gpu load daalt samen met FPS

Pagina: 1
Acties:

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-01 16:28
hallo luitjes!

ik heb de laatste tijd een probleem.
ik heb een evga 1080 superclocked.

als ik GTA V speel daalt de fps soms van locked 60 (vsync) naar 45 of zelfs 30. maar dan gaat de gpu load ook naar 50%. ook in overwatch, als ik in het menu kom waar je je poppetje kan kiezen, gaat ie soms opeens naar locked 30 fps. en weer is het gpu gebruik heel laag.

het is heel irritant want als ik aan het knallen ben met 60 fps en opeens gaat ie naar 30 fps, merk je dat wel :D
ook komt ie niet lager dan 30..

wie kan me helpen

systeem:

i7-4790K OC:4.7 Ghz all cores) ( voor de OC had ik dit probleem ook)
Gpu EVGA 1080 Superclocked
16 gb ram G skill 1333 mhz
asus z97 pro gamer.
windows 10
nieuwste drivers Nvidia ( de hotfix 378.57)

HEL:LPPPP

Verwijderd

Wat is de temperatuur van de cpu en videokaart als zoiets gebeurt.

Geheugensnelheid is wel wat aan de lage kant voor een 4790K.

• jeppekroezen
niet echt op gelet, kan ik nu wel doen, ben toch bezig :D
maar cpu wordt sws niet warmer dan 55 graden, en video ook niet warmer dan 65 graden. dus het is dat of lager. :D

dus tis niet dat ze zich terugclocken

en wat me nu ook opvalt. als ik sync uitzet, dan blijft hij rusig hij blijft rond de 70 fps pakken terwijl het gpu gebruik 70% is en cpu 45% is.. hij zou dan toch zeker het maximale moeten pakken toch?

[ Voor 32% gewijzigd door jeppekroezen op 04-02-2017 17:04 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:28

Nemesizz

Untouchable

Ik had hier eerst ook last van met vsync, als een game (om wat voor reden dan ook) die 60 FPS niet haalt, gaat ie vaak terug naar de helft (helaas 30FPS....rock solid).

Dit had ik met meerdere videokaarten (zowel ATI als nVidia). Nu heb ik dit bij nVidia opgelost door in de driver settings, vsync op dynamisch te zetten, hier door capped die de FPS op het aantal Hz van je scherm (mijn geval 60), maar als die daaronder komt gaat de vsync uit, en kun je dus ook bijvoorbeeld 55FPS halen ipv dat ie vast gaat zitten op 30FPS. Wel moet ik zeggen dat ik iets meer last heb van screentearing omdat die soms toch iets boven de 60FPS uitkomt.

Dat de load niet naar 100% gaat kan verschillende redenen hebben, voor zowel CPU als GPU.
Bij CPU is het heel vaak, dat dan 1 of 2 cores wel op full load staan, maar dat het programma niet meer dan 1 of 2 cores kan/mag/wil gebruiken. Bij GPU kan het betekenen dat de CPU het niet meer aankan, omdat 1 of 2 cores al voor de volle 100% belast worden (omdat de betreffende game bijvoorbeeld niet meer dan 2 cores kan gebruiken). <- beetje hele simpele uitleg, de complete uitleg van hoe en waarom is vaak een stuk complexer ;)

• jeppekroezen
Jha dat cpu verhaal snapte ik al idd.
Maar bij gta gebruikt ie wel alle cores.

Maarja ik zal eens kijken naar wat je zei. Kom er op terug

• jeppekroezen
Jw bedoeld adaptief.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:28

Nemesizz

Untouchable

Adaptief inderdaad. Zijn ook zoveel van die termen voor vanalles en nog wat dat ik soms ook wel wat door elkaar haal :P

• jeppekroezen
oke, kzal eens kijken of dat werkt :d
Pagina: 1