Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
Ik ben bezig met een grote verbouwing van mijn huis en ga hierbij een domoticasysteem inbouwen. De verschillende componenten zullen over het netwerk met elkaar communiceren.

Nu was ik van de week bezig om mijn PLC in te stellen, statisch IP adres gegeven enzovoorts, en toen viel mijn netwerk uit. Wel wifi verbinding maar geen internettoegang, kon ook niet inloggen in de router. Mijn acces point, PS4 etc. werkten niet meer.

Zodra ik de laptop via een UTP kabel direct aan de router hing deed deze het weer en kon ik weer inloggen op de router, daarna ook weer wifi voor een paar minuten en daarna hetzelfde verhaal. Router KPN experiabox V10 een harde reset gegeven en opnieuw ingesteld en dit kwam daarna nog een aantal keer voor. Vervolgens gaan slapen en de volgende dag was het weer goed.

Aangezien ik zodirect mijn gehele huis ga aansturen via het domotica systeem wil ik dat dit niet meer voor kan komen, en lijkt het mij verstandig om een andere router te gaan gebruiken. Aangezien de TV niet via deze router kan wil ik 2 netwerken gaan bouwen. Een netwerk met de nieuwe router voor mijn domotica, PC's, telefoon etc. En het netwerk met de experiabox enkel voor mijn TV.

Zowel op zolder als op de begaande grond komen een patchpaneel met switch. Echter vroeg ik mij af of het mogelijk is op een enkele managed switch (GS724T met IGMP snooping voor de TV) deze 2 netwerken aan te sluiten en vervolgens door te lussen naar de WCD via het patchpaneel.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lijkt me sterk dat door een static IP je hele netwerk onderuit gaat. Had je het static IP niet hetzelfde IP gegeven als je router of zo?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ntiender
Nee, de router is std 254, de PLC had ik adres 4 gegeven. Geen enkel ander apparaat had hetzelfde IP ,heb netjes van te voren een lijst gemaakt voor al het apparatuur die statische IP's hebben of krijgen.
De PLC heeft ook eventjes gewerkt op het netwerk. Paar minuten later ging het netwerk onderuit.
Wellicht gewoon toeval.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Waarom splits je je TV af van het netwerk en zet je verder al je andere apparaten op hetzelfde net?
Ik zou juist denken dat je de domotica en de TV op een eigen netwerk zet en dan de /PC's/WiFi etc op een tweede net. Daarmee kun je je domotica ook gemakkelijk van het internet afschermen. Bij een eventueel falen van je hoofdnetwerk (niet zijnde waar je de TV op wit koppelen) werkt je domotica in ieder geval nog.

De setup zou dan zijn:
KPN router gekoppeld met TV en Domotica
Andere router gekoppeld met PC's en PC zaken in huis.

Moet je alleen goed kijken hoe je de routing inricht, zodat je wel de domotica kunt managen vanaf je PC's.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• ntiender
Met TV bedoel ik het interactieve kastje, dit gaat ook gewoon via het netwerk maar kan geloof ik alleen via de KPN router. Indien mogelijk wil ik dan via de KPN router een gastenWiFi aanmaken. En via de andere router alleen voor eigen WiFi gebruik.
In eerste instantie wil ik al mijn apparatuur, dus zowel PC's, laptops en domotica op hetzelfde netwerk zodat deze gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren. Dan kan ik altijd later nog uitzoeken hoe ik dit met gescheiden netwerken met kan laten communiceren.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Volgens mij is dat wel mogelijk, maar dan moet je met VLAN's gaan werken.
Je kunt dan twee of meerdere lans via specifieke ports op de switch gaan laten lopen.

Als ik het goed begrijp wil je dus via één switch per verdieping (je hebt dus een managed switch zowel op zolder als op de begane grond) het TV netwerk én het homegroup netwerk laten lopen?

Als ja, dan moet je je gaan verdiepen in VLAN's en de configuratie daarvan.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Het hangt er vanaf of je TV in bridged of routed mode wil. Beide zijn mogelijk met een eigen router.

