Adverteren: hoe, waar, hoeveel?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ik begin een probleem te krijgen :)

Heb een site met op dit moment alleen een forum maar die trekt nu zo'n 30GB/maand en dat wordt alleen maar meer.

Op zich natuurlijk erg leuk, ware het niet zo dat er een 20GB limiet op m'n server zit en de site me nu dus geld gaat kosten. Het is namelijk zo dat dat forum draaid op een server die al een hoop andere dingen doet, dus toch al ergens staat en dus toch al betaald is. Ik betaal alleen voor het verkeer dat over die 20GB komt.

Daar ben ik dus niet zo blij mee aangezien dat forum begonnen is als een hobby iets. Ben zelf mede developer van het forum ( www.phpbb.com ) en dit is dus ook een leuke manier om alles te testen als er redelijk wat load is.

Maar ja, het kost nu geld en dat is niet fun, zeker niet omdat we nu nog even bij WideXS staan die 40 piek per GB vragen :(

Er zal dus geld binnen moeten komen, ben me nu dus wat aan het orienteren, kan alleen weinig bruikbaars vinden.

Het forum is voor een erg specifieke doelgroep en dus leek het mij het slimst om een aantal (grote) bedrijven aan te schrijven of ze misschien willen adverteren voor een vast bedrag per maand of een bedrag op basis van views.

Irritante is alleen dat ik werkelijkwaar geen flauw idee heb wat ik kan vragen. Ook op sites als www.webads.nl staat niet echt veel bruikbaars. Daar komt nog bij dat een forum meestal anders gezien wordt dan 'normale' content. Op een forum heb je nogal snel heeeeeeeeeel veel pageviews.

Weet er iemand wat ik ongeveer zou kunnen vragen? Of weet er iemand goede sites met meer informatie over adverteren en vooral de gangbare tarieven?

Alvast ontzettend bedankt!

Verwijderd

stuur me een mailtje en ik mail je tarieven van sites als ilse en zo terug, die rekenen namelijk af per view...

• Frenzy
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Je kan ook proberen om een bedrijf te vinden dat zelf in PHP programmeert en het leuk vind om jouw project (forum) te sponsoren. Dat lukt vaak wel omdat het bedrijf dan zelf heel makkelijk toegang heeft tot een gigantische knowledgebase en direct ook nog kan rondkijken voor personeel :)

• bartvb
Magio: mail is weg, thanks in advance!

Frenzy (and all):Tja, maar hoeveel kan je dan ongeveer vragen? BTW het is geen IT forum.. Een PHP-achtig bedrijf zal dus geen hoop knowlegde aantreffen op dat forum :)

Verwijderd

Wat voor forum is het dan wel?

Misschien ben ik geïnteresseerd ligt er dus wel aan wat voor forum het is.

• Frenzy
Sorry ik ging er vanuit dat het een PHP gerelateerd forum was omdat en phpbb.com stond. maar dat is de software begrijp ik :)

• bartvb
Jep, dat is de software die gebruikt wordt ;)

Maar het is een forum over paarden...
Heb zelf weinig met paarden maar ja, wel een vriendin met een paard ;)

Maar heeft er iemand richtbedragen per maand of per view?

Ik weet hoe ik het ongeveer kostendekkend kan krijgen maar ik ben gek als ik 50,- per maand zou vragen terwijl zo'n bedrijf ook accoord zou gaan met 500,-..

• Frenzy
Henny Huisman hep wat met paarden. Hemel op paarden wil je forum misschien wel sponsoren? Moet je helaas wel bij de grote klap-fabriek zijn: Endemol BV....

• bartvb
Hehe, jaaa! Hennie!

Maar ja, wat zou ik Mijnheer Endemol dan kunnen vragen?

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Hangt toch ook weer af van aantal bezoekers per dag, aantal registraties, onderwerpen, profielen van bezoekers.

Zijn de bezoekers 12 jarige paarden meisjes, kijk dan of een van die puber paarde blaadjes je wil sponsoren voor een par honderd piek per maand.

Zijn het diehard springruiters: vergt weer een andere aanpak.

Ergo: ik kan alleen een echt zinnig antwoord geven als ik 1 een link naar het forum heb 2 aantal hits en regs heb 3 profielen van bezoekers ken.

