Wat is dé beste muis om RSI te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 771 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4775

Topicstarter
Gelieve enkel te reageren wanneer je zeker van je stuk bent.

Dank bij voorbaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 05:11
er is geen beste muis om RSI te voorkomen. muizen en je eigen houding veroorzaken RSI. al heb jij de beste muis van de wereld als je je pols scheefhoudt en verkrampt dan heb je over 1.5 jaar nog RSI.

duss koop gewoon een lekker muisje, MS intelli pro of een trackball ofzo en zorg dat je een goede houding aanneemt en regelmatig rust neemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-06 10:33
Volgens mijn vriendin een trackball.
Zij heeft er dus ook een.. helpt goed ... zegt ze..ik heb gewoon muisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik gebruik een mouseman optical. Is errug goed. Als je de knoppen handig programmeert kun je je hand bijna stil houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

die Logitech MouseMan Wheel wel een goede vormgegeven muis die goed in de hand ligt.

Maar volgens mij gebruikt men vaker een trackball om RSI te voorkomen

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Een MS Trackball Optical doet het ook erg leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:44

Metten

ik hou het graag simpel

MS Intelli Explorer.. Dat ding is zo glad dat je hem niet krampachtig KAN vasthouden. (zelf heb ik een logitech cordless wheelmouse, nergens last van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
vriend van me kocht ook zo'n rete dure muis (volgens mij trackball..met zo'n bal aan de zijkant :) )
nou ja..1 jaar later...RSI..tis nog een informatica-student..dus ik denk dat hij wat anders zoeken kan..
der is geen goede anti-rsi muis...
heeft namelijk voor het grootste gedeelte te maken met je rust en je houding tijdens werkzaamheden..

(vraag ik me wel af waarom het van de "laatste tijd" is..)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17469

Ik heb een tijd last gehad van me arm door teveel muizen khad een standaard muisje van logitech kreeg et bij me pc. Nu heb ik een Microsoft Intelliemouse Explorer en ik moet zeggen pijn in me arm is verdwenen en nooit meer terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26388

Op maandag 02 juli 2001 23:36 schreef Dromer het volgende:
Volgens mijn vriendin een trackball.
Zij heeft er dus ook een.. helpt goed ... zegt ze..ik heb gewoon muisje.
bij mij is het juist andersom:

ik de ball(s) en zij het muisje :+

[edit]
sorry kon het niet laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Ik heb me vorig jaar 2 maanden rustig moeten houden na een veel te intensieve programmeeropdracht.

N.a.v. wat tips op internet ben ik toen overgeschakeld op zo'n Wacom tekentablet (NIET die van Dynalink) en heb sindsdien minder snel last van RSI.

Ook een goed toetsenbord is van groot belang. Microsoft heeft van die natural toetsenborden die best prettig werken,maar de echte kenners bevelen van die "type-kuilen" aan. Het toetsenbord is dan naar binnen gekromd, waardoor het net lijkt alsof je met je handen in een kom zit te typen. (Dus net de omgekeerde vorm van het microsoft natural keyboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9103

een trackball denk ik!:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Op dinsdag 03 juli 2001 03:33 schreef [STG]Negotiator het volgende:
een trackball denk ik!:P
ga je weer...
zie: [topic=175327]

Een trackball helpt niet heel veel.
Oke, je voor komt rsi in schouder/pols.
Maar nu krijg je rsi aan je duim zelf.

Beste remedie: pauzes...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

RSI voorkomen....mm

gewoon zow vaak mogelijk achter de pc zitten dat je er geen last van hebt. want ik zit erg vaak erachter en heb nog maar 1 keer last gehad van mijn polsen. tja kvond HL gunman erg verslafend en heb het spel ook uitgespeeld in 2 avonden :) .

ik denk dat zelfs dat c=siliconen niet helpen, misschien verminderen ze het wel maar totaal werken doen ze niet.

kzou zeggen koop een lekkere stoel en koop een bureau op goede hoogte en dan heb je al minder er last van.

ik denk dus dat er geen beste muis is want elke muis is ong. hetzelfde en je kunt ze allemaal even gevoelig instellen.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

Mijn advies: zet je muissnelheid en versnelling op max...

