[Showcase] Eerste jaar astrofotografie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-09 11:39
Vorig jaar ben ik begonnen met astrofotografie, het verhaal erover is hier te vinden (engels). Gezien het een mooie intersectie is tussen fotografie en techniek dacht ik dat het misschien leuk zou zijn wat foto's te plaatsen hier. Er zit redelijk wat progressie in (althans, dat vind ik zelf), maar heb nog een lange weg te gaan naar Hubble kwaliteit foto's!

In chronologische volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8376/28860976123_bf1040601f_c.jpg
Iris Nevel in RGB

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5243/30021157922_a358a0ff0e_c.jpg
Andromeda sterrenstelsel in RGB, helaas wat uit focus

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5632/31198747852_6f69be9cdc_c.jpg
Ziel (Soul) nevel in Hydrogen Alpha (Ha) + OIII

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/439/31985840445_2c6329dfda_c.jpg
Paardenkop (Horsehead) nevel in Hydrogen Alpha

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/732/32264351125_7b5e70b3c7_c.jpg
Paardenkop (Horsehead) nevel in Hydrogen Alpha + Near Infrared (NIR)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/312/32404458042_b0c8260e50_c.jpg
Californië Nevel in Hydrogen alpha

(grotere versies op Flickr en astrobin)

Inmiddels schiet ik ongeveer met de volgende apparatuur
  • Orion Sirius (HEQ5) equatoriale montering
  • Celestron EdgeHD 8" (Schmidt-Cassegrain)
  • Hyperstar 3 + Filter slider
  • ZWO ASI 1600MM-C (peltier gekoelde monochrome CMOS sensor)
  • Orion Starshoot Mini Autoguider (50mm)
  • Starizona Microtouch/Feathertouch auto focusser
  • Baader high-speed 2" narrow band filters (Ha, OIII, SII)
  • QHY Polemaster voor poolster uitlijning
  • Rigrunner + Anderson Powerpole met zelf gemaakte 75 watt 12v DC voeding
  • StarTech USB hub
Dat ziet er ongeveer zo uit (excuses voor de aardappel kwaliteit)

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5723/30712968506_fa15880847_z.jpg

Met zicht op dit, timelapse. Meestal is het bewolkt, dus erg vaak krijg ik de kans niet. En soms ben ik wat te lui om de 50kg aan apparatuur het dak op te tillen en af te stellen, maar jah…hobbies :P

Qua software schiet ik met SequenceGeneratorPro (met ASCOM drivers voor de montering en camera), en nabewerking gebeurd in Pixinsight met de final touches in Lightroom.

Inmiddels kan ik wel redelijk vertellen hoe dit allemaal in zijn werk gaat, maar dat voert misschien wat ver. Als er vragen zijn kan ik die natuurlijk beantwoorden!

Bedankt voor het kijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door uruviel359 op 03-02-2017 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedankt voor het posten! Indrukwekkend wat je als hobbyist kan bereiken. En zo te zien in de stad met al zijn lichtvervuiling. Chapeau :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

Jeetje ik dacht niet dat er zoveel werk en apparatuur achter dit soort foto's zat. _/-\o_
Erg gave foto's ook!
Gaaf om een keertje te zien zeg! Bedankt voor het delen en succes met de hobby. :*)

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Wat gaaf! Beste unit ook waarmee je schiet, en verbaasd me ook dat lichtvervuiling hier blijkbaar weinig uitmaakt. Prachtige platen, petje af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
Dank u allen :-) best frustrerende hobby soms, maar gaat steeds beter en ben nog maar net begonnen :p

Lichtvervuiling is voor RGB een echt probleem, dat valt wel een beetje op te lossen met de juiste filters zoals een CLS of UHC filter. Deze filters blokkeren de golflengten van de Natrium en Kwik-damp straatlampen. Maar in het centrum van Groningen is dat eigenlijk ook niet te doen, dus daar ben ik mee gestopt. Je hebt dan vooral erg veel last van "sky-noise" waardoor de plaatjes erg ruizig worden. De latere plaatjes zijn dan ook geschoten met Narrow Band filters. Dat zijn filters die een heel beperkte bandbreedte doorlaten, specifiek aan de emissies van bepaalde nevels. Door met een monochrome camera te schieten en een aantal verschillende filters te gebruiken krijg je toch nog een kleurenplaatje (al zijn de kleuren wat kunstmatig, je wijst een bepaalde bandbreedte (of een lineaire combinatie ervan) toe aan een bepaald R,G,B kanaal, net als bij dat soort NASA/ESA foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
uruviel359 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:50:
Dank u allen :-) best frustrerende hobby soms, maar gaat steeds beter en ben nog maar net begonnen :p

