VLANs routering voor Caiway iptv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AciDCooL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 09:34
Beste tweakers,

Misschien dat mij iemand uit de brand kan helpen. Ik probeer nu al een tijd 2 vlans door me woning te krijgen over 1 poort maar het wil me niet lukken. Misschien is het de hardware maar persoonlijk denk ik eerder de configuratie. Gezien Caiway gekozen heeft om aparte poorten te maken voor iptv moeten er meerdere kabels vanuit de meter kast door het huis heen moeten lopen. Nu is dit uiteraard wel mogelijk maar echt mooi is die oplossing niet. Vandaar dat ik twee vlans wil gooien over 1 poort.

Het zit als volgt

Meterkast locatie 1:
Caiway glasvezel poort 1 (internet) aangesloten op netgear R7000 wanpoort
Caiway glasvezel poort 2 (iptv) aangesloten op Netgear R7000 poort 3
Netgear R7000 poort 4 loopt naar een 3com 5500-ei op poort 24

Patchkast locatie 2:
3Com 5500-ei poort 23 loop naar een Netgear WNR3500v2 wanpoort

Mediacenter locatie 3:
Netgear WNR3500v2 poort 4 loopt naar de Entone tv decoder.

Config NetGearR7000:
firmware: Tomato Firmware v1.28.9008 Toastman
Extra LAN aangemaakt (LAN1 - 172.25.10.2/16)
Volgende VLAN configuratie:
https://i.imgur.com/gcMSiNS.png

Config 3com 5500:
vlan 1
#
vlan 3
#
interface Vlan-interface1
description VLAN 0001 Default VLAN
ip address 192.168.0.252 255.255.255.0
#
interface Vlan-interface3
description VLAN 0003 CaiwayTV
ip address 172.25.10.252 255.255.0.0
#
interface Aux1/0/0
#
interface GigabitEthernet1/0/1
#
interface GigabitEthernet1/0/2
#
interface GigabitEthernet1/0/3
#
interface GigabitEthernet1/0/4
#
interface GigabitEthernet1/0/5
#
interface GigabitEthernet1/0/6
#
interface GigabitEthernet1/0/7
#
interface GigabitEthernet1/0/8
#
interface GigabitEthernet1/0/9
#
interface GigabitEthernet1/0/10
#
interface GigabitEthernet1/0/11
#
interface GigabitEthernet1/0/12
#
interface GigabitEthernet1/0/13
#
interface GigabitEthernet1/0/14
#
interface GigabitEthernet1/0/15
#
interface GigabitEthernet1/0/16
#
interface GigabitEthernet1/0/17
#
interface GigabitEthernet1/0/18
#
interface GigabitEthernet1/0/19
#
interface GigabitEthernet1/0/20
#
interface GigabitEthernet1/0/21
#
interface GigabitEthernet1/0/22
#
interface GigabitEthernet1/0/23
port link-type trunk
port trunk permit vlan 1 3
#
interface GigabitEthernet1/0/24
port link-type trunk
port trunk permit vlan 1 3
#

Netgear WNR3500v2:
Tomato Firmware v1.28.7510 MIPSR2Toastman
Extra LAN aangemaakt (LAN1 - 172.25.10.3/16)
Volgende VLAN configuratie:
https://i.imgur.com/cRYjtG5.png

Nu heb ik al flink wat zaken geprobeerd maar ik kom er niet uit misschien dat iemand nog een goede tip heeft. Alle hulp is welkom. Het is vooral de config van de oude 3com 5500 waar ik denk dat het probleem zit. 8)7

Beste antwoord (via AciDCooL op 05-02-2017 13:35)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
AciDCooL schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:28:
Hierbij een tekening zo had ik het in ieder geval in gedachte.
https://i.imgur.com/TercaDu.png
Dat is al duidelijker, maar geannoteerd met VLANs is het nog handiger.

