Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321523

Topicstarter
Goedendag!

Situatie:

Ik wil graag een HP S3260NL upgraden, aangezien de PC al tig jaar oud is en met de huidige specs niet echt meer mee kan.
Het eindresultaat wat ik wil bereiken is een pc die een vlot opstart en weer een paar jaartjes mee kan, voor een leuk prijsje.
De PC wordt gebruikt voor ZEER simpele dingen, zoals mail & Facebook checken, het standaard verhaaltje.
Vandaar dat ik de kosten in principe zo laag mogelijk wil houden.

Huidige Specs:

Software: Windows 7 Home Premium
CPU: Intel Pentium Dual Core E2140
HDD: 500 GB
Werkgeheugen: 2 GB RAM
Moederbord: ASUSTEK LOCKTITE 5.00 (http://support.hp.com/us-en/document/c00916910)

Voor meer info: (pricewatch: HP Pavilion Slimline s3260.nl

Relevante software en hardware die ik gebruik:

*Vrijwel alle oude hardware (Moederbord, RAM, PCI tv kaart, Videokaart etc.) gaan eruit, dus qua hardware zou ik alleen de dvd drive + HDD willen behouden, HP pocketdrive bay wordt toch nooit gebruikt.
*Ik zou de HDD er wel in willen laten zitten (als extra opslag schijf, booten natuurlijk vanaf SSD) en op de plek van de pocketdrive bay een SSD willen plaatsen, dit gaat nu niet omdat er op dit moment 2 SATA aansluitingen aanwezig zijn.
*Windows 7 en dit wil ik graag zo houden.
*Beeldscherm met VGA aansluiting.
*PC heeft internet via LAN kabel, moederbord met wifi is dus onnodig.

Nu kwam ik er al vrij snel achter dat er zeker een nieuw moederbord in moet, aangezien het stock moederbordje ernstig verouderd is en weinig upgrade mogelijkheden biedt.
Deze link (SFF desktop upgraden of nieuw systeem ~€250), had ik al gevonden, alleen in dit topic wordt het type moederbord geswitched van MicroATX naar normale ATX d.m.v. een kabel.
Mijn plan is in principe om kabelsgewijs niks aan te passen, oftewel een nieuw moederbord te nemen met MicroATX.
De voeding wilde ik ook graag zo laten.

Wat ik sowieso wilde aanschaffen was het volgende:

*Sandisk SSD Plus 120 GB

*4 of (waarschijnlijk)8 GB RAM

*Nieuwe CPU, was er nog niet helemaal uit welke (suggesties zijn welkom)

*Afhankelijk van de GPU op het moederbord, misschien een nieuwe GPU.

Ik heb wel wat (basis)kennis over computers en ook wel over de hardware, maar het probleem is dus dat ik eigenlijk nog nooit een moederbord van een verouderde Slimline pc heb vervangen.
Ik zou dus graag jullie hulp inroepen voor suggesties voor een leuk, simpel moederbordje.

Indien ik iets heb gemist of compleet op het verkeerde pad zit, laat het me gerust weten!

P.S. Nee ik ga geen nieuwe behuizing aanschaffen, dus laat dat soort suggesties s.v.p. achterwege!

Alvast bedankt voor de moeite!

Rafi van Hees.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 321523 op 04-02-2017 17:22 . Reden: zin aangepast ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 07:49
Edit: De info op http://support.hp.com/us-en/document/c00916910 m.b.t. de form factor is niet correct. Dit lijstje gaat dus niet passen in de huidige kast. De goedkoopste optie is vermoedelijk een nieuwe kast kopen, aangezien een passend ITX moederbord snel 30 euro duurder is, en je dan ook nog eens met de oude voeding opgescheept zit.
Anoniem: 321523 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:21:
in dit topic wordt het type moederbord geswitched van MicroATX naar normale ATX d.m.v. een kabel.
He? Wat zeg je nu? Ik denk dat je het ergens verkeerd begrijpt, want dit slaat werkelijk nergens op. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 67,-€ 67,-
1ASRock B250M-HDV€ 76,25€ 76,25
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1be quiet! System Power B8 300W€ 33,50€ 33,50
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,64

Zoiets zou ik dan doen. Ik zie niet helemaal in waarom het woordje 'Slimline' zo relevant is. Ik kan weinig vinden over de PC in kwestie, maar dat betekent toch gewoon dat het een dunne behuizing is, neem ik aan?