Verwijderd

'T is nogal moeilijk om bij webads binnen te komen, maargoed het werkt zo ongeveer:

- Jij vraagt informatie aan en toont interesse
- Zij vragen om een concept van je site
- Jij legt alles in detail uit
- Als zij het binnen hun netwerk vinden passen nodigen ze je uit om er een presentatie over te houden
- Ze kijken wat ze er van vinden en als je meer dan 1.000.000 vieuws per mand hebt oid mag je erbij ;)

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 21:17

TDB

Ik kreeg laatst van musiq.nl (of zoiets) een mailtje met de vraag of ik een popup link naar hun site wilden maken voor [ik-word-rijk!!] 50,-- per maand[/ik-word-rijk!!] en dan ook nog op iedere pagina ! |:(

Toedeledokie !!

PSN: TDBtje

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:05
Ik lees nergens niets over bezoekers. 30 GB/m is aardig maar als je forum 1GIG groot is zijn dat 30 bezoekers. Wat ik wil zeggen is, probeer het forum eens te optimaliseren, zodat het dus wat efficienter opgaat met code, graphics smartsaven (kan al de helft schelen!). Als je op deze manier van 30 GIG naar een GIG of 15 kunt gaan heb je ook al veel gewonnen.

• chem
  • Laatst online: 12:23

chem

Reist de wereld rond

Op dinsdag 03 juli 2001 08:39 schreef The Source het volgende:
Ik lees nergens niets over bezoekers.
[bla bla bla ]
ik weet om welke site het gaat :)
ik zie daar:
80.386 bezoekers sinds 11 januari 2001 (1939 in 24 uur)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• TDB
  • Laatst online: 06-05 21:17

TDB

Op dinsdag 03 juli 2001 09:24 schreef chem het volgende:
ik weet om welke site het gaat :)
ik zie daar: 80.386 bezoekers sinds 11 januari 2001 (1939 in 24 uur)
80386 bezoekers in 5 1/5 maand. Is 14020 bezoekers per maand. 40 GIG verkeer veroorzaken deze. Is 2,7 MB per persoon, lijkt me wel erg veel :?

PSN: TDBtje

• Heineken
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Dit gaat over http://www.bokt.nl?

• bartvb
hehe, goed geraden.

Had weinig zin een link te posten omdat we al een paar keer last hebben gehad van puberende Tweakers die over paardenbiefstuk en animal sex begonnen..
Oh, en ja we hebben een creditspage voor de 'tweakers'-smileys ;)

Maar die 80.386 zijn dus vanaf het begin.. Als ik naar de huidige situatie kijk hebben we iets van 2000 bezoekers per dag, dat zijn er dus iets van 60.000 per maand.

30GB verkeer / 60.000 = 0.5MB per bezoeker, dat lijkt me toch redelijk reeel ook ivm de plaatjes/foto's e.d. en het feit dat die brakke teller geen rekening houd met dingen als proxy.wxs.nl.

Heb net eens in de logfiles zitten kijken en in juni deden we 1M pageviews..

Gemiddelde leeftijd is denk ik iets halverwegen de 20, 99.99995% vrouw ofzo, over het algemeen recreatieve dressuur ruiters.

Nog een reden dat ik de link niet gepost had is dat we de site eigenlijk altijd zo klein mogelijk hebben gehouden. Of ja, we hebben de site nooit ergens aangemeld bij iets als startpagina.nl of zoekmachines.. Iedereen die er nu op zit is via-via binnen gekomen.

De site zou dus veeeeeel groter kunnen worden, simpelweg door het feit dat maar een fractie van NL weet dat de site bestaat (hoewel we wel een keer per ongeluk in een groot paardentijdschrift terecht zijn gekomen :().

Maar goed, 60.000 bezoekers per dag, 800 geregistreerde leden, 1M pageviews.

BTW heb net ff naar de ratecards van WebAds zitten kijken en als ik daar kijk dan kost het voor een adverteerder 30.000,- als zijn advertentie 1M keer wordt bekeken?
Wow :)

Als je dat soort bedragen (nou ja, een fractie daarvan dan) kan vragen.. Pfff.

Ik zat te denken aan in totaal maximaal 500 piek, maar 2000 zou dus ook makkelijk moeten kunnen?

BTW voor alle duidelijkheid, ik heb weinig zin in de tussenkomst van iets al www.webads.nl.. Of ja, ik zie daar eigenlijk niet echt de voordelen van..

Verwijderd

Voordelen;
- je bent niet afhankelijk van 1 adverteerder
- zei regelen de adverteerders voor je

• bartvb
Nadeel:
Alles moet via hun, ben afhankelijk van 1 bedrijf voor al mijn inkomsten en zijn strijken vooral een (erg?) groot deel van de inkomsten op.

Ik snap ook wel dat een hoop bedrijven liever wat meer betalen aan iets als webads.nl dan aan iemand als ik met 1 site maar toch..

