Maakt lengte van de binnenkomende xDSL kabel uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-12-2021
Hallo lieve mensen van Tweakers,

Dit is voor meeste van jullie waarschijnlijk basis kennis maar helaas heb ik hier nog nooit mee te maken gehad;

Maakt het uit hoe lang de kabel die vanaf binnenkomend internet naar het modem van KPN/Ziggo loopt is?
Ik ken de algemene " 100 meter voor ethernet " regel, maar weet niet of dit ook hier toepasbaar op is.

Bedankt!

Beste antwoord (via Kevke op 05-02-2017 03:43)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 03:05:
[...]
Het is geen standaard Ziggo modem. Er staat ee Cisco 877VA en de kabel die hier in moet voor xDSL is een RJ11.
De Cisco 877 is inderdaad geen standaard Ziggo modem. Sterker nog, het is een modelletje voor ADSL aansluitingen en überhaupt niet geschikt als Ziggo modem.
Er hangt ook een RJ11 die een kastje in gaat wat naar mijn weten het AOP kastje is.
Dat is inderdaad mogelijk. Betreft hier dan wel een AOP voor een telefoonlijntje en geen Coax.
Dus kan het niet zo zijn dat in het AOP kastje de analoge verbinding al omgezet wordt naar digitaal? Dat zou verklaren waarom er geen coax uit komt.
Nope.... Je haalt hier helaas 2 dingen door elkaar.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:51:

Dit is voor meeste van jullie waarschijnlijk basis kennis maar helaas heb ik hier nog nooit mee te maken gehad;

Maakt het uit hoe lang de kabel die vanaf binnenkomend internet naar het modem van KPN/Ziggo loopt is?
Ik ken de algemene " 100 meter voor ethernet " regel, maar weet niet of dit ook hier toepasbaar op is.

Bedankt!
'
Gewoon zorgen dat je het modem op het AOP aansluit.
Als je vanaf het AOP gaat doorlussen gaat dit in theorie invloed hebben op het signaal

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:51:

Bedankt!
xDSL kabel naar Modem/Router maakt weinig uit, maar korter is altijd beter, maar niks belet je om 10 meter te doen.
TV-kabel voor Ziggo naar Modem/Router maakt wel uit. Meestal max 1,5 meter.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Wim-Bart schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:55:
[...]

xDSL kabel naar Modem/Router maakt weinig uit, maar korter is altijd beter, maar niks belet je om 10 meter te doen.
Goed om te weten! Wij gaan voor ruim 20-30 meter naar het modem, maar betreft daarna vanaf het modem alleen internet en VoIP - Ik ga er dan van uit dat dit geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:02:
[...]

Goed om te weten! Wij gaan voor ruim 20-30 meter naar het modem, maar betreft daarna vanaf het modem alleen internet en VoIP - Ik ga er dan van uit dat dit geen kwaad kan.
Kpn geeft toch als maximale lengte 1 meter op. Zelf heb ik 10 meter met goede kabel en verbinding. Ik merk al iets minder signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Waarom niet het modem bij het AOP zetten en vanaf daar met normale internetkabel verder?
Ik vindt 20-30m bijzonder veel.

Wij hebben ons modem (ziggo kabel) ca 5m van het aop staan. Daarvoor kabel gekregen van de ziggo monteur. Hij kon niks garanderen, maar dan hadden we in ieder geval de beste kans dat het zou werken.

Tot op heden werkt het goed. Maar dat is niks vergeleken met de afstand die jij noemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Bedankt voor jullie advies. Toch niet zo een goed idee dan!

Ander idee;

Wij hebben in de meterkast een mini-patchkastje. 1 van de aansluitingen gaat naar een wall outlet die redelijk dichtbij de locatie zit waar ik het op gemunt heb m.b.t. de eerder genoemde 30 meter die overbrugt moet worden.

Zou het dan een optie zijn om het modem bij het AOP te laten staan in de meterkast en dan een ethernet kabel via het modem in de patch-aansluiting te stoppen. Deze overbrugt dan de 30 meter en komt er uit bij een wall outlet. Klinkt goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:22:
Bedankt voor jullie advies. Toch niet zo een goed idee dan!

Ander idee;

Wij hebben in de meterkast een mini-patchkastje. 1 van de aansluitingen gaat naar een wall outlet die redelijk dichtbij de locatie zit waar ik het op gemunt heb m.b.t. de eerder genoemde 30 meter die overbrugt moet worden.

Zou het dan een optie zijn om het modem bij het AOP te laten staan in de meterkast en dan een ethernet kabel via het modem in de patch-aansluiting te stoppen. Deze overbrugt dan de 30 meter en komt er uit bij een wall outlet. Klinkt goed?
Klinkt inderdaad als een goed alternatief. Cat 5e en 6 kunnen in theorie 100m overbruggen zonder verlies.
Het AOP is daarentegen een analoog signaal.
Meer lengte = meer ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:02:
[...]

Maar waarom niet gewoon modem bij ISRA afmonteren met een kort kabeltje en dan gewoon CAT6 verder?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:26:
[...]