Is heel erg wennen in het begin, maar je hoeft dan je hand bijna niet meer te bewegen. Voorderest je hand gewoon goed recht houden en de muis met je vingers bewegen, dan maakt het geen reet meer uit wat voor muis je hebt...

Ik ben bijna 8 uur per dag aan het 'muizen' en ik heb nadat ik 3 jaar terug ooit eens die snelheid op max heb gezet nooit meer last van m'n arm/hand gehad (ik deed het toen om sneller op dingen te kunnen klikken :)).

En het helpt tegen mensen die 'even' van je computer gebruik willen maken >:)

edit:

Voor de gein eens gekeken: Ik moet mijn muis precies 1,5cm van links naar rechts bewegen om de cursor van links naar rechts te laten gaan (1152x768) :)

Ow ja, je kan natuurlijk ook een Wacom aanschaffen. 2 designers in mijn bedrijf zijn de godganse dag met die dingen aan de gang en ze hebben ook nooit last van RSI, en het went heel snel (heb het ooit geprobeerd)...

Every morning is the dawn of a new error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-06 10:35
Goed, volgens mij is muissnelheid op max zetten de oorzaak geweest van mijn problemen:

Hierdoor bewoog ik alleen maar mijn pols tijdens het muizen en laat ik daar nu net soms last krijgen.

Verder heb ik zo'n draadloze logitech mouseman gekocht, ligt lekker in de hand, maar niet een muis die probs oplost. Het zal denk ik wel beter zijn dan zo'n vierkante doos.

Maar ik heb nu twee muisjes liggen, 1 links (oude pilotendoos) en 1 rechts (draadloze), kan ik 2 kanten opgrijpen voor een muis :)

oh ja, mijn speed: lage versnelling, precies in het midden, gewoon standaardinstellingen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 10:46
Op maandag 02 juli 2001 23:39 schreef zware_jongen het volgende:
Ik gebruik een mouseman optical. Is errug goed. Als je de knoppen handig programmeert kun je je hand bijna stil houden :)
Hoe stiller je het houdt hoe slechter het is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05 13:01
zowieso een draadloos, geen gekut met dat draadje wat mij mateloos irriteerde, verder een gel pad van fellows is heel fijn, wel duur maar persoonlijk erg veel plezier in.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elessar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04-2024
Op dinsdag 03 juli 2001 04:28 schreef dodo_devil het volgende:
Mijn advies: zet je muissnelheid en versnelling op max...

Is heel erg wennen in het begin, maar je hoeft dan je hand bijna niet meer te bewegen. Voorderest je hand gewoon goed recht houden en de muis met je vingers bewegen, dan maakt het geen reet meer uit wat voor muis je hebt...

[/edit]
Volgens mij ga je juist verkrampen omdat je veel preciezer moet mikken als die pointer alle kanten opvliegt, ik vind het niks iig.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik werk al lang en dagelijks langdurig met pc's, vrienden van mij die ook er veel mee werken hebben lichtetot zware rsi-problemen. Gevoelsmatig vond ik het al een beetje ongezond en heb ik een jar geleden op mijn werk een logitech trackball aangevraagd, die draait in combinatie met mijn intelli -explorer, ik wissel die twee af. Thuis had ik een ook intelli maar die heb ik vervangen door een draadloze mouseman van logitech. Dus drie verschillende. Verder zijn allebei de werkplekken ergonomisch in gericht (ik moet er nog wel voor thuis ff een voetenbankje scoren)
Op mijn werk draait ook nog Workpace om van alles in de gaten te houden, echt kapot ben ik niet van maar wat ze ermee willen is erg goed.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
rsi door veel te muizen ontstaat in je pols. Deze ligt altijd vlak en meestal beweeg je alleen je pols heen en weer.
Er zijn speciale muizen voor in de handel (prijzig, mja) die als het ware een rechtopstaand handvat zijn. Je pols ligt daardoor niet meer vlak op je werkblad en je arm doet dan meer werk. Een collega in het team hier gebruikt zo'n ding en vind em fantastisch. Persoonlijk kan ik er niet echt mee overweg, maar dat is een kwestie van wennen...

