Wat ik wel een beetje mysterieus vind is de informatie rondom dualSIM voor de P10 Plus. 🤔 Volgens het volgende plaatje (zie rechtsonder - ©
Puck) zou dit dus een feature zijn (tentoongesteld bij Mediamarkt):
Echter... ga je naar
http://denieuwstehuawei.nl en klik je door naar de links om de P10 Plus te bestellen, geeft Mediamarkt geen bevestiging hiervan en zowel Bol.com als ook Coolblue ontkennen dit feit zowaar en melden dus dat de P10 Plus géén dualSIM ondersteunt. 😕 Sowieso een beetje een zooitje rondom de duidelijkheid hierover, ook over de grens enzo.
In mijn ogen is dualSIM een van de uniekere features voor een flagship phone. De P10 Plus komt trouwens erg in de buurt van m'n eerdere ideale smartphone, de Mate 9 Pro, maar die werd in Centraal/West Europa alleen geïntroduceerd als Porsche Design-versie voor 1395,-. In Scandinavië gold die licentie/alleenrecht waarschijnlijk niet, want daar kwam wel gewoon de Huawei-versie op de markt voor rond de 800 EUR, lijken dus de Aziatische markt smartphones te krijgen. Ook de P10 Plus is daar net als in Azië gewoon verschenen als dualSIM, maar eerdere berichtgeving, vooral uit de Duitse pers, meldden dat we hier moeten rekenen dat de feature wegblijft. Anyways. Hier en daar zie ik dan ook weer SS en DS opduiken (Single SIM, Dual SIM), dus het blijft een beetje vaag voor mij hoe het nu precies zit en wat je nu krijgt als je 't ergens besteld waar het niet eens bijstaat (neither confirmed or denied, zoals op de site van Mediamarkt (NL)).
Anyways. Helaas heb ik alle pre-order fun gemist. 😭 Er waren instantcameras, accessoirepakketen, powerbanks, 100,- cashback voor pre-orders, paasacties en weet ik het wat. Maar goed. Nog steeds een mad sick smartphone, ook zonder een bonus te kunnen scoren.
Een reden voor mij om de P10 Plus te kiezen is dus voornamelijk dualSIM. Mate 9 Pro kan inmiddels geloof ik ook wel uit Duitsland besteld worden (geizhals.eu>proshop.de), maar tenzij je per se een 'edge' design wilt... de P10 Plus is in vergelijk minder breed en dunner, wel iets langer, maar voornamelijk zijn de lenzen lichtsterker: f/1.8 VS f/2.2. Verder zo'n beetje 1:1 qua specs.
Mooi vind ik de homebutton op deze smartphones! Ik ben absoluut niet van de vingerafdruksensor aan de achterkant (in je handen heb je er geen zicht op, bij de Samsung S8 zit 'ie naast de camera... nou, zit je die op de tast te zoeken, loop je lekker vingerafdrukken over de cameralens te smeren, is nu eenmaal handiger op de voorkant vind ik, ook als 'ie naast je op de bank ligt of op tafel, hoef je 'em niet eerst op te pikken om te unlocken), dus vind dit supernice. Vooral ook de integratie van het navigeren (back, home, swipe). Ik ben ook anti on-screen keys. Dan heb je nog Knuckle gestures. Helemaal top dit! 😄
Bouwkwaliteit lijkt in orde. Gladde achterkant tenzij je voor de diamond cut-modellen gaat is een beetje jammer. Loop nu ook rond met badkamer anti-slip tape op m'n ZTE Nubia Z9 omdat 'ie anders constant van oppervlakken glijdt die niet 100% waterpas staan. IR blaster is echt cool, had ik ook op m'n Z9. Als is het maar om, zoals vroeger met zo'n afstandbedieninghorloge, familie en vrienden in de maling nemen. Hey! 3.5mm poort is niet weggelaten; noice! Ook 192kHz/24-bit support voor de high-res audiophiles. Scherm is 2K! Ben toch niet zo'n fan van Samsung SAMOLED kleuren, dus dat het geen AMOLED is vind ik best. Wel jammer is idd de coating van het scherm, of het gebrek hieraan. Ik heb de P10/P10 Plus al gezien in een soort pop-up art gallery/promotiebooth van Huawei en die zaten helemaal onder vingerafdrukken. Die factory screenprotector schijnt echt meuk te zijn, maar eronder is dus niks gecoat. Minder! Minder! Minder! 😋 Ik denk dan idd dat een goede glazen screenprotector zo'n beetje een must is. Of zo'n liquid nano coating, maar dat lijkt een beetje ontvangen te worden met mixed feelings. Ook geen idee of je dat ook probleemloos over de homeknop kan aanbrengen (fingerprint sensor). Ik kreeg verder wel iets mee over dat de Plus IPX3 water resistant zou zijn, zie de video hieronder vanaf 1:47 , staat verder nergens echt zwart-op-wit lijkt het. Een van de vele mysterieuze features van deze smartphone...
