[Win10] Tijdens en na installatie willekeurige BSODs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Om de PC van mijn vader te upgraden heb ik een moederbord, geheugen en SSD besteld. Zie onderstaande tabel:

ProductPrijs
ASRock N3150B-ITX€ 84,90
Kingston KVR16S11S8/4€ 24,90
Kingston SSDNow UV400 120GB€ 53,95

Even ter informatie, deze onderdelen worden in de onderstaande behuizing gebouwd met een meegeleverde voeding van 300W.

ProductPrijs
Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 47,95

Vervolgens heb ik de oude onderdelen uit het systeem gehaald en de nieuwe onderdelen erin gedaan. Alles weer aangesloten en Windows 10 beginnen installeren.

Alles loopt tot hier nog prima. Totdat we aankomen bij de stap "Instellen van Windows", hier geeft de PC soms een BSOD. Het rare is dus dat het maar heel af en toe gebeurd, als ie hier niet de fout in gaat kom je ook mooi op het bureaublad alsof er niks aan de hand is maar na verloop van tijd krijg je toch een willekeurige BSOD. Soms duurt het een half uur en de andere keer gebeurd het meteen bij het opstarten.

Ik vind het zo apart want de meldingen op deze BSOD's variëren ook nog eens. Zo ben ik de onderstaande meldingen tegen gekomen:

"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"
"SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"
"SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

Wat ik al geprobeerd heb:

1. Meerdere malen een verse Windows 10 installatie doen. Meerdere discs gebrand, ik dacht namelijk dat daar misschien al iets mis wat gegaan. Geen verschil.
2. Een ander bankje RAM geprobeerd. Geen verschil.
3. Alleen de essentiële onderdelen (MOBO, RAM, SSD) aansluiten en daarmee een verse Windows 10 installatie doen. Geen verschil.
4. Gestart in Safe Mode en "sfc /scannow" uitvoeren. Dit geeft aan dat er geen missende of corrupte bestanden zijn gevonden.
5. Gestart in Safe Mode en "chkdsk c: /R" uitvoeren. Dit geeft aan dat er niks mis is tijdens het proces.
6. BIOS Flash uitgevoerd. Geen verschil.

(In Safe Mode heb ik nog geen BSOD gehad maar ik kan moeilijk mijn vader altijd in Safe Mode laten werken.)

Hier ben ik dus al de hele dag mee bezig, een upgrade die normaal in een uurtje gedaan is. Ik wordt er een beetje geïrriteerd van en begin erg te twijfelen of de onderdelen die ik heb ontvangen misschien niet helemaal 100% zijn.

Kan iemand mij een richting in duwen? Tips? Tricks? Iets?

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Willekeurige BSOD's kunnen een teken zijn van defect RAM. De enige zekere methode om dat uit te sluiten is om iets als Memtest te draaien een nacht lang. Je moet elk bankje goed testen.

Indien je in safe mode geen problemen hebt kan het een driver issue zijn. Safe mode laad minimalistisch drivers in afhankelijk van de gekozen safe mode. Je zou dan in de crash dump bestanden moeten kijken voor meer detail over de BSOD's.

Als laatste, een goede voeding is essentieel voor het correct functioneren van een computer. Veel voedingen die meegeleverd worden met een kast zijn kwalitatief niet de beste. Een niet juist werkende voeding kan ook hele vreemde effecten geven. Daarnaast kan zelfs hardware beschadigen door een slechte voeding.

Een nette voeding voor een eenvoudig systeem hoeft ook niet de wereld te kosten, deze kwam uit de laatste BBG voor het basis systeem: pricewatch: Corsair Vengeance 400W

Indien de voeding te vervangen is zou ik dit zondermeer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
CMD-Snake schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:29:
Willekeurige BSOD's kunnen een teken zijn van defect RAM. De enige zekere methode om dat uit te sluiten is om iets als Memtest te draaien een nacht lang. Je moet elk bankje goed testen.

Indien je in safe mode geen problemen hebt kan het een driver issue zijn. Safe mode laad minimalistisch drivers in afhankelijk van de gekozen safe mode. Je zou dan in de crash dump bestanden moeten kijken voor meer detail over de BSOD's.

Als laatste, een goede voeding is essentieel voor het correct functioneren van een computer. Veel voedingen die meegeleverd worden met een kast zijn kwalitatief niet de beste. Een niet juist werkende voeding kan ook hele vreemde effecten geven. Daarnaast kan zelfs hardware beschadigen door een slechte voeding.

