Beste afstelling pompschakelaar vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 878675

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een pompschakelaar gekocht om de pomp van de vloerverwarming aan te sturen. Simpel; als de thermostaat "vragend" staat, wordt de leiding warm en slaat de pomp aan. Thermostaat "slaat af", dan gaat de pomp ook uit. Dat is dus een flinke besparing op elektra.

Maar nu de verwarming zelf: Een bijkomend voordeel is dat de warmte in de leidingen blijft en niet (bij een afgeslagen thermostaat) weer door wordt gepompt en gemengd met afgekoeld water. M.a.w.: het warme water blijft stilstaan in de vloer voor een extra beetje warmte.

Mijn vraag is bij welke temperatuur ik moet laten schakelen tussen aan en uit? Gemiddeld wordt tussen de 30-35 graden geadviseerd.
Binnen no time is de leiding heet dus het inschakelmoment vind ik niet zo belangrijk. Maar het moment van uitschakelen: de leiding koelt langzaam af dus het water wordt toch nog minuten lang gemengd met afgekoeld water. Bij een warmere afstelling, slaat de pomp eerder af. Snappen jullie het nog?

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Kijk ook naar de pomp, er zijn een stuk energiezuinigere pompen op de markt gekomen de laatste jaren. Ze verbruiken nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:55
stel je vraag in ander topic, nl Duurzame energie en Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je vergeet een ding: als de temperatuur van de VV bereikt is slaat de ketel af en stuurt die dus ook geen koud water meer door. Leidingen naar de pompschakelaar koelen dus gewoon natuurlijk af, net als het spul in de vloer.
Mijne stond standaard op met 27 graden aan en uit schakelen. Is ook prima, want zelfs met 27 graden verwarm je je huiskamer nog (standaardtemp tussen de 19 en 20 graden).
Je verliest dus in weze niks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kies een temperatuur die net iets is hoger is dan wordt bereikt in een tropische zomer. Dan slaat de pomp niet onnodige aan ;)
Zal in de meeste gevallen tussen 27 en 30 graden liggen.