Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build, meningen/adviezen gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Cytex
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simpel gezegd moet het een all-round high-end systeem. Wat wil ik ermee doen?: Grafisch design, video bewerken, gamen (ben geen hardcore gamer, meer casual), webdesign, app ontwikkeling, Virtual Machines kunnen draaien etc. Ik wil het graag ook een beetje "future-proof" hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Origineel richtte ik op €1500,- maar het mag wel €200 boven zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, keyboard en muis mogen buiten de berekening blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik genoeg heb aan 1 videokaart. Tegen de tijd dat ik aan SLI moet denken kan ik denk ik beter de bestaande GPU vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen voorkeur. Hecht meer waarde aan kwaliteit, prijs en uiterlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In principe niet. Geluid niveau schenk ik ook niet bijzonder veel aandacht aan, alleen moet het echter geen boeing 747 op/onder/whatever mijn bereau zijn. Ik heb het meeste aandacht voor het uiterlijk (als het kwalitatief en technisch verantwoord is of course)

Ga je overklokken?
Ben niet van plan om de CPU te overklokken (daarom niet voor de K-versie gekozen). GPU heeft built-in OC tool, maar meer dan dat zal ik niet doen. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb en liever niet mijn eerste nieuwe build naar de kl*te wil helpen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie adviezen en meningen over deze build. Ik heb namelijk ook een aantal vragen. Kortom ik wil de nieuwste (future-proof), mooiste (smaken verschillen of course) en snelste systeem in mijn budget.

Dit is wat ik dacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 335,95€ 335,95
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7€ 228,90€ 228,90
1Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G€ 330,95€ 330,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1BitFenix Pandora ATX€ 111,50€ 111,50
1NZXT Hue+ Black€ 57,95€ 57,95
1Thermaltake Water 3.0 Riing RGB 360€ 178,86€ 178,86
1NZXT Aer RGB120 Single Pack€ 29,95€ 29,95
1Thermaltake Riing 12 RGB, 120mm€ 55,65€ 55,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 121,50€ 121,50
1BitFenix Whisper BWG650M€ 89,-€ 89,-
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 116,99€ 116,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.708,15

Eerste vraag die ik heb: Zijn alle onderdelen wel compitabel? Bijv. de PSU tov Mobo en CPU etc.
Verder vroeg ik me af over de plaatsing en installatie van de koeling. Ik dacht eraan om het zo te doen:
Water Riing 3.0 RGB 360 boven als intake
Riing 12 RGB x3 voorkant als intake
NZXT Aer RGB120 achter als exhaust
(PSU onderin de kast met fan naar beneden)

En wat RAM geheugen betreft, ik heb nu eentje uitkozen uit de lijst van de Gigabyte support lijst. Die zijn natuurlijk niet altijd even compleet. Ik vroeg me af hoeveel vrijheid ik heb bij de keuze van RAM. Kan ik bijv. zomaar een setje G.Skill Trident Z RGB LED 16GB in doen?

Dat was het zo'n beetje denk ik. Kijk uit naar jullie reacties.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-10 12:37

UltiemePCNerd

Banaan.

Cytex schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:50:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simpel gezegd moet het een all-round high-end systeem. Wat wil ik ermee doen?: Grafisch design, video bewerken, gamen (ben geen hardcore gamer, meer casual), webdesign, app ontwikkeling, Virtual Machines kunnen draaien etc. Ik wil het graag ook een beetje "future-proof" hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Origineel richtte ik op €1500,- maar het mag wel €200 boven zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, keyboard en muis mogen buiten de berekening blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik genoeg heb aan 1 videokaart. Tegen de tijd dat ik aan SLI moet denken kan ik denk ik beter de bestaande GPU vervangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen voorkeur. Hecht meer waarde aan kwaliteit, prijs en uiterlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In principe niet. Geluid niveau schenk ik ook niet bijzonder veel aandacht aan, alleen moet het echter geen boeing 747 op/onder/whatever mijn bereau zijn. Ik heb het meeste aandacht voor het uiterlijk (als het kwalitatief en technisch verantwoord is of course)

Ga je overklokken?
Ben niet van plan om de CPU te overklokken (daarom niet voor de K-versie gekozen). GPU heeft built-in OC tool, maar meer dan dat zal ik niet doen. Puur omdat ik er geen ervaring mee heb en liever niet mijn eerste nieuwe build naar de kl*te wil helpen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag jullie adviezen en meningen over deze build. Ik heb namelijk ook een aantal vragen. Kortom ik wil de nieuwste (future-proof), mooiste (smaken verschillen of course) en snelste systeem in mijn budget.

