Review cams, thermostaat & rookmelders.

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regato76
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06 21:11
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met een Nest cam indoor; maar geleidelijk ben ik gaan uitbreiden en heb nu:
1x Nest Thermostaat 3e generatie
1x Nest indoor cam
2x Nest outdoor cam
3x Nest Protect (bedraad)

Hieronder mijn ervaringen, wellicht nuttig voor iemand die wil starten of verder wil uitbreiden.

Om de belangrijkste vraag maar gelijk te beantwoorden, ja ik ben tevreden. Het werkt, maar er zijn hier en daar nog wel wat schoonheidsfoutjes.....

Om met de Thermostaat te beginnen, deze werkt goed, maar qua verbruik ben ik ten opzichte van mijn vorige thermostaat wel behoorlijk wat meer gaan verbruiken terwijl mijn leefpatroon hetzelfde is gebleven. Ik gebruik opentherm i.c.m. een Nefit ketel. Dat had in eerste instantie behoorlijk wat voeten in de aarde.
In eerste instantie veel problemen met aansluiten van de heatlink op de Nefit; ik bleek een adapter nodig te hebben, maar ook nadat ik deze had geplaatst, reageerde de ketel totaal niet. Ik moet zeggen, mooi stukje service van Nest aangezien zij uiteindelijk mijn heatlink kosteloos hebben vervangen, terwijl ik deze op marktplaats had gekocht!
Sindsdien werkt de ketel naar behoren, maar moet ik nog uitvinden waarom mijn verbruik zo omhoog is gegaan......

Aangezien mijn oude rookmelders reeds 5 jaar over de houdbaarheidsdatum waren heb ik deze maar gelijk allemaal vervangen; drie stuks. De softwarematige installatie is wat omslachtig, maar uiteindelijk wel goedgekomen. Het plaatsen is ook wat lastig aangezien de stekker uitsteekt waardoor de Protects niet eenvoudig op een vlak plafond zijn te monteren. Met wat creativiteit is dit uiteindelijk wel gelukt door gebruik te maken van de vulringen van de oude melders.
Op zich functioneren ze prima, ik heb geen valse meldingen meer als ik sta te koken en ook op afstand worden problemen direct op de telefoon weergegeven.
Na vijf maanden begonnen echter twee van de melders plotseling te roepen dat de back-up batterijen leeg waren! Huh!? Nu al? Volgens Nest was dit mogelijk wanneer ik veelvuldig gebruik zou maken van de "lichtpad" functie. Hierbij gaat de verlichting van de rookmelder branden wanneer je er onder door loopt. Ja, dat gebruikte ik, maar let wel, ik heb de netstroom uitvoering, dus de batterijen zouden dan toch enkel als back-up dienen? Nest heeft op deze vraag gemakshalve maar niet meer op geantwoord. Eerste minpuntje....
Ze stuurde wel twee setjes "nieuwe" batterijen. Maar na het wisselen kreeg ik de batterij melding niet weg.....
Het was me reeds opgevallen dat de "nieuwe" batterijen deukjes hadden aan de bovenzijde; deze bleken afkomstig van het klemmetje in de Protect welke moet voorkomen dat het batterijvak gesloten kan worden zonder dat er batterijen aanwezig zijn! Met andere woorden; ik kreeg van Nest twee setjes gebruikte batterijen! Nog een minnetje.....
Uiteindelijk maar zelf nieuwe batterijen gekocht; let wel, normale alkaline wordt niet door de Protects geaccepteerd, het moeten echt Lithium batterijen zijn......

Op zich melden de Protects netjes dat de stroom is uitgevallen wanneer je de stekker losneemt, maar toen afgelopen nacht de stroom hier daadwerkelijk in de hele wijk gedurende een uurtje wegviel......geen melding, ook niet toen de stroom weer terugkeerde.
Op zich wel logisch aangezien alles, dus ook mijn netwerk geen spanning meer had, maar dan zou je toch mogen aannemen dat er een melding volgt wanneer de spanning terugkeert. Nog een min......

Ook ten aanzien van de onderlinge samenwerking heb ik nog kleine vraagtekens. Eerder had ik Nest al benaderd aangezien bij een manuele test enkel de eerste twee Protects zichtbaar en hoorbaar de test doorliepen. de derde bleef stil, maar de blauwe ring ging wel branden ten teken dat hij "iets" aan het doen was. Daarna volgde de melding dat de test was geslaagd....
Op advies van Nest alles opnieuw geïnstalleerd, maar het werkt nog steeds niet zoals je zou verwachten. Bij de laatste test (met rook) meld de Protect welke de rook detecteert netjes in de vorm van een waarschuwing. De andere twee blijven echter stil. Ik zou verwachten dat de waarschuwing overal te horen is, want wellicht ben ik nou net niet in de ruimte waar mogelijk brand is.
Pas wanneer de rook aanhoud volgt een melding van een "noodsituatie", waarbij alle drie de Protects meedoen.....Nest antwoord niet op de vraag of dit nu zo hoort. Nog een minnetje.

De camera's, heel mooi! Perfect beeld, een eenvoudige installatie, (persoons)meldingen, werkt allemaal prima. Klein nadeel is wellicht het semi-verplichte abonnement om 10 of 30 dagen terug te kunnen kijken, maar ten opzichte van alle goedkopere cameratjes met veel verbindingsproblemen e.d. is dit een verademing. Waar Nest nog wel even over moet nadenken is de onwijs dikke stekker welke lastig naar binnen is te voeren; hiervoor heb je een gat van minimaal 2,3 cm voor nodig. Om de outdoor mams te kunnen plaatsen heb ik bij beiden de kabel moeten doorhalen en opnieuw moeten solderen.......het kan, maar het is een risico.....
De indoor cam werkt eigenlijk hetzelfde als de outdoor uitvoering. Mocht je twijfelen, de prijs is (zeker als je er maar één wilt, hetzelfde, dus zou ik voor de outdoor gaan. Dan kun je altijd nog kiezen waar je hem plaatst.

De app tenslotte werkt goed. Intuitief, overzichtelijk. ook op afstand prima meldingen en goede camerabeelden. de communicatie tussen de apparaten onderling werkt ook uitstekend. Met de Nefit easy wilde de thermostaat nog wel eens ten onrechte denken dat wij thuis zijn, maar de Nest is dat verleden tijd.

Conclusie; niet goedkoop, het werkt, tot op zekere hoogte ongecompliceerde installatie, maar (en dat zul je toch blijven houden) er zijn altijd wat minpunten of ontwerpfoutjes...... Gemiddeld eindoordeel een 8 min.

Mochten er mensen zijn die naar aanleiding van mijn verhaal gelijksoortige problemen ondervinden of anderszins tips hebben, hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dit is meer iets voor in een productreview. Een eigen topic lijkt mij wat overbodig, ik sluit daarom dit topic.

Dit topic is gesloten.