Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga hier niet op gamen, zal het hoogstwaarschijnlijk gebruiken als simpele huis-tuin-en-keukenmachine. In de toekomst kan ik hem nog gaan inzetten als VM-host voor bijvoorbeeld ESXi, of desnoods pfSense draaien (2x LAN is hier ideaal voor).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst rond de €400, al is minder altijd beter!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zal deze behuizing het TDP van de G4560 aankunnen? Reviews laten zien dat oudere, minder zuinige CPU's al prima werken, dus ik ging er van uit dat deze dat ook wel zal kunnen. Zeker aangezien de PC vooral lichte programma's zal draaien, en dus weinig belasting zal ervaren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb Intel gekozen omdat de G4560 qua prijs/performance en zuinigheid met kop en al boven de rest uitsteekt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Doodstille PC (vandaar ook de passieve behuizing)
- Erg klein
- VT-x support (voor de toekomst)
- SSD voor het OS.
- Zuinig (evt. 24/7 aan in de toekomst).

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij het beoordelen van deze build. Mijn grootste vraag blijft of ik voor deze DIY build zal gaan of een 7de generatie i3 Intel NUC zal nemen zodra deze wat beter beschikbaar worden. Een nadeel van de DIY is dat de H110T enkel 42mm en 60mm M.2 SSD's ondersteunt, en alle NVMe SSD's beginnen bij 80mm, wat SSD's als de Intel 600p dus incompatibel maakt.

De grootte is perfect, alleen heeft de DIY als voordeel dat er 2 LAN-poorten op zitten en dat de G4560 (gebaseerd op de PassMark-score, ik weet dat dit niet alleszeggend is) veel hoger scoort dan de i3-7100U (5302 vs. 3942). Wat zijn de voor- en nadelen per apparaat en welke zal zuiniger zijn?

Ik heb alvast 2 builds gemaakt, ééntje voor de DIY en de ander voor de Intel NUC. Ik verwacht wel dat de prijs van de NUC zal gaan dalen zodra ze op voorraad komen bij de grote winkels.

DIY:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,-€ 67,-
1Asus H110T€ 89,-€ 89,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 102,50€ 102,50
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 39,91€ 39,91
1Transcend MTS600 128GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,36

Intel NUC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i3BNK€ 323,65€ 323,65
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8 (retail)€ 39,91€ 39,91
1Intel 600p 128GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,51

Alvast bedankt!
- Tyramisu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

Sweatleek

404: Member Not Found

Ik zou persoonlijk voor de zelf bouw pc gaan. Is goedkoper en je kunt hem upgraden in de toekomst (als nodig is)

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
De DeskMini spreekt mij niet echt aan, deels omdat ik de behuizing niet mooi vind, maar ook omdat ik dan de mogelijkheid van het hebben van 2 LAN's verlies.

Het is dan weer wel een goede concurrent voor de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefantk
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-07 22:17
Mocht je voor de zelfbouw pc gaan, bedenk dan wel dat je de BIOS van het H110 moederbord eerst moet updaten zodat hij ook je kaby lake cpu herkent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Stefantk schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:34:
Mocht je voor de zelfbouw pc gaan, bedenk dan wel dat je de BIOS van het H110 moederbord eerst moet updaten zodat hij ook je kaby lake cpu herkent
Had ik al aan gedacht, verschillende bronnen op internet vermelden dat ik kan vragen aan de leverancier of zij het bord alvast willen updaten naar versie 2002!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb de overstap gemaakt van een NUC met kleine fan naar een passief gekoeld systeem en dat bevalt goed. Ook een kleine fan kan irritant zijn als hij op volle toeren gaat draaien als je agar.io open hebt staan.

De kast die ik heb lijkt sprekend op de kast uit jouw build, maar dan zonder de merknaam. Verschil met jouw build is dat in mijn systeem een moederbord zit waarbij de CPU op de „onderkant” van het bord zit: in mijn kast is dat handig omdat je het koelblok dan kunt laten zitten als je geheugen of mSATA wilt uitbreiden. Maar ik vraag me af of dit een standaard formfactor is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 20:28
aawe mwan schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:02:
Ik heb de overstap gemaakt van een NUC met kleine fan naar een passief gekoeld systeem en dat bevalt goed. Ook een kleine fan kan irritant zijn als hij op volle toeren gaat draaien als je agar.io open hebt staan.

De kast die ik heb lijkt sprekend op de kast uit jouw build, maar dan zonder de merknaam. Verschil met jouw build is dat in mijn systeem een moederbord zit waarbij de CPU op de „onderkant” van het bord zit: in mijn kast is dat handig omdat je het koelblok dan kunt laten zitten als je geheugen of mSATA wilt uitbreiden. Maar ik vraag me af of dit een standaard formfactor is.
Dit is een wat ouder topic maar je hebt mij interesse gewekt. Heb jij misschien een link van jou behuizing? Ik heb interesse om deze ook te kopen.
Pagina: 1