Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met Apple Airport Extreme

Pagina: 1
Acties:

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik merk dat er heel weinig bandbreedte is de laatste tijd. We gebruiken in huis steeds meer apparaten op Wifi dus dat zal mede de oorzaak zijn. De Airport staat in de woonkamer in een kastje van hout. We zitten max 10 meter bij de Airport vandaan. Heb internet van Telfort glasvezel 100/100.

Als de eigenschappen van mijn Wifi verbinding bekijk val mij het volgende op: RSSI = -78 dBm. Als ik het goed begrijp dat is bij een laag getal het Wifi signaal het sterkst. Ik lees ook dat de schaalverdeling per merk kan verschillen. Dus bijvoorbeeld 50 is bij Asus goed en bij Netgear niet.

Apps om het signaal te controleren zijn allemaal betaald.

Iemand tips voor mij?

Toevoeging: via iStumbier zie ik een signal van -57 dBm. Level bijna volledig groen. Chanel wordt niet door buren gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 02-02-2017 16:27 ]

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:17

SuBBaSS

-has Ryzen

Wat meer info is wel handig, zoals bijv. op welke frequentie de extreme ingesteld staat, maar ook het type extreme (welke generatie? zo'n "melkpak"?).
WiFi signalen kunnen nog wel eens beïnvloed worden door andere signalen (~de omgeving) dus daarover is extra info ook wel handig. Is er op netwerkgebied bijv. onlangs wat veranderd (kan bijv. een buur zijn met een nieuw netwerkapparaat op hetzelfde kanaal) en heb je dit op meerdere apparaten?
Hoe is het netwerk verder ingesteld? Extreme met een kabel aan je provider modem neem ik aan, maar geeft die bijv. ook nog een WiFi netwerk af en weet je zeker dat je in dat geval wel met de extreme verbindt?

-78 dDm is zeker geen slechte waarde, gaat niet om lager= beter, maar hoger=beter. Aangezien het de absolute waarde lijkt te zijn is wat je je afvraagt over de schaalverdeling niet van toepassing.

Al met al is het vaak niet "zomaar" te zeggen, maar wat altijd wel de moeite waard is, is om alles in de keten even een powercycle te geven. Dus eerst modem van provider even herstarten, dan de extreme en evt. de clients even opnieuw verbinden met het netwerk. Extremes houden sowieso wel van een reboot op z'n tijd...

[ Voor 0% gewijzigd door SuBBaSS op 02-02-2017 17:10 . Reden: dion_b legt het hieronder wel goed uit ]

• GoEV6
SuBBaSS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:25:
Wat meer info is wel handig, zoals bijv. op welke frequentie de extreme ingesteld staat, maar ook het type extreme (welke generatie? zo'n "melkpak"?).
WiFi signalen kunnen nog wel eens beïnvloed worden door andere signalen (~de omgeving) dus daarover is extra info ook wel handig. Is er op netwerkgebied bijv. onlangs wat veranderd (kan bijv. een buur zijn met een nieuw netwerkapparaat op hetzelfde kanaal) en heb je dit op meerdere apparaten?
Hoe is het netwerk verder ingesteld? Extreme met een kabel aan je provider modem neem ik aan, maar geeft die bijv. ook nog een WiFi netwerk af en weet je zeker dat je in dat geval wel met de extreme verbindt?

-78 dDm is zeker geen slechte waarde, gaat niet om lager= beter, maar hoger=beter. Aangezien het de absolute waarde lijkt te zijn is wat je je afvraagt over de schaalverdeling niet van toepassing.

Al met al is het vaak niet "zomaar" te zeggen, maar wat altijd wel de moeite waard is, is om alles in de keten even een powercycle te geven. Dus eerst modem van provider even herstarten, dan de extreme en evt. de clients even opnieuw verbinden met het netwerk. Extremes houden sowieso wel van een reboot op z'n tijd...
Ja het is een melkpak. Zie ook mijn toevoeging van hierboven.

Heb nu een laptop via een UTP kabel op de Airport aangesloten en ook dan loopt het niet lekker. Bijvoorbeeld bij Youtube moet elk filmpje iets van 2 seconden laden ook bij het 'scrollen' in het filmpje.

Nu ook aangesloten zonder tussenkomst van de Airport en het probleem blijft. Zal is met Telfort contact opnemen.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Heb nu een laptop via een UTP kabel op de Airport aangesloten en ook dan loopt het niet lekker. Bijvoorbeeld bij Youtube moet elk filmpje iets van 2 seconden laden ook bij het 'scrollen' in het filmpje.

Nu ook aangesloten zonder tussenkomst van de Airport en het probleem blijft. Zal is met Telfort contact opnemen.
Heb je het spul allemaal al eens opnieuw opgestart? Gewoon even uitzetten en na een paar tellen weer inschakelen. Kan gewoon zonder dat er instellingen gewist worden.
Verder was ik benieuwd of je het op 2,4 of 5 GHz band gebruikt?

