Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BYOD, encryptie en effect op gaming & audio/video-editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Mijn vragen

1. Wat is het effect van encryptie op de performance van games & audio/videobewerking?
2. Moet ik een BYOD-constructie willen voor een laptop die ik 32 uur per week zakelijk gebruik (software ontwikkeling) en privé ook nog zo'n 20 uur (gaming, audio/videobewerking)?

Ik zoek nog geen concreet aankoop advies, maar mijn privé laptop is aan vervanging toe en oriënteer me privé op laptops in prijs categorie 1250-2000 (al is mijn eigen budget hoogstens 1500, dus wil ik privé wachten tot de duurdere laptops iets goedkoper zijn geworden en Geforce GTX 1060+ icm 7th gen i7 meer standaard is).

Echter over krap 2 maanden begin ik aan een nieuwe baan en ik begreep dat een BYOD-regeling bespreekbaar was mits deze over goede encryptie beschikt (en niet buitensporig duur is, maarja wat is buitensporig voor een Developer-laptop vs een gaming laptop).
Het hebben van meerdere dure laptops in huis vind ik ook niet wat (privé laptop, zakelijke laptop van detacheerder + zakelijke laptop van project waar ik dan tijdelijk ingezet ben), daarnaast zou zo'n regeling me privé een hoop geld kunnen schelen die ik dan kan steken in andere audio-benodigdheden, zoals nieuwe Interface, goede Sample-libraries etc.

1b. Wat is het effect van encryptie op performance van gaming en/of audio/video-bewerking (latency).
Is dat erg merkbaar en zou ik dan eerder een betere video-kaart (GTX 1070/1080) en/of DRAM en/of i7 processor nodig hebben om performance verlies te compenseren? (wat uiteindelijk meer geld gaat kosten)

1c. De laptop van mijn huidige werkgever heeft Symantec encryptie en de daarin aanwezige HDD (geen SSD helaas) is merkbaar traag, dus ik vraag me af of een 7200rpm HDD nog wel werkbaar is met encryptie voor audio-bewerking (SSD's vinden het vele schrijven van temp-files niet zo leuk)?

2b. Zal een BYOD constructie niet de levensduur van een laptop aanzienlijk verkorten, omdat deze dus zowel zakelijk als privé intensief wordt gebruikt?
2c. En in het verlengde hiervan, geeft dit geen problemen bij schade/diefstal?

3. Zijn er tweakers die reeds gebruik maken van zo'n regeling en hun BYOD laptop zowel zakelijk gebruiken als ter bevrediging van jullie eigen game-verslaving of andere high-performance hobbies, zo ja wat zijn jullie ervaringen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De standaard laptops van mijn toekomstige werkgever zijn standaard voorzien van Bitlocker, dus ik verwacht dat een BYOD-laptop dit ook zal moeten hebben.

De laptop van mijn huidige werkgever gebruikt echter encryptie software van Symantec en deze (SSD-loze) laptop is tergend traag vergeleken met mijn oudere privé laptop, ondanks de i7 4th gen en 32GB DRAM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn eigen ervaringen met huidige werklaptop met Symantec software is dat deze behoorlijk vertraagd al heb ik deze niet mogen gebruiken voor gaming en audio/video bewerking

Afgaande op wat zoekacties stellen sommigen dat effect van bijv. Bitlocker hoogstens 5% en in het zelfzame geval 15%, maar de voorbeelden die ik vond waren nou niet echt toegespitst op Gaming-performance of audio/video-editing

Verder weet ik niet of het een vereiste zal zijn dat alle schijven/partities encrypt zijn, of enkel degene met de zakelijke software.

Wat risico betreft mbt BYOD vind ik vooral nieuwsberichten/blogs vanuit de optiek van de werkgever, maar niet echt vanuit de optiek van de werknemer

Enerzijds spreekt het BYOD-model mij wel aan, kan mij privé een hoop geld schelen (ervan uitgaande dat werkgever een bedrag ter beschikking stelt dat ik evt zelf kan aanvullen) en scheelt rondslingerende laptops in huis, anderzijds vraag ik me af of het wel werkbaar is en niet onnodig veel risico met zich mee brengt.

[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 03-02-2017 15:26 ]