Alle muizen die hier genoemd zijn, zijn allemaal prima muizen, maar absoluut niet verzonnen om rsi te voorkomen.

<edit> Afbeeldingslocatie: http://www.infogrip.com/images/products/RenaissanceMouseweb_lg.jpg </edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21237

Je moet idd meerdere muizen hebben. Hier door maak je minder vaak de zelfde beweging wat weer rsi voorkomt.
Verder is het belangrijk dat je bijv om het uur even wat rek oefeningen doet of dat je een pauze neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een muis om RSI te voorkomen is een contradictio in terminis, dit klinkt flauw, maar het is zo.
Het enige dat je kunt doen om RSI te voorkomen is zo min mogelijk dezelfde beweging maken. Dit houdt in, dat je zo min mogelijk de computer moet gebruiken. (vloeken in de kerk?)
Maar we zitten allemaal toch achter die pc, daarom de volgende tips:
- Zorg voor een goede werkhouding, waarbij je regelmatig gaat verzitten.
- Neem een trackball, daardoor kun je je arm en pols beter ontspannen.
- Als je met een muis werkt, moet de beweging uit je schouder komen, niet de elleboog of pols. De pols blijft altijd gestrekt.
- STEL DE SNELHEID IN OP LAAG OF GEMIDDELD, bij hoge snelheid ga je verkrampen om op kleine knopjes te klikken. Dit is het slechtste dat je kunt doen.
- Stel je resolutie vrij laag in. (maximaal 1024x768 op een 17") Dan kruip je niet naar je scherm toe om het beter te kunnen zien.
- Installeer pauze-software, die je dwingt om regelmatig pauze te nemen (bijv. 5 min per half uur) Ik gebruik het (gratis) programma prevent van rsi-vereniging.nl
- Probeer muis en toetsenbord af te wisselen, dus ga zo veel mogelijk toetscombinaties gebruiken. (ctrl-x ipv op het schaartje klikken)
- Zodra je denkt klachten te hebben, ga dan naar je huisarts en vraag om een doorverwijzing naar een fysiotherapeut.
Probeer hierbij een fysiotherapeut te vinden, die op een universiteit of bij een groot bedrijf in de buurt zit. Deze hebben meer ervaring met mensen die veel achter computers zitten.
- Probeer veel te oefenen met het lichaamsdeel waar je last van hebt. MAAR DOE NIKS WAT PIJN OPLEVERT.
- Probeer met alles wat je doet zo ontspannen mogelijk te werken.
- Zorg voor geestelijke rust. Slaap genoeg en doe wat aan problemen die je dwars zitten. Stress is een grote (onderschatte) factor bij het ontstaan van RSI.

Ik ben geen arts, dus als je andere tips krijgt van een arts of fysiotherapeut, gadaar dan vanuit. Helaas ben ik een ervaringsdeskundige en dit zijn de tips en ervaringen die ik heb opgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15604

Het ontstaan van RSI heeft niet zoveel te maken met wat voor muis je gebruikt, maar in de eerste plaats met de tijdsdruk/stress waarmee je werkt en in de tweede plaats met het aantal pauzes wat je neemt. Een programma als Workpace zorgt ervoor dat je meer pauzes neemt, maar als je je eraan gaat ergeren kun je het beter uitzetten, aangezien het dan weer je stress verhoogt.
Pas op de derde plaats komt je houding, waarbij het muistype een rol kan spelen. Naar mijn idee zijn dan die muizen die naar je hand gevormd zijn erg prettig, bovendien is een knop die met een klik een dubbelklik uitvoerd ook erg aan te bevelen. (je kunt hiervoor de middelste muisknop instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4288

Als je een muis hebt, neem ook nog een trackball. Afwisselen en meer bewegen helpt. Neem ook een echte muis om proberen te vangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Laatst online: 19-06 21:40
Lang leve USB, want meerdere muizen is het beste. Hang gewoon een paar muizen en aan trackbal aan je computer, ook een muisje links, dan kun je afwisselen.