[
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Roaj1OcUf-g&t=1m47s]
Verder loop ik met m'n huidige telefoon toch tegen opslagproblemen aan. Zo erg zelfs dat ik een OTA update notificatie heb, maar ik verplicht ben tot een back-up, maar hier niet toereikend opslag voor heb. Dus die 128GB gaan zeker van pas komen (vooral dus omdat ik de tweede SIM-slot in gebruik neem en niet gebruik voor microSD-geheugenuitbreiding)! Was ook niet echt plek voor muziek en had geen FM radio, dus audiobelevenis bleef ook een beetje achter voorheen. Trouwens ook iets waar ik bij de P10 Plus vraagtekens bij zet. Ik krijg gemixte productspecificaties wat FM radio betreft... sommige listings online zeggen: ja, sommige niks, sommige nee. Wat is het?

Misschien maak je er nooit gebruik van, want: hele playlisten op je foon & streamen, maar met radio krijg je bijvoorbeeld nieuws mee en in het buitenland waar je waarschijnlijk niet muziek streamt vanaf het internet, zou je dan toch naar muziek kunnen luisteren, dus ik vind het zeker wel een puntje van aandacht waard.
Performance zal verder wel goed zitten. Gaat me niet zo om benchmarks, als dat ding gewoon een beetje vlot werkt, dan is 't al gauw prima. Die Kirin/Mali/6GB zouden de boel nog een tijd soepel moeten kunnen laten lopen. Accu net kort van de 4000mAh is natuurlijk erg fijn. Ook dat je 'em binnen no-time kunt opladen, Huawei SuperCharge. USB-C, OTG support. Nice. NFC ondersteuning natuurlijk. BT4.2 protocol. Wi-Fi in alle smaken incl. 5G band. GPS incl. support van Glonass, Galileo & BeiDou. Ik heb vaak toch ook verschillend bereik afhankelijk van hoe ik m'n huidige smartphone oriënteer. De P10 Plus heeft quad antennes (verbetering t.o.v. de P10. En er is 4.5G support), dus ik hoop daar toch eigenlijk wel een aardige verbetering ten opzichte van m'n huidige foon.
Maar als ik heel eerlijk ben... de cherry 🍒 on the pie 🍰 is toch wel de Leica samenwerking. 😍 De woorden 'Leica' en 'Summilux' maakt in mij wel wat los als fotografie-enthousiasteling en ik wilde in mijn volgende smartphone zeker ook een dual-cam set-up terugzien. Puristischer als een monochrome sensor met f/1.8 Summilux-H lens wordt het haast niet. Misschien ook meer gimmick dan echte performance heeft het toch wat om deze set-up terug te zien op wat voor mij eigenlijk al de meest ideale smartphone is. Verder ontbreekt het haast nergens aan. Je krijgt je OIS. 4-in-1 Hybrid AF (PDAF + CAF + Laser + automatische dieptefocus). 2x Hybrid zoom. Dual-tone LED flash. En 4K opname natuurlijk. Geloof ook dat het de eerste smartphone is met een Leica-badge voor de camera op de voorkant. 8MP f/1.9 met AF.
