WiFi door hedendaagse bouwmaterialen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444097

Topicstarter
Beste,

Om de plaatsing van de accesspoints (ws. Ubiquiti AC Lite) te plannen vroeg ik mij af hoe goed WiFi door een nieuwbouw van vandaag de dag gaat.

Reeds gevonden: Modern hoogrendementsglas: no go. Buiten WiFi = extern AP. Fair enough.

Vragen (TL;DR onderaan):
- Wat met tussen de verdiepingen? Ik vermoed dat welfsels + druklaag + chape ook moeilijk wordt. Heel deze opbouw is ook 30 à 40 cm dik, massief en gewapend met 2 tot 4 ijzeren roosters.
Oplossing: Op elke verdieping een AP, liefst eerder zwak dan hoog vermogen?

- Binnen dezelfde verdieping: Bij ons werd er gebruik gemaakt van snelbouwbakstenen (Wienerberger Porotherm). Deze zijn 'gekamerd' dus de straling moet vaak van medium (steen -> lucht -> steen -> lucht) wijzigen. Zeker als je hier diagonaal door moet in plaats van recht zal dit waarschijnlijk flink hinderen.
Door hoeveel muren, of welke afstand geraak je hier gemakkelijk door? Ik twijfel namelijk tussen 1 centraal AP of 2 AP's aan beide kanten van het huis.

- Op de verdieping zit een spot op dé ideale plaats voor een plafond-AP. Ik twijfel nu tussen het AP verplaatsen naar de zolder (verdieping hoger) of naar een muur op dezelfde verdieping, maar dan een halve meter boven de vloer (onder een raam).
Indien het AP op de zolder komt te hangen zou het door 16 cm glaswol + 18 mm OSB + bepleistering moeten. Is dit een slecht uitgangspunt en hang ik het toch best op de verdieping?

Sowieso voorzie ik 24 UTP contacten dus zullen geen grootverbruikers op de WiFi komen.

TL;DR:

- Gaat WiFi goed door 16 cm glaswol + OSB (of een ander isolatiemateriaal)?
- Gaat WiFi tegenwoordig nog door een vloerplaat van gewapende beton?
- Iemand enige ervaring met WiFi-ontvangst op hetzelfde verdiep in een huis gebouwd met zo'n multi-kamer snelbouwbakstenen?

Alvast veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Maakt ook nog verschil of je het over 2,4 GHz hebt of over 5 GHz.
2,4 GHz komt nog wel door een gipswandje heen; 5 GHz nauwelijks

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:23:
't Maakt ook nog verschil of je het over 2,4 GHz hebt of over 5 GHz.
2,4 GHz komt nog wel door een gipswandje heen; 5 GHz nauwelijks
Keerzijde:

5GHz spiegelt erg goed op een betonwand, 2.4GHz veel minder goed. Om de hoek verlies je meer 2.4GHz.

Maar goed, als ik hoor dat je 24 UTP contactdozen plant maakt het relatief weinig uit: doe als alles gebouwd is een site survey en plaats AP's op de beste plek :z

Dat gezegd:
- tenzij je HR++ glas gebruikt zijn ramen vrijwel transparant voor WiFi. Dan is een outdoor-AP zeker niet bij voorbaat noodzakelijk. Voorbeeld: onze woning is uit 2004, AP aan voorzijde huis staat in de woonkamer, vlakbij raam. Ik heb nog perfecte dekking op 2.4GHz en 5GHz in de speeltuin 100m verderop.
- optimale plek voor een AP is doorgaans het plafond. Voorzie op locaties waar WiFi hoegenaamd goed moet zijn (woonkamer, studeerkamer/thuiskantoor etc) UTP naar plafond toe, zeker met oog op 802.11ad met 60GHz - dat gaat zeker niet door muren of zelfs deuren heen en heeft line-of-sight nodig. Vooralsnog nauwelijks verkrijgbaar, maar een huis bouw je niet voor vandaag alleen. 2.4GHz is nu al in bewoonde gebieden grotendeels onbruikbaar, er wordt geroepen dat 5GHz nav IoT dezelfde kant op zal gaan, dan is 60GHz vroeg of laat noodzakelijk. Verstandig om alvast rekening ermee te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

2.4GHz gaat er door, met moeite. 5GHz komt misschien naar de kamer naast waar je AP zit, maar verder niet.

