Router vervangen en VPN opzetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 18:02
Goedemiddag allemaal,

Ik moet binnenkort een router vervangen en een VPN tunnel maken tussen twee routers.
Dit is mijn eerste keer dat ik zoiets doe vandaar dit topic
Ik ben momenteel bezig met voorbereidingen, maar volgens mij kan ik niet al te veel voorbereiden.
Het enige wat ik me momenteel heb op voorbereid zijn de gegevens van de oude router, die heb ik in een word docx bestandje geplaatst omdat ik die gegevens ook ga gebruiken voor de nieuwe router.
Ik heb ook even gekeken wat er ingevuld moest worden bij de vpn-verbinding in de router interfaces.

Ik heb enkele vragen waarover ik zelf niet echt uitkom.
Ik hoop dat jullie hiermee mij kunnen helpen.

Vraag 1 : Bij het kiezen van twee routers, hoor ik veel verschillende meningen van gebruik twee routers van dezelfde fabrikant bijvoorbeeld 2x draytek. Maar ik hoor ook dat het niet uit maakt dat je bijvoorbeeld draytek en een fritzbox ook goed zou moeten werken.

Vraag 2: Dit gaat een klein verhaaltje woorden mijn excuses.
Locatie A(locatie server) gaat via 192.168.1.50 op de server d.m.v windows remote desktop. Locatie B heeft een directe verbinding met de server en gaat via 10.1.6.50 remote op de server.
Als ik de router vervang van locatie B en een VPN opzet met locatie A, kan ik dan op locatie B met ip 10.1.6.50 remote op de server? of veranderd het ip omdat ik een vpn heb opgezet en dus een groot netwerk is?
Tevens zijn deze ip's verzonnen, het ging erom dat de ip's verschillend zijn.

Vraag 3: Momenteel hebben de meeste computers een directe verbinding naar de server. Ik ga er even ervanuit dat als ik de VPN opzet d.m.v de twee routers te configureren. vervolgens de directe verbinding verwijder. dat ik dan de andere computers en printers aan de andere kant kan zien? of moet er nog wat speciaals gebeuren? printers drivers installeren, snap ik gelukkig nog wel maar is ernog iets anders?

Vraag 4: Stel ik trek de oude router (die vervangen meost worden) eruit en vervang hem met de nieuwe router, hebben de clients dan nog een statische ip? of moet ik die weer per apparaat gaan instellen door bijvoorbeeld op het interface in te loggen.

Vraag 5: en waarschijnlijk de laatste vraag, kan ik me hierop beter voorbereiden? of ben ik wellicht iets heel belangrijks vergeten?

Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben en wil jullie hartstikke bedanken voor het lezen en beantwoorden( mocht dat gebeuren) van mijn topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je twee Draytek modems/routers direct aan het internet hangt en je bouwt gewoon een LAN to LAN vpn connectie op en je route de bepaalde ip adres(sen) dat deze via vpn moeten gaan en de rest naar het internet, eigenlijk komt het kortweg daarop neer. Ik zou je wel aanbevelen om Draytek modem te nemen omdat het vaak beter in te stellen is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!