Ik verwacht ook echt niet dat die 1M pageviews van me 30.000 op gaan leveren ;) Zou erg leuk zijn (dan kan ik nu stoppen met m'n tentamens ;)) maar lijkt me niet echt reeel.

Maar ja, met wat voor een bedrag kan ik aankomen bij b.v. een www.divoza.nl e.d.?

100,- per maand? 200? 500? 700?

• The Source
Gezien je nichemarket zou ik zelf voor banners/sponsering gaan zorgen. Het is dus duidelijk wat je doelgroep is (vrouw en paardeliefhebber) Banners uit die sectoren zijn niet te vinden in het wild. Dus benader zelf grote suppliers/etc uit de paardesport. Zorg daarnaast ook voor een sponser (misschien een hoster die ook paardeliefhebber is (nee, sorry ik niet)). Gewoon net als bij t.net en zovelen op elke pagina een logo van de sponser en een link.

• bartvb
My plan exactly.. Behalve de hoster dan, dat wordt al anders geregeld..

Maar ja, vraag blijft wat ik zo'n bedrijf dan voor een banner kan vragen? Ik heb echt geen idee.. 30 mille voor 1M adviews lijkt me een beetje overdreven :) Maar wat is wel reeel?

• PanMan
  • Laatst online: 17:00

PanMan

Spun!

Allereerst: Waarom haal je je bak niet weg bij WideXS? Je kan dataverkeer al krijgen voor 50 piek / 10 Gb.
Vervolgens, adverteren. Tja, het best (meest opbrengend) is het als je een directe sponsor weet te vinden. Anders zal je je banners gewoon moeten verkopen. Het hangt een beetje van de doelgroep etc af, maar het ligt met geluk zo rond de 30-40 piek CPM.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• The Source
CPM = Cost Per Million (1000)

[Admin-EDIT] Cost Per Mille -> 1000
Cost Per Million is even wat anders 1.000.000 ;)

Verwijderd

als je echt niemand kunt vinden die sponsoren wil of als je niet weet waar te beginnen, plaats een banner op je forum met, iets in de trant van 'uw advertentie hier?'

Misschien dat er tussen de 800 geregistreerde gebrukers een potentiele adverteerder zit...

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:56

Floor-is

5.2

Ik doe voor tweakers een beetje het bannergebeuren en wat commerciele dingen.

WebAds heeft verschillende segmenten waar je site in kan vallen. (IT en Games, Vervoer, Finance, Sport en Vrije Tijd etc.)

Er is dus vast wel een segment waar je invalt (de laatste die ik noem denk ik).

WebAds werkt wel met websites die niet zo heel groot zijn hoor (100k views/maand), je moet er niet van uit gaan dat je al je banners verkoopt. Dit omdat het vertrouwen in onlinemarketing het laatste half jaar nogal is afgenomen, waardoor je met een dekking van 10% al best blij mag zijn ("wij" halen dat lang niet helaas).

Een CPM (prijs voor adverteerder) deel je met WebAds, waardoor jij waarschijnlijk 10-20 gulden per 1000 verkochte views krijgt. Toch een leuk zakcentje niet? :)

Als je nog meer vragen hebt, roep maar, ik ken ook een paar andere partijen, kan je hier en daar wel helpen. (Ik lijk wel gek, maar OK)

Bericht hierboven

• bartvb
Hmm, indeed..
Het gaat dus om een site met 1M pageviews/maand.
Daar 10% van is 100K, /1000 = 100
Dus bij 15,- per mille = dat 100x15 = 1500,- per maand?

Wow :) Hmm, dat we dit niet eerder hebben gedaan ;)

Maar hoe makkelijk is het nou om binnen te komen bij WebAds? Moet je echt een compleet bedrijfsplan hebben e.d. en daar een beetje je site gaan verkopen?

Oh, en hoe zit het met een forum v.s. normale content? Hoeveel scheelt dat ongeveer? Lijkt me dat je niet hetzelfde vangt voor een forum, je hebt daar wel heel veel pageviews maar mensen zijn telkens ook maar redelijk kort op die pagina's.

En is het nou interessant om je eigen banner space te gaan verkopen bij bedrijven die in jou (niche) markt zitten? Het gaat hier dus echt over site met een heeeeeel specifieke doelgroep die een stuk smaller is dan 'Sport en Vrije tijd'..

Wat gebeurd er eigenlijk met de ads die WebAds niet volkrijgt? Mag je die zelf vullen? Dus dat je die 10% via WebAds doet en de rest zelf probeert te verkopen bij bedrijven in jou marktsegment?