Om toekomstbestendig te zijn qua wifi moet je naar elke kamer waar je wifi wilt hebben, een UTP kabel hebben liggen. De high-throughput wifi van de toekomst gebruikt een heel hoge frequentie die niet door muren heen gaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 22:32:
2.4GHz gaat er door, met moeite. 5GHz komt misschien naar de kamer naast waar je AP zit, maar verder niet.

Om toekomstbestendig te zijn qua wifi moet je naar elke kamer waar je wifi wilt hebben, een UTP kabel hebben liggen. De high-throughput wifi van de toekomst gebruikt een heel hoge frequentie die niet door muren heen gaat.
Dat is dus het 60GHz-verhaal wat ik hierboven al noemde. Bijkomend punt: ook binnen een kamer gaat 60GHz niet door obstakels heen, dus je moet niet alleen UTP hebben maar UTP naar een locatie met line-of-sight naar plekken waar de verbinding gebruikt gaat worden. Ergens achter de bank dichtbij de vloer is voor 2.4GHz en 5GHz al verre van optimaal, maar voor 60GHz gaat het helemaal niet vliegen. Je moet hoog zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 16:09
Het is makkelijker een antwoord te geven over waar je het slimst een AP kunt plaatsen als er een plattegrondje/ schets aanwezig is.

Woon zelf in een oude flat en de muur naast de router is letterlijk 32cm dik gewapend beton. De kamer ernaast heeft nog erg goed ontvangst van de 5Ghz. De buren ernaast (kamer is ongeveer 5 meter breed) (zit weer zo'n dikke muur tussen) zien mijn netwerk ook maar is in plaats van vol ontvangst nu wel 1 streepje eraf.

Daartegen is mijn slaapkamer ongeveer 10 meter van de router af en zitten 2 dunne muren tussen (wel beton maar minder gewapend en ongeveer maar 15cm dik en 2 holle deuren van simpel hout) en daar heb ik ongeveer 1 streepje verlies.

Ik verbind btw met 5GHz. de 2,4 heb ik voor andere apparatuur.

Wat ik wel heb aangepast bij mij zijn de antenne's. Met de orginele antenne's kwam ik niet bij mijn buren terecht en net bij de deur van mijn slaapkamer.

Gebruik een R7000 met DD- wrt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'Streepjes' zijn een slechte maat voor signaal. Geen twee vendors die zelfde algoritme ervoor implementeren en je ziet soms (Apple...) bij firmware updates dat de drempelwaardes aan RSSI voor streepjes verandert.

Je doet er beter aan gewoon te meten in dBm. Dat is fijnmaziger en voor met name de buitenwacht een stuk dudelijker. Overigens ben je dan nog afhankelijk van kwaliteit antennes (verschillende client devices gaan verschillende waardes rapporteren) en (gebrek aan) ijking.

Maar goed, zoals hierboven al aangegeven, grootste uitdaging is niet de frequenties die nu gangbaar zijn maar de frequenties die gedurende de levensduur van een woning relevant gaan worden. We weten nu al dat dat 60GHz gaat worden, dat is waar je bij nieuwbouw rekening mee zou moeten houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Je kunt er ook voor opteren om het zelf te testen. Bestel eerst 1 AP of bestel ze meteen allebei en pak er 1 uit om te testen. Niemand kan voorspellen wat het wi-fi signaal precies gaat doen, zelfs niet met zo'n uitgebreide en duidelijke beschrijving. Je kunt hoogstens een inschatting maken, maar meten=weten.

Het is sowieso, zoals al gezegd, verstandig om waar mogelijk een loze leiding/UTP heen te leggen. Technologische ontwikkelingen gaan soms snel en nemen soms een verrassende wending.

Misschien kun je beter voor de LR versies gaan? Nog beter is natuurlijk om zoveel mogelijk AP's te plaatsen met een goed afgesteld zendvermogen. Dit kost natuurlijk wel meer dus dat is een afweging die je zelf moet maken.

Edit:
Het is ook onmogelijk om te mee te wegen hoeveel interferentie er zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Qlimaxxx op 04-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voorts heeft de omgeving ook heel veel invloed, hoe meer AP's er zijn hoe meer basis ruis er is die je snelheid behoorlijk beinvloed. Dit is voor mij een reden om niet in AC te investeren, een rijtjes huis is niet de plek ervoor (of je moet er veel plaatsen etc...)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1