4K scherm werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik heb een probleem met het werkend krijgen van een 4K monitor.

Mijn configuratie:
- Moederbord: Asus Z97-PRO
- Processor: Intel Core i7-4790T
- Geheugen: 2x Crucial Ballistix Tactical 16GB
- Videokaart: Sapphire AMD FirePro W5100 4GB
- Monitor: 2x Eizo Flexscan EV3237 Grijs

Wat gaat wel goed:
Monitor 1 zit via een (onbekende) 3 meter langer DisplayPort kabel aangesloten op de computer. Via deze kabel krijg ik netjes 3840x2160@60Hz zonder problemen.

Wat gaat niet goed:
Het lukt mij maar niet om ook fatsoenlijk beeld op de monitor 2 te krijgen (die qua locatie minimaal 9M kabel nodig heeft). Met alle configuraties (zie hieronder) krijg ik hooguit flikkerend / wegvallend beeld.

Wat ik geprobeerd heb:
1. De eerste set-up: AMD FirePro W5100 4GB -> Clicktronic 15M kabel -> Monitor 2
Resultaat: in het begin soms nog 3840x2160@30Hz mogelijk. Nu bijna geen enkele resolutie meer.

2. De tweede setup: AMD FirePro W5100 4GB -> StarTech 6M kabel -> Digitus DS-52900 DisplayPort Extender -> StarTech 3M kabel -> Monitor 2
Resultaat: Geen enkel beeld komt door.

3. De derde setup (als test): AMD FirePro W5100 4GB -> StarTech 6M kabel -> Monitor 2
Resultaat: max. haalbare resolutie 2560x1440@60Hz, maar nog wel zo nu en dan een flikkering door het beeld.

4. De vierde setup (als test): AMD FirePro W5100 4GB -> StarTech 6M kabel -> Monitor 1
Resultaat: Geen beeld.

5. De vijfde setup (als test): AMD FirePro W5100 4GB -> StarTech 3M kabel -> Monitor 2
Resultaat: 3840x2160@60hz, maar zo nu en dan een flikkering

Hoe nu verder?
Het lijkt erop dat de StarTech kabels het sowieso niet goed doen. Maar wat werkt dan wel?

Ik heb al een redelijk kapitaal uitgegeven aan kabels en weet het nu eigenlijk niet meer. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen?

[ Voor 17% gewijzigd door Rebunted op 04-02-2017 11:34 ]

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Zijn beide DP aansluitingen wel Displayport 1.2a?

Aanvulling:
Ik zie net dat dit wel zo is.

[ Voor 101% gewijzigd door Grenco op 04-02-2017 11:24 . Reden: Aanvulling ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:20:
Zijn beide DP aansluitingen wel Displayport 1.2a?
- De videokaart ondersteund "DisplayPort 1.2a support, including Adaptive-Sync and HBR2 support".
- De monitor ondersteund "DisplayPort 1.2 x 2 (with HDCP 1.x) - HDCP 2.2 is not supported"
- De 15M lange Clicktronic kabel is 1.1a, maar ik denk dat deze kabel sowieso te lang is
- Voor de 3M en 6M Startech kabels kan ik het niet vinden. Zal nog even zoeken.

Misschien moet mijn vraag zijn: welke kabels zouden wel kunnen werken?

[ Voor 18% gewijzigd door Rebunted op 04-02-2017 11:27 ]

• Grenco
2560x1600 is het maximaal haalbare op binnen de Displayport 1.1 spec en verklaart misschien waarom je maximaal 2560 x 1440 bereikt.
Voor 4K @ 4096x2160 zul je dus waarschijnlijk betere (Displayport 1.2a) kabels nodig hebben.

De genoemde kabels ondersteunen officieel geen ook geen 4096x2160:
De Clicktronic: 1920 x 1080
De 3M Startech versie: 3840 x 2160, 60 Hz
De 6M Startech versie: 2560×1600

Aanvulling:
Ik denk dat het een behoorlijke uitdaging wordt om een kabel van 9 meter te vinden die zulke hoge resoluties ondersteund.

[ Voor 22% gewijzigd door Grenco op 04-02-2017 11:38 ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:33:
2560x1600 is het maximaal haalbare op binnen de Displayport 1.1 spec en verklaart misschien waarom je maximaal 2560 x 1440 bereikt.
Voor 4K @ 4096x2160 zul je dus waarschijnlijk betere (Displayport 1.2a) kabels nodig hebben.

De starttech kabels ondersteunen officieel geen ook geen 4096x2160:
De 3M versie: 3840 x 2160, 60 Hz
De 6M versie: 2560×1600
Sorry, met 4K bedoelde ik 3840x2160. Ik heb mijn startpost aangepast.

Blijft gek dat de Startech 3M zo nu en dan ook aan het flikkeren is bij 3840x2160@60Hz. Die kabels gaan dus sowieso terug.

• Grenco
Rebunted schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:36:
[...]