Lichtvervuiling is voor RGB een echt probleem, dat valt wel een beetje op te lossen met de juiste filters zoals een CLS of UHC filter. Deze filters blokkeren de golflengten van de Natrium en Kwik-damp straatlampen. Maar in het centrum van Groningen is dat eigenlijk ook niet te doen, dus daar ben ik mee gestopt. Je hebt dan vooral erg veel last van "sky-noise" waardoor de plaatjes erg ruizig worden. De latere plaatjes zijn dan ook geschoten met Narrow Band filters. Dat zijn filters die een heel beperkte bandbreedte doorlaten, specifiek aan de emissies van bepaalde nevels. Door met een monochrome camera te schieten en een aantal verschillende filters te gebruiken krijg je toch nog een kleurenplaatje (al zijn de kleuren wat kunstmatig, je wijst een bepaalde bandbreedte (of een lineaire combinatie ervan) toe aan een bepaald R,G,B kanaal, net als bij dat soort NASA/ESA foto's).
Gave foto's!

Als je in de stad zo'n probleem heb met lichtvervuiling. Waarom stap je dan niet in de auto om richting Farmsum/Winschoten wat te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
kalekat schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:00:
[...]

Gave foto's!

Als je in de stad zo'n probleem heb met lichtvervuiling. Waarom stap je dan niet in de auto om richting Farmsum/Winschoten wat te proberen?
Thanks! Ik kan niet autorijden … suf, maar waar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

uruviel359 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 00:06:
[...]

Thanks! Ik kan niet autorijden … suf, maar waar 8)7
Daar hebben ze de fiets voor, of ja een bakfiets :+

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 04-02-2017 00:22 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
Spul is 50kg (75kg als ik ook de Deep Cycle accu mee moet zeulen) en erg groot ;-) moet gewoon weer eens proberen een rijbewijs te halen...

[ Voor 23% gewijzigd door uruviel359 op 04-02-2017 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 19:01
Heel gaaf. Vette setup ook. Ooit speelde bij mij de gedachte om hier mee te beginnen. Nooit aan begonnen maar nu ik deze resultaten zie begint het wel te kriebelen om er een nieuwe hobby bij te nemen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Awesome wat vet! Prachtig allemaal wat je ermee schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:00
Ik ben oprecht onder de indruk, machtig mooie fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:23
Waanzinnig, top gedaan, erg onder de indruk. Gaaf om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:49
Waar schiet je vandaan? Met zo'n setup loont het de moeite eens een lichtluw gebied op te zoeken voor wat gave kiekjes.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

Mooie foto's, en indrukwekkend om t ezien wat voor setup je daarvoor gebruikt :)

Een, misschien heel dom, vraagje:
uruviel359 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:22:
Andromeda sterrenstelsel in RGB, helaas wat uit focus
Hoe krijg je een sterrenstelsel op 2,5 miljoen lichtjaar out of focus? Voor alles op dergelijke afstanden focus je toch op oneindig, of zie ik nu iet sover het hoofd in je set-up? Ik kan me nauwelijk voorstellen dat je daadwerkelijk te maken hebt met een beperkte DOF op die afstanden.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Heel erg gaaf :-)
Als ik ook meer tijd heb wil ik mijzelf hier ook in gaan verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb maar 1 opmerking: showcase!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
Dido schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:30:

Hoe krijg je een sterrenstelsel op 2,5 miljoen lichtjaar out of focus? Voor alles op dergelijke afstanden focus je toch op oneindig, of zie ik nu iet sover het hoofd in je set-up? Ik kan me nauwelijk voorstellen dat je daadwerkelijk te maken hebt met een beperkte DOF op die afstanden.
Thanks! Het is absoluut waar dat effectief alle astronomische objecten op oneindig liggen, helaas is het erg lastig om precies op oneindig scherp te stellen. Ook als je dit met een dSLR en een telelens zou proberen zul je merken dat je niet zomaar de focus-ring tegen de rand aan kunt duwen (je kunt dit proberen door met live view de sterren zo klein mogelijk te maken, effectief zijn het pin-points). De opstelling die ik nu gebruik is equivalent aan 425mm f/2.1 wat de critical focus zone enorm nauw maakt. Daarnaast moet je ook door de verschillende luchtlagen van de atmosfeer heen schieten wat een effect heeft op de focus, en omdat de telescoop vrij groot is schommelt de temperatuur ook wel eens waardoor dingen kunnen gaan uitzetten of inkrimpen wat ook het verschil tussen goede of slechte focus maakt. Ook hebben verschillende filters en camera's effect op de effectieve (back-)focus afstand. Maar in dit specifieke geval lag het probleem ergens anders, Andromeda was op dat moment erg hoog in de lucht (tegen de meridiaan aan), waardoor de zwaartekracht erg sterk aan de primaire spiegel trekt, ik had toen nog geen auto-focusser en door de nacht heen werd het steeds beroerder :p

Inmiddels heb ik een autofocusser, die de primaire spiegel afstelt. Elke 20 minuten kijkt de software naar een aantal sterren, en door heel nauwkeurig met een stepper motor de spiegel af te stellen probeert de software de Half Flux Radius te minimaliseren (de sterren zo klein mogelijk maken). Veder heeft de auto-foccuser ook temperature compensation, wat voor elke graad temperatuurverschil de focus iets aanpast, maar dat gebruik ik eigenlijk niet omdat deze specifieke opstelling dat wat lastig maakt.

Nogmaals bedankt allen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:21
Erg gaaf om te zien! Wist niet dat dit soort apparatuut aan te pas kwam. Zou daar wel meer over te weten willen komen, tweakblog O+ ?

Zeer mooie foto's :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uruviel359
Tiwazz schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:45:
Erg gaaf om te zien! Wist niet dat dit soort apparatuut aan te pas kwam. Zou daar wel meer over te weten willen komen, tweakblog O+ ?
Als je door het persoonlijke verhaal heen leest heeft mijn eerste blog hierover wel wat informatie, maar misschien dat ik binnenkort wel een follow-up schrijf wat meer praktische en technische details!

Kleine tip, wat je dus nooooit moet doen (naast papegaaien wafels voeren, dank u Hans Teeuwen) is draaien zonder tegengewichten. Daar sloop je de worm schroeven en servos wel vrij grondig mee. Dus het was tijd voor een nieuwe montering (jeej disposable income), maar dat gaf me ook de kans om wat betere foto's van de opstelling te schieten

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/642/31911244023_9d762cc928_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/363/31911244183_5c550179fd_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/762/32571572642_d2e2c0462e_z.jpg

"Cable management" is niet mijn sterkste punt :9

[ Voor 39% gewijzigd door uruviel359 op 05-02-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
uruviel359 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:21:
[...]

Als je door het persoonlijke verhaal heen leest heeft mijn eerste blog hierover wel wat informatie, maar misschien dat ik binnenkort wel een follow-up schrijf wat meer praktische en technische details!

"Cable management" is niet mijn sterkste punt :9
Wat kost zo'n set-up bij benadering eigenlijk? Flinke investering neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
RobbieHifi schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:00:
[...]
Wat kost zo'n set-up bij benadering eigenlijk? Flinke investering neem ik aan
Deze set-up ongeveer 10k, ik heb er een beetje meer inzitten omdat ik tussentijds nieuwe dingen gekocht heb. Het kan veel goedkoper overigens, dit is niet echt een "beginners"-set meer, voor 3k heb je al heel mooi spul. En als je al een dSLR en een goede snelle telelens hebt hoef je alleen maar een montering en eventueel een filtertje te kopen om te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 425mm is dat dan equivalent aan 35mm/full frame? Als ik je foto's zie dan vind ik het een behoorlijke 'zoom' voor 425mm, of crop je nog een hoop achteraf?

wel echt awesome om dit te zien trouwens, bedankt voor het delen! ik weet zeker dat je het GAS bij een een aantal tweakers hebt getriggerd :+

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2017 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uruviel359
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:51:
Die 425mm is dat dan equivalent aan 35mm/full frame? Als ik je foto's zie dan vind ik het een behoorlijke 'zoom' voor 425mm, of crop je nog een hoop achteraf?
De ZWO ASI 1600MM (4656×3520 met een pixel size van 3.8µm) is een M4/3 chip, dus dat geeft iets meer "zoom" inderdaad. Maar ik crop ook wel een beetje. Daar is een leuk truckje voor genaamd drizzle integration (pdf) waardoor je zonder verlies van resolutie behoorlijk kunt upsamplen als je de foto's op de juiste manier vergaard (veel subs met goede dithering).