Star Citizen Referral Code

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Metaalhoofd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:13:
1. Wat is het effect van encryptie op de performance van games & audio/videobewerking?
Nihil denk ik. Al mijn systemen zijn voorzien van Bitlocker en ik kan niet zeggen dat ze er langzamer op zijn geworden. Gaming gaat prima, alhoewel ik geen voor en na metingen heb gedaan, gevoelsmatig is het er niet trager van geworden.
2. Moet ik een BYOD-constructie willen voor een laptop die ik 32 uur per week zakelijk gebruik (software ontwikkeling) en privé ook nog zo'n 20 uur (gaming, audio/videobewerking)?
Dat ligt aan jezelf, niemand kan je daar echt een advies over geven. Let er wel op dat de Belastingdienst een bedrag van je werkgever voor een BYOD apparaat speciaal belast. Verdiep je daarin.
1b. Wat is het effect van encryptie op performance van gaming en/of audio/video-bewerking (latency).
Is dat erg merkbaar en zou ik dan eerder een betere video-kaart (GTX 1070/1080) en/of DRAM en/of i7 processor nodig hebben om performance verlies te compenseren? (wat uiteindelijk meer geld gaat kosten)
Zie hierboven. Encryptie zal vooral op CPU niveau plaatsvinden, maar moderne processoren hebben allemaal extra instructiesets om dit proces te stroomlijnen.
1c. De laptop van mijn huidige werkgever heeft Symantec encryptie en de daarin aanwezige HDD (geen SSD helaas) is merkbaar traag, dus ik vraag me af of een 7200rpm HDD nog wel werkbaar is met encryptie voor audio-bewerking (SSD's vinden het vele schrijven van temp-files niet zo leuk)?
Gewone harde schijven worden niet trager van Bitlocker. Geen ervaring met Symantec. Zelf heb ik SSD's, die lijken niet te lijden onder Bitlocker.
2b. Zal een BYOD constructie niet de levensduur van een laptop aanzienlijk verkorten, omdat deze dus zowel zakelijk als privé intensief wordt gebruikt?
2c. En in het verlengde hiervan, geeft dit geen problemen bij schade/diefstal?
De laptop steeds meenemen zal snel het kaf van het koren scheiden. Goedkope, plastic fantastic consumenten modellen zijn dan snel op. Zakelijke exemplaren zullen dat prima aankunnen. Je moet vooral een laptop met een stevige behuizing hebben.

Hoe er omgegaan wordt met schade/diefstal zal je moeten navragen bij je werkgever.
De standaard laptops van mijn toekomstige werkgever zijn standaard voorzien van Bitlocker, dus ik verwacht dat een BYOD-laptop dit ook zal moeten hebben.
Bitlocker werkt aanzienlijk fijner met een TPM. Anders moet je de bootloader ontgrendelen met een extra wachtwoord of middels een speciale USB stick. Enkel zakelijke laptops hebben TPM's. Dit sluit eigenlijk alle consumentenmodellen al uit.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
CMD-Snake schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:07:
[...]

Dat ligt aan jezelf, niemand kan je daar echt een advies over geven. Let er wel op dat de Belastingdienst een bedrag van je werkgever voor een BYOD apparaat speciaal belast. Verdiep je daarin.

De laptop steeds meenemen zal snel het kaf van het koren scheiden. Goedkope, plastic fantastic consumenten modellen zijn dan snel op. Zakelijke exemplaren zullen dat prima aankunnen. Je moet vooral een laptop met een stevige behuizing hebben.

Hoe er omgegaan wordt met schade/diefstal zal je moeten navragen bij je werkgever.

[...]

Bitlocker werkt aanzienlijk fijner met een TPM. Anders moet je de bootloader ontgrendelen met een extra wachtwoord of middels een speciale USB stick. Enkel zakelijke laptops hebben TPM's. Dit sluit eigenlijk alle consumentenmodellen al uit.
Volgens hardware info hebben de HP Omens wel zo'n chip, maar Pricewatch van Tweakers houd het niet bij en lijkt erop dat veel bouwers (Asus bijv) het niet eens vermelden bij hun zakelijke laptops.

Ik heb zo'n Omen nog niet in levende lijve gezien, maar op foto's zien ze er stevig uit. Weet niet hoe het zit met Gaming Laptops van andere merken, maar ik verwacht toch dat een gaming laptop van 1500-2300 euro wel een stevige behuizing heeft.
Meestal hebben ze geen Windows Pro, dus upgraden zal wel prijzig zijn en het een stuk minder interessant maken.

Mijn oude Asus N56VZ (€ 1000 nieuwprijs) is vrij stevig (deels aluminium), terwijl de peperdure Lenovo T540p van mijn huidig project er ook grotendeels plastic uit ziet. (En de Dell van mijn huidige werkgever is net een stoeptegel van aluminium)

Qua belasting. De Werkkortingsregeling (WKR) kent een noodzakelijkheidcriterium voor gereedschap, laptops ed. Dus in theorie kan volgens mij veel nog onbelast blijven (als ik bijvoorbeeld de laptop declareer), maar tot nu toe vond ik geen duidelijk rekenvoorbeeld, maar vooral vage uitdrukkingen als: het (m'n over budget gaan) kan als bruto loon belast worden.
Of ik kom op sites terecht wat zich meer toespitst op zelfstandigen, die de % privé/zakelijk gebruik moeten kunnen verantwoorden voor de hoeveelheid van de aanschafprijs die ze opgeven in hun zakelijke administratie.

Qua prestaties zal het dan denk ik wel meevallen met SSD schijven, maar hoor graag nog ervaringen van anderen met HDD.

Star Citizen Referral Code

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je een laptop veel meeneemt heb je liever zo'n stoeptegel dan een consumenten ding. De slijtage treed erg snel op anders op de behuizing. Zakelijke laptops zijn echter minder op gaming gericht. De meeste hebben eenvoudige GPU's, de workstation modellen kunnen dan wel weer zich lenen voor gaming. Alleen zijn die best prijzig.