Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01-2024
Mijn vraag

Waarom valt mijn computer minimaal 1 keer per dag uit?

Ik begrijp er niks van, ik heb mijn computer nu zoiets van 2 jaar, Ik heb vanaf het begin 2 x 4GB DDR 3 G.Skill RipjawsX, De laatste tijd vragen spellen die ik wil spelen meer geheugen dan dat ik heb dus ik besloot meer geheugen te kopen, ik heb daarvoor 2 x 8GB DDR 3HyperX fury gekocht. Alles gaat goed totdat een gegeven moment mijn computer uitvalt, er is geen error, geen BSOD, gewoon poef, alsof iemand de kabel eruit trekt. Daarna probeert de computer opnieuw op te starten, maar dat lukt niet er is dan ook geen beeld, en raar genoeg werkt de CPU Fan dan ook niet?, en dan slaat hij weer af, dit gaat door totday ik hem zelf uitzet. Daarna moet ik hem even met rust laten, 5 minuten tot een kwartier, en daarna doet hij het weer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederboord : Gigabyte ATX Moederbord GA-Z97X-Gaming GT ( pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming GT )

CPU : Intel Haswell Core i5 4460 3.20GHz 6MB Box ( pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed ) Via HWMonitor als ik een spel speel zie ik dat mijn CPU een temperatuur heeft van ongeveer 75-80 graden. Kan het zijn dat de extra ram mijn CPU extra hard laat werken, en mijn fan de extra hitte niet aankan?

RAM : G.skill 2x4GB, DDR3, PC12800, CL7, RipjawsX ( pricewatch: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH )

Kingston 2x8GB, DDR3, 1600MHz, CL10, HyperX Fury ( pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16 )

Voeding : Cooler Master Voeding B600 600W ( pricewatch: Cooler Master B600 (weet niet zeker of ik deze heb of de V2.))

Videokaart : GTX 750Ti ( pricewatch: Asus GTX750TI-OC-2GD5 )

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst dacht ik dat het te maken had met mijn oude sticks, de G.Skills, dus ik heb ze eruit gehaald en alleen de HyperX Fury gebruikt, dat maakte niks uit. Daarna heb ik ze eruit gehaald, de G.Skills er opnieuw ingedaan, en maar 1 HyperX Fury gebruikt, misschien was het een slechte stick? Maar nee, toen hij weer uitviel heb ik de stick geruild met de ander. Maar hij deed het weer. Daarna kwam ik erachter dat de sticks niet op de goede "Channels" zat, ik heb dat gefixed, en hij valt nog steeds uit. Ik heb G.Skill op 1 en 2, en HyperX Fury op 3 en 4.

Zover ik weet en heb gezien uit mijn onderzoeken, horen deze sticks te passen bij mijn setup. alles is hetzelfde behalve de grote en de CL. De moederboord hoort 32 GB aan te kunnen en ik heb een 64bit OS.

Hier loop ik vast, ik weet niet verder waar ik naar moet kijken, of wat het probleem kan zijn. Hij deed het prima alleen op de G.Skills maar zodra ik de HyperXFury's erbij deed kreeg ik dit probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Pakuska op 03-02-2017 08:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Spontane uitval is meestal voeding gerelateerd. Om dat uit te sluiten of te bevestigen zal je met een andere goede voeding moeten testen. Een goede gelegenheid om een fatsoenlijke voeding te halen want een veel te zware erg matige voeding als de B600 is een slechte keuze geweest voor een systeem dat 150w verbruikt.
Je zegt zelf 2x4GB G.Skill te gebruiken terwijl je naar een 2x2GB linkt. Daarbij vind ik de caslatency tussen de twee gebruikte kits erg verschillen. Aan 16GB zal je voorlopig genoeg hebben. Om problemen te voorkomen adviseer ik alleen het Kingston geheugen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:28:
Spontane uitval is meestal voeding gerelateerd. Om dat uit te sluiten of te bevestigen zal je met een andere goede voeding moeten testen. Een goede gelegenheid om een fatsoenlijke voeding te halen want een veel te zware erg matige voeding als de B600 is een slechte keuze geweest voor een systeem dat 150w verbruikt.
Je zegt zelf 2x4GB G.Skill te gebruiken terwijl je naar een 2x2GB linkt. Daarbij vind ik de caslatency tussen de twee gebruikte kits erg verschillen. Aan 16GB zal je voorlopig genoeg hebben. Om problemen te voorkomen adviseer ik alleen het Kingston geheugen te gebruiken.
Oke, ik zal overgaan op alleen de kingston. Ik dacht die 8 extra gig is misschien wel lekker. :-)

