Nieuw B250 + Kaby Lake systeem werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Ondanks de FAQ, is er geen algemeen nieuw-build-systeem-topic, vandaar dat ik het onder deze categorie plaats:

Probleem:
Mijn zelfsamengesteld systeem werkt niet goed. Het beeld gaat niet aan, maar de fans draaien en de achtergrondverlichting gaat aan. Het systeem kan niet direct worden uitgezet en dit lijkt erop te wijzen dat he systeem in de POST blijft hangen. Op het moederbord zijn EZ debug ledjes aangebracht. In dit geval knipperen de eerste 2 ledjes na elkaar.

Doordat ik onderdelen van diverse bronnen heb gebruikt, is het lastig om te pinpointen welk onderdeel het probleem geeft en bij welke verkoper ik aan kan kloppen. Ik heb slechts 1 reserve onderdeel en dat is een 2e voeding van hetzelfde merk.

Gebruikte hardware:
De volgende hardware heb ik samengesteld. De reden waarom ik deze hardware heb gekozen is om een futureproof 4K kantoorsysteem te gebruiken voor een monitorreview. Het was de bedoeling om het systeem zo goedkoop mogelijk te maken en daardoor heb ik een aantal 2e hands en nieuwe artikelen gekocht. De basis moet goed zijn en die onderdelen zou ik graag willen blijven gebruiken. Deze basis is gloednieuw en tevens de beste in z'n klasse.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4620 Boxed€ 101,40€ 101,40
1MSI B250M Mortar€ 94,50€ 94,50
1Fractal Design CORE 1300€ 47,20€ 47,20
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,95€ 18,95
1Kingston ValueRAM KVR21R15D4/16€ 122,05€ 122,05
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 17,90€ 17,90
1Corsair VS350€ 0,-€ 0,-
1Intel 600p 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,95

Het volgende heb ik uitgevoerd:

Na het ontdekken dat het beeld niet aan ging op mijn nieuwe (DP en HDMI) en oude monitor (DVI), heb ik bekeken wat voor mogelijkheden er zijn m.b.t. de EZ debug verlichting.
CPU eruit: Led 1 blijft branden
Geheugen eruit: Led 2 blijft branden

LED 1: CPU - indicates CPU is not detected or fail.
LED 2: DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.
LED 3: VGA - indicates GPU is not detected or fail.
LED 4: BOOT - indicates the booting device is not detected
or fail.
  • Het geheugen is in alle banken gestoken, maar hoort normaal gesproken in bank 2/B te zitten.
  • De CPU Power eruit gelaten en dit gaf een LED 1 error en dat is dus normaal.
  • Ik heb een andere voeding van hetzelfde type getest, maar dit was zonder een beter resultaat.
  • Moederbord uit het systeem gehaald en op een antistische zakje geplaatst, bovenop de doos. Hierbij heb ik de SSD weggelaten en slechts het volgende aangesloten: Stroomaansluiting, CPU stroomaansluiting, CPU + fan in cpufan aansluiting, DDR4 geheugen en uiteraard de poweraansluiting.
  • Bios batterij uit het systeem gehaald, systeem ingeschakeld en daarna weer uitgeschakeld om de batterij terug te plaatsen.
  • BIOS gereset door een jumper (yep, ik ben oldschool) op de Clear CMOS pinnen te plaatsen, systeem aan te zetten, systeem uit te zetten en daarna weer aan te zetten zonder jumper.
Uiteindelijk heb ik het moederbord teruggebracht naar de leverancier en afgelopen vrijdag een nieuw moederbord in ontvangst genomen. Deze heb ik weer bovenop de doos getest met slechts een CPU + geheugen, maar het probleem blijft hetzelfde.

Wat kan er fout gaan:
  • De G4620 met nieuwe 630 IGP is te nieuw voor het B250 moederbord die ongeveer 3 weken op de markt is. Hierdoor is alsnog een nieuwere BIOS update nodig (laatste versie is van 29 december 2016), volgens de lijst zou deze compatible moeten zijn: https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR.html#support-cpu
  • Geheugen is niet in orde, helaas geen ander compatible geheugen om dit uit te sluiten (Het geheugen komt niet voor in de lijst, wellicht incompatible of simpelweg niet getest: https://www.msi.com/Mothe...M-MORTAR.html#support-mem)
  • De processor is niet in orde, helaas geen ander 1151 cpu om dit te testen.
  • De TS'er was niet ontladen en de spanning is via het moederbord naar de andere componenten gegaan. Er is gebruik gemaakt van een polsbandje die gekoppeld is aan de verwarming om veilig te kunnen werken.
  • User failure, maar dat lijkt me sterk :+
Mocht er iemand uit de omgeving van Eindhoven wonen en reserve onderdelen heeft, neem even contact met me op om onderdelen uit te sluiten. O-)

Heb je alles gelezen, bedankt daarvoor! Heb je tevens de antwoorden op een of meerdere van de volgende vragen?
Vraag 1, wat betekent het als LED 1 + 2 na elkaar knipperen op een MSI Mortar B250 mATX bord?
Vraag 2, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik beeld krijg?
Vraag 3, hoe kom ik (tijdelijk) aan reserve onderdelen zonder webwinkels te duperen (een onderdeel bestellen en daarna terug sturen op basis van de 'Wet koop op afstand')?

