Hoe het beste computer boven met tv beneden communiceren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 18:57
Ik ben redelijk onderlegd in computers, maar dit kon ik niet uitzoeken in de beschrijvingen en FAQ's op Tweakers.

Ik heb boven een computer met 2 monitoren, waarop Xubuntu draait.
Beide monitoren zijn op 1 videokaart aangesloten.

Beneden in de woonkamer bevindt een TV, met HDMI-aansluiting.
Ik heb geen tv-abbonement, dus ik kan geen TV kijken. Dat deed ik trouwens toch al nooit. :).

Mijn gedachte was om wanneer ik een film wil kijken, ik de TV aanzet, en dan de display output van de computer boven te zien krijg. Vervolgens navigeer ik naar de schijf waarop de films opgeslagen zijn, de output van de computer boven krijg ik te zien op de TV beneden.

Nu zit ik met heikele vragen zoals:
- Volgens mij bestaat er niet zo'n toetsenbord/muis die zo'n grote afstand draadloos kan overbruggen.
- Wanneer de TV uitgeschakeld is, moet er geen output vanaf de computer naar de TV actief zijn, d.w.z. dat de muis niet ineens verdwijnt als ik de muisaanwijzer naar de rand van het scherm beweeg.
- Wat zou qua infrastructuur de beste manier zijn om zo'n lange kabel naar de TV vanaf de computer te kunnen aanleggen.

Iemand die tegen een soortgelijk probleem aangelopen is? :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 16:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Waarom ga je niet kijken naar een Plex server (of varianten)? Dan kun je via DLNA je films op de TV kiezen, eventueel met een Chromecast.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 18:57
Hartelijk bedankt voor je suggestie. Ik weet dat de netwerk mogelijkheid goed ondersteund wordt onder Windows, maar bij Linux is dit minder het geval en wordt door veel TV's niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:10:
Hartelijk bedankt voor je suggestie. Ik weet dat de netwerk mogelijkheid goed ondersteund wordt onder Windows, maar bij Linux is dit minder het geval en wordt door veel TV's niet herkend.
Huh, hoezo? Onder Linux is het toch ook prima mogelijk om een netwerkshare aan te maken? :?
Dat deze niet door tv's herkend zal worden lijkt me stug... Hoezo denk je dit? Een willekeurige NAS draait namelijk ook geen windows based OS. Sterker nog, grote kans dat deze draait op een linux based os.

[ Voor 20% gewijzigd door Switchie op 04-02-2017 23:14 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Wat voor TV heb je precies? Dan kunnen we nagaan welke mogelijkheden daar vanuit ondersteund worden. Mocht dat niet volstaan, dan is het van belang om je budget te weten voor eventuele additionele investeringen. En natuurlijk is het handig om te weten welke verbindingsmogelijkheden er zijn (netwerk bekabeld, of wifi, hdmi etc). Anders wordt het wel erg in het wilde weg raden wat de mogelijkheden zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Koop een PI kastje er om 1, PC als server, Kodi op PI en klaar, onder de 100 euro een media speler :)

Je kan natuurlijk ook voor een paar 100 euro storingsgevoelige kabels enzo aanschaffen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Wim-Bart op 05-02-2017 04:28 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44
Raspberry pi, zet er kodi op. En open daar je Windows shares op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Dacuuu schreef op zondag 5 februari 2017 @ 06:43:
Raspberry pi, zet er kodi op. En open daar je Windows shares op.
Volgende keer mischien de OP lezen..... De PC draait Xubuntu. Die heeft geen Windows shares, die heeft Samba shares. Basically hetzelfde maar het heet anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44
Croga schreef op zondag 5 februari 2017 @ 06:55:
[...]

Volgende keer mischien de OP lezen..... De PC draait Xubuntu. Die heeft geen Windows shares, die heeft Samba shares. Basically hetzelfde maar het heet anders ;)
Has het gelezen, maar binnen 5 seconden weer vergeten. Misschien omdat het geen fluit uitmaakt. Maar samba is de betere bewoording inderdaad. Of je gebruikt nfs shares, lekker stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 21:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat ook kan, is dat je bij de televisie een goedkope „TV box” neerzet. Daar kan je dan een player op draaien, of desnoods een X-server. Dan gaat alles gewoon over het netwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 05-02-2017 07:51 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:14
Wellicht is upnp iets, de meeste recente smart tv's hebben een
Cliënt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

SeatRider

Hips don't lie

Maar in elk geval is een lange HDMI of VGA kabel trekken niet het beste idee.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:09
Je kan natuurlijk ook nog met zoiets als teamviewer(als die er voor Linux is). Besturen met je tablet/telefoon. Niet ideaal maar werkt wel. Een andere optie is een cromecast. Heb er laatst een voor 5 euro 2de hands gekocht. En dan streamen via je telefoon. Werkt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:50
Je zou ook eens naar een Steam Link kunnen kijken
Pagina: 1