Bridged TV:
VLAN capable switch

Routed TV:
IGMP Proxy en DHCP client/server waar je DHCP options op kunt instellen.

Voor de exacte configuratie kun je terecht op netwerkje.com, ook als je gebruik maakt van VDSL. Bij VDSL is het van belang dat je een VDSL modem in transparant bridge mode zet zodat de VLAN's direct doorgegeven worden aan de router. Kijk voor meer informatie op het blog van harold schoemaker. In de comment section staat wat info voor IPTV.

Je kunt ook een router met ingebouwd VDSL modem aanschaffen, dit maakt het installatieproces makkelijker maar de selectie is beperkt. Er zijn gewoonweg minder routers met VDSL modem op de markt. Ik zou in dit geval persoonlijk voor een Draytek kiezen omdat je hier de meeste vrijheid hebt mbt instellingen.

• ntiender
Ik wil inderdaad het liefste via één switch beide netwerken laten lopen. Echter wel met twee kabels, dus van iedere router één. Indien dat niet mogelijk is moet ik er misschien voor kiezen om een 2e switch te plaatsen of me inderdaad verdiepen in VLAN's.

Luxan, als ik mijn 2e router in routed mode zet, heb ik toch twee aparte netwerken? Dan kan ik op het netwerk van de experiabox mijn IPTV aansluiten en een wifi netwerkje maken voor gasten. Op het netwerk van de 2e router kan ik dan al mijn apparatuur aansluiten een een wifi netwerk maken voor eigen gebruik?

• luxan
ntiender schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:14:
Luxan, als ik mijn 2e router in routed mode zet, heb ik toch twee aparte netwerken? Dan kan ik op het netwerk van de experiabox mijn IPTV aansluiten en een wifi netwerkje maken voor gasten. Op het netwerk van de 2e router kan ik dan al mijn apparatuur aansluiten een een wifi netwerk maken voor eigen gebruik?
Ik denk dat ik niet goed begrijp waarom je twee 'netwerken' wil creeeren. Indien je maar een internet verbinding hebt lijkt het mij niet relevant hoeveel routers je precies aanschaft, als je de router die aan internet hangt vastloopt, heb je geen internet meer.
Om te voorkomen dat je zonder internet zit, zul je een tweede verbinding aan dienen te schaffen. Je zult dan de twee internetverbindingen via twee routers in failover op je netwerk aan dienen te sluiten.

Indien je graag wil voorkomen dat apparaten onderling niet meer kunnnen communiceren omdat je Experiabox uitvalt, sluit alles dan op een apparte switch aan.

Routed mode voor IPTV van KPN heeft niets te maken met het opzetten van twee apparte netwerken. Het is bedoeld om IPTV van KPN via alle poorten op de experiabox te laten lopen en om netflix op de setup box mogelijk te maken.

Indien je routed mode bedoeld tov Access Point mode (zoals soms aangehaald word in topics) dan heb je in princiepe gelijk maar aangezien je de twee netwerken niet 'naast elkaar' aansluit maar eerder 'achter elkaar' is er mijns inziens niet veel voordeel te behalen tov. een apparte switch.

• ntiender
Als de Experiabox weer uitvalt om wat voor reden dan ook, valt mijn domoticasysteem ook uit. Daarom wil ik een 2e router betere/betrouwbaardere router plaatsen voor al het apparatuur dat ik in mijn huis gebruik. Aangezien ik had gelezen dat het niet mogelijk is om de IPTV via een andere router te laten lopen dan de experiabox leek het mij het meest logische om 2 netwerken te creeeren. één netwerk voor de IPTV en één netwerk voor de rest.

Wat bedoel je met alles aansluiten op een aparte switch? De router beheert toch de IP adressen, en als deze uitvalt kunnen ze toch niet meer communiceren?

