Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk uitbreiden met AP's of toch een mesh netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-11 17:19
Ik heb op dit moment een tp-link C7 in de meterkast staan. Helaas haalt deze het niet tot op zolder en ook op de eerste verdieping ervaar ik soms wat hickups.

Ik wil nu investeren om dit allemaal goed te krijgen voor de komende jaren.

Veel mensen gebruiken de AP's van ubiquity. Prima dingen maar mijn gevoel wordt meer getrokken door de nieuwere TP-link EAP330.

Ik zat eraan te denken er hier 2 van aan te schaffen en deze aan te sluiten op een gigabit switch.

Echter....
Nu komen die mesh netwerken in opkomst en ik vraag me af of dit nog voordelen heeft in het dagelijks gebruik.
De aanschafprijs hiervan ligt nog wat hoger maar de echter voordelen heb ik niet kunnen achterhalen tov 1 of 2 goede AP's.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Enige voordeel van mesh is wanneer je in een monument woont en niet mag boren voor kabels, letterlijk geen andere situatie waar ze nuttig zijn ;)
Ga 1 middagje kabels leggen (als ze nog niet liggen) en over zoveel jaar prik je er nieuwe AP's op die sneller etc. zijn en that's it.
Heb op mijn WNDAP360's ook mesh wanneer een AP zijn kabelverbinding verliest, je ziet gelijk de snelheid inzakken en de latency omhoog schieten...

Fixing things to the breaking point...

• darklord007
Ah ok, ik dacht dat het misschien nog andere voordelen zou hebben. In princiepe kan ik naar iedere kamer een kabel trekken en dat was ik toch al van plan.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Mesh heeft geen voordelen ten opzichte van je eerdere structuur. Enkel nadelen. Het enige is kabels trekken, maar als je alles draadloos aan elkaar knoopt kan je gezeik verwachten. Bij Mesh moet je AP om een bericht te verzenden naar de gateway het bericht eerst ontvangen (kost tijd) en daarna nog opnieuw verzenden. En omdat WiFi geen full duplex is, heb je dus minimaal een halvering. Je hebt netwerken die een radio voor access heeft (verbinding met jouw device) en een radio voor verbinding met de andere AP's, maar dat is schreeuwend duur en eigenlijk nog steeds niet de meest ideale situatie.

Gewoon een dualband AP met DFS/TPC, 802.11ac, 2x2 van een deftig merk en dan moet je echt een prima netwerk hebben waarmee je vooruit kan voor jaren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• darklord007
Heb de tp-link eap330 eens besteld om te kijken hoe goed 1 is en anders bestel ik er nog een bij.

Het viel me op dat er de laatste tijd veel fabrikanten zijn met MESH producten op de markt komen en hier behoorlijk hoge prijzen voor vragen.
Dat het goed en makkelijk werkt is wel zeker gezien de reviews, maar hoe het zich verhield kwa oa snelheid met een goed AP was mij niet helemaal duidelijk.

Bedankt voor de toelichting iig!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die reviews zijn waardeloos voor ons. Ze zijn grotendeels in landen waar men met luciferhoutjes bouwt gedaan. Daar is het inderdaad geen uitdaging backhaul via WiFi te regelen, maar NL bouwt met gewapend beton en isolatielagen. Daar helpt geen mesh tegen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1