En wat kan je ongeveer vragen aan een sponsor (GTW, Trueserver)? Of ja, jullie 'doen' dat in natura omdat jullie een IT site zijn, maar de kans lijkt me vrij klein dat een hostingprovider een paarden site gaat lopen sponsoren ;)

edit:

Oh ja, was eigenlijk al met een reply voor PanMan e.d. bezig:
Klopt, we gaan een nieuwe server ergensanders neer zetten (waarschijnlijk NXS) vooral omdat WideXS echt belachelijk duur is per GB.. Maar ja, ook daar hebben ze een limiet van 20GB en zo'n extra server kost ook geld. Er zal toch iets binnen moeten komen om dat allemaal te dekken.

Heb gisteren eens zitten zoeken in Lieve Adjes en daar staan een paar leuke threads over de banners van GoT:
[topic=57767]
[topic=148347]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:56

Floor-is

5.2

Op woensdag 04 juli 2001 11:41 schreef bartvb het volgende:
Hmm, indeed..
Het gaat dus om een site met 1M pageviews/maand.
Daar 10% van is 100K, /1000 = 100
Dus bij 15,- per mille = dat 100x15 = 1500,- per maand?
Nogmaals: Dat hangt van je dekking af, het kan zijn dat je maar een dekking haalt van 3%, dan haal je dus grofweg 500/maand binnen... (Uitgaande van de bovengenoemde cijfers, maar daar kom ik zodadelijk op terug.)
Wow :) Hmm, dat we dit niet eerder hebben gedaan ;)

Maar hoe makkelijk is het nou om binnen te komen bij WebAds? Moet je echt een compleet bedrijfsplan hebben e.d. en daar een beetje je site gaan verkopen?

Oh, en hoe zit het met een forum v.s. normale content? Hoeveel scheelt dat ongeveer? Lijkt me dat je niet hetzelfde vangt voor een forum, je hebt daar wel heel veel pageviews maar mensen zijn telkens ook maar redelijk kort op die pagina's.
Bij WebAds "binnenkomen", sjah bel ze op (of mail), maak een afspraak en ze zullen je alles vertellen :)

Een Forum verdient veel minder dan een site, ons forum doet volgens mij nog niet eens de helft (aan kosten voor de adverteerder) als de site zelf. Het gaat er ook niet echt om hoelang de bezoeker op de pagina is, maar hoelang de bezoeker op ed site blijft en in hoeverre de bezoeker de banners wel bekijkt etc. etc.
En is het nou interessant om je eigen banner space te gaan verkopen bij bedrijven die in jou (niche) markt zitten? Het gaat hier dus echt over site met een heeeeeel specifieke doelgroep die een stuk smaller is dan 'Sport en Vrije tijd'..
Je kunt het altijd eerst zelf proberen natuurlijk, niet geschoten is altijd mis, houd er dan wel rekening mee dat jij dat als bedrijf moet doen, niet als individu, dat heeft zo zijn fiscale voordelen voor het (adverterende) bedrijf enzo :)
Wat gebeurd er eigenlijk met de ads die WebAds niet volkrijgt? Mag je die zelf vullen? Dus dat je die 10% via WebAds doet en de rest zelf probeert te verkopen bij bedrijven in jou marktsegment?
Hier wordt het lastig, in principe is WebAds de enige die de bannertjes mag verkopen, dat staat in je contract, dit om te voorkomen dat je in elkaars vaarwater terecht komt, als jij echter bedrijven kent die zij niet kennen, kan je hier afspraken over maken.
In principe is niet verkochte bannerruimte vrij voor exchange banners, waardoor jij een bannertje op andere sites kunt plaatsen (zoals hier van scholieren.com etc. etc.)
En wat kan je ongeveer vragen aan een sponsor (GTW, Trueserver)? Of ja, jullie 'doen' dat in natura omdat jullie een IT site zijn, maar de kans lijkt me vrij klein dat een hostingprovider een paarden site gaat lopen sponsoren ;)
Een sponsor zal afhankelijk van de interessantheid van de doelgroep aangeven tot hoever deze wil gaan, een IT-sponsor is voor jullie heel lastig te vinden natuurlijk omdat dat niet "spoort met de doelgroep". Je kunt echter misschien wel een zadelfabricant vinden om voor een vast bedrag per maand te sponsoren (in ruil voor een button of een aantal/percentage van de banners).
Alsjeblieft hoor :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Het dataverkeer is normaal.

Ik zou me aanmelden bij resultonline of netdirect.nl voor de bannerspots
en dan nog ruimte verkopen aan de mensen die in de doelgroep geinteresseerd zijn.

Werkt bij een site van mij ook erg goed !
Pagina: 1