Ik heb hopelijk de juiste RipjawsX nu gelinked. Ik had inderdaad de verkeerde genomen, het is nogal makkelijk om te verdwalen in al de keuzes. :p

Ik begrijp nog steeds niet echt waarom mijn voeding dan ineens deze probleem geeft met de nieuwe ram, en niet met de Ripjaws? Ik begrijp je argument overigens wel... Ik heb de computer gemaakt samen met een vriend, en die raadde mij deze voeding aan, I.V.M. de videokaart, en als ik later zou willen upgraden naar een wat zwaardere videokaart. Wat zou een eventuele goede vervanging zijn?

Bedankt voor je hulp. :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik denk ook zoals ACB zegt (
dat het (spontaan) toevallig aan je voeding zou kunnen liggen.

Hoe oud is je voeding?

wat je nog wel zou kunnen controleren, is of je cpu koeler stof-vrij is of deze wel (vrij)draait.
Misschien dat je perongeluk met het vervangen van je geheugen tegen je cpu(fan)stekker hebt gestoten ( slecht contact )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:02

MsG

Forumzwerver

En wat als je weer een poosje alleen op je oude geheugen gaat zitten? Wat ik in de TS lees is dat je niet meer gedraaid hebt zonder het nieuwe geheugen.
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:28:
Een beetje voorbarige conclusie imo. Spontane uitval met in dit geval een concreet aan te wijzen moment, vanaf dat het nieuwe geheugen er in ging. Staat het geheugen überhaupt wel op de compatibiliteitslijst van je moederbordfabrikant?

[ Voor 75% gewijzigd door MsG op 03-02-2017 08:48 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Een voeding kan spontaan de geest geven en zeker een matige voeding als de B-serie van CM. Het is meestal de 5vSB die kapot gaat waardoor vooral het kort na elkaar opstarten, na bijv. een uitval, niet goed meer gaat.
De beste voeding die je met je huidige videokaart kunt nemen is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt echter met deze voeding kan je niet naar elke moderne videokaart upgraden die je wil. Daarvoor komt de voeding met 1x PEG6 aansluitingen tekort. Goede alternatieven met 2x PEG8 zijn oplopend in kwaliteit en dus ook in prijs pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W, pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: Corsair Vengeance 500W en pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M.

Heb je het bios al eens gereset?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:14
Voltage van het nieuwe geheugen juist ingesteld in de BIOS/UEFI?

En wat hier boven gezegd wordt, 2 verschillende soorten geheugen met verschillende timings kan problemen veroorzaken. Meestal vastlopers echter, geen spontane uitvallers volgens mij.

Even de voltages die je voeding levert even inzien (kan ook vanuit de BIOS/UEFI), geeft geen exacte waardes, maar kan een indicatie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
FastFred schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:50:
Voltage van het nieuwe geheugen juist ingesteld in de BIOS/UEFI

En wat hier boven gezegd wordt, 2 verschillende soorten geheugen met verschillende timings kan problemen veroorzaken. Meestal vastlopers echter, geen spontane uitvallers volgens mij.

Even de voltages die je voeding levert even inzien (kan ook vanuit de BIOS/UEFI), geeft geen exacte waardes, maar kan een indicatie geven.
Je hebt wel een punt, tegenwoordig heb je idd low-voltage geheugen.
Oud DDR3 geheugen vraagt 1,5V en het nieuwe geheugen vraagt 1,35V , er kan inderdaad wel een probleem ontstaat als je deze samen voegt .
Je Kan dan idd een instabiel systeem krijgen.
Ik weet niet of hier die vlieger ook opgaat.
Anders zou je wel een BSOD krijgen (met een melding).

Om eerlijk te zijn heeft ACB wel een punt.
Spontane uitvallers en niet meer opstarten , en na 5 a 10 min pas weer opstarten?

Ik zeg :
-voeding
-Thermisch trippen ( alleen krijg je meestal dan wel een melding ).

TS: gebruik je alle 2 de geheugen types? Of heb je alleen de 2x8GB gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb het zelf voor gehad met geheugen dat te weinig voltage kreeg, duurde heel erg lang eer ik daar achter was. 2 verschillende soorten geheugen die verschillende voltages nodig hebben geeft geheid problemen.

