NAS server voor foto's en video's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-12 11:12
Ik ben sinds een jaar steeds meer bezig met fotografie, en tot nu toe heb ik alles op een externe harde schijf opgeslagen. Naar mijn idee is dit geen ideale oplossing en daarom werd mij aangeraden om een NAS server te gebruiken. Ik heb me hier een klein beetje in verdiept maar er is zo enorm veel over te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ook de prijzen lopen enorm uit een van verschillende NAS systemen die ik tegen ben gekomen.

Waar ik dus naar op zoek ben is een NAS server die ik op verschillende locatie's kan bereiken (zoals vakantie), om foto's te kunnen downloaden/uploaden. Ook denk ik dat ik een NAS wil waar twee harde schijven in kunnen zodat er een van de harde schijven als back up kan worden gebruikt in het geval van een defecte harde schijf. Een leuke extra zou zijn dat ik video's die hier op staan direct kan streamen.

Als ik iets zoek kom ik bijvoorbeeld op een QNAP TS-251C, maar dit vind ik vrij prijzig en volgensmij moet het goedkoper kunnen dan dit.

Alle reacties

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Daar hebben we Pricewatch voor: categorie: Netwerkopslag

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12 14:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pricewatch: Synology DiskStation DS216j
Zou prima voldoen hiervoor, voorganger (215j) heb ik bij meerdere mensen draaien als NAS. pricewatch: QNAP TS-231P lijkt me ook prima geschikt als je voor Q-NAP wilt gaan (ik heb alleen ervaring met Synology...).
De super goedkope modellen kun je vaak beter niet hebben (traag, missen features die je wilt hebben).

Hou er wel rekening mee dat een raid 1 setup geen backup is. B.v. blikseminslag en beide HDD's zijn gefrituurd en je bent al je data alsnog kwijt. Naast de verschillende cloud oplossingen kun je ook een 2e NAS als backup target gebruiken. Iemand in je kennissen kring een NAS aansmeren en je kunt elkaar als backup doel gebruiken 8). Ik gebruik HDD 2 bij mijn vader zijn NAS als backup target voor mezelf :).

De betaalbare NASsen hebben wel wat beperkingen als je een zware gebruiker bent. b.v. Plex draaien gaat niet werken, iets wat op een krachtigere NAS wel lukt (vind persoonlijk Plex een zeer ineffectieve manier om video te kijken, al is dat een andere discussie).

[ Voor 43% gewijzigd door Tortelli op 03-02-2017 19:15 ]

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-12 18:16
Ik heb een DS116 gekocht met een 4TB HGST schijf in. Ik heb speciaal gekozen voor een single schijf omdat ik dan zo verplicht ben om een backup te voorzien. Een tweede HD in je NAS is inderdaad geen backup!! Ik gebruik als backup mijn oude DS209, die gesynct bij mijn ouders staat. Ik gebruik daarnaast ook nog een externe HD als bijkomende backup. En al mijn foto's staan ook nog eens in Google foto's in de cloud.
En dit doe ik ook voor mijn (schoon)ouders.
Hou er ook rekening mee dat Synology je foto's zal verwerken om thumbnails te voorzien, louter om via internet vlug je foto's te kunnen bekijken. Ik heb bijna een terrrabyte aan foto's staan en het duurde ongeveer 36u vooraleer al mijn foto's verwerkt waren. Gelukkig is dat eenmalig geweest.

Misschien overkill, die backups, maar eenmaal verdwenen krijg je je digitale foto's nooit meer terug.

[ Voor 0% gewijzigd door lukadad op 03-02-2017 20:04 . Reden: typo ]

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-12 12:33
Ik draai zelf een DS213J, dat apparaat werkt prima maar is natuurlijk wel een wat oudere versie. Maak altijd backups, en houd er rekening mee dat converteren van de fotos/videos even kan duren helaas... afhankelijk van hoe krachtig de CPU is en de hoeveelheid ram bepaald dit de snelheid daarvan. Natuurlijk is dat maar eenmalig (ofja,,, iedere keer als je fotos upload gaat hij de nieuwe fotos converteren. Dit kun je als je via de browser inlogt op de NAS uitstellen voor een X aantal uur als je op dat moment de CPU kracht juist voor iets anders nodig hebt.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12 14:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt het converten van foto's ook uitzetten als je hier verder toch niets mee doe. De ARM modellen zijn hier sowieso niet sterk in (al duurt het op mijn 1815+ ook nog wel ff). Ik heb zelf photostation draaien, alleen heb ik er maar een hele beperkte selectie aan foto's in staan.

Mijn telefoon backup gaat naar een map welke niet geconvert wordt bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Tortelli op 04-02-2017 10:55 ]

Pagina: 1