• luxan
ntiender schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:03:
Wat bedoel je met alles aansluiten op een aparte switch? De router beheert toch de IP adressen, en als deze uitvalt kunnen ze toch niet meer communiceren?
Ja, de router beheert de IP adressen maar als de router uitvalt kunnen apparaten met een IP adres nog steeds met elkaar communiceren via een werkende switch. Het is technisch mogelijk om een netwerk op te zetten met alleen een switch. Alle apparaten dienen dan een statisch IP adres te krijgen in hetzelfde netwerk (192.168.0.x bij voorbeeld.)

Ik kan je helaas niet garanderen dat alles aansluiten op een switch de beste oplossing is omdat ik niet weet welke domotica oplossing je gebruikt en in hoeverre deze apparaten gebruik maken van bijvoorbeeld DNS of internet. Indien dit het geval is, heeft het ook weinig zin om een extra router aan te schaffen tov een switch.

Indien de apparaten echter alleen communiceren over het interne LAN via IP adressen, dat blijft alles wat aangesloten is op een apparte switch werken als je experiabox vastloopt (zeker als de apparaten een statisch IP adres hebben.)

Verwijderd

ntiender schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:03:
Als de Experiabox weer uitvalt om wat voor reden dan ook, valt mijn domoticasysteem ook uit. Daarom wil ik een 2e router betere/betrouwbaardere router plaatsen voor al het apparatuur dat ik in mijn huis gebruik. Aangezien ik had gelezen dat het niet mogelijk is om de IPTV via een andere router te laten lopen dan de experiabox leek het mij het meest logische om 2 netwerken te creeeren. één netwerk voor de IPTV en één netwerk voor de rest.

Ja, maar de "gateway" (lees: de deur naar buiten het internet op) is nog steeds de Experibox. Dus als de verbinding / DHCP of whatever "defect" zijn, op de EB, dan kan je doen wat je wil met je ander router, maar naar buiten kom je toch niet.

• ntiender
Ik maak gebruik van een Wago PLC, DMX-512 artnet, 1 Wire en een server waar openHAB op draait.
Tevens ga ik op iedere verdieping een beeldscherm in de muur plaatsen waar ik het op kan bedienen, het liefst bedraad verbonden met het netwerk maar wellicht via wifi (kostenafhankelijk). Met alleen een switch zou de verbinding van mijn telefoon en deze (wifi) beeldschermen ook wegvallen. Als ik een router neem kan ik alsnog via wifi mijn systeem aansturen.

• ntiender
Ik zal dan ook niet naar buiten hoeven. Als het netwerk in mijn huis maar in stand blijft zodat die apparaten blijven communiceren.

• luxan
ntiender schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:52:
Ik maak gebruik van een Wago PLC, DMX-512 artnet, 1 Wire en een server waar openHAB op draait.
Tevens ga ik op iedere verdieping een beeldscherm in de muur plaatsen waar ik het op kan bedienen, het liefst bedraad verbonden met het netwerk maar wellicht via wifi (kostenafhankelijk). Met alleen een switch zou de verbinding van mijn telefoon en deze (wifi) beeldschermen ook wegvallen. Als ik een router neem kan ik alsnog via wifi mijn systeem aansturen.
Ja maar dit kun je ook berijken met een accesspoint. Je voorkomt hiermee de problemen die ontstaan door dubbele NAT (iets dat een probleem is als je een router achter je EB plaatst.) Dit is vooral belangrijk als je bepaalde dingen binnen het netwerk bereikbaar wil maken van buitenaf. Daarnaast kost een goed accesspoint minder dan een router met een accesspoint erin van vergelijkbare kwaliteit.

Het is volgens mij geen goed idee om twee netwerken aan te leggen als dit niet nodig is. Dit zal in de meeste gevallen duurder zijn dan 1 netwerk omdat de appartuur vaak meer kost of omdat je dan meer kabels trekt dan nodig (denk aan een smart tv met een PS4 en een setup box, met 1 netwerk kun je af met 1 kabel en een switch.)

Wat betreft de beeldschermen, ik zou ze bedraad aansluiten. Ik zou hier prioriteit aan geven door bijvoorbeeld de aanschaf van een beeldscherm uit te stellen (of 1 netwerk aanleggen ipv 2 netwerken) om geld vrij te maken voor de bedrading. Het plaatsen van een beeldscherm is later makkelijker te doen dan draden trekken.