[ Voor 4% gewijzigd door uruviel359 op 15-02-2017 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:16
Wat ontzettend vet. Had echt geen idee dat dit te doen was met apparatuur die gewoon in je huis past :-) Volgens mij heb ik een nieuwe hobby gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uruviel359
Thanks allen! Nog eentje omdat het gister Valentijn was :+ , kon het niet laten om op de heldere nacht toch even de Hart nevel op de foto te zetten (misschien ooit samen met de trouwe buur de Ziel nevel op de plaat proberen te krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2686/32769893862_9fd3dce70a_z.jpg/

Close-up met Merlotte 15

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2276/32080374044_9719e1a370_z.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door uruviel359 op 25-02-2017 06:58 ]

• RobbieHifi
WOW!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Gave foto's. Over wat voor sluitertijden hebben we het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Bizar ook dat elk lichtpuntje gewoon een planeet of sterrenstelsel is met daarin wellicht nog miljarden sterren.
Heel gaaf.

Wat mij betreft mag je dit topic blijven updaten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegens aanvragen en meningen is besloten de titel van dit topic een klein beetje aan te passen.
Knap werk zeg en erg leuk dat je ons een stukje achter de schermen mee laat kijken.

Gefeliciteerd met je showcase! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Prachtige platen! En wat een techniek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
Geweldig mooie foto's, en ook leuk dat je wat info geeft hoe je de plaatjes schiet.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lasteraar schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:57:
Bizar ook dat elk lichtpuntje gewoon een planeet of sterrenstelsel is met daarin wellicht nog miljarden sterren.
Heel gaaf.

Wat mij betreft mag je dit topic blijven updaten :-)
Wat je zegt klopt niet helemaal.

Planeten in andere zonnenstelsels zijn zo goed als onzichtbaar. Vandaar dat ze meestal gevonden worden door naar het bewegen van de ster te kijken waar ze om draaien. De planeten zelf zijn niet te zien, maar als de ster wat beweegt geeft dat aan dat er een planeet is die door de zwaartekracht aan de ster trekt. Wanneer een planeet voor een ster langskomt is het mogelijk te zien waaruit deze planeet bestaat door te kijken naar het licht wat van de ster langs de planeet gaat. Een planeet geeft zelf geen licht af en is daarom buiten ons zonnenstelsel niet op beeld te krijgen. Zelfs de planeten in ons eigen zonnenstelsel zijn vanaf aarde maar slecht op beeld te krijgen, laat staan als ze 20 lichtjaar verder zijn in plaats van lichturen, dat is gewoon niet te doen.

Verder is ieder lichtpuntje wat je in de foto's ziet een ster en geen sterrenstelsel (galaxy). Alleen de foto in de TS van Andromeda is een volledig sterrenstelsel met miljarden sterren. Er kunnen wel wat lichtpuntjes in de foto's andere sterrenstelsels zijn maar het zijn vrijwel allemaal sterren in ons eigen melkweg sterrenstelsel. Andromeda is goed te fotograferen omdat ie heel dichtbij is. De meeste andere sterrenstelsels zijn zo ver weg dat het lastiger is ze goed op beeld te krijgen. Van alle lichtpuntjes op de foto's van nevels is minimaal 95% een ster in onze melkweg. (Als je een mooie foto van meerdere sterrenstelsels wil zien Google dan eens op Hubble Ultra Deep Field, op die foto's zijn 95% van alle puntjes allemaal sterrenstelsels die dus weer uit miljaren sterren bestaan)

Verder trouwens prachtige foto's :) Ze doen niet onder voor sommige plaatjes die Hubble gemaakt heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 20-02-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Wow, geweldige platen zeg! Erg gaaf om te zien hoe ze tot stand zijn gekomen. Hulde!

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
Flow schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:54:
Gave foto's. Over wat voor sluitertijden hebben we het hier?
Dit was in totaal 3 uur, voor elk kanaal (SII, Ha, OIII) een uurtje. Eigenlijk neem je het gemiddelde van een aantal kortere belichtingen, in dit geval 30 x 120" per kanaal. Het is makkelijker om kortere belichting te gebruiken, en er zijn wat afwegingen met betrekking tot de ruis van de lichtvervuiling, en het saturatie punt van de chip (full-well capacity), die je mee moet nemen. Maar over het algemeen: hoe langer, hoe beter. Mensen met wat meer geduld dan ik, en minder bewolking, schieten regelmatig > 12 uur per onderwerp.
PilatuS schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:37:
[...]

