Vraag

• D3LTTA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 15:54
Hallo medetweakers,

Ik heb een Dell U2413F beeldscherm die de laatste tijd random strepen geeft en uiteindelijk eindigt met zwart beeld met gekleurde strepen erdoor.
Als ik de monitor direct aan en uit zet blijft het probleem zichtbaar.
Wacht ik 15 minuten en probeer het dan, dan heb ik 50/50 kans dat het scherm het weer normaal doet of dat het nog steeds zwart scherm met strepen geeft.
Wanneer dit gebeurt is trouwens compleet random.
Laatst na een game sessie van 3 uur geen problemen gehad, de volgende dag boot ik de pc en zet het scherm aan en na 1 minuut al gekke strepen.
Zie hieronder een kleine video van het probleem, uiteindelijk herstelt het beeld zich in de video maar na 5 minuten had ik nog zwart scherm.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mWcDuryja_w]

Zoals je op de video misschien al ziet heeft de 2de monitor die er rechts langs staat geen last van dit probleem. en komt het alleen op de linker monitor voor.

Het volgende heb ik zelf al geprobeerd:
*HDMI kabel vervangen,
*Dp kabel vervangen
*voedingskabel vervangen
*setting reset van monitor
*PS3 aangesloten

Doordat het scherm dezelfde problemen geeft op de PS 3 kan ik met 99% zekerheid problemen met de mijn pc uitsluiten. Dit betekend helaas dat er hardwarematig waarschijnlijk iets mis is met het scherm.

Nu zou ik graag de monitor eens open willen schroeven om een kijkje te nemen, alleen heb ik geen
flauw idee waar ik op moet letten en wat waarschijnlijk de oorzaak is van dit vreemde probleem.
Heeft iemand hier toevallig kennis van of ervaring mee ?
Alle ideeën zijn van harte welkom!

Beste antwoord (via D3LTTA op 10-02-2017 11:50)

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
D3LTTA schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:19:
update: Vanaf zaterdagmiddag tot nu op de dvi-poort geen storing gehad. Vanaf vanavond ga ik de DP poort voor een paar dagen testen. Maar om realistisch te blijven lijkt het me sterk dat het beetje wat ik gedaan heb dit probleem heeft opgelost.

Zodra het probleem zich weer voordoet zal ik het scherm weer uit elkaar schroeven en voor een foto van waar de flat flex connector ingaat. En zoals Grenco al gezien had is dat mijn muis op de 10s markering in de video.
Bedankt voor de snelle reacties en ik zal zo snel mogelijk een nieuwe update geven.
Als het om een printbreukje gaat, kan het best zo zijn dat het probleem nu (tijdelijk) opgelost is doordat je het scherm uit elkaar geschroefd hebt gehad.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Alle reacties

• Grenco
Interessant probleem en ja, het lijkt mij inderdaad een hardware probleem te zijn (in de monitor).

Het meest voorkomende probleem bij beeldschermen is dat de voeding onstabiel raakt. En dat komt vaak door slechte condensatoren. Ik zou als eerste even kijken of er bolle condensatoren in de voeding zichtbaar zijn.

Ik moet echter wel eerlijk zeggen dat de symptomen mij niet direct doen denken aan een condensator probleem. Eerder iets op het digitale bord. Dit is lastinger te controleren.

Ik zou als tweede stap de spanningenrails controleren (als je een multimeter hebt) en daarna het bord checken op slechte solderingen/ breuken.

Een beetje afhankelijk van welke tools je bezit is dat zo'n beetje het enige wat je makkelijk kan controleren.

Pas wel op met de voeding. Hier kunnen nog makkelijk honderden volts aanwezig zijn, zelfs als de monitor uit staat en de voedingskabel is verwijderd.

Hoe oud is de monitor eigenlijk?

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• D3LTTA
helaas heb ik geen meetapparatuur ter directe beschikking en heb hier ook geen kennis van.
Ik zal vanmiddag eens gaan schroeven en kijken of ik iets aan de condensators kan zien.

