Dummyvraag MacBook Pro - Arcam A85 - DAC ertussen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Hoi. Nieuw hier. Wat oudere Tweaker.
Ik ben in het bezit van een MacBook Pro en een Arcam A85 versterker. Een aansluiting op de Aux via het kleine hoofdtelefoon-aansluitinkje van de MacBook is natuurlijk een aanfluiting voor de Arcam. Ik begrijp: daar hoort een DAC tussen.
Stel dat het de Cambridge Audio DacMagic 100 wordt. Wat heb ik dan nog meer nodig?
Of is dit genoeg: USB-kabel naar DAC + kabel (welke soort?) naar Aux van de Arcam?
Dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:12
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Afhankelijk van welke macbook pro je hebt kan je nog een optische kabel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@Deleon78 Ja, er gaat tulp in de Arcam.
@Pacificocean Mijn MacBook is Early 2015, 13" Retina 2,9 GHz Intel Core i5. Heeft die optische uitgang?

[ Voor 67% gewijzigd door Steinwaytune op 02-02-2017 23:22 . Reden: aanvulling 2e reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
Conclusie:
MacBook > USB > DAC > tulp of optisch > Arcam.
Is dat het?
En is er nog kwaliteitsverschil tussen goede tulp of optisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:04
Tot de laatste generatie hebben de MacBooks ook een optical auto uitgang. Dus gewoon een S/PDIF Mini-TOSLINK kabeltje en je bent klaar. Dan kan je de usb stap overslaan.

Dit kan je checken bij over deze mac -> systeem informatie en dan onder audio of daar S/PDIF staat.

[ Voor 23% gewijzigd door justahuman op 02-02-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@justahuman Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:12
.

[ Voor 194% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Steinwaytune schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:34:
Conclusie:
MacBook > USB > DAC > tulp of optisch > Arcam.
Is dat het?
En is er nog kwaliteitsverschil tussen goede tulp of optisch?
Optisch is altijd digitaal en komt dus voor de dac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
@Allen. Dank jullie wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik betwijfel of je veel verschil gaat horen. Er zit best een redelijke DAC in de macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31

timovd

Voorsprong door techniek

Wat EddoH zegt; prima analoge uitgang op de MBP. Zorg voor een goede jack-cinch en je hebt prima geluid.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Jag

Het is meer een gevoelsmatig ding dat je denkt dat zo'n kleine prul connector (mini jack) niet goed kan klinken, maar een connector hoeft alleen maar contact te maken en doet verder niets. Dat je per se een andere DAC nodig hebt, is een inmiddels vrij wijdverbreid modeverschijnsel (ik denk zelfs dat niet iedereen weet dat overal al een DAC in zit, zoals in je telefoon op laptop). Ik vraag me dan ook af waar je dit op baseert / vandaan haalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 03-02-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinwaytune
Ik ben gaan zoeken op internet naar wat ik zou kunnen verbeteren aan deze combinatie (MacBookpro - Arcam versterker) omdat ik de MacBook op vol volume moet zetten en daarbij dat van de Arcam op 75%, waar voor een CD 15% volume normaal is. Zo kwam ik verhalen over een DAC tegen.

Ik begrijp van jullie, @EddoH, @timovd en @Jag, dat een DAC weinig toevoegt. Geldt dat ook met deze uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Als de combinatie hard genoeg kan, dan is het geen probleem dat hij op 75% staat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Vreemd is dat wel. Een externe geluidskaart kan wel nuttig zijn om ruis / storingen in het geluid mee te verhelpen indien die aanwezig zijn. Verder zijn DACs in de afgelopen jaren zeker technisch verbeterd. Maar dat vertaalt zich dan in dat er een steeds lagere hoeveelheid ruis wordt toegevoegd aan het signaal. Het is niet alsof de ene heel anders klinkt dan de andere. En in blinde tests worden ze niet onderscheiden. Je kan zelfs een analoog audio signaal tig keer digitaal en weer analoog maken, klinkt het nog steeds hetzelfde. Alleen een klein beetje ruis erbij. Maar ja, mensen hebben er een gevoel bij dat ze een speciale dure losse DAC moeten hebben, en iedereen praat dat van elkaar na. Weerleg dat maar es met rationele argumenten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Steinwaytune schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:01:
Ik ben gaan zoeken op internet naar wat ik zou kunnen verbeteren aan deze combinatie (MacBookpro - Arcam versterker) omdat ik de MacBook op vol volume moet zetten en daarbij dat van de Arcam op 75%, waar voor een CD 15% volume normaal is. Zo kwam ik verhalen over een DAC tegen.

