Debian Sid en virtual machine onvolkomenheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 14:18
Met de nieuwe richting van Microsoft wil ik overstappen naar een Linux distro dat altijd draait. Met dual booten bleef ik toch vaak in Windows hangen, omdat ik wellicht wel zou gamen. Nu kwam ik een tijdje terug de mogelijkheid tegen van pci-e passthrough en daarmee heb je met een Windows 7/8 VM nagenoeg gelijke prestaties als rechtstreeks een Windows OS(+/- 95%).

Als guide heb ik https://forum.level1techs...hrough-quick-guide/108981 gebruikt en daarmee heb ik m'n GPU zonder al te veel problemen aan de VM gekoppeld. Unigene Heaven draait vergelijkbaar(65 vs 68 fps) tussen een Windows 8.1 installatie die ik heb en mijn Windows 7 VM.
Recent Xcom 2 gekocht en daar is het prestatie niveau verschil aanzienlijk (20 vs 45). Tijdens het maken van de VM ben ik tegen een aantal zaken aangelopen, die wellicht een verklaring kunnen geven en ook krijg ik het niet voor elkaar een Soundblaster X-Fi Titanium door te lussen.

Allereerst mijn systeem:

Intel i7 4790
Gigabyte Sniper B6(B85 chipset)
16GB RAM
AMD Radeon R9 290
Soundblaster X-Fi Titanium
Debian Sid(Xfce) met een Windows 7 Pro VM

Ik heb zowel Windows 7 en 8.1 gedraaid in een VM en beide hebben dezelfde issues. Windows 10 heb ik een kans gegeven, maar ik blijf dat OS niets vinden. Het beschikbaar maken van 3 cores en 6 threads of 4/8 voor de VM heeft geen invloed ook een RAM verdeling van 8/8 of 4/12 niet.

De zaken de ik niet voor elkaar krijg.
-De VM's draaien Seabios ipv UEFI, aangezien UEFI zorgt voor driver crashes van de GPU
-Soundblaster wordt gedetecteerd en slaagt na een enorm trage installatie, maar er komt simpel weg geen geluid uit ondanks dat Windows zelf meldt dat deze correct is geinstalleerd.
-Heaven benchmark brengt de verwachte en acceptabele prestaties, Xcom 2 niet.

Ik ben nu in dubio of ik toch maar weer verder ga aanmodderen met een dual boot oplossing of een andere distro een kans moet geven. Arch of Fedora zou ik dan naar uitwijken, maar ik ben inmiddels redelijk thuis in Debian icm Xfce en Apt. Met veel zoeken op de problemen die ik ervaar ben ik weinig opgeschoten. De oplossingen die als eerste met een google search op "no sound soundblaster VM" "driver crash VM gpu passthrough" en soortgelijke hielpen niet of zorgden voor problemen in Debian zelf.

Xcom heeft ook een eigen Linux versie, maar uiteindelijk wil ik meer dan enkel Xcom 2 spelen en daarnaast heb ik weinig succes gehad om Steam uberhaupt geinstalleerd te krijgen zonder dat het klaagt over missende libs(staat internet vol mee).

Kortom:
Is er een redelijke kans dat mijn Soundblaster en games beter werken onder een andere distro dan Debian?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De kans is klein dat het op een andere distro beter gaat. Zeg nooit nooit, maar ik verwacht het niet.
Wel is het zo dat SID nu eenmaal enigszins experimenteel is. Het kan van de ene op de andere dag stuk gaan. Het is niet uit te sluiten dat je net een slechte dag of een onhandige combinatie van pakketten hebben. Dat je moeite hebt om Steam te installeren suggereert dat er iets niet helemaal optimaal is. Wat dat betreft kan het de moeite waard zijn om een andere distro te proberen die iets verder is uitgekristalliseerd, maar verwacht geen wonderen.

Heb je al eens met XCOM getest zonder de soundblaster door te lussen. Misschien presteert XCOM wel niet goed omdat die soundblaster loopt te bokken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Ik draai het in de volgende setup:

- Debian Sid met KVM tooling
- Windows 7 VM met UEFI bios

Alle notities die ik heb gebruikt staan hier: http://pastebin.com/eWw8JNYV

Ik heb een USB geluidskaartje (wat ik bij mijn headset kreeg toen ik 'm kocht) in mijn VM gekoppeld en dat zit vervolgens op de line-in aangesloten van mijn moederbord.

Vervolgens kan ik door "pactl load-module module-loopback latency_msec = 50" het geluid op mijn Linux systeem laten komen.

Je moet alleen wel even goed knutselen met het volume in PulseAudio, aangezien het anders snel kan gaan clippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 14:18
De Soundblaster is momenteel niet toegekend aan de VM, maar is nog wel ontkoppeld van Debian.
Als het meezit ga ik van het weekend nog even knutselen aan m'n setup en wat meer games proberen.
De Soundblaster zit er voornamelijk in voor oudere EAX afhankelijke games voor surround (Mass Effect bv).
Waarschijnlijk ga ik voor dergelijke games maar een aparte XP PC neerzetten of een VM, alleen heb ik dan een oudere GPU nodig. XP zelf heb ik al draaien in een VM, maar ik had over het hoofd gezien dat enkel HD7xxx rebrands(270 etc) nog ondersteunt zijn in XP.

iRacing Profiel