• ntiender
Ik heb al ruim 300 meter aan kabel liggen, tevens ga ik in iedere ruimte minstens twee aansluitingen (van die WCD's met 2 aansluitingen) maken, waardoor ik in iedere ruimte ook de 2 netwerken kan gebruiken.

Misschien wil ik later mijn netwerk wel vanaf buiten benaderen, dit is o.a via een VPN mogelijk bij dit domoticaprogamma. Alleen moet ik me hier nog verder in verdiepen. Wellicht wil ik later nog wel van meer dingen gebruik gaan maken wat met de experiabox niet mogelijk is. Maar nu ligt eerst de focus op de verbouwing en dus een goede basis aanleggen waarmee ik nog alle kanten op kan.

Ik heb geen zin om nu mijn hele netwerk in te richten, en er straks achter komen dat ik toch een 2e router moet plaatsen, en dan weer alles opnieuw inrichten.

Een router is een paar tientjes duurder dan een accespoint, dus dat maakt niet zoveel uit.

Beeldschermen wil ik inderdaad toch wel bedraad aan gaan leggen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ntiender schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:48:
Ik heb al ruim 300 meter aan kabel liggen, tevens ga ik in iedere ruimte minstens twee aansluitingen (van die WCD's met 2 aansluitingen) maken, waardoor ik in iedere ruimte ook de 2 netwerken kan gebruiken.

Misschien wil ik later mijn netwerk wel vanaf buiten benaderen, dit is o.a via een VPN mogelijk bij dit domoticaprogamma. Alleen moet ik me hier nog verder in verdiepen. Wellicht wil ik later nog wel van meer dingen gebruik gaan maken wat met de experiabox niet mogelijk is. Maar nu ligt eerst de focus op de verbouwing en dus een goede basis aanleggen waarmee ik nog alle kanten op kan.

Ik heb geen zin om nu mijn hele netwerk in te richten, en er straks achter komen dat ik toch een 2e router moet plaatsen, en dan weer alles opnieuw inrichten.

Een router is een paar tientjes duurder dan een accespoint, dus dat maakt niet zoveel uit.

Beeldschermen wil ik inderdaad toch wel bedraad aan gaan leggen.
Het aantal situaties waar een tweede router nodig is, laat ik het zo zeggen: in een thuisnetwerk heb je nooit een tweede router nodig.
Een router 'routeert' verkeer, een AP biedt wifi en een switch vermenigvuldigt poorten. Als je al een router hebt zal je nooit een tweede nodig hebben, hooguit dat je de eerste ooit wil vervangen vanwege een aantal zeer specifieke eisen (extra VLAN's bijv.).
Een VPN is niet afhankelijk van een tweede router, sterker nog twee routers maken dat soort zaken alleen maar lastiger om werkend te krijgen, je wilt 1 router, als je een router achter een router zet krijg je dubbel NAT (netwerk binnen een netwerk), levert een hoop dubbel werk op en heeft geen voordeel voor jou.

Als het mis ging nadat je een nieuw systeem installeerde dan is het toch wel erg duidelijk wat de oorzaak is? ;)
Kijk wat er mis ging, een tweede (of derde, daarna vierde en later ook vijfde omdat de vorige routers ook niet werkten...) router gaat dit niet magisch oplossen. Je zal ergens een dubbel IP oid hebben ingesteld waardoor je netwerk over de kop ging, dat soort foutjes kan je met tien routers achter elkaar nog kunnen maken...
Wat voor domoticasysteem gebruik je, mogelijk zit er een DHCP server in welke IP's uitdeelde met de verkeerde settings etc.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Koop dingen waar ze voor bedoeld zijn. Een router doet aan "routering". Een AP (Access Point), ---> geeft access (toegang). Een switch:---- die switched.... Dat kan een "domme" Layer 2 switch zijn van een paar tientjes, maar ook een "slimme" L3 switch die met VLAN's overweg kan. Mocht je VLAN's niet nodig hebben, kan je ook volstaan met een domme switch.

