Ondanks de FAQ, is er geen algemeen nieuw-build-systeem-topic, vandaar dat ik het onder deze categorie plaats:
Probleem:
Mijn zelfsamengesteld systeem werkt niet goed. Het beeld gaat niet aan, maar de fans draaien en de achtergrondverlichting gaat aan. Het systeem kan niet direct worden uitgezet en dit lijkt erop te wijzen dat he systeem in de POST blijft hangen. Op het moederbord zijn EZ debug ledjes aangebracht. In dit geval knipperen de eerste 2 ledjes na elkaar.
Doordat ik onderdelen van diverse bronnen heb gebruikt, is het lastig om te pinpointen welk onderdeel het probleem geeft en bij welke verkoper ik aan kan kloppen. Ik heb slechts 1 reserve onderdeel en dat is een 2e voeding van hetzelfde merk.
Gebruikte hardware:
De volgende hardware heb ik samengesteld. De reden waarom ik deze hardware heb gekozen is om een futureproof 4K kantoorsysteem te gebruiken voor een monitorreview. Het was de bedoeling om het systeem zo goedkoop mogelijk te maken en daardoor heb ik een aantal 2e hands en nieuwe artikelen gekocht. De basis moet goed zijn en die onderdelen zou ik graag willen blijven gebruiken. Deze basis is gloednieuw en tevens de beste in z'n klasse.
Het volgende heb ik uitgevoerd:
Na het ontdekken dat het beeld niet aan ging op mijn nieuwe (DP en HDMI) en oude monitor (DVI), heb ik bekeken wat voor mogelijkheden er zijn m.b.t. de EZ debug verlichting.
CPU eruit: Led 1 blijft branden
Geheugen eruit: Led 2 blijft branden
LED 1: CPU - indicates CPU is not detected or fail.
LED 2: DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.
LED 3: VGA - indicates GPU is not detected or fail.
LED 4: BOOT - indicates the booting device is not detected
or fail.
Wat kan er fout gaan:
Heb je alles gelezen, bedankt daarvoor! Heb je tevens de antwoorden op een of meerdere van de volgende vragen?
Vraag 1, wat betekent het als LED 1 + 2 na elkaar knipperen op een MSI Mortar B250 mATX bord?
Vraag 2, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beeld krijg?
Vraag 3, hoe kom ik (tijdelijk) aan reserve onderdelen zonder webwinkels te duperen (een onderdeel bestellen en daarna terug sturen op basis van de 'Wet koop op afstand')?
Probleem:
Mijn zelfsamengesteld systeem werkt niet goed. Het beeld gaat niet aan, maar de fans draaien en de achtergrondverlichting gaat aan. Het systeem kan niet direct worden uitgezet en dit lijkt erop te wijzen dat he systeem in de POST blijft hangen. Op het moederbord zijn EZ debug ledjes aangebracht. In dit geval knipperen de eerste 2 ledjes na elkaar.
Doordat ik onderdelen van diverse bronnen heb gebruikt, is het lastig om te pinpointen welk onderdeel het probleem geeft en bij welke verkoper ik aan kan kloppen. Ik heb slechts 1 reserve onderdeel en dat is een 2e voeding van hetzelfde merk.
Gebruikte hardware:
De volgende hardware heb ik samengesteld. De reden waarom ik deze hardware heb gekozen is om een futureproof 4K kantoorsysteem te gebruiken voor een monitorreview. Het was de bedoeling om het systeem zo goedkoop mogelijk te maken en daardoor heb ik een aantal 2e hands en nieuwe artikelen gekocht. De basis moet goed zijn en die onderdelen zou ik graag willen blijven gebruiken. Deze basis is gloednieuw en tevens de beste in z'n klasse.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G4620 Boxed | € 101,40 | € 101,40 |
| 1 | MSI B250M Mortar | € 94,50 | € 94,50 |
| 1 | Fractal Design CORE 1300 | € 47,20 | € 47,20 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 18,95 | € 18,95 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR21R15D4/16 | € 122,05 | € 122,05 |
| 1 | Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart | € 17,90 | € 17,90 |
| 1 | Corsair VS350 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Intel 600p 256GB | € 96,95 | € 96,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 498,95 | |
Het volgende heb ik uitgevoerd:
Na het ontdekken dat het beeld niet aan ging op mijn nieuwe (DP en HDMI) en oude monitor (DVI), heb ik bekeken wat voor mogelijkheden er zijn m.b.t. de EZ debug verlichting.
CPU eruit: Led 1 blijft branden
Geheugen eruit: Led 2 blijft branden
LED 1: CPU - indicates CPU is not detected or fail.
LED 2: DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.
LED 3: VGA - indicates GPU is not detected or fail.
LED 4: BOOT - indicates the booting device is not detected
or fail.
- Het geheugen is in alle banken gestoken, maar hoort normaal gesproken in bank 2/B te zitten.
- De CPU Power eruit gelaten en dit gaf een LED 1 error en dat is dus normaal.
- Ik heb een andere voeding van hetzelfde type getest, maar dit was zonder een beter resultaat.
- Moederbord uit het systeem gehaald en op een antistische zakje geplaatst, bovenop de doos. Hierbij heb ik de SSD weggelaten en slechts het volgende aangesloten: Stroomaansluiting, CPU stroomaansluiting, CPU + fan in cpufan aansluiting, DDR4 geheugen en uiteraard de poweraansluiting.
- Bios batterij uit het systeem gehaald, systeem ingeschakeld en daarna weer uitgeschakeld om de batterij terug te plaatsen.
- BIOS gereset door een jumper (yep, ik ben oldschool) op de Clear CMOS pinnen te plaatsen, systeem aan te zetten, systeem uit te zetten en daarna weer aan te zetten zonder jumper.
Wat kan er fout gaan:
- De G4620 met nieuwe 630 IGP is te nieuw voor het B250 moederbord die ongeveer 3 weken op de markt is. Hierdoor is alsnog een nieuwere BIOS update nodig (laatste versie is van 29 december 2016), volgens de lijst zou deze compatible moeten zijn: https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR.html#support-cpu
- Geheugen is niet in orde, helaas geen ander compatible geheugen om dit uit te sluiten (Het geheugen komt niet voor in de lijst, wellicht incompatible of simpelweg niet getest: https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR.html#support-mem)
- De processor is niet in orde, helaas geen ander 1151 cpu om dit te testen.
- De TS'er was niet ontladen en de spanning is via het moederbord naar de andere componenten gegaan. Er is gebruik gemaakt van een polsbandje die gekoppeld is aan de verwarming om veilig te kunnen werken.
- User failure, maar dat lijkt me sterk
Heb je alles gelezen, bedankt daarvoor! Heb je tevens de antwoorden op een of meerdere van de volgende vragen?
Vraag 1, wat betekent het als LED 1 + 2 na elkaar knipperen op een MSI Mortar B250 mATX bord?
Vraag 2, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beeld krijg?
Vraag 3, hoe kom ik (tijdelijk) aan reserve onderdelen zonder webwinkels te duperen (een onderdeel bestellen en daarna terug sturen op basis van de 'Wet koop op afstand')?
[ Voor 6% gewijzigd door Kiswum op 04-02-2017 09:57 . Reden: compatible hardwarelijsten toegevoegd ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.