Voor de compleet hier ook de aanvulling die ik gisteren bij de reacties op
het nieuwsbericht had gepost. Hopelijk helpt dit voor de mensen die nog problemen hebben.
Zondagavond was ik ongeduldig geworden omdat de door HTC Support aangekondigde kleine patch-update nog niet was langsgekomen. Omdat ik nog niet veel routine had met reset to factory standards, heb ik de updates hier goed in de gaten gehouden. Dankzij de posts van
freggel2 en
jowan073 heb ik het aangedurfd om de factory reset uit te voeren. (Thanks, guys!)
Het stappenplan van HTC klopte in grote lijnen en na de reset had ik een 'verse' M9 met Nougat. Wel ben je dan -zoals verwacht- alle apps en persoonlijke instellingen kwijt.
Vantevoren had ik via
MTP een handmatige backup gemaakt van alle bestanden op intern- en SD-geheugen. Let op: deze methode was behoorlijk tijdrovend. (Memo to self: binnenkort op zoek naar een automagische methode.

)
De apps kan je trouwens makkelijk terugvinden via de Play Store, onder Mijn Apps is keurig een overzicht van wat je (ooit) op je toestel hebt geïnstalleerd. (Kijk dus uit dat je alleen de actuele apps opnieuw installeert.)
Nadat alle apps weer waren geïnstalleerd, vertoonde mijn M9 eerst ook een onverwacht snel teruglopend batterijniveau. Schatting in de systeeminstellingen was dat een volle batterij nu met Nougat maar ongeveer een halve dag zou meegaan, versus de ruim een dag (medium gebruik) wat ik gewend was met Marshmallow. Nader onderzoek wees uit dat de app "
HTC One Galerij" bleek voor een groot deel verantwoordelijk voor de battery-drain (ook zoals bij smakkrak wanneer scherm uitstaat). Verder gezocht en het bleek om een in 2016 gestopte clouddienst te gaan die ik nooit gebruikt had. Als je deze app ook hebt:
snel verwijderen, want dit bleek de boosdoener.
Gisteren voor de lunch zag de voorspellingsgrafiek van de accu er alvast beter uit. De verwachting (na weinig gebruik 's ochtends) was dat de batterij het vanaf ±07:00 zou kunnen uithouden tot de volgende dag 13:00 uur. De rest van de dag heb ik het batterijverloop goed in de gaten gehouden: de accu hield het goed uit ondanks intensiever gebruik. Ik kreeg de indruk dat onder Marshmallow er na een dag met vergelijkbaar gebruik 's avonds een lager percentage batterij over zou zijn gebleven.
Al met al ben ik na het ongewilde avontuur toch blij met de upgrade naar Nougat. De update zelf had zeker beter gekund, maar inmiddels ben ik voorzichtig positief over de nieuwe versie en optimisch over het uithoudingsvermogen van de batterij op langere termijn.
--edit--
Spelfout gecorrigeerd.