Spontaan uitvallen kan eigenlijk maar door 2 dingen en dat is voeding en cpu temp (te hoge videokaart temp zorgt heel zelden voor uitvallers, hooguit artifacts op je scherm). EDIT: er even vanuit gaande dat de rest van de pc fysiek in orde is en er geen defecten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 03-02-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
frankym schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:41:
Ik denk ook zoals ACB zegt (
dat het (spontaan) toevallig aan je voeding zou kunnen liggen.

Hoe oud is je voeding?

wat je nog wel zou kunnen controleren, is of je cpu koeler stof-vrij is of deze wel (vrij)draait.
Misschien dat je perongeluk met het vervangen van je geheugen tegen je cpu(fan)stekker hebt gestoten ( slecht

contact )
Dat zou kunnen... mijn voeding is nu iets van 2 tot 2 en een halve jaar oud. Ik heb zeker weten alles goed aangesloten, extra ingedrukt enzo. :) Ik kon wel moelijk mij CPU Fan schoonmaken. Ik was zelf vol overtuigd dat het gewoon aan deRAM lag, maar nadat ik HWMonitor heb gedownload zie ik wel dat mijn CPU vrij warm is. 50 graden ongeveer als ik niks doe behalve twitch kijken en het web surfen. 60 graden ongeveer als ik een spel als Grim dawn speel, en zelfs 80 graden ongeveer als ik 7 days to die op ultra speel.. Maar het is erg willekeurig wanneer hij uitvalt. En het gebeurd meestal maar 1 keer per dag.
MsG schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:46:
En wat als je weer een poosje alleen op je oude geheugen gaat zitten? Wat ik in de TS lees is dat je niet meer

gedraaid hebt zonder het nieuwe geheugen.

[...]

Een beetje voorbarige conclusie imo. Spontane uitval met in dit geval een concreet aan te wijzen moment, vanaf dat het nieuwe geheugen er in ging. Staat het geheugen überhaupt wel op de compatibiliteitslijst van je moederbordfabrikant?
Dat klopt, ik heb niet meer geprobeerd met mijn oude geheugen omdat ik steeds maar dacht dat het aan de nieuwe geheugen lag. En het geheugen moet compatible zijn. Het staat aangeraden bij kingston, en alles is hetzelfde als de RipjawsX behalve de groote en CL rating. :p
Dank je wel voor de tips en ik waardeer al de links! Ik zal kijken voor de 360 watt. Ik ben niet van plan om binnenkort te upgraden qua videokaart. :) Ik heb de bios niet gereset, mij is altijd geleerd dat ik daaruit moet blijven, tenzij ik weet wat ik doe, wat ik niet weet. :P
FastFred schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:50:
Voltage van het nieuwe geheugen juist ingesteld in de BIOS/UEFI?

Ben bang dat dit een beetje mijn pet te boven gaat. Er is mij altijd geleerd uit de BIOS te blijven tenzij ik weet

wat ik doe, wat ik niet weet. Ik heb de RipjawsX eruit gehaald, en er zit nu alleen kingston in! Maar zover ik weet, en kan zien, hoort de hyperfury X gewoon 1,5V te gebruiken, net als de ripjawsX dat staat ook in de HWMonitor. (of nouja er staat in de HWMonitor Min 2.22w, Max, 2.88W de "value" fluctueert tussen 2.25 en 2.63 )
FastFred schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:25:
Ik heb het zelf voor gehad met geheugen dat te weinig voltage kreeg, duurde heel erg lang eer ik daar achter was. 2 verschillende soorten geheugen die verschillende voltages nodig hebben geeft geheid problemen.

Spontaan uitvallen kan eigenlijk maar door 2 dingen en dat is voeding en cpu temp (te hoge videokaart temp zorgt heel zelden voor uitvallers, hooguit artifacts op je scherm). EDIT: er even vanuit gaande dat de rest van de pc fysiek in orde is en er geen defecten zijn.
Omdat het even duurt voordat mijn PC weer aangaat nadat hij uitvalt, dacht ik ook aan de CPU. Ik weet niet of dit abnormaal hoog is, maar volgens HWMonitor is de CPU ongeveer 50 graden als ik twitch kijk en aan het web surfen ben. ongeveer 60 graden als ik Grim Dawn speel, en loopt op tot 80 graden als ik 7 days to die speel op ultra. Is dit erg hoog?