Verder, bij het muizen je pols zelf zo still mogelijk houden. Je moet je hele arm bewegen bij het muizen. Het is erg relaxed om je hele arm op tafel te leggen, en da's nog beter ook (ondersteuning). Mijn muismat ligt ook zo'n 20 cm van de tafelrand af zodat dit mogelijk is.

Een muismat met zo'n gel polssteun is alleen maar slecht, want hierdoor ga je automatisch je pols meer gebruiken wat je juist niet moet doen. Die dingen zouden ze moeten verbieden...

Verder is veel shortcuts op je toetsenbord leren erg handig. Als ik in Word zit en veel moet typen dan zit ik alleen met m'n handen aan het toetsenbord. SHIFT ingedrukt houden om te selecteren, CTRL en pijltjes is snel heen en weer met de cursor. Dingen als ALT+F4 zijn ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-04 09:24
Op dit moment wordt er (iig ook) op de faculteit Industrieel Ontwerpen onderzoek gedaan naar factoren die invloed hebben op het ontstaan naar RSI.
Ik heb mogen meespieken en de factoren zijn in grofweg twee categorien te vatten:
- psychosociale factoren
- fysiek/ biomechanische factoren
Een rangvolgorde in deze factoren is niet zomaar te maken, ze zijn er iig nu nog mee bezig. Maar vaak worden wel de psychosociale factoren vergeten ;(. En pauzesoftware kan dus (idd) ook frustreren en weer stress opleveren.

Wat ik zelf doe is gewoon 12 uur typen per dag :(, pentablet, wheelmouse, zo'n belachelijk gespleten MS toetsenbord. Maar ja, dat werkt voor mij en hoeft niet voor iemand anders een oplossing te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24570

Neem een grote muis, zodat je pols niet op je bureau leunt (dat dwingt je haast wel om vanuit je pols te bewegen).
Neem een symetrische draadloze muis, zodat je hem om de week met de andere hand kan gebruiken(met links muizen is goed te leren).
Speel geen RTS op high speed, dat is het einde van je hand (vingers, polsen, pezen)
Zorg dat de bovenkant van je muis zich net iets onder je ellebooghoogte bevindt.
Leer jezelf shortcuts aan.
Leer jezelf aan je muis ontspannen te hanteren (voorkom het muis-klauwtje)
Als je scrollt (op internet, of in word) en leest, pak dan niet met de muis de scrollbar en trek deze al lezend langzaam naar beneden. Gebruik in plaats daarvan pijltjestoetsen, of pak de muis op in je hand (als een afstandbediening) en gebruik het scroll-wheel met je duim.
Wissel veel af in je muisgebruik.

Goede muizen waar ik ervaring mee heb:
Logitech Wheelman mouse cordless (Draadloos, groot, ergonomisch, maar niet symetrisch)
Microsoft Intellimouse (groot en houdt zo onprettig vast dat je voortdurend de neiging hebt de muis los te laten, wat weer heel goed is)
Logitech cordless (eigenlijk te klein, maar goed linkshandig te gebruiken.)

PS: Je kunt ook RSI krijgen van je toetsenbord als je veel moet typen.