Dit is wat ik dacht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 335,95€ 335,95
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7€ 228,90€ 228,90
1Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G€ 330,95€ 330,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1BitFenix Pandora ATX€ 111,50€ 111,50
1NZXT Hue+ Black€ 57,95€ 57,95
1Thermaltake Water 3.0 Riing RGB 360€ 178,86€ 178,86
1NZXT Aer RGB120 Single Pack€ 29,95€ 29,95
1Thermaltake Riing 12 RGB, 120mm€ 55,65€ 55,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 121,50€ 121,50
1BitFenix Whisper BWG650M€ 89,-€ 89,-
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 116,99€ 116,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.708,15

Eerste vraag die ik heb: Zijn alle onderdelen wel compitabel? Bijv. de PSU tov Mobo en CPU etc.
Verder vroeg ik me af over de plaatsing en installatie van de koeling. Ik dacht eraan om het zo te doen:
Water Riing 3.0 RGB 360 boven als intake
Riing 12 RGB x3 voorkant als intake
NZXT Aer RGB120 achter als exhaust
(PSU onderin de kast met fan naar beneden)

En wat RAM geheugen betreft, ik heb nu eentje uitkozen uit de lijst van de Gigabyte support lijst. Die zijn natuurlijk niet altijd even compleet. Ik vroeg me af hoeveel vrijheid ik heb bij de keuze van RAM. Kan ik bijv. zomaar een setje G.Skill Trident Z RGB LED 16GB in doen?

Dat was het zo'n beetje denk ik. Kijk uit naar jullie reacties.
Waarom dure watercooling? Met een non K cpu doet een pricewatch: Arctic Freezer i32 het net zo goed en is ook stiller.
Jouw systeem verbruikt misschien 260 watt onder load. Een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voldoet ook (inclusief toekomstige upgrades)
Een pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil presteert net wat beter dan een 1060 in DX12 en is gelijk in DX11, en is ook nog eens stiller.
Waarom een Z170 mobo (dat ook nog eens een bios update moet hebben voor kaby lake) dat voor overclocken bedoeld is en dus zonde? Een B250 plankje voldoet ook.
pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P
Of als je voor looks gaat:
pricewatch: MSI B250 GAMING M3
(als voorbeeld)

Verwijderd

Een systeem samengesteld voor de looks. Het ziet er al voortreffelijk uit. Een paar onderdelen zou ik wijzigen.
Ondanks dat je niet gaat overklokken toch de 7700K. Kost niet heel veel extra, is iets hoger geklokt en je systeem is er helemaal voor samengesteld. Daarbij is de restwaarde een stuk hoger.
Geheugen naar een 3000 MHz kit. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 Kost niets meer en is wat sneller. Of een rode 3200 MHz kit pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R
Voeding naar de 450w uit dezelfde serie. Meer dan 250w ga je niet gebruiken en SLI is niet mogelijk met een GTX 1060.
De SM951 is een OEM ssd. Als er problemen zijn moet de systeembouwer het oplossen. Dat ben je dus zelf. Kan je beter een pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB nemen al is die wat slecht leverbaar. Anders een gewone sata pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB. Verschil is in dagelijks gebruik zo goed als niet merkbaar.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Je hebt een ontzettend duur overclocking moederbord gekozen. Mijn advies: Zoek een mooi uitziend Z270 moederbord uit en stop hier een 7700K in. Het prijsverschil is een tientje en aan je huidige moederbord keuze te zien ( ze zijn te koop voor de helft) komt dat best goed bij jou. Ook is die waterkoeling van je meer dan geschikt om het overclocken veilig te houden. Als je je er niet in wil verdiepen zitten er in de meeste uefi bioses tegenwoordig overclock presets die je gewoon kunt aanvinken.

pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 5
laat het oranje licht je niet afschrikken, het is RGB en dus instelbaar. Bovendien gaat oranje wel leuk aangezien het Gigabyte's kleur is. (Aorus is een subdivisie van Gigabyte)

pricewatch: Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming
Ook RGB voor de matchende kleuren en iets goedkoper

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 04-02-2017 11:46 ]

• Cytex
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:29:
[...]

