Windows 10 Pro installeren dmv USB op tablet (beperkte BIOS)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.047 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 22:36
Ik heb een Acer One 10 S1003-14XA met Windows 10 Home. Nu wil ik hier een (legitieme) Windows 10 Pro op installeren met behulp van een USB drive. De tablet bestaat uit twee delen, zijnde een tablet en een koppelbaar toetsenbord met USB aansluiting. De tablet heeft enkel mini-USB.

Ik heb voldoende ervaring met een clean install van verschillende Windows versies maar met deze tablet wil het niet echt lukken. Waarschijnlijk door de BIOS die een boot sequence niet toelaat. BIOS type is InsydeH20 V1.05.

Wat heb ik gedaan?
  • Uitzetten van Fast/Quick boot
  • Uitzetten van Secure boot
  • Aanzetten van USB boot
  • USB drive op verschillende desktops/laptops geprobeerd (boot direct op Windows 10 Desktop, Windows 8.1 Desktop en Windows 10 Laptop)
  • Via Advanced EFI boot optie de USB drive gekozen. Deze geeft dan bij het heropstarten aan: "System doesn't have any USB boot option, please select other boot option in Boot Manager Menu".
  • Contact gehad met Acer Technical helpdesk. Zij geven aan dat hun support niet verder gaat bij het installeren van nieuwe besturingssysteem. Medewerker heeft aangegeven dat het bios inderdaad erg beperkt is van dit apparaat.
Tot slot staat er in de BIOS een tab met enkel "EFI - Windows Boot Manager". Hierin kan ik verder ook niets wijzigen.

Enige optie die ik zelf nog kan bedenken is dat de USB niet wordt herkend omdat deze niet direct in de tablet steekt maar in het toetsenbord dat gekoppeld is aan de tablet. Maar dat lijkt me ook niet logisch aangezien het toetsenbord zelf wel werkt in de BIOS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:29
AkTje schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:06:
Ik heb een Acer One 10 S1003-14XA met Windows 10 Home. Nu wil ik hier een (legitieme) Windows 10 Pro op installeren met behulp van een USB drive. De tablet bestaat uit twee delen, zijnde een tablet en een koppelbaar toetsenbord met USB aansluiting. De tablet heeft enkel mini-USB.

Ik heb voldoende ervaring met een clean install van verschillende Windows versies maar met deze tablet wil het niet echt lukken. Waarschijnlijk door de BIOS die een boot sequence niet toelaat. BIOS type is InsydeH20 V1.05.

Wat heb ik gedaan?
  • Uitzetten van Fast/Quick boot
  • Uitzetten van Secure boot
  • Aanzetten van USB boot
  • USB drive op verschillende desktops/laptops geprobeerd (boot direct op Windows 10 Desktop, Windows 8.1 Desktop en Windows 10 Laptop)
  • Via Advanced EFI boot optie de USB drive gekozen. Deze geeft dan bij het heropstarten aan: "System doesn't have any USB boot option, please select other boot option in Boot Manager Menu".
  • Contact gehad met Acer Technical helpdesk. Zij geven aan dat hun support niet verder gaat bij het installeren van nieuwe besturingssysteem. Medewerker heeft aangegeven dat het bios inderdaad erg beperkt is van dit apparaat.
Tot slot staat er in de BIOS een tab met enkel "EFI - Windows Boot Manager". Hierin kan ik verder ook niets wijzigen.

Enige optie die ik zelf nog kan bedenken is dat de USB niet wordt herkend omdat deze niet direct in de tablet steekt maar in het toetsenbord dat gekoppeld is aan de tablet. Maar dat lijkt me ook niet logisch aangezien het toetsenbord zelf wel werkt in de BIOS.
toon volledige bericht
Als je een USB HUB hebt zou ik het eens met een USB hub proberen. Heb zelf thuis ook een toetsenbord met een extra USB poort. Deze werkt pas echt zodra Windows is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13
En als je vanaf USB probeert te booten zonder toetsenbord aangesloten (dus USB stick direct erin), boot hij dan wel naar de setup? En heeft de betreffende tablet geen slot voor een (micro)SD kaart?

Ik heb overigens een half jaar terug mijn HP Elitepad ook opnieuw moeten installeren, ik heb uiteindelijk maar de touchscreen drivers via DISM aan de install image van windows toegevoegd (en verder de installatie met touchscreen doorlopen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 288121

Kun je bij activering niet je product-code wijzigen en dan een windows-update doen?

Maar eh... (legitiem), je kunt er dan geen OEM licentie op installeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 288121 op 02-02-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:52
Je hebt een OTG USB adapter nodig en het werkt alleen met een Windows 32Bits installatie?

Dit betreft de Acer Switch 10, maar waarschijnlijk geldt hetzelfde voor jouw acer.
Acer Comunity: Acer Aspire Switch 10 - USB Boot / Windows 8.1 installation from USB
The secret to getting Windows 10 on this device is to boot with an OTG USB adapter. USB from the keyboard doesn't work. I pulled my hair out for quite a while before I tried an OTG micro USB adapter directly in the tablet and not standard USB in the keyboard port. Still need to use RUFUS to create a GPT patirion scheme for UEFI computer, formatted for FAT32 along with a 32-bit version of Windows 10.
Microsoft Community: Aspire switch 10 pas capable de booter une clé usb windows (Frans/Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
The_Doman schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:24:
Je hebt een OTG USB adapter nodig en het werkt alleen met een Windows 32Bits installatie?