Een ervaringsdeskundige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Op dinsdag 03 juli 2001 10:57 schreef rderoode het volgende:
Neem een grote muis, zodat je pols niet op je bureau leunt (dat dwingt je haast wel om vanuit je pols te bewegen).
Neem een symetrische draadloze muis, zodat je hem om de week met de andere hand kan gebruiken(met links muizen is goed te leren).
Speel geen RTS op high speed, dat is het einde van je hand (vingers, polsen, pezen)
Zorg dat de bovenkant van je muis zich net iets onder je ellebooghoogte bevindt.
Leer jezelf shortcuts aan.
Leer jezelf aan je muis ontspannen te hanteren (voorkom het muis-klauwtje)
Als je scrollt (op internet, of in word) en leest, pak dan niet met de muis de scrollbar en trek deze al lezend langzaam naar beneden. Gebruik in plaats daarvan pijltjestoetsen, of pak de muis op in je hand (als een afstandbediening) en gebruik het scroll-wheel met je duim.
Wissel veel af in je muisgebruik.

Goede muizen waar ik ervaring mee heb:
Logitech Wheelman mouse cordless (Draadloos, groot, ergonomisch, maar niet symetrisch)
Microsoft Intellimouse (groot en houdt zo onprettig vast dat je voortdurend de neiging hebt de muis los te laten, wat weer heel goed is)
Logitech cordless (eigenlijk te klein, maar goed linkshandig te gebruiken.)

PS: Je kunt ook RSI krijgen van je toetsenbord als je veel moet typen.

Een ervaringsdeskundige...
Dan zal GoT-en dus niet echt goed zijn tegen RSI :) Ik ga persoonlijk een trackball proberen want ik merk af en toe wel dat ik pijn in mijn schouder krijg als ik lang achter elkaar bezig ben geweest. Hele zeurende pijn en dan kan ik ook meestal niet slapen :( Die spier van je nek naar je schouder.

There is no art to find the minds construction in the face

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Al een paar keer de juiste opmerking gehoord hierzo.

RSI = Repetitive Strain Injury

Letsel veroorzaakt door herhaalde inspanning.

Het gaat erom dat je niet de hele tijd dezelfde beweging moet maken. De beste muis bestaat dus niet.

Meer info: www.stoprsi.nl

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Op dinsdag 03 juli 2001 11:04 schreef -Muppet- het volgende:

[..]

Hele zeurende pijn en dan kan ik ook meestal niet slapen :( Die spier van je nek naar je schouder.
Die spier wordt volgens mij niet door rsi belast, maar door je houding t.o.v. het beeldscherm. Misschien kijk je de hele tijd scheef daar op of zo?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Deze vind ik erg fijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/global/images/product93.gif

al drie jaar 4 uur per dag werkend achter de pc en 2 uur relaxend....

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik heb zelf ook best wel last van rsi, maar het is over wanneer ik mijn pols weer eens zwaar mishandel door een paar uur lang met een basgitaar om m'n net ergens in een oefenruimte of een ouwe schuur ga jammen met een paar. 4 uur spelen, raggen, springen en gek doen zou funest moeten zijn voor mijn post, maar nee.
Ik hier nu zit te typen op een MS Natural-look-a-like ramplank, er een trackball naast me ligt én een tekentabletje.
En ja, ik heb de laatste tijd al weer wat last van m'n pols (ik speel te weinig muziek dus ;( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AwesomE
  • Laatst online: 29-05 13:01
moet je eigenlijk nagaan wat dat RSI eigenlijk inhoud ? ik lees de replies en uiteindelijk kan de een wel / niet met muis/gelpad werken en de andere wel, etc. Van collegas hoor ik weer dat de trackballs weer slecht zijn bla bla bla. Ik hou het nog steeds bij dat je gewoon relaxed achter je pc moet zitten. gewoon een muis nemen die jezelf fijn vind en de daarbijbehorende accessoires. Af en toe een biertje halen, zodat je genoeg afwisseling krijgt met je muis/blikje. En verder wat stretch oefeningen doen. Ik zit al 8 jaar aan zo een muis en dagelijks wel zo een 12 uur en bij een gave game wel 18 uur in het weekend :) en moet eerlijk zeggen dat ik gelukkig nog geen klachten heb. Misschien komt dat nogwel maar tot nu toe pico bello :D

Ik moet wel zeggen dat ik altijd aan sport heb gedaan, fitness/squash/roeien dus misschien dat veel beweging ook goed is hoor

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28511

Vraag me net trouwens af of mensen die roken achter een PC minder last hebben van RSI.
Persoonlijk draai ik 2 tot 3 keer per uur een shaggie als ik erachter zit, waardoor automatisch mijn hand wat andere bewegingen maakt en ik minder muis.