Verder zou ik in ieder geval wel de voeding veranderen. Er gaat een hoop stroom door die dingen, en daar krijg je simpelweg gewoon slijtage door. Voedingen bij voorgebouwde PC's zijn meestal bij aankoop al niet te vertrouwen, laat staan na 10 jaar. Het zou zonde zijn als je oude voeding je nieuwe systeem kapot maakt.

GPU kun je wel laten zitten, de interne is ongetwijfeld toch al 10 keer zo sterk als wat je nu hebt. Verder zul je een nieuwe windows key nodig hebben, aangezien dit aan de componenten van je PC (moederbord) gelinkte versie betreft. Het lijkt me niet praktisch om nu nog Windows 7 aan te schaffen, aangezien dat in 3 jaar geen updates meer zal krijgen en dus zo lek als een mandje zal zijn. Eigenlijk is het nu al compleet lek nieuws: Microsoft: Windows 7 kan wat beveiliging betreft niet meer meekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door lactaxative op 04-02-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zoekt dus gewoon een nieuwe pc (alleen de kast hou je, waarde ongeveer 3 tientjes nieuw). Ik zou dan eigenlijk ook een nieuwe kast doen. Staat wel net zo leuk.
Verder zou ik dan een ruimere SSD nemen (die zijn ook sneller) en de HDD helemaal achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Reepje schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:14:
Je zoekt dus gewoon een nieuwe pc (alleen de kast hou je, waarde ongeveer 3 tientjes nieuw). Ik zou dan eigenlijk ook een nieuwe kast doen. Staat wel net zo leuk.
Verder zou ik dan een ruimere SSD nemen (die zijn ook sneller) en de HDD helemaal achterwege laten.
Dit inderdaad. De voeding is waarschijnlijk aan zijn end en een andere zal niet passen in die slimline-behuizing.

Dan heb je bij het gebruik van die HP-behuizing ook nog het probleem dat de voedingskabel van de voeding anders is. Daar is dan die adapterkabel voor nodig in het topic waar je naar verwees.

Daar gaat het over een mini-ATX-voedingsadapter naar de normale ATX-voedingsstandaard. Heeft niets met de grootte van het moederbord te maken. Daar werd al gesuggereerd een mini-ITX bordje te nemen en dan die adapter te gebruiken. Dat slimline ding heeft namelijk geen standaard grootte van het moederbord. Je kunt er dus alleen een kleiner bord in stoppen en dat is mini-ITX.

Maar nog steeds blijf je dan met een verouderde voeding zitten die niet zonder adapter op het bordje past.
Ronde archief dus met het volledige bakkie (houden wat je wilt) en lijstje van lactaxative aanpassen met een behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321523

Topicstarter
@lactaxative: Ik heb het inderdaad verkeerd omschreven, waar ik op doelde is dat in de topic waar ik naar linkte een verloopkabel werd gebruikt zodat moederbord met atx aansluiting kon worden gebruikt. ('Met een verloopkabel (€ 30 inc. verzendkosten!!) gekocht van ebay zorg ik dan voor een normale atx aansluiting.')
Maar het kan idd zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb, excuses!

Stel dat ik net als de topic waar ik naar linkte gewoon de kast en de voeding wil behouden, wat is dan een goede (goedkope) optie voor een moederbord? Met of zonder verloopkabel desnoods.
Ik snap jullie verhaal over een nieuwe voeding etc. compleet, echter zou ik de oude voeding plus kast toch graag willen behouden.
Tenzij jullie een setup hebben waar een compleet nieuwe pc plus kast goedkoper is dan mijn idee, suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou dan hou je de voeding en kast. Wankel verloopkabeltje maakt dat je nieuwe moederbord van stroom voorzien wordt, maar de voeding die je hebt loopt tegen zijn eind. Met een beetje pech fikt die het komende jaar door en neemt een aantal componenten mee in zijn val. Tel uit je winst.

Verder moeten er nog meer kabeltjes naar het moederbord, en de vraag is maar in hoeverre de huidige aansluitingen passen bij het nieuwe mobo dat je halen gaat.

Het is echt een heel, heel slecht plan dat je hebt.
Pagina: 1