Wat je zegt klopt niet helemaal.

Planeten in andere zonnenstelsels zijn zo goed als onzichtbaar. Vandaar dat ze meestal gevonden worden door naar het bewegen van de ster te kijken waar ze om draaien. De planeten zelf zijn niet te zien, maar als de ster wat beweegt geeft dat aan dat er een planeet is die door de zwaartekracht aan de ster trekt. Wanneer een planeet voor een ster langskomt is het mogelijk te zien waaruit deze planeet bestaat door te kijken naar het licht wat van de ster langs de planeet gaat. Een planeet geeft zelf geen licht af en is daarom buiten ons zonnenstelsel niet op beeld te krijgen. Zelfs de planeten in ons eigen zonnenstelsel zijn vanaf aarde maar slecht op beeld te krijgen, laat staan als ze 20 lichtjaar verder zijn in plaats van lichturen, dat is gewoon niet te doen.

Verder is ieder lichtpuntje wat je in de foto's ziet een ster en geen sterrenstelsel (galaxy). Alleen de foto in de TS van Andromeda is een volledig sterrenstelsel met miljarden sterren. Er kunnen wel wat lichtpuntjes in de foto's andere sterrenstelsels zijn maar het zijn vrijwel allemaal sterren in ons eigen melkweg sterrenstelsel. Andromeda is goed te fotograferen omdat ie heel dichtbij is. De meeste andere sterrenstelsels zijn zo ver weg dat het lastiger is ze goed op beeld te krijgen. Van alle lichtpuntjes op de foto's van nevels is minimaal 95% een ster in onze melkweg. (Als je een mooie foto van meerdere sterrenstelsels wil zien Google dan eens op Hubble Ultra Deep Field, op die foto's zijn 95% van alle puntjes allemaal sterrenstelsels die dus weer uit miljaren sterren bestaan)

Verder trouwens prachtige foto's :) Ze doen niet onder voor sommige plaatjes die Hubble gemaakt heeft.
Klopt helemaal! Al is het door puur geluk wel mogelijk om verre sterrenstelsels op de plaat te krijgen, zoals bijvoorbeeld Leo Triplet en Markarian Chain. Met puur geluk bedoel ik dan dat ze natuurlijk niet mooi op een rijtje liggen, maar door de diepte van het heelal (in de Z-as) lijken ze bij elkaar te liggen.

Bedankt allen! Het weer zit de laatste tijd echt niet mee (en was recent op zakenreis in Californië, best jaloers op hun luchten :9), dus geen nieuwe plaatjes. Maar met jullie toestemming zal ik af en toe eens wat toevoegen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 09:22
Fantastisch om te zien dit,
ik heb toevallig vandaag mijn eerste foto van de maan gemaakt met een kleine maksutov 90mm van skywatcher.

Ik ben benieuwd wat voor foto's ik zou kunnen maken met wat meer ervaring en wellicht betere opname apperatuur (een smartphone boven je eyepiece houden is verre van ideaal). Na de foto's hier zie ik dat er nog veel te leren valt!

meer foto's zie ik dan ook graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:11

n00bs

Het is weer Zomer!

Zeer mooie plaatjes uit zo een licht vervuild land!

Jammer dat astrofotografie niet echt leeft op tweakers (zou een mooie aanwinst zijn als chapter onder fotografie ipv losse topics).

Ik heb pas weer mijn oude hobby opgepakt en een Celestron CPC800XLT gekocht. Ik snap dat non eq. montering niet echt handig is voor fotografie, maar het maakt het wel handzaam om naar diverse locaties te gaan en snel een setup te hebben.

Ik merk nu al dat ik enorme behoefte heb aan een focal reducer en een basis uitleg t.b.v. stacking voor planetaire en apart voor deep sky fotografie. Ben zeer benieuwd wat jij/jullie hier aan software gebruiken en met welke stappen een n00b al een heel eind kan gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Prachtige platen! (En een nerdy setup, dat is eigenlijk al lekker om naar te kijken)
Pagina: 1