Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc start niet meer op na het vervangen van de CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag,

Een vriend heeft tijdens het gamen plotseling een black screen gekregen. Zijn Desktop pc valt dus midden in een game uit. En sinds dien wilde hij niet meer aan gaan. Dus wij dachten dat het door het overhitten komt, omdat hij kort daarvoor had overclocked en in de UEFI de beveiligings functie tegen over overhitten heeft uitgeschakeld.

We wisten niet zeker of de CPU ( AMD FX8320) van hem ook daadwerkelijk overhit was. Dus heeft hij zijn cpu meegenomen en hebben we hem in mijn toen nog goedwerkende game pc gestopt. En het resultaat was dat hij op deze systeem ook niet wilde opstarten. De koelfans van de koeler draaien overigens wel samen met de systeem fans. En een paar lampjes op de GPU staan aan en de mobo geeft ook licht.

Daarna heb ik weer mijn CPU terug gemonteerd en dit keer wil mijn systeem noet meer opstarten. De fans van de koeler en systeem fans draaien, en de lampjes van de GPU gaan aan en de moederbord geeft een foutcode: 00 .
Heb uitgezocht wat dit betekent en heb dus ook mijn cpu gecheckt of die wel goed gemonteerd is en de CMOS gereset. Maar het probleem blijft zich voordoen en mijn systeem wilt niet opstarten.

Mijn setup:
Asrock FX990 Extreme 9
AMD FX9590
MSI Geforce GTX 960
Corsair vengeance pro 8GB
Cooler master nepton 120XL
Corsair RM750
WD black 1tb
Samsung 850 pro 128gb

Mvg

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2017 21:13 ]

Alle reacties

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Heb je de verdere hulp hier al nagelopen om te kijken wat het kan zijn?

Belangrijk om alle stappen even bij langs te lopen. Begin met de basis en daarna alles weer langzaam aansluiten. Zo is het voor iedereen koffiedik kijken wat het probleem kan zijn. PC's kunnen blijven hangen voor veel redenen na verandering.

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb alles doorgelopen, maar helaas geen oplossing kunnen vinden. Zou iemand mij kunnen helpen en vertellen waar het aan kan liggen??

Alvast bedankt

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Het overclocken van een 8320 en dan de overclockbeveiliging uitzetten is natuurlijk al niet erg slim. Er wordt dan zoveel stroom getrokken dat de VRM's (voltageregulators) het vaak niet lang volhouden. Bijna bij ieder bord dat überhaupt support heeft voor een 8320 staat al dat er specifiek een top-downkoeler moet worden gebruikt.

Laat staan een 9590 met waterkoeling, dan heb je dus helemaal geen koele luchtstroom meer op je vrm's.

Ik zou eens kijken of je je bios kan resetten, wellicht dat door het wisselen van de CPU's iets verkeerd is komen te staan, of misschien heb je zelf nog iets ingesteld.

En ik zou eens goed kijken of je niets afwijkend ziet aan je vrm's.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:07:
Het overclocken van een 8320 en dan de overclockbeveiliging uitzetten is natuurlijk al niet erg slim. Er wordt dan zoveel stroom getrokken dat de VRM's (voltageregulators) het vaak niet lang volhouden. Bijna bij ieder bord dat überhaupt support heeft voor een 8320 staat al dat er specifiek een top-downkoeler moet worden gebruikt.

Laat staan een 9590 met waterkoeling, dan heb je dus helemaal geen koele luchtstroom meer op je vrm's.

Ik zou eens kijken of je je bios kan resetten, wellicht dat door het wisselen van de CPU's iets verkeerd is komen te staan, of misschien heb je zelf nog iets ingesteld.

En ik zou eens goed kijken of je niets afwijkend ziet aan je vrm's.
Wat ik uit de TS z'n verhaal begrijp gaat dit meer over de PC (of CPU/MOBO) van z'n vriend dan over die van hem.

Zijn vriend heeft de CPU overgeklokt, beveiliging uitgezet, en ding ging op zwart. Vervolgens hebben ze de CPU (die 8320) in de PC van TS gezet om te testen, en die doet sinds dien ook niks meer.

Dingen zoals CMOS reset zou die al gedaan hebben.

De specs in het lijstje zijn dus de specs van TS, en niet die van de PC van die vriend waar het probleem eigenlijk mee is begonnen.

