Nas + Plex server opstellen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 14:51
Mijn vraag
Graag zoek ik wat tips en advies om mijn eigen Plex media server op te bouwen.
Gezien ik erg tevreden ben door middel van Plex al mijn series en films te streamen naar mijn Smart Tv beneden of mijn Ps4 boven.

Echter is er een ding wat me toch wel irriteert, en dat is dat mijn Laptop sowieso aan moet staan voordat ik mijn bestanden kan bekijken. Dus keek ik naar een Nas server. Echter ben ik nogal een newb op dit gebied maar wil me graag hierin verdiepen.

Ik zie qua prijsklasse een groot verschil. je hebt voor 170 al een Nas server met interne geheugen maar ook Nas servers rond de 300 zonder interne geheugen. Ik weet dus niet goed wat voor mij de verstandige keuze is

Wat ik wil doen met m'n Plex Server en wat ik graag terug zie hierin.

- Films kijken (Rond de 4gb + Ondertiteling / Tv afleveringen kijken ( 500 mb met ondertiteling.)
- Max 2 gebruikers tegelijk.
- FTP is geen must maar wel fijne toevoeging om te hebben.
- Minimaal 1TB Opslag.

**Niet zeker of het toegestaan om dit soort vragen te stellen**

Geen idee of dit mogelijk is (Laat staan hoe?) zou ik graag willen dat mijn Nas server automatisch afleveringen download wanneer deze mogelijk zijn.

Mochten er mensen zijn met tips en adviezen hoor ik dit graag! :)

Beste antwoord (via xlvg op 09-02-2017 03:01)

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:46
Ik heb laatst een Dell T20 besteld, 4-core Xeon E3 met 4GB ECC RAM en een 1TB harde schijf, met ruimte voor nog 3 andere schijven. Draait momenteel FreeNAS 10 met een WD Red van 4TB. Ik heb de persoonlijke data van 4 gebruikers thuis verdeeld over de 1TB schijf en alle films en series op de 4TB schijf staan. Werkt als een zonnetje met SMB read-snelheden van 110MB/s en write-snelheden van 90MB/s.

Ik heb in Freenas 10 Plex draaien als VM met 2 cores en 3GB RAM, en een Pritunl VPN-server draaien op 1 core en met 1GB RAM. Wel eerlijk om erbij te vermelden dat ik nog een losse 8GB ECC stick heb besteld. Momenteel is er een €80 cashback van Dell zelf op de T20, wat 'm van 350 naar 270 brengt, gigantisch veel power voor weinig geld. Verbruik ligt rond de 40W idle en 50W zodra ik een intensieve bestandsoverdracht doe.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de fans in FreeNAS op volle snelheid draaien. Dit zorgt voor een licht gebrom wat je binnen 2 meter wel hoort. Als je een afgesloten ruimte of werkkamer hebt die weinig wordt betreden zou ik hem daar neerzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 159,86€ 159,86
1Kingston KVR16LE11/8€ 71,-€ 71,-
1Dell Poweredge T20-3708€ 349,-€ 349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,86

[ Voor 6% gewijzigd door Tyramisu op 04-02-2017 22:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien wat handig info voor je, Plex heeft een zeer uitgebreide ondersteuning van nas systemen.

Deze zijn netjes verwerkt in een excel sheet:

https://docs.google.com/s...LPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit

Voor de eisen die je hebt zou je nu wel zelf moeten kunnen uitzoeken wat er mogelijk is met de schillende ondersteunende NAS systemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Aapie op 03-02-2017 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
Aapie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:03:
Misschien wat handig info voor je, Plex heeft een zeer uitgebreide ondersteuning van nas systemen.

Voor de eisen die je hebt zou je nu wel zelf moeten kunnen uitzoeken wat er mogelijk is met de schillende ondersteunende NAS systemen.
Met een voetnoot:
Als OP met een PS4 kijkt, dan is het "transcode" gedeelte niet echt relevant , maar op het moment dat je via bijv. een browser kijkt weer wel. Als zijn "smart" TV een Plex app heeft, dan zou het kunnen dan transcoding soms van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Laatst online: 10-09 14:51
Aapie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:03:

Bedankt voor het lijstje! Ik kan hieruit concluderen dat het toch al gauw 600 euro gaat koste voor een beetje degelijke stream kwaliteit ahhah.
z1rconium schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:26:
[...]

Met een voetnoot:
Als OP met een PS4 kijkt, dan is het "transcode" gedeelte niet echt relevant , maar op het moment dat je via bijv. een browser kijkt weer wel. Als zijn "smart" TV een Plex app heeft, dan zou het kunnen dan transcoding soms van toepassing is.
Het gaat inderdaad voornamelijk via de smart tv App. ( Samsung app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:36
Een beetje recente Samsung tv ondersteunt vrijwel alle codec dus op zich zou je over transcoden geen zorgen hoeven te maken.
Je kan gaan voor een ds216play. Kost met flinke 2 schijven erin zo een 450 euro. Maar je kan natuurlijk ook met 1 schijf beginnen, met 1x 4TB erin zit je rond de 350 euro.
https://tweakers.net/pric...iskstation-ds216play.html

Je kan ipv Plex dan ook gebruik maken van DSvideo. Als je dan moet transcoden dan maakt dat gebruik van de dedicated chip op de NAS. Voordeel daarvan is zelfs dat die 4K files aan kan voor transcoding, daar waar Plex transcoding geen gebruik maakt van die chip en niet verder komt dan 720p.

