Toon posts:

Lege cellen als bron cel ook leeg is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb twee cellen met daarin de volgende formules in Excel:

=HOOFDLETTERS(LINKS(C7;4)&DEEL(C7;VIND.SPEC(",";C7)+2;1))&RECHTS(JAAR(C8);2)

en

=(VANDAAG()-C8)/ 365,25

Kan iemand mij helpen om er voor te zorgen dat de cellen waarin deze formules staan leeg zijn als de bron cellen (C7 en C8) niet ingevuld zijn, zodat ik een blanco scoringslijst kan aanleveren bij de start van een nieuw document.

Ik weet dat het een =ALS ("";"") formule moet zijn, maar krijg hem niet genest in de bestaande formule. Wil iemand eens meekijken? Bedankt! _/-\o_ _/-\o_

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-11 16:20

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

=ALS(C7="";"";ALS(C8="";"";HOOFDLETTERS(LINKS(C7;4)&DEEL(C7;VIND.SPEC(",";C7)+2;1))&RECHTS(JAAR(C8);2))

Verwijderd

Topicstarter
Superthnx! Gelukt!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
De ALS.FOUT() kan in dit soort gevallen ook heel erg makkelijk zijn ;)

don't mind me

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een korte vraag. Ik heb een cel met een eenvoudige =SOM(E15:E24), waarvan ik wil dat die leeg is als de cellen E15 t/m E24 leeg zijn. Hoe moet ik de =ALS(E15:E24; "";"") verwerken in deze som formule?

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 15:57
=ALS(E15:E24="","",SOM(E15:E24))

Hierbij wordt de kolom al wel zichtbaar als je 1 getal hebt ingevuld, en niet bijvoorbeeld pas als je er 10 hebt ingevuld. Je kan hem ook uitbreiden dat de som pas zichtbaar wordt als ze allemaal zijn ingevuld, dan krijg je een andere formule.

[ Voor 27% gewijzigd door Nat-Water op 03-02-2017 13:12 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Topicstarter
Dit volstaat denk ik wel, thnx!

Ohnee toch niet...hij geeft een foutmelding! :?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2017 13:16 ]

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:13:
Dit volstaat denk ik wel, thnx!

Ohnee toch niet...hij geeft een foutmelding! :?
Ik gebruik komma's ipv puntkomma's ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zag ik, maar ook na het aanpassen in puntkomma komt er in E25 #WAARDE te staan....

Totaal score: 0

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:24:
Ja dat zag ik, maar ook na het aanpassen in puntkomma komt er in E25 #WAARDE te staan....

Totaal score: 0
Raar. Bij mij doet hij het wel in cel G15, maar niet in E25... Nou ja. Geen zin om uit te zoeken waarom :P
Edit: Toch uitgezocht: Blijkbaar was E15:E24="" iets te kort door de bocht.

=ALS(AANTALARG(E15:E24)>0;SOM(E15:E24);"")

De aantal arg telt de cellen hoeveelheid gevuld zijn. Zolang er meer dan 1 cel is ingevuld tussen e15:e24 verschijnt de som. Je kan ook >0 door =10 vervangen, dan laat hij de som pas zien als alle 10 waarden er zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 03-02-2017 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je bent echt heel goed!

Kan je me nou ook nog helpen met de volgende formule:

=ALS(EN(E25>-4;E25<=1);"LAAG";ALS(OF(E25=2;E25=3);"LAAG/MATIG";ALS(OF(E25=4;E25=5);"MATIG/HOOG";"HOOG")))

Deze cel moet ook leeg zijn E25 leeg is.....volgens mij soortgelijk, maar ik ben heel bang om de formule te verpesten :-)

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:35:
Je bent echt heel goed!