Ik begrijp van jullie, @EddoH, @timovd en @Jag, dat een DAC weinig toevoegt. Geldt dat ook met deze uitleg?
Ik denk hierbij eerder aan een software instelling dan een hardwarematig probleem. Waar speel je de audio mee af? Staan in betreffende programma je levels wel correct?
Als je iets anders aansluit op de betreffende Arcam input, is het volume dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Jag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:54:
Vreemd is dat wel. Een externe geluidskaart kan wel nuttig zijn om ruis / storingen in het geluid mee te verhelpen indien die aanwezig zijn. Verder zijn DACs in de afgelopen jaren zeker technisch verbeterd. Maar dat vertaalt zich dan in dat er een steeds lagere hoeveelheid ruis wordt toegevoegd aan het signaal. Het is niet alsof de ene heel anders klinkt dan de andere. En in blinde tests worden ze niet onderscheiden. Je kan zelfs een analoog audio signaal tig keer digitaal en weer analoog maken, klinkt het nog steeds hetzelfde. Alleen een klein beetje ruis erbij. Maar ja, mensen hebben er een gevoel bij dat ze een speciale dure losse DAC moeten hebben, en iedereen praat dat van elkaar na. Weerleg dat maar es met rationele argumenten :).
Er wordt inderdaad veel onzin over dacs geschreven. Helaas doe je er met deze post net zo hard aan mee. Een dac bepaalt de klankkleur en mate van detail die je hoort en dat is inderdaad persoonlijk, maar wel degelijk goed hoorbaar. Verdere info en onzin over dacs kan je in het volgende topic vinden. HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 Ik heb echter geen idee van de kwaliteit van de dac in een mac.

Verder denk ik met EddoH dat volume problemen inderdaad softwarematig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Precies ja, zo persoonlijk dat alleen jij het hoort als je weet waar je naar luistert :P. Ik ken geen goed opgezette luistertests waarin verschil werd gehoord, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Steinwaytune schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 14:01:

Ik ben geen macOS expert of aanhanger (sterker nog, sinds ik met m'n werk met dat spul te maken heb, verafschuw ik ze), maar in Windows heb je meerdere sliders voor afspelen. Wellicht zit er in macOS ook iets dergelijks, al kan ik me dat niet voorstellen, want Apple denkt daar vaak toch iets langer over na.

Ik kan me niet voorstellen dat via de mac afspelen altijd een zacht geluid zou moeten geven. De impendantie naar de Arcam kan nooit heel hoog zijn. Dat euvel tref je nog wel eens met hoog ohmige koptelefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Jag schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 06:33:
Precies ja, zo persoonlijk dat alleen jij het hoort als je weet waar je naar luistert :P. Ik ken geen goed opgezette luistertests waarin verschil werd gehoord, jij wel?
Correctie: niet goed doorgelezen, sluit mij volledig aan achter het punt wat Jag maakt.

Ik denk dat je beter kan zeggen dat tussen zo'n versterker een goede audiobron moet zitten. Het nut daarvan wordt overigens denk ik wel sterk bepaald door de soort audio bestanden waarmee je werkt. Voor gebruik met mp3/niet lossless bestanden is het denk ik vrij nutteloos om een goede dac aan te schaffen.
Die 75% komt overigens denk ik inderdaad door een software matige limitatie aangezien het audiosignaal wat uit mijn telefoon zelfs een stuk sterker is dan dat. Werk zelf niet met OSX, maar wat mij een mogelijkheid lijkt is dat de output gelimiteerd wordt doordat hij de aansluiting misschien herkent als een koptelefoon of zo iets? Overigens lijkt de output op Apple laptops inderdaad dik prima: http://en.goldenears.net/9795 .
Waarschijnlijk niet hetzelfde model maar als indicatie zegmaar (mag hopen dat op een duurder model op z'n minst dezelfde resultaten worden behaald).

[ Voor 15% gewijzigd door MaXxXx op 10-02-2017 18:10 . Reden: Niet goed doorgelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinwaytune
Dank iedereen voor de reacties, en in dit geval speciaal @EddoH.
Ik heb op EddoH' s aanraden eerst maar eens een ander apparaat op de Arcam aangesloten, een iPad. Die klonk veel beter dan de Mac. Het lag dus aan de Mac. Daarna alle instellingen nagelopen, equalizer, Boom-2, etc. Dat was het niet. Het bleek nog dommer: de volumeknop van Spotify stond maar op 70% en dat scheelt een enorme slok op een borrel. Opgelost!
Die digitale borrel krijgen jullie van me, want door alle reacties weet ik nu: ik hoef geen DAC aan te schaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Steinwaytune schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:29:
Dank iedereen voor de reacties, en in dit geval speciaal @EddoH.
Ik heb op EddoH' s aanraden eerst maar eens een ander apparaat op de Arcam aangesloten, een iPad. Die klonk veel beter dan de Mac. Het lag dus aan de Mac. Daarna alle instellingen nagelopen, equalizer, Boom-2, etc. Dat was het niet. Het bleek nog dommer: de volumeknop van Spotify stond maar op 70% en dat scheelt een enorme slok op een borrel. Opgelost!
Die digitale borrel krijgen jullie van me, want door alle reacties weet ik nu: ik hoef geen DAC aan te schaffen!
Waren alle problemen maar zo makkelijk op te lossen ;)

Geniet van je muziek!
Pagina: 1