Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Na aanleiding van dit artikel:
https://tweakers.net/revi...ons-verkopen-mag-dat.html dacht ik het volgende.

Het zou leuk zijn als er een (Europees) bedrijf is dat Android telefoons inkoopt, voorziet van LineageOS (de nieuwe fork van CyanogenMod) en verkoopt met garantie. Telefoons die nu geen security updates krijgen, krijgen langer updates. De voordelen zouden zijn:
  • Langer security ondersteuning voor de consument
  • Langer bruikbare telefoons
  • Deel van winst kan terug naar LineageOS-project
Het bedrijf kan grote batches met oudere maar wel geschikte modellen inkopen, 'pimpen' en met een aantal jaar garantie verkopen. Met geschikt bedoel ik dat er een goede ROM beschikbaar is en actieve devs. LineageOS is opensource, dus eventueel kunnen medewerkers van het bedrijf zelf ook bijdragen aan het project. Je kan zelfs een Google-vrije versie aanbieden, zonder GApps, eventueel met eigen store, voor de kleine niche van privacy-minded mensen die toch een smartphone willen gebruiken.

Volgens mij bestaat een dergelijk bedrijf niet. Er zijn natuurlijk wat pogingen gedaan (OnePlus, WileyPhone, MicroMax) waarbij een bedrijf hun eigen telefoon uitbrengt met Cyanogen. Maar volgens mij niet met bestaande telefoons inkopen etc. Dus de volgende vragen:

1) Zou het legaal zijn, met betrekking tot a) licenties van LineageOS? b) overeenkomsten/regels van de hardware-makers (HTC, Samsung, Google)? c) Europese regels over certificering / firmware van radios? Ala fcc-regels?

2) Zou het financieel levensvatbaar kunnen zijn? Zou jij geinteresseerd zijn in een de(r)gelijke telefoon?

PS Ik ben zelf bezig met het weer veilig maken van mijn 'oude' HTC One S d.m.v. een onofficiele build van LineageOS. Het is best een beetje werk en ik zou er ook best voor willen betalen. Vandaar dit idee.

[ Voor 0% gewijzigd door Dooxed op 02-02-2017 13:58 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel vraag is daar nou werkelijk naar? De tweakers die het willen doen het zelf. En de gemiddelde consument ziet het voordeel er niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Dit was +- het achterliggende idee van CyanogenOS en meteen ook de reden waarom het geflopt is.
Nee ik zie hier geen toekomst meer in en LineageOS ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit zal voornamelijk gaan over telefoons, dus geef het even een schopje van TGA -> AND.

Ik denk dat voornamelijk een heel juridisch getouwtrek gaat worden. De toestellen die je verkoopt zijn namelijk niet je eigen ontwerpen en de vraag is maar in hoeverre je deze mag gebruiken om door te verkopen met andere software.

Daarnaast is LineageOS open source, ik ken het licentiemodel niet precies, maar volgens mij is het niet de bedoeling om er vervolgens geld mee te verdienen.

Mijn derde punt is meer de consument. Momenteel zijn alle builds nog Nightlies, dit wil zeggen onstabiel en ongetest. Hoe ga je zulk soort software verkopen aan klanten die verwachten die het gewoon werken. Daarbij op het moment dat je er een grote bug is, heb je zelf geen developers en zul je een aantal vrijwilligers aan hun jas moeten trekken. Die zullen er niet altijd tijd en/of zin voor hebben.

Dan heb je nu ook nog het probleem met de Snapdragon 801 chip in combinatie met Nougat. Die ROM's krijgen geen support vanuit Google, waardoor je deze niet mag verkopen / shippen met Google Play Services / Apps. Zie jij een 'leek' een losse zipfile flashen op het moment dat de telefoon aankomt?

Als laatste is er al een bedrijf geweest die CyanogenMod commercieel heeft proberen te maken. Iedereen weet hoe goed dat afliep.

[ Voor 95% gewijzigd door rens-br op 02-02-2017 15:22 ]