Wel goede test die je gedaan hebt, het zit hem dus niet zozeer in het draadloze gedeelte maar idd. in "iets van telfort". Weet je welk modem van telfort je hebt? Zo'n experiabox lijkt me maar welk type?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, -78dBm is op de grens van wat - bij schoon signaal - nog een beetje bruikbaar is. Als er ook nog ruis is, dan is het snel onbruikbaar.

Direct bij een AP verwacht je rond de -30dBm te halen, op 10m met vrij zicht zou dat niet onder de -50dBm mogen zitten. Als er nog obstakels tussen zitten (muren, vloeren), dan wordt het een ander verhaal. Afstand is voor WiFi van ondergeschikt belang (WiFi reikt met gemak 300m), obstakels des te meer. Met een betonvloer ertussen is -78dBm nog goed te noemen. Je kunt niet verwachten dat WiFi goed door beton of isolatielagen gaat.
GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Geef eens aan exact welke, er zijn 6 generaties Airport Extreme. Je vindt onderop zowel modelnr ("Axxxx") als een typeaanduiding ("MxxxxLL/A"); een van beide is nodig om zeker te weten wat je daar hebt.

Als je direct op modem bedraad problemen hebt is dat inderdaad volgende stap. Hou het iig daarbij simpel: alleen het bedrade aankaarten.

Voor het draadloze: er zit nogal verschil tussen -57dBm (prima bruikbaar tenzij er ernstige verstoring is) en -78dBm (op het randje onder de beste omstandigheden, over het randje zodra omstandigheden minder zijn), Misschien kunnen wij daarbij helpen, maar dan hebben we echt veel meer info nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• GoEV6
SuBBaSS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:58:
[...]

Heb je het spul allemaal al eens opnieuw opgestart? Gewoon even uitzetten en na een paar tellen weer inschakelen. Kan gewoon zonder dat er instellingen gewist worden.
Verder was ik benieuwd of je het op 2,4 of 5 GHz band gebruikt?

Wel goede test die je gedaan hebt, het zit hem dus niet zozeer in het draadloze gedeelte maar idd. in "iets van telfort". Weet je welk modem van telfort je hebt? Zo'n experiabox lijkt me maar welk type?
Idd experiabox VGV 7519 V8 volgens mij. Misschien dat die V10 beter werkt.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:03:
[...]

Idd experiabox VGV 7519 V9 volgens mij. Misschien dat die V10 beter werkt.
Heb ik hier ook staan icm. met telfort en daarop kunnen echt wel youtube filmpjes zonder haperen gekeken worden (ondanks de erbarmelijke "buitengebied-blabla" 8 mbit verbinding hier). :P
Daarin zou het niet moeten zitten.

• GoEV6
SuBBaSS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:07:
[...]

Heb ik hier ook staan icm. met telfort en daarop kunnen echt wel youtube filmpjes zonder haperen gekeken worden (ondanks de erbarmelijke "buitengebied-blabla" 8 mbit verbinding hier). :P
Daarin zou het niet moeten zitten.
Er zit nog een switch (TP-Link) tussen bedenk ik me nu. Zal zo nog is testen zonder die switch.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:09:
[...]

Er zit nog een switch (TP-Link) tussen bedenk ik me nu. Zal zo nog is testen zonder die switch.
Je gaf eerder aan het al direct op het telfort modem geprobeerd te hebben, lijkt mij dan sterk dat het alsnog in de switch zou zitten maar in dit soort gevallen altijd goed om weer even vanaf de basis (en zoals dion_b al opmerkte; liefst eerst alles bedraad proberen) te beginnen en daarna steeds een apparaat toevoegen.

Eerst rechtstreeks op modem. Daar al slechte verbinding? Eerst rebooten, daarna evt. contact met telfort opnemen (zonde van je geld dan, die reboot gaan ze toch aanraden).

• GoEV6
SuBBaSS schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:13:
[...]

Je gaf eerder aan het al direct op het telfort modem geprobeerd te hebben, lijkt mij dan sterk dat het alsnog in de switch zou zitten maar in dit soort gevallen altijd goed om weer even vanaf de basis (en zoals dion_b al opmerkte; liefst eerst alles bedraad proberen) te beginnen en daarna steeds een apparaat toevoegen.

Eerst rechtstreeks op modem. Daar al slechte verbinding? Eerst rebooten, daarna evt. contact met telfort opnemen (zonde van je geld dan, die reboot gaan ze toch aanraden).
Ik had die switch over het hoofd gezien.

Heb nu contact met Telfort voor een oplossing. Dank voor de hulp.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 07:39

OgWok

U.N.C.L.E.

GoEV6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:14:
[...]

Ik had die switch over het hoofd gezien.

Heb nu contact met Telfort voor een oplossing. Dank voor de hulp.
Dus het probleem zit in de Telfort verbinding, cq apparatuur?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• GoEV6
OgWok schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:24:
[...]

Dus het probleem zit in de Telfort verbinding, cq apparatuur?
Heb een nieuwe Experiabox ontvangen. Lijkt erop dat alles nu sneller werkt en geen ladende schermen meer heb.
Pagina: 1