Of de geheugen te weinig voltages krijg weet ik niet... er staat dat ze 1.5v moeten hebben net als de ripjawsX, maar via HWMonitor zie ik dat hij minimaal 2.19W en maximaal 2.88W aangeef? weet niet of voltage en watt hetzelfde zijn. :P Maar dan vind ik het weer raar dat hij pas na een lange tijd uitvalt, I.P.V. veel eerder en meerdere keren per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Temperaturen zijn aan de hoge kant maar het lijkt mij niet dat een uitval daardoor veroorzaakt wordt. Het moederbord is dermate goed uitgerust dat de cpu teruggeklokt wordt als deze te warm dreigt te worden. Wat ik mij wel afvraag is of de cpu koeler nog juist is gemonteerd, maw: maakt de koeler nog goed contact met de cpu. Gebruik je de boxed koeler of is er een andere gemonteerd?
Welke behuizing gebruik je?

HWMonitor leest de gegevens trouwens erg slecht uit hoor. De hele voltageuitlezing klopt bij mijn systeem helemaal niets van.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 03-02-2017 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
72 graden is voor een i5-4460 de veilige max aldus Intel. 50 graden terwijl je niks doet is te warm. Zelfs met de standaard koeler en belabberde airflow moet ie koeler kunnen draaien. 80 graden is niet extreem, maar als je lang genoeg gamed dan loopt de temperatuur in de kast natuurlijk steeds verder op. Ergens in de 90 schakelt de pc vaak uit.

In wat voor kast zit dit alles? Wat voor koeler zit er op de processor? Heb je de pc zelf gebouwd? Zitten er ventilatoren in de kast zelf die zorgen voor airflow? Waar zitten die en hoe zijn die geplaatst?

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 03-02-2017 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
ik heb even gekeken;

http://ark.intel.com/m/nl...z#@product/specifications

72 graden is een Max temp waar je pc goed op werkt, ga je daar boven dan verlies je rekenkracht door trotthling van je cpu . Idd zoals Fred zegt, je cpu schakelt uit bij ongeveer 90 graden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

frankym schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:41:
ik heb even gekeken;

http://ark.intel.com/m/nl...z#@product/specifications

72 graden is een Max temp waar je pc goed op werkt, ga je daar boven dan verlies je rekenkracht door trotthling van je cpu . Idd zoals Fred zegt, je cpu schakelt uit bij ongeveer 90 graden .
Intel CPU's schakelen pas uit rond de 105 graden en gaan vanaf 95-100 graden pas throttelen.

Edit: en dan bedoel ik trouwens de Core temperaturen. Deze zijn ook het belangrijkst. De 72,72 graden tCase die Intel vermeld wordt de sensor van de heatspreader bedoeld.

@ts, welke CPU temperatuur wordt precies die 80 graden?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 03-02-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:26:
Temperaturen zijn aan de hoge kant maar het lijkt mij niet dat een uitval daardoor veroorzaakt wordt. Het moederbord is dermate goed uitgerust dat de cpu teruggeklokt wordt als deze te warm dreigt te worden. Wat ik mij wel afvraag is of de cpu koeler nog juist is gemonteerd, maw: maakt de koeler nog goed contact met de cpu. Gebruik je de boxed koeler of is er een andere gemonteerd?
Welke behuizing gebruik je?

HWMonitor leest de gegevens trouwens erg slecht uit hoor. De hele voltageuitlezing klopt bij mijn systeem helemaal niets van.
Dit is mijn behuizing http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3560#kf Kon hem niet vinden op tweakers. Ik heb geen front ventilator, alleen achter. Ik heb trouwens ook de zij klep eraf, omdat ik er toch steeds aan de geheugen moet zitten. :P

Ik kon de CPU ventilator moeilijk schoonmaken, en er zit inderdaad wat stof op. Ik zal hem los maken en kijken of alles er nog goed op zit. Ik gebruik inderdaad de boxed koeler die ik bij de CPU zelf erbij heb gekregen.
FastFred schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:35:
72 graden is voor een i5-4460 de veilige max aldus Intel. 50 graden terwijl je niks doet is te warm. Zelfs met de standaard koeler en belabberde airflow moet ie koeler kunnen draaien. 80 graden is niet extreem, maar als je lang genoeg gamed dan loopt de temperatuur in de kast natuurlijk steeds verder op. Ergens in de 90 schakelt de pc vaak uit.