[ Voor 6% gewijzigd door Kiswum op 04-02-2017 09:57 . Reden: compatible hardwarelijsten toegevoegd ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Beste antwoord (via Kiswum op 04-02-2017 18:38)

Verwijderd

Het is registered http://www.kingston.com/dataSheets/KVR21R15D4_16.pdf en ga er maar vanuit dat het niet werkt op dat bord.

Alle reacties

Verwijderd

Het geheugen is registered. Ik denk dat het moederbord dat niet ondersteunt. Staat het geheugen op de QVL?

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 09:57:
Het geheugen is registered. Ik denk dat het moederbord dat niet ondersteunt. Staat het geheugen op de QVL?
Ik zie het nu inderdaad in de PW staan. Dit is het geheugen dat ik bij Coolblue heb gekocht, volgens mij is dat wel dezelfde: https://www.memoryshop.nl...ueram-16gb-ddr4-2133.html
Daar staat niets over registered (=ecc?) geheugen. Het kan zijn dat CB dit onbewust niet heeft toegevoegd of dat het artikel niet overeenkomt met mijn lijst.

Ik heb de compatbility lijst van MSI zojuist toegevoegd aan mijn OP. Dit geheugen staat daar niet op. Dit kan betekenen dat het niet compatible is of dat het niet is getest.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Het is registered http://www.kingston.com/dataSheets/KVR21R15D4_16.pdf en ga er maar vanuit dat het niet werkt op dat bord.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ook eens gehad met dram, onduidelijk dat het registered was en bord wilde dus niet booten. Even ander ram halen en je kunt je gang gaan met het nieuwe systeem.

De qvl gebruik ik zelf nooit en al zoveel combinaties gehad die prima werkten. Toch schijnen er incompatibele combinaties voor te komen, dus als je het 100% (in plaats van, mijn inziens, 99%) zeker wilt weten dat het straks gaat werken > ram-latjes van de qvl-lijst gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door ToFast op 04-02-2017 10:19 ]

Verwijderd

Als je het toch moet omruilen, pak dan meteen 2400 MHz https://www.memoryshop.nl...m-ddr4-2400-2-x-8-gb.html en een kit van twee zodat het in dual channel draait.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:09:
Ik neem even contact op met CB, even kijken wat ze hierover kunnen zeggen. Als tip zal ik aangeven dat het goed is om erbij te zetten dat het om registered geheugen gaat. Niet alle moederborden ondersteunen het en je zal het vooral bij server bordjes vinden. Ik zal ook direct vragen of ze nog geheugen op voorraad hebben in de winkel, zodat ik gelijk een nieuwe (set) kan afhalen in de winkel.

Ik zal dan waarschijnlijk direct voor 2400MHz gaan, zodat ik direct gebruik kan maken van de hoogste snelheden.

Update:
CB heeft bevestigd dat het geheugen inderdaad een registered ECC geheugenmodule is. Helaas hebben ze niet het juiste geheugen op voorraad in de winkel. Hierdoor heb ik even in de lokale webshops gekeken en een bestelling bij 4Launch afgerond.
Vanmiddag kan ik dit geheugen hier in Eindhoven ophalen en deze komt ook voor in de checklist van MSI.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16

Het geheugen kan 2666MHz aan, maar zal automatisch worden teruggezet op 2400MHz.

Vanmiddag stuur ik nog een update en hopelijk werkt daarna alles weer goed. Ik zal het filmpje van mijn foutmelding hier en op YT zetten, zodat mensen de betekenis kunnen vinden van de 2 ledjes die achter elkaar knipperen.

[ Voor 37% gewijzigd door Kiswum op 04-02-2017 11:17 . Reden: Update toegevoegd. Nieuwe goedgekeurde geheugen besteld ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar PMG, want CSL is geen problemenhonk.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Topicstarter
Bedankt @br00ky! Dit is inderdaad een betere plek.

Hier is het probleem van de knipperende LED's visueel aangegeven en na het vervangen van het geheugen was het probleem opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Kiswum op 05-02-2017 15:41 ]

Pagina: 1