Blijft gek dat de Startech 3M zo nu en dan ook aan het flikkeren is bij 3840x2160@60Hz. Die kabels gaan dus sowieso terug.
Blijft dit probleem bestaan als je de monitors (en aansluitingen op de Sapphire) verwisseld?

Ik denk overigens dat het een behoorlijke uitdaging wordt om een kabel van 9 meter te vinden die zulke hoge resoluties ondersteund.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

dodo79

witte dikke tonnie

je zou eens naar een HDBaseT oplossingen kunnen kijken.
Hiermee kun je op 4K tot 100 meter overbruggen.

omdat het kan!

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:39:
[...]

Blijft dit probleem bestaan als je de monitors (en aansluitingen op de Sapphire) verwisseld?

Ik denk overigens dat het een behoorlijke uitdaging wordt om een kabel van 9 meter te vinden die zulke hoge resoluties ondersteund.
Zojuist getest, dat maakt niet uit.

Daarom had ik ook de oplossing bedacht met de Digitus DS-52900 DisplayPort Extender na 6M. Deze moet dan de laatste 3M doorsturen (volgens de specs van dat ding kan hij dat tot 7M op 3840x2160@60 Hz ).

• Grenco
Rebunted schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Zojuist getest, dat maakt niet uit.

Daarom had ik ook de oplossing bedacht met de Digitus DS-52900 DisplayPort Extender na 6M. Deze moet dan de laatste 3M doorsturen (volgens de specs van dat ding kan hij dat tot 7M op 3840x2160@60 Hz ).
Maar de 6 meter kabel gaat maar tot 2560×1600. (het geen niet verklaart waarom je helemaal geen beeld krijgt bij deze oplossing)

En je zou de configuratie ook moeten omdraaien. Dus PC<>KorteDPkabel<>Extender<>LangeDPkabel<>Monitor
Anders ben je je signaalintegriteit immers al kwijt voor de extender.

Daarbij mag:
KorteDPkabel max. 2 meter zijn
LangeDPkabel max. 5 meter zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Grenco op 04-02-2017 11:56 ]

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:54:
[...]

Maar de 6 meter kabel gaat maar tot 2560×1600. (het geen niet verklaart waarom je helemaal geen beeld krijgt bij deze oplossing)

En je zou de configuratie ook moeten omdraaien. Dus PC<>KorteDPkabel<>Extender<>LangeDPkabel<>Monitor
Anders ben je je signaalintegriteit immers al kwijt voor de extender.

Daarbij mag:
KorteDPkabel max. 2 meter zijn
LangeDPkabel max. 5 meter zijn
De kabel moet eerst door een ingebouwde sleuf in de muur van 6M, ik kan het helaas dus niet omdraaien :-(

De Extender kan het ingekomen signaal nog maximaal 7M op 3840x2160@60Hz verlegen. Daar hoef ik nog 'maar 3M', dus dat zit ruim binnen de specificaties. Het is niet zo dat met de Extender het totaal max. 7M mag zijn.

Grootste uitdaging gaat daarom denk ik worden het signaal goed bij de Extender te krijgen. Oftewel, ik moet een 6M kabel hebben die het stuk PC -> Extender op 3840x2160@60Hz kan overbrengen. Ik zoek me suf op internet, maar makkelijk vindbaar is het i.i.g. niet :|

• Grenco
Rebunted schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:01:
[...]

De kabel moet eerst door een ingebouwde sleuf in de muur van 6M, ik kan het helaas dus niet omdraaien :-(

De Extender kan het ingekomen signaal nog maximaal 7M op 3840x2160@60Hz verlegen. Daar hoef ik nog 'maar 3M', dus dat zit ruim binnen de specificaties. Het is niet zo dat met de Extender het totaal max. 7M mag zijn.

Grootste uitdaging gaat daarom denk ik worden het signaal goed bij de Extender te krijgen. Oftewel, ik moet een 6M kabel hebben die het stuk PC -> Extender op 3840x2160@60Hz kan overbrengen. Ik zoek me suf op internet, maar makkelijk vindbaar is het i.i.g. niet :|
De eerder genoemde opstelling (met maximum kabellengtes) komen uit de handleiding van de extender. Dus wat jij wilt is niet binnen de specificaties van dat ding. Betekent natuurlijk niet dat wat jij wilt niet haalbaar is. Je zult echter hele goede kabels moeten gebruiken en eerst een testopstelling werkend moeten krijgen waarbij de daarna stap voor stap uitbreidt naar het door jouw gewenste scenario. Gebruik je overigens de additionele voeding via USB op de extender?

Ik zou eerst proberen PC<>Onbekendekabel3M<>Extender<>Startechkabel3M<>monitor werkend te krijgen.