In wat voor kast zit dit alles? Wat voor koeler zit er op de processor? Heb je de pc zelf gebouwd? Zitten er ventilatoren in de kast zelf die zorgen voor airflow? Waar zitten die en hoe zijn die geplaatst?
Ik heb hierboven een link naar de kast. :) De koeler is gewoon die van intel zelf die ik erbij heb gekregen, ik heb idnerdaad zelf de pc gebouwd met behulp van een vriend die er wat meer van af wist. Er is 1 ventilator achterin die blaast warme lucht uit, maar ik heb nu even de zijklep eraf omdat ik er steeds bij moet met de geheugen. (nouja niet telkens is meer makkelijkheid :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pricewatch: Gigabyte GZ-P5 Plus

Als de zijkant open is en de cpu wordt zo warm dan is er iets mis met de bevestiging van de cpu koeler of hij zit vol met stof. Aan koele lucht is dan namelijk geen gebrek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Pakuska schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:59:
Ik kon de CPU ventilator moeilijk schoonmaken, en er zit inderdaad wat stof op. Ik zal hem los maken en kijken of alles er nog goed op zit. Ik gebruik inderdaad de boxed koeler die ik bij de CPU zelf erbij heb gekregen.
Met het losmaken van de koeler betekent ook het verwijderen van oude koelpasta op koeler en processor en het aanbrengen van nieuwe koelpasta.

Iets om aan te denken ;)

Ik vind die kast overigens niet bijster groot, behoorlijk krap eigenlijk. Als het verwijderen van stof uit de koeler (de standaard Intel koelers hebben na een tijdje vaak een deken van stof op het koelblok, onder de ventilator, liggen) niet helpt zul je eens moeten proberen wat airflow te creeëren door een ventilator aan de voorzijde (indien mogelijk) te plaatsen die lucht aanzuigt, en eentje aan de achterzijde die de lucht weer naar buiten blaast. Een ventilator in het zijpaneel kan, maar verstoord nog wel eens de ideale luchtstroom van voor naar achter.

Maaruh, wat doet de pc met alleen het nieuwe geheugen erin? Blijft ie dan aan?

[ Voor 38% gewijzigd door FastFred op 03-02-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
FastFred schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:49:
[...]

Met het losmaken van de koeler betekent ook het verwijderen van oude koelpasta op koeler en processor en het aanbrengen van nieuwe koelpasta.

Iets om aan te denken ;)

Ik vind die kast overigens niet bijster groot, behoorlijk krap eigenlijk. Als het verwijderen van stof uit de koeler (de standaard Intel koelers hebben na een tijdje vaak een deken van stof op het koelblok, onder de ventilator, liggen) niet helpt zul je eens moeten proberen wat airflow te creeëren door een ventilator aan de voorzijde (indien mogelijk) te plaatsen die lucht aanzuigt, en eentje aan de achterzijde die de lucht weer naar buiten blaast. Een ventilator in het zijpaneel kan, maar verstoord nog wel eens de ideale luchtstroom van voor naar achter.

Maaruh, wat doet de pc met alleen het nieuwe geheugen erin? Blijft ie dan aan?
het is inderdaad geen grote kast, stond er ook niet bij stil dat als alles zo krap zit dat het dan extra warm kan worden. :P Iets voor de volgende keer! En bedankt dat je dat zei over de koelpasta! Stone ik ook niet bij stil haha moet ik even gaan halen!

Met alleen het nieuwe geheugen valt hij ook uit, in het begin dacht ik dat het kwam omdat de twee verschillende geheugen sticks niet samen konden, dus haalde ik de ripjawsX eruit. Maar hij viel nog steeds uit. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:07:
pricewatch: Gigabyte GZ-P5 Plus

Als de zijkant open is en de cpu wordt zo warm dan is er iets mis met de bevestiging van de cpu koeler of hij zit vol met stof. Aan koele lucht is dan namelijk geen gebrek.
inderdaad dat lijkt mij ook. Ik ga kijken of ik morgen ergens wat koelpasta kan kopen en daarna zal ik hem goed schoonmaken, ik weet nu ook zeker dat het niet aan de cpu ligt, toen ik Grim dawn aan het spelen was viel hij ook uit, en dat is wel vaker gebeurd. En dan word de cpu zo een 60 graden ofzo, max 65 graden.. Dat is niet warm genoeg om zomaar uit te vallen zoals ik begrijp. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Pakuska schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 23:53:
[...]

inderdaad dat lijkt mij ook. Ik ga kijken of ik morgen ergens wat koelpasta kan kopen en daarna zal ik hem goed schoonmaken, ik weet nu ook zeker dat het niet aan de cpu ligt, toen ik Grim dawn aan het spelen was viel hij ook uit, en dat is wel vaker gebeurd. En dan word de cpu zo een 60 graden ofzo, max 65 graden.. Dat is niet warm genoeg om zomaar uit te vallen zoals ik begrijp. :-)
En ? Heeft het effect gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakuska
frankym schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:42:
[...]

