1. alle apparatuur er goed mee bediend kan worden (TV, receiver, bluray geloof ik wel, bose set weet ik niet), en
  2. degene die de boel instelt weet wat hij doet, dan wel de tijd er in steekt om het goed in te stellen.
Zeker dat laatste weet ik niet of dat bij jou het geval is - en in dat geval wordt zo'n Harmony eerder frustratie dan plezier.

Waar ik eerder naar zou kijken:
Het is allemaal moderne apparatuur en daarbij zijn vaak allerlei systemen ingebouwd om ze samen te laten werken zodat je ze in basis met 1 afstandbediening kan bedienen. Het onderliggende systeem heet CEC, maar volgens mij geeft elke fabrikant z'n eigen marketingnaam er aan.

*ALS* dat in alle apparatuur ingebouwd zit (zou mij niet verbazen), dan zou dat voor je ouders de handigste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Wij hebben zelf de Harmony en instellen is best simpel. Moet alleen wel zeggen dat het model met touchscreen in mijn ogen toch minder is dan met fysieke knopjes. Dit vanwege buttonpresses die je onverhoopt doet of swypen ipv drukken e.d. Dat irriteert me iig nog wel eens.
Maar verder qua besturing heel handig.

Je moet echter wel het ding zelf goed instellen en instellen welke knoppen je nodig hebt. Heel veel wordt al slim door de software zelf geregeld, maar er zijn dingen die je mist. Bijvoorbeeld kun je ook (voor ons dan) een zender als macro invullen 302. Waardoor je met een druk op de knop naar Disney Junior gaat. Enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
Logitech Harmony is superhandig maar luistert (lang) niet altijd, waardoor het alsnog flink ingewikkeld kan worden.

Stel je wilt tv kijken, dan zou hij met één druk op de knop alle bijbehorende apparaten moeten inschakelen maar soms vergeet hij er eentje, dan gaan bv. je tv en de audio wel aan maar je Horizon-box niet. Druk je nog een keer op dezelfde knop, dan gaan je tv en audio weer uit maar gaat je Horizon alsnog aan. Is wel te herstellen maar dan moet je eerst uit het activiteitenmenu naar het apparatenmenu, vervolgens het onwillige apparaat alsnog aanzetten, dan weer terug naar het activiteitenmenu, daarna nog een keer de activiteit ("tv kijken") selecteren want anders reageren de knoppen op de Harmony niet omdat hij niet meer weet welke activiteit je wilt uitvoeren. Echter als je nogmaals de activiteit selecteert gaan je apparaten weer uit omdat de Harmony nu nogmaals een aan/uit-signaal verzendt naar alle apparaten. Bij het opnieuw selecteren van de activiteit moet je dus even je hand voor het IR-zendertje houden zodat het signaal niet aankomt bij je apparaten. Daarna werkt alles prima.

Als je denkt dat je dit soort dingen aan je ouders kunt uitleggen is het een prima optie :)

Heb verschillende Harmony's gehad, ook een universele ab van Harman Kardon en nu een Philips maar dit gedrag komt bij allemaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat ligt veelal niet aan de afstandsbediening, maar kan ook aan een blokkade liggen op het moment van verzenden. Het kan van alles zijn.
Als het overigens een keertje niet lekker werkt, de OFF knop indrukken en weer opnieuw starten. Je moet ten alle tijde wachten totdat de Harmony zegt dat hij klaar is met verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Arunia schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:02:

Als het overigens een keertje niet lekker werkt, de OFF knop indrukken en weer opnieuw starten. Je moet ten alle tijde wachten totdat de Harmony zegt dat hij klaar is met verzenden.
Dit probeer ik mijn moeder nu al 8 jaar lang af te leren. 8)7

Veel apparaten hebben alleen een IR-commando voor on/off, dus geen aparte voor on en off. Als een apparaat dan niet mee aan gaat, en je redeneert net zoals jij of mijn moeder ("have you tried turning it off and on again?"), dan gaat dat ene apparaat dus juist aan op het moment dat je op off drukt. En weer uit op het moment dat je de activiteit herstart. Dit kun je lang volhouden.

Bij problemen druk je beter gewoon op "Help". Een paar n00bfriendly vragen en het is weer gefixt. :)

Zelf trouwens een grote fan van Harmony afstandsbedieningen. Tegenwoordig heb ik de Elite, dus met een Bridge erbij. Geen noodzaak meer om de afstandsbediening te richten dus verloren IR commando's horen eigenlijk ook tot het verleden. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat is ook zo, maar veel apparaten hebben toch de mogelijkheid om aan en uit los van elkaar te hebben, ondanks dat het niet op de eigen afstandsbediening zit. Heb er hier zo al een aantal. Dus voor ons is het dan inderdaad geen probleem. Was meer een idee wat ik gaf. Die keren dat het gebeurd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:17:
TV: Samsung UE49KS7000SXXN
Receiver: nieuwste Horizon mediabox
Audio: Bose Soundtouch 300 5.1
De soundbar is (neem ik aan) aangesloten via HDMI-ARC, deze gaat dan als het goed is gelijk aan en uit met de TV en het volume kun je regelen via de TV (HDMI-CEC). Deze beide functies kan de AB van de Horizon overnemen dus heb je hier genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Bose wegdoen en gewoon over de tv speakers laten luisteren. Bluray speler ook wegdoen. Gelijk een stuk opgeruimder zo voor je ouwelui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Het gaat een Harmony worden.

@ago lekker constructieve reactie, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 23:47:
Bedankt voor alle reacties! Het gaat een Harmony worden.

@ago lekker constructieve reactie, top!
Waarom niet gewoon de Bose afstandsbediening gebruiken voor de TV, audioset en blu-ray/dvd speler? Hebben jullie dit überhaupt al geprobeerd?
Het is namelijk een universele afstandsbediening, dus het zou prima moeten lukken. De smart functies van de TV dan weer niet waarschijnlijk, maar weet niet of je die veel gebruikt.

Het is het proberen waard denk ik. Als het bevalt scheelt het je de aanschaf van een Harmony, zo niet; koop je de Harmony alsnog.
Pagina: 1