Dus je hebt maar één router (die al het "moeilijke" werk doet), en een AP geeft je WiFi dekking.

KLAAR.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 22:01 ]

• ntiender
https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983

Hier lees ik toch dat het niet mogelijk is om met een experiabox het netwerk van buitenaf te benaderen. met een 2e eigen router zal dit wel mogelijk zijn.

Betreft de IP's, ik heb hier 100% zeker geen dubbele adressen gehad. DHCP loopt van 100 tot 200. daaronder heb ik alles netjes van te voren bedacht, en de PLC heeft kanaal 4. Geen enkel ander apparaat heeft dit. Het heeft tevens gewerkt voordat het netwerk onderuit ging, en werkt nu nog steeds zonder dat ik iets heb aangepast.

Ik gebuirk een WAGO plc, verder een PC als server. De DMX512 en Onewire controller zijn nog niet in gebruik. De PLC heb ik dit adres gegeven door hem eerst te verbinden met een USB kabel.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En hoe had je dat in gedachten ;)
Je wilt een router achter je Experiabox omdat de Experiabox geen VPN tunnels door laat?
En hoe gaat je VPN tunnel dan je router door de Experiabox bereiken? ;)
Wat je wilt is de Experiabox vervangen voor een andere router, een tweede router erachter hangen moet nog steeds door je Experiabox heen met dezelfde limitaties.
Er staat me iets van bij (maar ben niet bekend met domoticasystemen) dat sommige meerdere IP's gebruiken.
Maar zonder informatie over de configuratie zal het alleen gokken zijn :/
Je zal iig met KPN moeten bellen over hoe je de Experiabox kan (laten) bridgen of volledig kan vervangen. Met een router met VPN optie achter een router die dat niet kan ga je iig alleen je geld verspillen om er niks mee op te schieten :P

Fixing things to the breaking point...

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom als je toch al een domotica server gaat draaien ga je niet voor een zware server waar je meerdere VM's op draait een VM als gateway (firewall en vpn server) een als domotica server en nog een file server.
VErder zou ik zeker met VLan's gaan werken kan je dingen scheiden routeren etc en hou je er grip op.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Ik zie hier een paar dingen voorbij komen.
Je kunt ook overwegen om een router achter de EB te zetten en een DMZ aan te maken. Let hierbij wel op, dit is wel een potentieel risico, dus weet waar je mee bezig bent.

Als je FttH hebt kun je ook gewoon het signaal vanaf de NT(glasvezelkastje) via een managed switch of een router met VLAN ondersteuning sturen. (let wel op dat je dan geen voip meer hebt tenzij je dat VLAN en het internet VLAN naar de EB doorzet).

Bij het gebruiken van een eigen DSL modem zitten er wel een paar nadelen aan. Veel VDSL modems zijn niet geschikt voor vectoring(VVDSL). Daarnaast zitten er nu weer nieuwe technieken eraan te komen en kan het maar zo zijn dat je nieuwe Draytek niet geschikt is voor Vplus ofwel Supervectoring(kan in sommige gevallen de VVDSL snelheid verdubbelen(lab situatie)).

Daarnaast nog iets om op te letten. Allemaal heel leuk en aardig om het bovenstaande toe te passen. Als je vervolgens een storing hebt kun je echter niet of nauwlijks terecht bij de klantenservice. Het is geheel op eigen risico en het wordt simpelweg niet ondersteund. Daarmee bedoel ik; geen service op verleend.

Zie dit ook niet als een gegarandeerde oplossing voor je problemen, het zou net zo goed in je eigen apparatuur of configuratie kunnen zitten.

• ntiender
Ik houd het eerst wel gewoon bij de experiabox. Met een extra accespoint ernaast voor als hij uitvalt.
Ik neem aan dat ik de switch die ik op zolder ga plaatsen moet aansluiten op de switch die beneden staat, en vanuit deze switch met 1 kabel naar de experiabox. Als de experiabox dan uitvalt blijft alles draaien als ik het goed heb toch?
Pagina: 1