De monitor is van eind 2013 als ik me niet vergis, Ben op het moment niet thuis dus kan dit niet direct controleren.

Bedankt voor de snelle reactie en ik zal een update geven zodra ik de monitor open op mijn tafel heb liggen.

• D3LTTA
Ik heb vanmiddag de hele monitor los gehad en inderdaad de condensators zien er naar mijn mening allemaal nog allemaal prima uit. Helaas heb ik verder geen directe aanwijzingen kunnen vinden die met het blote oog te zien zijn.
Wel heb ik het beetje stof wat te vinden was verwijdert, kleine soort lijmresten weg gehaald en alle condensators goed rechtop gezet en gecheckt op de soldeerpunten.
Afbeeldingslocatie: https://mfcivw-ch3301.files.1drv.com/y3myYTZm8P-fggoMClcSCLobL4aW2jz3bG3faChPOzDli6KbA5-_N11r-33rNY-YFZ4BONUoPwtCURKP0B-_aOfwoIK8Pcu7pkghL00ae1XiinLH6_IcdNd9JZrUrUlDWlv_jRH6Xuphj7wlM2QJkk27YO_E1A5QJLBNFEBn3F-JlE?width=4032&height=3024&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://mfa9na-ch3301.files.1drv.com/y3mx791POGptp1aED3ojRZTAYTEjOQXUy6XRjsXI-EMu2pnz8IWwodRpBwOJ0rXZRi_4Z-4Jk1KDKl7OrC0f-pCkIA2abXaUgtBiObZxPEmqbHC69pluKGp7gXbh5QbljZ5LEJgulK1Zw10-mNTJbhrlbJ_E1MBCGRP_OnXKLiRGrI?width=4032&height=3024&cropmode=none

Voor nu heb ik de monitor weer in elkaar geschroefd om wat tests te kunnen uitvoeren op de DVI , HDMI en DP poort.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Eventjes het filmpje bekeken en je 2de scherm heeft ook even storing op de 10s markering.

Die strepen zijn geen bolle condensatoren. De voeding zou instabiel kunnen zijn maar ik denk eerder de paneel driver chip.

Heb je soms een foto van het bord waar de grote flat flex connector ingaat?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Grenco
Damic schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:39:
Eventjes het filmpje bekeken en je 2de scherm heeft ook even storing op de 10s markering.

Die strepen zijn geen bolle condensatoren. De voeding zou instabiel kunnen zijn maar ik denk eerder de paneel driver chip.

Heb je soms een foto van het bord waar de grote flat flex connector ingaat?
Dat dacht ik ook, maar is een highlight omdat de muis bewogen wordt.

• D3LTTA
update: Vanaf zaterdagmiddag tot nu op de dvi-poort geen storing gehad. Vanaf vanavond ga ik de DP poort voor een paar dagen testen. Maar om realistisch te blijven lijkt het me sterk dat het beetje wat ik gedaan heb dit probleem heeft opgelost.

Zodra het probleem zich weer voordoet zal ik het scherm weer uit elkaar schroeven en voor een foto van waar de flat flex connector ingaat. En zoals Grenco al gezien had is dat mijn muis op de 10s markering in de video.
Bedankt voor de snelle reacties en ik zal zo snel mogelijk een nieuwe update geven.

Acties:
  • Beste antwoord

• Grenco
D3LTTA schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:19:

Als het om een printbreukje gaat, kan het best zo zijn dat het probleem nu (tijdelijk) opgelost is doordat je het scherm uit elkaar geschroefd hebt gehad.

• D3LTTA
Bijna een week verder,
Beide Hdmi en Dp poorten getest en heb het probleem nog niet terug zien komen.

Voor nu laat het ik het even zoals het is en wil ik jullie beide bedanken voor jullie snelle en behulpzame
reacties!
Pagina: 1