@TS:
Hoe heb je de CMOS reset gedaan? Echt jumper omgezet, of alleen batterijtje eruit?
Batterijtje eruit werkt niet altijd even effectief omdat er soms nog wat spanning op blijft staan (moet je soms langer wachten dan 15 minuten).

Het gevaar met die CPU beveiliging uitzetten (wat je vriend heeft gedaan), is dat de VRM doorgebrand zijn, en er dus een veel te hoge voltage door de CPU is gegaan (en die dus ook kapot is). Je zou verwachten dat de kortsluiting beveiliging van jouw PC dan zou moeten ingrijpen als je die CPU dan probeert, maar met een beetje pech kun je dus ook je eigen bord vernielen (zoals ik al gaf, de kans is erg klein, meer niet ondenkbaar).

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik snap niet waarom jouw oude opstelling niet meer werkt na een CPU wissel. Volgens mij mag die andere CPU, als deze kapot is, geen schade aanrichten op jouw moederbord.

Je hebt de pinnen gecheckt op je CPU, de koeling er goed op zitten en ook de 4- of 8-pin stroomkabel weer terug gestoken?

Si vis pacem, para bellum

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
Nemesizz schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Wat ik uit de TS z'n verhaal begrijp gaat dit meer over de PC (of CPU/MOBO) van z'n vriend dan over die van hem.

Zijn vriend heeft de CPU overgeklokt, beveiliging uitgezet, en ding ging op zwart. Vervolgens hebben ze de CPU (die 8320) in de PC van TS gezet om te testen, en die doet sinds dien ook niks meer.

Dingen zoals CMOS reset zou die al gedaan hebben.

De specs in het lijstje zijn dus de specs van TS, en niet die van de PC van die vriend waar het probleem eigenlijk mee is begonnen.

@TS:
Hoe heb je de CMOS reset gedaan? Echt jumper omgezet, of alleen batterijtje eruit?
Batterijtje eruit werkt niet altijd even effectief omdat er soms nog wat spanning op blijft staan (moet je soms langer wachten dan 15 minuten).

Het gevaar met die CPU beveiliging uitzetten (wat je vriend heeft gedaan), is dat de VRM doorgebrand zijn, en er dus een veel te hoge voltage door de CPU is gegaan (en die dus ook kapot is). Je zou verwachten dat de kortsluiting beveiliging van jouw PC dan zou moeten ingrijpen als je die CPU dan probeert, maar met een beetje pech kun je dus ook je eigen bord vernielen (zoals ik al gaf, de kans is erg klein, meer niet ondenkbaar).
Ik snap best wel dat het het systeem van TS is en niet van vriend. De basis en het gebruik van beide systemen is natuurlijk al buiten spec en dus niet zo handig. Ik had alleen niet gezien dat hij al een biosreset had gedaan.

Bovendien is het zeker wel mogelijk je moederbord te verkloten door er een kapotte cpu op te zetten. Zeker als die cpu waarschijnlijk doorgefikt is doordat het andere bord de hoge stroom en hitte niet trok. Gezien de situatie verwacht ik ook dat dat het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
De CMOS reset heb ik met een cmos knop op de achterkant van mijn mobo gedaan toen dit niet helpte heb ik handmatig het jumpertje omgezet en zelfs het baterijtje eruit gehaald en opnieuw erin gedaan zonder resultaat.

Heb ook gecontroleerd of de 4-pin power connector was aangesloten en de pinnetjes van mijn cpu (9590) dubbel gecheckt en geen teken van beschadiging geconstateerd.

Ik ga eens kijken of een Bios reset zou helpen en ik zal het batterijtje er weer uit halen en dit keer wat langer wachten.

En het lijkt me niet logisch dat door een cpu wissel mijn moederbord defect raakt ookal is de cpu dood. Heb natuurlijk vooraf research gedaan en zelfs nagevraagd en het zou geen schade mogen opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn CPU los gehaald en opnieuw in mijn socket geplaatst met dit keer nog meer zorgvuldigheid, en ja hoor dit keer startte mijn systeem op en was terug in de oude staat na wat aanpassingen gedaan te hebben in de BIOS.

Bij deze is het probleem opgelost en er is verder geen schade aangericht. Ik wil iedereen bedanken die zo snel kon reageren en met mijn probleem kon mee denken 👍
Pagina: 1