Is echter ook niet de gezondste oplossing en al die tabak en as in je keyboards is ook niet optimaal :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13841

Beste muis:
"Wacom intuos tablet"
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29506

hmm
muis maakt volgens mij niet zo heel veel uit (er zit wel verschil in de muizen overigens), maar koop gewoon zo'n muismat met gel erin, tis ff wennen, maar het helpt wel aardig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victorio
  • Laatst online: 01-02-2024
Op maandag 02 juli 2001 23:39 schreef zware_jongen het volgende:
Dat kan ik nu ook al 2 jaar met m'n Boeder van fl. 50,- >:)

Maar ook beweeg je alleen je hand, en niet je arm, dan heb je over 1,5 jaar een pees ontsteking in je boven arm door de verkramping.

Nu en dan de instellingen van de snelheid van de muis en het wisselen van rechts en linkshandig helpt enorm.

Is er al software die 2 muizen tegelijk ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdiepenmaat
  • Laatst online: 05-09-2022
leer links en rechts muizen is een tip. Alleen rsi voorkom je niet door een goede muis te komen. Een goede muis zal er voor zorgen dat je het minder snel krijgt door hem goed in te stellen.

Ik heb zelf best een tijdje echt veel last van rsi gehad, ik kreeg het van het een op het andere moment, maar het is echt een ramp.

Heb twee weken bijna niet achter mijn pc gezeten terwijl ik er anders gem. 5 uur per dag (inclusief school) achter zat.

maar goed, als je rsi wilt voorkomen, er is genoeg informatie. Verdere tip, koop een goede monitor zodat je geen last hebt van zoninval enzo, ruimte om te kijken en dus een niet al te hoge resolutie (voor de minder goed zienden onder ons)

succes d'r mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 10:46
Op dinsdag 03 juli 2001 14:29 schreef Victorio het volgende:
Is er al software die 2 muizen tegelijk ondersteund?
Windows!! :P
Steeds meer mensen hebben tegenwoordig dankzij USB meerdere muizen/trackballs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik zelf heb ook in het verleden last gehad van pijn in mijn schouder e.d.

Ik ben zelf IT-er en werk dus elke dag met computers. Ik heb heel veel uitgeprobeerd. Ook heb ik met links gemuized (ben rechts).

Een tekentablet heb ik ook geprobeerd, maar het foute hieraan is het volgende... doordat je steeds zo precies met dat pennetje moet werken ga je onbewust spanning opwekken omdat je je muiscursor op de goede plek wilt hebben. Dat is dus verkeerd.

Wat ik sinds kort gebruik en goed aanvoel is een soort joystickmuis. Ik gebruik hem al zowat 3 maanden en het werkt perfect. Het principe hierachter is het volgende... bij een normale muis leg je je hand horizontaal vlak op je muis. Hierdoor treedt er een soort spanning bij je onderarm (probeer maar eens je hand vlak te houden). Bij een joystick muis leg je je hand verticaal neer en pak je de muis in je hand. Hierdoor krijg je geen spanning in je onderarm.

Het is gewoon een soort joystick, alleen moet je deze nog wel van plaats bewegen.

Als je hier meer informatie wilt hebben, dan ga ik even voor je kijken op welke internetsite ik wat info kan vinden. Ik weet helaas niet meer uit mijn hoofd welke fabrikant de muis maakt. Wat ik wel weet is dat ze rete duur zijn. Om en nabij de hfl. 250,=

Maar ja.. het helpt bij mij in ieder geval wel.

En wat ook zo is... pauzeer vaak en doe dan wat oefeningen om je spieren los te maken.

Gr.
Massari.

:z

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1