Waarom dure watercooling? Met een non K cpu doet een pricewatch: Arctic Freezer i32 het net zo goed en is ook stiller.
Jouw systeem verbruikt misschien 260 watt onder load. Een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voldoet ook (inclusief toekomstige upgrades)
Een pricewatch: Powercolor Radeon RX 480 8GB Red Devil presteert net wat beter dan een 1060 in DX12 en is gelijk in DX11, en is ook nog eens stiller.
Waarom een Z170 mobo (dat ook nog eens een bios update moet hebben voor kaby lake) dat voor overclocken bedoeld is en dus zonde? Een B250 plankje voldoet ook.
pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P
Of als je voor looks gaat:
pricewatch: MSI B250 GAMING M3
(als voorbeeld)
Bedankt voor je reactie. De reden dat ik wat duurdere producten heb uitgekozen is voor grotendeels meer om het uiterlijk. Dat vind ik toch best belangrijk, als ik al +€1000,- ga uitgeven wil ik het wel echt mooi vinden. Dan vind ik het niet erg om 2 maanden extra te sparen. Zo'n soort CPU cooler vind ik echt absoluut niet om aan te zien (excuses als ik mensen beledig, niet de bedoeling). Je hebt zeker een ZEER goed punt over de prijzen hoor. En ik waardeer dat je de tijd hebt genomen voor mij.

Ik ga nu zeker nog eens een keer kijken naar de mobo en GPU. Er zijn al wat meer mobo's uitgekomen sinds ik de Z170X Gaming 7 heb uitgekozen. De MSI B250 ziet er zeker heel goed uit, erg bedankt voor de tip. Wat de videokaart betreft,dat heeft mij nu helemaal aan het twijfelen gezet. Op een of ander manier gaat mijn voor keur toch naar de nVidia, god mag weten waarom. Ik heb hele nare ervaringen met AMD kaarten. En ik weet niet waarom maar de "Devil" branding stoort me, haha. Oke maar kijkend naar de hardware is het zeker wel iets om goed over na te denken. Zeer degelijk geprijsd voor de value.

Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:21:
Een systeem samengesteld voor de looks. Het ziet er al voortreffelijk uit. Een paar onderdelen zou ik wijzigen.
Ondanks dat je niet gaat overklokken toch de 7700K. Kost niet heel veel extra, is iets hoger geklokt en je systeem is er helemaal voor samengesteld. Daarbij is de restwaarde een stuk hoger.
Geheugen naar een 3000 MHz kit. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 Kost niets meer en is wat sneller. Of een rode 3200 MHz kit pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R
Voeding naar de 450w uit dezelfde serie. Meer dan 250w ga je niet gebruiken en SLI is niet mogelijk met een GTX 1060.
De SM951 is een OEM ssd. Als er problemen zijn moet de systeembouwer het oplossen. Dat ben je dus zelf. Kan je beter een pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB nemen al is die wat slecht leverbaar. Anders een gewone sata pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB. Verschil is in dagelijks gebruik zo goed als niet merkbaar.
Juist! Inderdaad ook veel aandacht besteed aan looks. Erg bedankt voor de reactie. Ik denk inderdaad dat ik de i7-7700K ga kiezen. Ik doe niet aan overklokken, maar mocht ik dat willen is het wel fijn (aangezien ik altijd erg nieuwsgierig ben geweest).

Op de site van Intel staat dat de i7-7700K tot DDR4-2400 ondersteunt. Kan ik dan de DDR4-3000 er wel gewoon in knallen? En heb ik dan wel de voordeel dat hij inderdaad iets sneller is? I mean 2400C14 tov 3000C16 @ 2400?

Ik kies inderdaad dan voor de 960 EVO, thank you!

youridv1 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:42:
Je hebt een ontzettend duur overclocking moederbord gekozen. Mijn advies: Zoek een mooi uitziend Z270 moederbord uit en stop hier een 7700K in. Het prijsverschil is een tientje en aan je huidige moederbord keuze te zien ( ze zijn te koop voor de helft) komt dat best goed bij jou. Ook is die waterkoeling van je meer dan geschikt om het overclocken veilig te houden. Als je je er niet in wil verdiepen zitten er in de meeste uefi bioses tegenwoordig overclock presets die je gewoon kunt aanvinken.

