Macbook voor reparatie: Filevault encryptie voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inbox4me
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023

Inbox4me

Zo kijk ik altijd

Topicstarter
Mijn Macbook Pro heeft (hardwarematige) kuren en moet opgestuurd worden voor reparatie.

Ivm privacy vroeg ik me af of het afdoende is dat Filevault encryptie draait op mijn HD. Guest account is toegestaan, maar geeft alleen een mogelijkheid tot opstarten met Safari.

Googlen en zoeken op het forum heeft me nog geen helderheid gebracht dus elke tip/ervaring is welkom :)

[edit]Ik heb een backup gemaakt

[ Voor 4% gewijzigd door Inbox4me op 04-02-2017 13:25 ]

Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het lijkt me dat de reparatiedienst wel iets meer moet doen dan alleen safari opstarten. Denk aan de diagnostics tools starten.

Waarom niet alles op een externe schijf zetten en de mac schoon inleveren zonder wachtwoord of encryptie?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen als hier gevoelige informatie op staat.
Buiten dit, verwacht je dat hij terug komt met de huidige data op de HDD/SSD? Bij vrijwel alle fabrikanten is een factory reset van de software standaard.

Mijn advies: backuppen en zelf een schone installatie draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Headshot_NL op 04-02-2017 13:08 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inbox4me

Inbox4me

Zo kijk ik altijd

Topicstarter
kfaessen schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:07:
Het lijkt me dat de reparatiedienst wel iets meer moet doen dan alleen safari opstarten. Denk aan de diagnostics tools starten.

Waarom niet alles op een externe schijf zetten en de mac schoon inleveren zonder wachtwoord of encryptie?
Headshot_NL schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:07:
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen als hier gevoelige informatie op staat.
Buiten dit, verwacht je dat hij terug komt met de huidige data op de HDD/SSD? Bij vrijwel alle fabrikanten is een factory reset van de software standaard.

Mijn advies: backuppen en zelf een schone installatie draaien.
Backup heb ik gedaan (toegevoegd aan startpost). Ik weet niet of de reparatiedienst toegang nodig heeft tot m'n hd.

Als ik hem schoon inlever ben ik wel wat tijd kwijt aan tweaken van m'n installatie (net gedaan voor de leenlaptop, voor alles weer exact zo draait toch wel een paar uurtjes verder). Als dat niet hoeft zou het fijn zijn :P

Guestaccount met toegang tot harde schijf lijkt me inderdaad ook weer niet zo handig, kan je alsnog van alles bekijken. Overige suggesties/ervaringen blijven uiteraard welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inbox4me

Inbox4me

Zo kijk ik altijd

Topicstarter
Ik bedenk me net dat ik natuurlijk een backup kan maken met Time Machine naar een externe hd. Denk dat ik dat maar ga doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-10 20:31
Download Carbon Copy Cloner eens. Dan kan je een 1-op1 image maken die je daarna weer terugzet. als je een lege externe HDD hebt kun je er ook een kopie van maken die als opstartschijf gebruikt kan worden. Dan kan je booten vanaf dat medium als je de mac weer terug hebt en dan met CC de boel weer terugzetten. Dan draait alles weer zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inbox4me

Inbox4me

Zo kijk ik altijd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:20:
Download Carbon Copy Cloner eens. Dan kan je een 1-op1 image maken die je daarna weer terugzet. als je een lege externe HDD hebt kun je er ook een kopie van maken die als opstartschijf gebruikt kan worden. Dan kan je booten vanaf dat medium als je de mac weer terug hebt en dan met CC de boel weer terugzetten. Dan draait alles weer zoals het was.
Ga ik even naar kijken, bedankt voor je tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gast account kan NIET bij documenten van een andere gebruiker. Als je je een beetje verdiept in OSX of macOS (hoe je het ook wilt noemen) dan kom je er achter dat de afscherming van elkanders documenten erg goed is geregeld. Ik heb nog geen enkele exploit gezien of er van gehoord dat men onder een gast-account bij documenten van andere gebruikers kan komen.

Een gast-account opzetten waar men volledige rechten heeft is een prima optie. Na de tijd gooi je het gast-account weg zodat ook alle sporen daarin weg zijn, wanneer die nog aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inbox4me

Inbox4me

Zo kijk ik altijd

Topicstarter
sypie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:07:
Gast account kan NIET bij documenten van een andere gebruiker. Als je je een beetje verdiept in OSX of macOS (hoe je het ook wilt noemen) dan kom je er achter dat de afscherming van elkanders documenten erg goed is geregeld. Ik heb nog geen enkele exploit gezien of er van gehoord dat men onder een gast-account bij documenten van andere gebruikers kan komen.

Een gast-account opzetten waar men volledige rechten heeft is een prima optie. Na de tijd gooi je het gast-account weg zodat ook alle sporen daarin weg zijn, wanneer die nog aanwezig zijn.
Thanks voor je ervaring. Ik ga voor nu denk ik toch voor de Time Machine backup (nog nooit gekeken of dat wat is, kan ik dat mooi eens uitproberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Probleem met een back-up is dat je er pas later achter komt of die goed is... En uiteraard zou je al lang en breed een back-up moeten hebben, wat prima met Time Machine kan.

Ik schreef wel dat een gast account volledige rechten heeft maar het heeft natuurlijk geen admin rechten waardoor het niet alles kan. Het kan wel gewoon op internet komen, programma's openen en aan het werk zoals iedereen dat zou moeten kunnen. Wat een gast-account niet kan is dingen opslaan, althans je kunt instellen dat alle bestanden van het gast-account na afmelden weg moeten worden gekieperd. Werkt uitstekend.

Mocht je niet met een gast-account willen werken dan kun je ook een gebruiker aanmaken zonder admin rechten én zonder wachtwoord. Deze laat je automatisch inloggen na een herstart. Zo kan de technieker prima z'n werk doen zonder dat die aan jouw account hoeft te zitten.
Pagina: 1