En ? Heeft het effect gehad?
Sorry, ik wacht nog op de onderdelen (voeding en koelingpasta). Zodra ik dat binnen heb en het getest (wat nogal een tijd duurt helaas) heb, zal ik deze topic updaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Is goed spreken we dat af!
Ben super benieuwd of het probleem opgelost is!😉👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
Het is nu een paar dagen geweest en ik heb nergens meer last van gehad. Ik heb wel een nieuwe voeding, maar die heb ik niet hoeven installeren, raar genoeg. Hij hield er "ineens" mee op. Hij staat nu al 5 dagen aan zonder uit te vallen. De RAM werkt goed.

De enigste dat ik heb gedaan was zoals iemand hier had voorgesteld de bios gereset. Maar ik zou zweren dat nadat ik dat had gedaan hij uitviel. :P Maar dat kan ik me ook verkeerd herinneren. Ik heb ook mijn harde schijf wat leeg gemaakt want die is langzaam aan het dood gaan en zat bijna vol... Maar denk niet dat dat ermee te maken had.

Ik denk toch dat deze rare probleem door de BIOS reset is opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp en advies! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Pakuska schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:06:
Het is nu een paar dagen geweest en ik heb nergens meer last van gehad. Ik heb wel een nieuwe voeding, maar die heb ik niet hoeven installeren, raar genoeg. Hij hield er "ineens" mee op. Hij staat nu al 5 dagen aan zonder uit te vallen. De RAM werkt goed.

De enigste dat ik heb gedaan was zoals iemand hier had voorgesteld de bios gereset. Maar ik zou zweren dat nadat ik dat had gedaan hij uitviel. :P Maar dat kan ik me ook verkeerd herinneren. Ik heb ook mijn harde schijf wat leeg gemaakt want die is langzaam aan het dood gaan en zat bijna vol... Maar denk niet dat dat ermee te maken had.

Ik denk toch dat deze rare probleem door de BIOS reset is opgelost. Iedereen bedankt voor de hulp en advies! :)
Fijn om te horen dat je pc nu gewoon goed werkt!
had je nog wat met je koelpasta/cpu fan gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:02

MsG

Forumzwerver

Pakuska schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:06:

Op welke manier merk je dat je schijf aan het doodgaan is? Dergelijke dingen zijn natuurlijk nooit uit te sluiten, en was ook wel vermeldenswaardig geweest in de topicstart. Naar mooi dat het vooralsnog werkt in ieder geval, hopen dat het zo blijft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakuska
MsG schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:32:
[...]

Op welke manier merk je dat je schijf aan het doodgaan is? Dergelijke dingen zijn natuurlijk nooit uit te sluiten, en was ook wel vermeldenswaardig geweest in de topicstart. Naar mooi dat het vooralsnog werkt in ieder geval, hopen dat het zo blijft.
Oh echt? Sorry. Ik dacht dat heeft niks te maken met dit. :-) Mijn harde schijf schreeuwt heel erg als de computer een tijdje uit heeft gestaan en tijdens het opstarten hoor je een WHHHHHHHHHHHRRRRR geluid. Hij is gewoon niet goed meer, maar dat is niet echt een probleem waar ik hulp bij nodig heb. :-)
frankym schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:29:
[...]

Fijn om te horen dat je pc nu gewoon goed werkt!
had je nog wat met je koelpasta/cpu fan gedaan?
Nog niet! Maar dat ga ik wel doen! CPU fan even goed schoonmaken en nieuwe koelpasta erop. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Pakuska schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:45:
[...]

Oh echt? Sorry. Ik dacht dat heeft niks te maken met dit. :-) Mijn harde schijf schreeuwt heel erg als de computer een tijdje uit heeft gestaan en tijdens het opstarten hoor je een WHHHHHHHHHHHRRRRR geluid. Hij is gewoon niet goed meer, maar dat is niet echt een probleem waar ik hulp bij nodig heb. :-)
Ehm... weet je zéker dat dat je harde schijf is die dat geluid maakt? Harde schijven kunnen zo'n hard geluid volgens mij alleen maar maken als de kop de plaat raakt en als dat gebeurt kan 'ie direct de prullenbak is.

Als het inderdaad je harde schijf is, dan kunnen het nog de lagertjes zijn. Dan draait 'ie niet soepel en wordt de boel heel heet, dus dat zou best je uitval kunnen hebben veroorzaakt hoor...
Pagina: 1