Klinkt inderdaad als een goed alternatief. Cat 5e en 6 kunnen in theorie 100m overbruggen zonder verlies.
Het AOP is daarentegen een analoog signaal.
Meer lengte = meer ruis
Ik vergeet net overigens wat, zie ik.

De kabel die uit het AOP "kastje" komt is een RJ-11 patch cable.

Betekend dat, dat het analoge signaal al in het kastje omgezet wordt naar ethernet?

Bedankt dat jullie de tijd nemen om te reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:34:
[...]

Ik vergeet net overigens wat, zie ik.

De kabel die uit het AOP "kastje" komt is een RJ-11 patch cable.

Betekend dat, dat het analoge signaal al in het kastje omgezet wordt naar ethernet?

Bedankt dat jullie de tijd nemen om te reageren!
Rj11 is bedoelt voor telefoons en gebruikt met een beetje pech slechts 2 aders waar gigabit 8 aders vereist.

Overigens zal een Ziggo modem input vanuit coax willen en geen adsl achtige praktijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:46:
[...]

Rj11 is bedoelt voor telefoons en gebruikt met een beetje pech slechts 2 aders waar gigabit 8 aders vereist.

Overigens zal een Ziggo modem input vanuit coax willen en geen adsl achtige praktijken
Er staat een Cisco 877va modem. :) Die heeft wel een xDSL ingang met RJ11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:49:
[...]

Er staat een Cisco 877va modem. :) Die heeft wel een xDSL ingang met RJ11
Dus... Wat wil je hiermee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:53:
[...]

Dus... Wat wil je hiermee zeggen?
Dus ik hoop(te) dat m'n theorie klopt, dat uit het AOP kastje een RJ11 patch kabel kabel loopt die wel de 30meter lengte naar het modem kan overbruggen zonder risico's voor storing of verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 02:56:
[...]

Dus ik hoop(te) dat m'n theorie klopt, dat uit het AOP kastje een RJ11 patch kabel kabel loopt die wel de 30meter lengte naar het modem kan overbruggen zonder risico's voor storing of verlies.
Ongetwijfeld maar wat wil je precies bereiken met een rj11 plugje richting een Ziggo modem? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 03:01:
[...]

Ongetwijfeld maar wat wil je precies bereiken met een rj11 plugje richting een Ziggo modem? :?
Het is geen standaard Ziggo modem. Er staat ee Cisco 877VA en de kabel die hier in moet voor xDSL is een RJ11. Er hangt ook een RJ11 die een kastje in gaat wat naar mijn weten het AOP kastje is.

Dus kan het niet zo zijn dat in het AOP kastje de analoge verbinding al omgezet wordt naar digitaal? Dat zou verklaren waarom er geen coax uit komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kevke schreef op zondag 5 februari 2017 @ 03:05:
[...]
Het is geen standaard Ziggo modem. Er staat ee Cisco 877VA en de kabel die hier in moet voor xDSL is een RJ11.
De Cisco 877 is inderdaad geen standaard Ziggo modem. Sterker nog, het is een modelletje voor ADSL aansluitingen en überhaupt niet geschikt als Ziggo modem.
Er hangt ook een RJ11 die een kastje in gaat wat naar mijn weten het AOP kastje is.
Dat is inderdaad mogelijk. Betreft hier dan wel een AOP voor een telefoonlijntje en geen Coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Je wil je modem (het ding wat analoog naar digitaal omzet) zo dicht mogelijk op het aansluitpunt van je telefoonlijn hebben zitten. Zeker geen 30m, dat is vragen om problemen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevke
Switchie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 03:18:
[...]

[...]

[...]

Helaas! Heb ook een beetje lopen Googlen en het is me nu allemaal duidelijk.

Kort gezegd: Gewoon weg niet aan te raden, wat ik wil proberen.. :)
Dus gewoon de modem een metertje van het AOP af en over gaan op RJ45.

Nja, veel geleerd weer op deze zaterdag nacht. Heel erg bedankt voor je tijd en slaap lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook met xDSL kun je last hebben van performanceverlies bij lange binnenhuiskabels.

Voorbeeld uit m'n vorige woning: ISRA in meterkast, ongeveer 10m koperpaar verderop wandcontactdoos in woonkamer. 20Mbps ADSL2+-abo, in meterkast ruim 16Mbps haalbaar, in woonkamer krap 11Mbps.

Bij coax (DOCSIS) gaat het trouwens niet om snelheid maar om stabiliteit. Je haalt altijd de volle snelheid, maar op gegeven moment lukt het de modem gewoon niet meer de verbinding overeind te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Wim-Bart schreef op zondag 5 februari 2017 @ 01:55:
[...]

Nou, als je met een VDSL lijntje een 10 meter telefoonkabel gebruikt kan je soms de snelheid wel vergeten. Zelf verleng ik mijn VDSL lijn met zo'n 15 meter doormiddel van cat.5e zonder al te veel problemen maar dichterbij is altijd beter.
Pagina: 1