Waarom is 5Ghz wifi van Router veel trager dan 5Ghz modem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 13:38
Laatste tijd is de 2.4 Ghz band wat vol geslipt hier. Dus ik besloot mijn EVW3226 Ziggo modem op 5Ghz te zetten. Bijna al mijn wifi problemen qua snelheid leken opgelost. Helemaal geen last meer van haperende verbinding en de download snelheid schoot omhoog van iets van 20 Mbps naar 177Mbps. De ping hierbij was 23ms.

Echter, heb ik ook apparaten die alleen op 2.4Ghz werken. En kennelijk kan ik de EVW3226 alleen of op 2.4 of op 5 Ghz zetten.

Hierop heb ik mijn E4200 v1 aangesloten op het modem. Deze router kan 2.4 en 5Ghz gelijktijdig verzorgen. Tevens heeft deze router een handig gast-account.

Helaas blijft de 5Ghz snelheid van de E4200 v1 router haken op 30 Mbps.(Bij dezelfde afstand) Wat kan hier de reden van zijn? Ik zou deze router puur voor de 2.4 kunnen gebruiken, en de 5 Ghz de EVW3226 modem kunnen laten afhandelen. Ik zou alleen het liefst het gehele draadloos gedeelte willen uitschakelen van de Modem, en alle wifi door de E4200 laten afhandelen. De ping is ook beter van de E4200. Deze zit op 9ms (vs 23 van de EVW3226

Waarom is 5Ghz wifi van Router veel trager dan 5Ghz van modem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:09

g0tanks

Moderator CSA
Zou het kunnen liggen aan de kabel tussen je router en modem?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Zit gewoon een CAT 5e UTP kabel tussen. die zou tot 1000Mbps moeten gaan, dus dat lijkt mij niet de bottleneck.M'n vaste PC zit via een switch ook met een CAT 5e kabel aan het modem. Deze haalt een download snelheid van 205Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Verschillende protocollen. A,n of ac
Wikipedia: IEEE 802.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
De router kan in "Gemengd", "Alleen Wireless A", en "Alleen Wireless N"
Als ik de router in de snellere "Alleen Wireless N" optie instel (alles met 40 Mhz bandbreedte), dan kwam hij met een beveiliging foutmelding (iets van dat dit alleen op Enterprise werkt ofzo, te snel weg geklikt. De melding komt ook niet meer opnieuw), en vervolgens weigert m'n iPad Air 2 te verbinden met het netwerk. Ook als ik de beveiliging geheel uitschakel wil het niet verbinden. Vaag. Ik duik er even dieper op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Ik geef het op. Beide (de router en de modem) staan op “gemengd A/N” de Modem kan ik instellen op “alleen N” maar dat maakt geen verschil in snelheid (Blijft snel 200+ Mbps). Als ik de router instel op “Alleen N” dan weigert de ipad (Air2) er mee te verbinden ook al ziet hij het netwerk wel.

Ik ga de router voor 2.4, en de modem voor 5 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je het 2.4 én 5.0Ghz Wifinetwerk toevallig dezelfde naam gegeven? Je clients zullen initieel altijd het sterkste signaal op pakken als "prefered" en dat hoeft dus niet persé het 5.0Ghz netwerk te zijn.

Sowieso zou ik persoonlijk niet beide apparaten een WiFi netwerk laten broadcasten, alléén die extra router moet voldoende zijn (tussen die twee devices (modem + router) is er toch géén "handsover" mogelijk).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Nee, de netwerknaam was verschillend. Ik zou ook liever niet beide het netwerk laten broadcasten, maar het modem kan gewoon een 5Ghz 200+ Mbps netwerk maken waar de Router bij 30 Mbps blijft steken.
Waar het aan ligt weet ik niet. Beide staan op Gemengd a/n met een bandbreedte van 40 Mhz.

Volgens deze review zou hij het met gemak moeten kunnen halen:
Ervaringen Linksys E4200 Wireless-N Router
Deze draadloze router behaald snelheden van ver boven de 650 Mbps op zijn WAN (internet) aansluiting.
Dankzij deze enorme snelheid kunt je de Linksys E4200 inzetten op de snelste breedband internet verbindingen zonder aan snelheid in te moeten leveren. Dit maakt de Linksys E4200 de ideale router voor bijvoorbeeld Ziggo Alles-in-1 of UPC Fiber Power.

Deze router van Linksys is ideaal voor gebruikers van veel draadloze producten in huis. De router ondersteunt gelijktijdig gebruik van de 2,4GHz en 5GHz gebruik en haalt daardoor snelheden van 300 + 450Mbps. De router is ook geschikt voor IPv6.

[ Voor 56% gewijzigd door satoer op 04-02-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Weet niet wat je qua beveiliging ingesteld hebt, maar veel N apparaten werken alleen goed met WPA2/AES. Lagere beveiliging dan dat levert geen of trage verbinding op bij sommife apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
satoer schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:54:
De melding komt ook niet meer opnieuw
Dat kun je waarschijnlijk oplossen door alle cookies van die pagina te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
_JGC_ schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:58:
Weet niet wat je qua beveiliging ingesteld hebt, maar veel N apparaten werken alleen goed met WPA2/AES. Lagere beveiliging dan dat levert geen of trage verbinding op bij sommife apparaten.
Beide staan in WPA / WPA 2 gemengde modus. De Modem staat in AES+TKIP bij de router kan ik geen codering zien of instellen.
Maar ook als ik de beveiliging volledig uitschakel van de router (in gemengde A/N mode) blijft de snelheid stabiel traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De EVW3226 is qua specs beetje verouderd, maar qua antenna-design ga je geen betere 2x2 MiMo selectable dualband apparaat vinden. Goede kans dat die E4200 een stuk minder goed is.

Mbt settings: je wilt WPA2-only hebben en AES-only. Als apparaten in TKIP-modus verbinden gaan ze *veel* trager werken - en is de verbinding ook nog kwetsbaar voor kwaadwillenden.

Als iDevices niet willen verbinden is dat vaak teken dat WMM uit staat (iOS vereist dat dat aan staat). Keerzijde: WMM Power Save (aparte instelling!) zorgt vaak voor problemen. Die kun je in geval van gedonder beter uitzetten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1