Voor Synologys zijn er veel apps beschikbaar met een vrij grote gebruikerscomunity. Packages zoals jij wil gebruiken zijn er dan ook wel beschikbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjant2 op 04-02-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Laatst online: 05-09 13:08
xlvg,

Ik zat enige tijd geleden met hetzelfde vraagstuk. Zoals de anderen voor mij al hebben opgemerkt is het afhankelijk van de vraag of je gaat transcoderen, want dat vraagt veel processorcapaciteit wat de meeste NASsen niet hebben.

Zelf heb ik er daarom voor gekozen een mini-pc zelf samen te stellen. Ik wilde namelijk wel kunnen transcoderen. Ik heb een gezocht naar een energiezuinig mini-ITX moederbord met een i5. Deze fungeert als NAS, maar is minder energiezuinig dan een echte NAS. Mijn NAS is dus als volgt:
Intel Celeron G1820
ASRock B85M-ITX
Kingston ValueRam 8GB DDR3-1600 CL11
Cooler Master Elite 110
Be quiet! System Power 7 300W
Destijds ongeveer € 270 (excl HDD). Ik zou in deze tijd wat nieuwere hardware kiezen, maar je komt voor dat bedrag een heel eind. En krachtig genoeg om te transcoderen.

In de praktijk merk ik dat transcoderen vaak niet nodig is, maar als je daar wel voor kiest, dan kan je jouw films eigenlijk overal op afspelen.

Ga je voor een extra NAS zonder transcoderen, dan sluit ik me aan bij de aanbevelingen Arjant2: een Synology NAS gaat goed samen met PLEX en is gebruiksvriendelijk. De DS216play is een mooie niet te dure NAS.

[ Voor 18% gewijzigd door ZatarraNL op 04-02-2017 16:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:46
Ik heb laatst een Dell T20 besteld, 4-core Xeon E3 met 4GB ECC RAM en een 1TB harde schijf, met ruimte voor nog 3 andere schijven. Draait momenteel FreeNAS 10 met een WD Red van 4TB. Ik heb de persoonlijke data van 4 gebruikers thuis verdeeld over de 1TB schijf en alle films en series op de 4TB schijf staan. Werkt als een zonnetje met SMB read-snelheden van 110MB/s en write-snelheden van 90MB/s.

Ik heb in Freenas 10 Plex draaien als VM met 2 cores en 3GB RAM, en een Pritunl VPN-server draaien op 1 core en met 1GB RAM. Wel eerlijk om erbij te vermelden dat ik nog een losse 8GB ECC stick heb besteld. Momenteel is er een €80 cashback van Dell zelf op de T20, wat 'm van 350 naar 270 brengt, gigantisch veel power voor weinig geld. Verbruik ligt rond de 40W idle en 50W zodra ik een intensieve bestandsoverdracht doe.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de fans in FreeNAS op volle snelheid draaien. Dit zorgt voor een licht gebrom wat je binnen 2 meter wel hoort. Als je een afgesloten ruimte of werkkamer hebt die weinig wordt betreden zou ik hem daar neerzetten.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 159,86€ 159,86
1Kingston KVR16LE11/8€ 71,-€ 71,-
1Dell Poweredge T20-3708€ 349,-€ 349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,86

[ Voor 6% gewijzigd door Tyramisu op 04-02-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 20:43
Ik weet niet hoe relevant je vraag nog is, maar na varia afwegingen (wel of geen zelfbouw, een losse NUC + NAS combinatie) ben ik uiteindelijk voor een Synology DS916+ gegaan met als opslag 4x 4TB WD Red schijven. Een paar uitgangspunten die voor mij van toepassing waren:
  • Het systeem hoeft pas te transcoden als de betreffende client je media niet kan afspelen. Dit kan je voorkomen door je media daar op aan te passen, en/of een client gebruiken die praktisch alles afspeelt. Ik gebruik thuis een Samsung TV met daarop de Plex app (die praktisch alles kan afspelen), en ik heb een Raspberry Pi 3 aan een niet-Smart TV hangen met daarop libreelec + Kodi en de officiele Plex plug-in; en dit speelt in principe ook praktisch alles af, op 4K en Hvec-encoded zaken na. In plaats van Kodi kan je ook Rasplex installeren, of Plex's eigen embedded mediaplayer. Anyway, praktisch alles kan als 'direct play' over de lijn. Verder is bijna al mijn media in mp4 containers (h246 video en aac audio) en heeft optionele .srt subtitles, en dat werkt ook prima samen met alle Android-devices en ook mijn chromecasts.
  • Zelfbouw is vaak goedkoper en je krijgt qua cpu-performance waarschijnlijk wat meer power voor je geld. Maar kon me niet echt motiveren om daar veel tijd en energie in te steken. En een krachtigere CPU slurpt ook weer wat meer stroom; mocht dat een issue zijn.
  • CPU van de DS916+, zolang hardwarematige transcoding nog niet goed door Plex ondersteund wordt (men is daar overigens mee bezig in de preview-builds van PMS) is net krachtig genoeg om 1 stream te transcoden mocht het nodig zijn. Mijn media bestaat ook niet uit megagrote bluray rips dus Pentium N3710 in de DS916+ kan het tot nu toe goed bolwerken.
  • Een andere optie was om een hele simpele NAS te kopen die puur alleen de opslag doet, en bijvoorbeeld een i3 of i5 NUC er naast te hangen waar de Media Server op draait. Maar dan moest ik weer 2 systemen gaan onderhouden en dat zag ik niet zitten
Qua download automation zijn er allerlei opties zoals sickbeard, couchpotato, en simpelweg RSS feeds in een torrentclient hangen :)
Pagina: 1