Maar ook in afwezigheid daarvan klopt het niet met wat je nu ingesteld hebt. Die WAN-poort op de WNR3500 moet in hetzelfde VLAN hangen als de decoder.
Hoeft er dan alleen getagged te worden op de R7000? En dat ik op de andere apparatuur alleen toewijs aan een poort?
Sowieso zul je aan beide zijden van een trunk moeten taggen. Door je 3COM loopt een trunk, dus aan de zijde van beide routers zul je de bijbehorende VLANs ook moeten taggen.

De vraag of je op de 'overige' poorten van je IPTV-VLAN ook moet taggen kan ik niet voor je beantwoorden, dat zul jij moeten doen op basis van informatie over die TV-poort uit je Caiway.

Waarschijnlijk zijn er geen tags, dus dan is het echt alleen de trunk, de rest untagged. Ofwel, tussen Caiway/Netgear & Netgear/Entone untagged, en Netgear/3COM/Neatgear allemaal tagged.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Er klopt inderdaad geen hout van, of ik zie het helemaal verkeerd.

Schrijf (of beter: teken) ook eens uit welke VLANs je op welke poorten verwacht, en of dat tagged of untagged is.

- WNR3500v2: poort 4 loopt naar de decoder, maar zit als enige poort op vl3, dat gaat natuurlijk niet werken. Welke poort richting de 3COM gaat heb je niet gemeld, maar die zou ik er ook in verwachten.

- WNR3500v2: je hebt poort 4 getagged; weet je dat zeker? Ik zou verwachten dat je decoder gewoon untagged ethernet verwacht.

- R7000: idem, maar dan voor poort 3 die richting je Caiway-hardware gaat.

Als het allemaal tagged hoort te zijn dan is het wel 'toevallig' dat het zo mooi uitkomt op VLAN 3, of het ID klopt niet. Maar ik verwacht dat je gewoon een hoop loopt te taggen daar waar het niet hoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AciDCooL
Klopt het is een beetje lastig verhaal, probleem is dat ik niet goed weet hoe ik kan checken of de vlans uberhaupt overkomen. Dus er is al veel getagged en aangepast misschien dat ik het al redelijk in orde had in het beginstadium.

Hoeft er dan alleen getagged te worden op de R7000? En dat ik op de andere apparatuur alleen toewijs aan een poort?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
AciDCooL schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:28:
Dat is al duidelijker, maar geannoteerd met VLANs is het nog handiger.

Maar ook in afwezigheid daarvan klopt het niet met wat je nu ingesteld hebt. Die WAN-poort op de WNR3500 moet in hetzelfde VLAN hangen als de decoder.
Sowieso zul je aan beide zijden van een trunk moeten taggen. Door je 3COM loopt een trunk, dus aan de zijde van beide routers zul je de bijbehorende VLANs ook moeten taggen.

De vraag of je op de 'overige' poorten van je IPTV-VLAN ook moet taggen kan ik niet voor je beantwoorden, dat zul jij moeten doen op basis van informatie over die TV-poort uit je Caiway.

Waarschijnlijk zijn er geen tags, dus dan is het echt alleen de trunk, de rest untagged. Ofwel, tussen Caiway/Netgear & Netgear/Entone untagged, en Netgear/3COM/Neatgear allemaal tagged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Heb je uberhaubt IP's nodig in het midden? Ik heb ook een dergelijke oplossing thuis, maar daar heb ik de poorten direct gemapped op een VLAN. Op de intermediate heb ik de VLAN op de ingaande en uitgaande poort aangemaakt en de rest gaat vanzelf.

Moet internet verkeer in een apart VLAN? kun je dat niet gewoon untagged laten? Ik ken de mogelijkheden van de gebruikte software op de router niet, maar bij mij kan untagged en video VLAN prima over dezelfde trunk.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AciDCooL
Thralas, thanks voor je antwoord die laatste zin deed het hem. Ging er vanuit dat verkeer dan ook getagged moest worden naar de apparatuur toe. Maar het is alleen voor de trunk uiteraard.
Pagina: 1