Al met al. Wat heeft de P10 Plus niet? Nou ja, ik kom van de ZTE Nubia Z9, die had toch een wat interessanter schermdesign. Was 5.2" met infinity edges, een écht edge-to-edge display met 100% scherm tussen het metalen frame, geen bezels (dus ook geen fake edge bezelless zoals sommige phones die bezelless claimen). Die had ook F.I.T. Frame Interactive Technologie. Daarmee kun je het frame gebruiken om acties uit te voeren; implementeert verder niemand behalve Nubia. Bijvoorbeeld swipe aan de linker- of rechterkant omhoog of omlaag en blader door je open apps. Gebruik twee vingers aan beide kanten tegelijkertijd en je kunt bijvoorbeeld het scherm dimmen of helderder instellen. Houd de telefoon vast als een camera en de camera-app opent. Dat was toch wel vrij geniaal en z'n tijd ver vooruit (daarom heb ik er waarschijnlijk zo lang mee kunnen doen, is meen ik alweer 2 jaar oud). Ook zat er dan een sluiterknop direct onder je wijsvinger in landscape-oriëntatie. Zover 't vergelijk met waar ik vanaf kom... dus eigenlijk is het scherm/design van de P10 Plus weinig bijzonders, ook idd als je phones als de Samsung S8 en LG G6 voorbij ziet komen. Maar ja, die hebben dan weer on-screen keys, fingerprintreader op de achterkant, geen dualSIM e.d... dus heb ik alleen daarom al liever de P10 Plus. Geen wireless Qi charging misschien. Is jammer, is de vraag of dat nu echt zo moeilijk was te integreren? Verder geen biggie.
Al met al... de P10 Plus heeft dus heeeeeeel veel
pluspunten. Pardon the pun.

Twee dingetje blijven echter vaag/onduidelijk. Hoe zit het nu met dualSIM en FM Radio als je een P10 Plus bestelt?
-- Ik heb iets gevonden:
http://consumer.huawei.co...ndex.htm?pro1=P10-PLUS-EN -> VKY-AL00 = China Telecom (CN) dualSIM versie. Voor de andere regios: VKY-L09 = Single SIM. VKY-L29 = DualSIM. Dit staat zowel op de verpakking en zou ook in de details op je smartphone zelf terug te vinden moeten zijn. Hier en daar krijgt de VKY-L29 de toevoeging 'DS' in de producttitel. Ik kom ook uit op 51091KCF en 51091FED versies, maar dan heb je dat de ene zegt: dat is DS DualSIM. De ander zegt over dezelfde versie, nee, dat is SS SingleSIM. Dus heel veel wijzer word je daar niet van. Mijn gok is dat KCF = DualSIM mogelijk klopt en FED dan SingleSIM.
--- In de OP (OpeningsPost) staat overigens 'MicroSD tot 2TB'. Bij alles wat heb voorbij heb zien komen gaat het om max. 256GB.
---- Je raadt het niet, maar... uh, ik heb er eentje!

Ik woon in Oostenrijk dus de markt is hier een beetje anders, maar op de site van Mediamarkt leek het alsof 'ie binnen was bij ze. Dus ik erheen. Was alleen een demomodel met een elektronisch prijskaartje ernaast, inderdaad met 'DS' 'dualSIM' erop. Ik navragen, maar ze hadden verder niks liggen en er scheen verder ook eentje gereserveerd te zijn als ze al iets hadden. Merkte wel op dat in die afgesloten voorraadkasten een stapel P10s lag, ook met VKY-L29 / dualSIM. Bij thuiskomst nog een beetje op het internet wezen speuren. Toch meer indicaties dat 51091KCF goedmogelijk dualSIM is. Ik toch nog eens een lijst met verkopers tevoorschijn getoverd en ben toen maar op de gok gegaan naar een winkel in de buurt waar 'ie op voorraad leek te zijn. Nog even nagevraagd of 'ie dualSIM was, hij meende van niet, maar VKY-L29 en IMEI1 & IMEI2 nummers stonden erop! 729,- EUR, dus t.o.v. de 799 bij een Mediamarkt bijvoorbeeld toch nog wat voordeel kunnen opstrijken zelfs. Dan alleen nog benieuwd naar FM Radio... we weten het snel genoeg.
----- Mja, no sign of FM Radio, eigenlijk al verwacht. Moet zeggen, dat Huawei Phone Clone is zeker niet onaardig. Keek altijd op tegen het hele backuppen en op de een of andere manier dan weer overzetten, maar zo is het wel heel makkelijk gemaakt.
[
Voor 17% gewijzigd door
Maracuja op 18-04-2017 17:58
]