Je weet immer dat de onbekende kabel op je andere monitor werkt en ondanks dat je 1 meter buiten de specs zit qua ingangssignaal, heeft dit de grootste kans om te werken. Daarna de kabels omdraaien.
Als dat ook nog werkt, dan de 3M startech vervangen door de 6M versie (aan de pc kant), als het dan niet meer werkt (wat ik verwacht) dan weet je dat je voor de 6 meter versie een nieuwe oplossing moet zoeken.

Aanvulling:
Er bestaan overigens extender oplossingen over glasvezel, maar denk dat je van die prijzen niet vrolijk gaat worden. (>€500,- extenders)

[ Voor 4% gewijzigd door Grenco op 04-02-2017 12:14 ]

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:09:
[...]

De eerder genoemde opstelling (met maximum kabellengtes) komen uit de handleiding van de extender. Dus wat jij wilt is niet binnen de specificaties van dat ding. Betekent natuurlijk niet dat wat jij wilt niet haalbaar is. Je zult echter hele goede kabels moeten gebruiken en eerst een testopstelling werkend moeten krijgen waarbij de daarna stap voor stap uitbreidt naar het door jouw gewenste scenario. Gebruik je overigens de additionele voeding via USB op de extender?

Ik zou eerst proberen PC<>Onbekendekabel3M<>Extender<>Startechkabel3M<>monitor werkend te krijgen.

Je weet immer dat de onbekende kabel op je andere monitor werkt en ondanks dat je 1 meter buiten de specs zit qua ingangssignaal, heeft dit de grootste kans om te werken. Daarna de kabels omdraaien.
Als dat ook nog werkt, dan de 3M startech vervangen door de 6M versie (aan de pc kant), als het dan niet meer werkt (wat ik verwacht) dan weet je dat je voor de 6 meter versie een nieuwe oplossing moet zoeken.

Aanvulling:
Er bestaan overigens extender oplossingen over glasvezel, maar denk dat je van die prijzen niet vrolijk gaat worden. (>€500,- extenders)
Ik zie dat je helemaal gelijk hebt, met de Extender is het totaal max 7M. Ik heb de Extender trouwens gevoed.

Als compromis kan ik leven met het feit dat op de tweede monitor max 3840x2160@30Hz haalbaar is (dan zit ik weer binnen de specificaties). Oplossingen boven de >500 euro met glasvezel (of HDBaseT gaat ook al snel die kant op) vind ik iets te gortig ;)

Ik ga je opstelling even testen en kijken wat daar uitkomt.

Edit//

PC<>Onbekendekabel3M<>Extender<>Startechkabel3M<>monitor gaat goed :)

De uitdaging is dus een 6M lange kabel te vinden die de Startech 6M kabel kan vervangen. Zou dat ook gaan werken met een Mini-DP kabel (met een converter naar DP)? Het aanbod van Mini DP-kabels (1.2) is namelijk een stuk groter dan DP kabels.

[ Voor 12% gewijzigd door Rebunted op 04-02-2017 12:38 ]

• Grenco
Rebunted schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Edit//

PC<>Onbekendekabel3M<>Extender<>Startechkabel3M<>monitor gaat goed :)

De uitdaging is dus een 6M lange kabel te vinden die de Startech 6M kabel kan vervangen. Zou dat ook gaan werken met een Mini-DP kabel (met een converter naar DP)? Het aanbod van Mini DP-kabels (1.2) is namelijk een stuk groter dan DP kabels.
Elke extra connectie is weer signaalverlies dus ik zou een extra verloop proberen te vermijden, maar ik snap dat dit de zoektocht nog lastiger maakt.

• Rebunted
  • Niet online
Grenco schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:16:
[...]

Elke extra connectie is weer signaalverlies dus ik zou een extra verloop proberen te vermijden, maar ik snap dat dit de zoektocht nog lastiger maakt.
Ik ga even verder zoeken. Thx voor je hulp!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-01 22:44
Is jammer dat jou kaart geen HDMI heeft. heb zelf een 10 meter kabel hier liggen naar mijn 4k tv. werkt prima :D

• Grenco
Rebunted schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:13:
[...]

Ik ga even verder zoeken. Thx voor je hulp!
Graag gedaan.

• Rebunted
  • Niet online
Inmiddels heb ik het getest met een Delock 5M -> DP repeater -> Delock 3M en dit werkt perfect _/-\o_

Ironisch genoeg zijn dit de goedkoopste kabels die ik tot nu toe heb geprobeerd. In ieder geval ben ik blij dat het probleem eindelijk is opgelost.

• Grenco
Goed nieuws! Geniet d'r van ;)

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 02:52

• Grenco
Videokaart heeft geen HDMI, maar nog belangrijker (uit de specificaties):
"The adapters support up to 1080p resolutions"

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 02:52
Grenco schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:12:
[...]

Videokaart heeft geen HDMI, maar nog belangrijker (uit de specificaties):
"The adapters support up to 1080p resolutions"
Pfoe, mijn fout! 8)7

Verwijderd

Voor HDMI, prima. Maar dat gebruikt hij niet.
Pagina: 1