Een nette voeding voor een eenvoudig systeem hoeft ook niet de wereld te kosten, deze kwam uit de laatste BBG voor het basis systeem: pricewatch: Corsair Vengeance 400W

Indien de voeding te vervangen is zou ik dit zondermeer doen.
Ik zal eens MemTest proberen te draaien om het bankje RAM te testen. Heb al een ander bankje getest en daarmee was het alleen niet verholpen.

Drivers zouden het inderdaad ook kunnen zijn. Ik zal de drivers eens los installeren nadat Windows geïnstalleerd is. Toch heb ik er mijn twijfels bij omdat die drivers tegenwoordig automatisch door Windows worden gezocht en geïnstalleerd maar we zullen zien.

Zelf heb ik ook al aan de voeding gedacht, vandaar dat ik ervoor gekozen heb om alleen de essentiële onderdelen aan te sluiten. Dat sluit problemen met DVD-Drive en Cardreader ook meteen uit. Ik zou graag een voeding van hogere kwaliteit aanschaffen en inbouwen maar helaas is dit geen voeding van standaard afmeting omdat het om een M-ITX behuizing gaat. De kans dat ik een passende voeding ga vinden is vrij klein.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wahloh schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:41:
Drivers zouden het inderdaad ook kunnen zijn. Ik zal de drivers eens los installeren nadat Windows geïnstalleerd is. Toch heb ik er mijn twijfels bij omdat die drivers tegenwoordig automatisch door Windows worden gezocht en geïnstalleerd maar we zullen zien.
Ik twijfel ook aan drivers, je BSOD melding zou ik van verwachten dat deze dan consistenter is. De meldingen zijn meer willekeurig.

De voeding kan je misschien uitsluiten door de hardware tijdelijk in een andere kast in te bouwen waar een voeding is zit waarvan je weet dat die goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
CMD-Snake schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:59:
[...]

De voeding kan je misschien uitsluiten door de hardware tijdelijk in een andere kast in te bouwen waar een voeding is zit waarvan je weet dat die goed is.
Ga ik doen. Bedankt voor je hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Van het weekend rondgevraagd of iemand een voeding had liggen om te testen maar niemand kon me helpen. Ik ben van plan gewoon een nieuwe behuizing te kopen met een voeding, een van Cooler Master dit keer.

Ik heb wel MemTest86 gedraaid. Alle tests uitgevoerd gedurende 6 uur. Geen errors. Het geheugen lijkt dus niet te oorzaak te zijn.

Tijdens gebruik van de PC ben ik twee nieuwe BSOD meldingen tegen gekomen die ik niet eerder had ontvangen.

"MEMORY_MANAGEMENT"
"KMOD_EXCEPTION_NOT_HANDLED"

[ Voor 43% gewijzigd door Wahloh op 08-02-2017 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Nou daar ben ik weer, heb inmiddels de behuizing en voeding ontvangen. Het gaat om onderstaande onderdelen.

ProductPrijs
Cooler Master Elite 130€ 47,50
Cooler Master GM G450M€ 52,50

Inmiddels dus €105,- verder en helaas is het nog niet verholpen, tijdens het installeren van wat standaard programma's zoals Google Chrome, Microsoft Office en Adobe Reader gaf de PC opnieuw een BSOD met de melding:

"SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"

Na het testen van het geheugen, zoals in de vorige reactie te lezen, weet ik echt niet meer wat ik nu moet doen. Zou het dan echt aan het moederbord liggen?

[ Voor 34% gewijzigd door Wahloh op 08-02-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Zojuist nog een leuke BSOD gehad: "UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP". Er zit echt geen consistentie in, heel frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43

Zorian

What the fox?

Gezien de willekeurigheid en de verschillende soorten zou je toch gaan denken aan een defect moederbord ja. Zeker aangezien de rest van het systeem praktisch al omgewisseld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Zorian schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 23:53:
Gezien de willekeurigheid en de verschillende soorten zou je toch gaan denken aan een defect moederbord ja. Zeker aangezien de rest van het systeem praktisch al omgewisseld is.
Heb gisteren contact op genomen met de webshop waar ik het besteld had en een link naar dit topic meegestuurd. Vanochtend al mail ontvangen dat ik het moederbord retour kan sturen. Inmiddels is alles ingepakt en wordt het dadelijk opgestuurd.

Waarschijnlijk wordt het allemaal netjes afgehandeld, nog even geduld hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Topicstarter
Om het topic toch even netjes af te sluiten. De webshop heeft het moederbord omgeruild nadat er een defect was geconstateerd. Na het inbouwen van het nieuwe moederbord heb ik tot nu toe helemaal geen problemen meer met de computer gehad.

Pagina: 1