pricewatch: Gigabyte AORUS GA-Z270X-GAMING 5
laat het oranje licht je niet afschrikken, het is RGB en dus instelbaar. Bovendien gaat oranje wel leuk aangezien het Gigabyte's kleur is. (Aorus is een subdivisie van Gigabyte)

pricewatch: Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming
Ook RGB voor de matchende kleuren en iets goedkoper
Awesome, thanks! Ze zien er beide erg mooi uit. Ik heb ze in m'n lijstje gezet, ga me even in verdiepen naar een ander mobo. Deze twee lijken me de tot nu toe de eerste 2 keuzes. De gold-plated i/o connectoren, dat voegt toch geen meerwaarde toe? Gewoon marketing toch, of zit ik er volledig naast?

Verwijderd

Cytex schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:31:
Juist! Inderdaad ook veel aandacht besteed aan looks. Erg bedankt voor de reactie. Ik denk inderdaad dat ik de i7-7700K ga kiezen. Ik doe niet aan overklokken, maar mocht ik dat willen is het wel fijn (aangezien ik altijd erg nieuwsgierig ben geweest).

Op de site van Intel staat dat de i7-7700K tot DDR4-2400 ondersteunt. Kan ik dan de DDR4-3000 er wel gewoon in knallen? En heb ik dan wel de voordeel dat hij inderdaad iets sneller is? I mean 2400C14 tov 3000C16 @ 2400?
Geheugensnelheid is meer afhankelijk van het moederbord dan van de cpu. Als je XMP instelt in het UEFI dan neemt het moederbord de fabrieksinstellingen van het ram over.

Neem idd wel een Z270 moederbord.

• Cytex
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:34:
[...]

Geheugensnelheid is meer afhankelijk van het moederbord dan van de cpu. Als je XMP instelt in het UEFI dan neemt het moederbord de fabrieksinstellingen van het ram over.

Neem idd wel een Z270 moederbord.
Oh, wauw oke dat wist ik niet. Ik dacht dat je gelimiteerd zat aan de CPU ondanks je mobo misschien hoger ondersteunt. Dus als ik het goed begrijp... dmv de XMP instellen in de UEFI bios zou de mobo de geheugensnelheid aansturen en kom ik inderdaad op 3000C16 zoals de fabriek die heeft ingesteld voor de RAM module?

P.S. Sorry als ik zoveel vraag of te diep in dingen gaan. Ik hou van research doen en wil graag dat ik echt weet wat ik koop. Niet alleen omdat iets mooi is, gelijk kopen als een schaap.

[ Voor 12% gewijzigd door Cytex op 04-02-2017 12:42 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Cytex schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:31:
[...]

Awesome, thanks! Ze zien er beide erg mooi uit. Ik heb ze in m'n lijstje gezet, ga me even in verdiepen naar een ander mobo. Deze twee lijken me de tot nu toe de eerste 2 keuzes. De gold-plated i/o connectoren, dat voegt toch geen meerwaarde toe? Gewoon marketing toch, of zit ik er volledig naast?
Gold plated IO is inderdaad marketing in mijn ogen

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:49
Als je voor de looks gaat, snap ik niet waarom je die lelijke Thermaltake koeling kiest i.p.v. een NZXT Kraken X62. Ook qua geheugen zou ik sowieso voor die G. Skill Trident Z gaan.

Verwijderd

Extraxyz schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:51:
Als je voor de looks gaat, snap ik niet waarom je die lelijke Thermaltake koeling kiest i.p.v. een NZXT Kraken X62. Ook qua geheugen zou ik sowieso voor die G. Skill Trident Z gaan.
Voor de één fantastisch, voor de ander afschuwelijk. Smaken verschillen nu eenmaal. (gelukkig)

• Cytex
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Voor de één fantastisch, voor de ander afschuwelijk. Smaken verschillen nu eenmaal. (gelukkig)
Dat is waar. Ik vind het verlichte pompje wel mooi. Maar er zijn alleen 2 fans zonder verlichting. Dan vind ik de Tt Water Riing 3.0 mooier.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-10 12:37

UltiemePCNerd

Banaan.

Cytex schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:07:
[...]

Dat is waar. Ik vind het verlichte pompje wel mooi. Maar er zijn alleen 2 fans zonder verlichting. Dan vind ik de Tt Water Riing 3.0 mooier.
Je kan toch ook de fans vervangen door Riing fans?
Pagina: 1