Dit betreft de Acer Switch 10, maar waarschijnlijk geldt hetzelfde voor jouw acer.
Acer Comunity: Acer Aspire Switch 10 - USB Boot / Windows 8.1 installation from USB

[...]

Microsoft Community: Aspire switch 10 pas capable de booter une clé usb windows (Frans/Engels)
Ben vandaag bij de Handyman geweest (enige wat in de stad ligt op het moment) en die vertelde mij dat micro naar vrouwtje usb niet bestond. Toch wel dus, heb er een besteld, merci. Als dit werkt laat ik het natuurlijk weten. Zal niet de enige zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heb je al een andere usb stick geprobeerd/weet je of die usb stick bij andere systemen wel boot?

Ik heb zelf ook 2x zo een installatie op een tablet moeten doen, waardeloos, ook al lukte het uiteindelijk wel zit je nog met drivers (geen touchscreen, geen wifi, enz)... Uiteindelijk wel gelukt maar had mijn halve la met hubs, adapters enz nodig en een flinke portie doorzettingsvermogen en geduld.

1 van de problemen was de goede stick gebruiken, om de 1 of andere reden zijn sommige sticks gewoon niet te booten (door mij, iig).

Bij mij bootte de tablets helemaal niet meer, als je nog wel gewon in windows kan heb je meer mogelijkheden (image via netwerk of via micro sd kaartje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

https://support.microsoft...-10-upgrading-home-to-pro

Deze oplossing zou toch veel makkelijker moeten zijn? Of niet?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
The_Doman schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:24:

[...]

We zijn een aantal dagen verder en ook met de OTG usb wil het niet lukken. Het probleem ligt aan de BIOS, de InsydeH20 BIOS moet worden unlocked zodat ik de boot sequence kan aanpassen. Zijn voldoende topics over dus ik ga maar eens zoeken. Mocht iemand het antwoord weten, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Hoe heb je de Windows installatie op de usb stick gezet, met de tool van Microsoft zelf?
Stick al geprobeerd in een ander systeem om van op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AkTje schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:21:
[...]

We zijn een aantal dagen verder en ook met de OTG usb wil het niet lukken. Het probleem ligt aan de BIOS, de InsydeH20 BIOS moet worden unlocked zodat ik de boot sequence kan aanpassen. Zijn voldoende topics over dus ik ga maar eens zoeken. Mocht iemand het antwoord weten, graag.
@AkTje Toevallig exact hetzelfde probleem bij mij, en het is mij wel gelukt op te lossen.

Voor diegene(n) die er ook tegenaan lopen, bij deze mijn oplossing.

In mijn situatie wilde ik gewoon de W10 versie van Acer er volledig afgooien, en een kale install doen - daarmee ben je de bloatware kwijt van Acer, heb je direct de nieuwste W10 versie (als je de meest recente .iso brandt op usb) en je wint er zelfs een paar GB mee (recovery gedoe kan je gewoon weggooien, je kan een hidden partition formatteren en zichtbaar maken voor je eigen bestanden, enz...)

Het probleem was dat de stick niet herkend werd, ook niet via een USB2GO verloop (ingeplugd in de mini-usb van het tablet-deel).

De oplossing was (bij mij) dat ik de stick niet moest branden met de standaard-instellingen van RUFUS, maar met een aangepaste optie - zodat de stick FAT32 werd en niet NTFS;

- DOWNLOAD RUFUS
- CREATING USB BOOT ********** (GPT PARTITION SCHEME FOR UEFI)***********
- CONNECT TO S1003
- PRESS F2 DURING BOOT
- GO TO BOOT IN UEFI
- SELECT UEFI ORDER
- PRESS F6 TO MAKE USB STICK FIRST IN SEQUENCE

De truuk zit hem dus in regel twee (GPT kiezen voor UEFI, de standaard instelling wordt niet herkend).

Daarmee werd de stick plots wel zichtbaar in de UEFI, kon ik hem als primary device aanstellen en bootte hij netjes vanaf de stick.

Overigens hoef je niet via een USB2GO adapter te booten; mijn stick werd iig. herkend in de normale USB-poort (USB2), kan je tenminste ook de lader aanzetten via de mini-usb poort.

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 06-08-2017 15:41 ]

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 23:10
Ik heb namelijk dezelfde probleem.
Echter met een tablet met 1 micro usb ingang.

Heb het opgelost om een OGT micro usb op stick te hebben. Dit werkt.
Alleen heb geen slot voor toetsenbord en muis....

Hoe los ik dit op? Met een OTG hub? Kan ik dan wel met de hub doorbooten naar de setup of geeft het alleen stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Probook8979 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:50:
Ik heb namelijk dezelfde probleem.
Echter met een tablet met 1 micro usb ingang.

Heb het opgelost om een OGT micro usb op stick te hebben. Dit werkt.
Alleen heb geen slot voor toetsenbord en muis....

Hoe los ik dit op? Met een OTG hub? Kan ik dan wel met de hub doorbooten naar de setup of geeft het alleen stroom?
Ik denk dat het handiger is om hier even een nieuw topic voor aan te maken. Nu kick je een topic van een paar jaar oud. :)

Ik sluit dit topic dan ook maar even. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.