Kan je me nou ook nog helpen met de volgende formule:

=ALS(EN(E25>-4;E25<=1);"LAAG";ALS(OF(E25=2;E25=3);"LAAG/MATIG";ALS(OF(E25=4;E25=5);"MATIG/HOOG";"HOOG")))

Deze cel moet ook leeg zijn E25 leeg is.....volgens mij soortgelijk, maar ik ben heel bang om de formule te verpesten :-)
Ik zou die formule van je echt nooit zo schrijven, persoonlijk zou ik of verticaal zoeken gebruiken, of alleen maar als() functies. Maar goed, de formule werkt dus goed genoeg :+

Zet =ALS(E25="";""; voor je formule en het zou moeten werken. Het 2e = teken wel weghalen.

Verwijderd

Topicstarter
En toch lukt het me niet om E25 leeg te laten als E15 T/M E24 geen waarde hebben ingevuld en tegelijk ervoor te zorgen dat hij E15 t/m E24 optelt in E25 als er WEL waardes in staan.....Als je er geen zin in hebt snap ik het wel hoor, je hebt me al geweldig geholpen! Waarvoor dank!

:-)

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:51:
En toch lukt het me niet om E25 leeg te laten als E15 T/M E24 geen waarde hebben ingevuld en tegelijk ervoor te zorgen dat hij E15 t/m E24 optelt in E25 als er WEL waardes in staan.....Als je er geen zin in hebt snap ik het wel hoor, je hebt me al geweldig geholpen! Waarvoor dank!

:-)
:?

Wat zegt de E25 bij jou dan? Of is het de cel met de andere formule die fout gaat?

Ik heb in Cel E25 =ALS(AANTALARG(E15:E24)>0;SOM(E15:E24);""). Als alle cellen bij mij ingevuld zijn is Cel e25 vol, anders 'leeg'.

Cel F25 is bij mij =ALS(E25="";"";ALS(EN(E25>-4;E25<=1);"LAAG";ALS(OF(E25=2;E25=3);"LAAG/MATIG";ALS(OF(E25=4;E25=5);"MATIG/HOOG";"HOOG"))))

Dat doet 't bij mij prima.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om die eerste. Als ik die formule inklop, blijft er een 0 staan in E25.

• Nat-Water
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:08:
Het gaat om die eerste. Als ik die formule inklop, blijft er een 0 staan in E25.
Heb je niet toevallig een = ingevoerd achter > ?

En als je deze formule gebruikt? =ALS(AANTAL.LEGE.CELLEN(E15:E24)<10;SOM(E15:E24);"")
Dan benader je 'm vanaf de andere kant. Dan ga je tellen hoeveel cellen er leeg zijn ipv vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 03-02-2017 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Die laatste is het. Heeft iemand wel eens tegen je gezegd dat je een held bent? Nee? Bij deze: Held van de dag, bedankt!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ok toch nog een vraag. Ik gebruik de volgende formule om te leeftijd van een persoon uit te rekenen:

=ALS(C9="";"";(VANDAAG()-C9)/365,25)

Nu test ik deze formule net en zie dat hij niet helemaal klopt. Als een persoon op 9 februari jarig is geeft hij in deze formule aan dat de persoon 45 is. Omdat het onderzoek echt ultra nauwkeurigheid vergt is het van belang dat hier de leeftijd klopt tot op de dag nauwkeurig. Ik zou met decimalen kunnen werken, maar dat vind ik niet zo prettig.

Wil iemand nog eens meedenken hoe ik dat op kan lossen?

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:47
Met datum's werken is altijd even anders in excel inderdaad. Gelukkig heeft Microsoft een uitgebreidde hulp op internet staan waar ze veel uitleggen.

=(YEAR(NOW())-YEAR(A2))

Alleen A2 dus even wijzigen in C9 en dan heb je hem denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Pindakaas op 06-02-2017 09:49 ]

don't mind me

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

Dido

heforshe

Die gaat niet werken, want die kijk alleen maar naar het jaar. Die Office support-pagina is niet al te best :|

Je zou dit eens kunnen proberen:

=YEAR(NOW()-E2)-1900

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt, thnx! Dank je Dido!
Pagina: 1