USB C hub via USB 3.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staavmixer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04 19:30
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een dock voor mijn 13 inch Macbook Pro uit (late 2013) zodat ik met een kabel een HDMI monitor en een aantal harde schrijven (2 tot 3) aan kan sluiten.
Nu zijn de docks speciaal gemaakt voor mijn laptop vrij duur.

Via Aliexpress kwam ik het volgende dock tegen, welke werkt op USB C.

Ook vond ik deze USB A naar USB C adapter.
Mijn vraag is, zal de 5 gbps die ik met USB 3.0 kan halen genoeg zijn om een 23" full HD monitor te kunnen gebruiken en een paar harde schijven?
Het zijn normale HDD harde schijven die gebruikt worden voor backups en oude bestanden maar soms ook een film.

Mijn dank is groot voor jullie hulp,

Staavmixer

Beste antwoord (via staavmixer op 03-02-2017 19:00)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nee, dat werkt niet zomaar.
USB-C kent diverse systemen, het is een beetje een mengelmoesje. Voor video support moet er ook Displayport signaal in dezelfde connector zitten. Dan heet het ook meteen anders, namelijk Thunderbolt.
Je kan dus niet zomaar van USB-A 3.x naar USB-C 3.x en dan verwachten dat er beeld uit dat doosje komt.
USB-A 3.x kent namelijk geen passthrough voor Displayport. Dat kan alleen met USB-C, en dan moet het wel een Thunderbolt USB-C connector zijn.

Het staat er trouwens ook gewoon bij in de opmerkingen. Welliswaar in een zeer gebroken vertaling, maar puntje 2 is exact waar het om gaat.

Als je externe disks gebruikt zonder eigen stroomvoorziening (vaak de kleinere 2,5inch modellen) gaan die ook niet zomaar werken.
Bandbreedte is welliswaar genoeg, maar het doosje geeft maar 900mA output. Daar kan je 1, mogelijk 2 disks aan hangen. 3 of meer gaat niet, tenzij ze eigen stroomvoorziening hebben.
Dit staat beschreven bij puntje 4.

Qua bandbreedte wil het verder wel. 5Gbps is ruw-weg 500MB/s
Een enkele harddisk, varieert ergens tussen de 50 en 150MB/s, dus met 3 stuks zit je aan 450MB/s maximaal. Dat zou gewoon vlot moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2017 18:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nee, dat werkt niet zomaar.
USB-C kent diverse systemen, het is een beetje een mengelmoesje. Voor video support moet er ook Displayport signaal in dezelfde connector zitten. Dan heet het ook meteen anders, namelijk Thunderbolt.
Je kan dus niet zomaar van USB-A 3.x naar USB-C 3.x en dan verwachten dat er beeld uit dat doosje komt.
USB-A 3.x kent namelijk geen passthrough voor Displayport. Dat kan alleen met USB-C, en dan moet het wel een Thunderbolt USB-C connector zijn.

Het staat er trouwens ook gewoon bij in de opmerkingen. Welliswaar in een zeer gebroken vertaling, maar puntje 2 is exact waar het om gaat.

Als je externe disks gebruikt zonder eigen stroomvoorziening (vaak de kleinere 2,5inch modellen) gaan die ook niet zomaar werken.
Bandbreedte is welliswaar genoeg, maar het doosje geeft maar 900mA output. Daar kan je 1, mogelijk 2 disks aan hangen. 3 of meer gaat niet, tenzij ze eigen stroomvoorziening hebben.
Dit staat beschreven bij puntje 4.

Qua bandbreedte wil het verder wel. 5Gbps is ruw-weg 500MB/s
Een enkele harddisk, varieert ergens tussen de 50 en 150MB/s, dus met 3 stuks zit je aan 450MB/s maximaal. Dat zou gewoon vlot moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2017 18:19 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor de schijven een powered USB3 hub halen en voor je scherm gewoon een HDMI stekker. Wauw wat erg, twee kabels i.p.v. 1 :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staavmixer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04 19:30
Dank voor de uitgebreide uitleg, had de notes wel gelezen maar dit me niet gerealiseerd.
nelizmastr schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:57:
Voor de schijven een powered USB3 hub halen en voor je scherm gewoon een HDMI stekker. Wauw wat erg, twee kabels i.p.v. 1 :+
Tja, daar heb je een punt. Maar nu steken er aan alle kanten kabels uit mijn laptop en daar krijg ik toch de kriebels van. Of al die kabels die net achter je bureau glippen. Enfin, een gezocht probleem maar ik zou een kabel waarderen, maar dit feest gaat dus niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

staavmixer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:03:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg, had de notes wel gelezen maar dit me niet gerealiseerd.

[...]

Tja, daar heb je een punt. Maar nu steken er aan alle kanten kabels uit mijn laptop en daar krijg ik toch de kriebels van. Of al die kabels die net achter je bureau glippen. Enfin, een gezocht probleem maar ik zou een kabel waarderen, maar dit feest gaat dus niet door.
Hoe lullig het ook mag klinken, maar je apparaat is inderdaad te oud voor de USB-C docking rage. Dat is dermate nieuw dat een niet Thunderbolt 3 capabel apparaat (zoals MBP 2016 en o.a. Dell XPS 2016/2017 dus wel zijn) er helaas geen gebruik van kan maken.
Thunderbolt 2 is helaas een zwaar waardeloze poort waar feitelijk alleen wat thunderbolt storage, miniDP adapters en e.d. aan kunnen. Voor meer dan beeldschermen of een gigabit ethernet voorziening worden ze eigenlijk niet gebruikt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-10 21:50
McKaamos schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:17:
....
Dit is niet helemaal correct. Zowel displayport als thunderbolt zijn zogeheten alternate modes. In principe kunnen deze prima zonder elkaar bestaan. Zo ondersteund bijv de 12" macbook wel displayport als alternate mode maar geen thunderbolt. Andersom ben ik nog niet tegengekomen maar zou in theorie ook moeten kunnen.

zie ook Wikipedia: USB-C

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Pagina: 1