Teleplaza: zet DHCP uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:52
Hallo,

Ik ben een student in het mooie Tilburg waar wij internet afnemen van een kleine internetprovider die zich Teleplaza noemt. We zitten in een groot gebouw waarbij elke kamer zijn eigen aansluiting heeft.

Sinds een aantal weken is het internet beroerd. We krijgen vandaag een mailtje dat de oplossing zou zijn:
  • Zet je MAC cloning uit op je router
  • schakel DHCP uit op je router
Wat betreft MAC cloning, dit was een dingetje van twee jaar geleden. Het internet liep toen nog via de universiteit van Tilburg en die hadden je MAC adres nodig. Uiteraard staat dit bij mij uit.

Het dingetje over DHCP klinkt voor mij als onzin. Wat maakt dat nou uit dat ik Dhcp aan heb staan. Dat wordt toch door NAT omgezet naar het verkregen WAN IP adres op de router. Het klinkt zelfs ontzettend onveilig, want naar mijn gevoel haal je een stukje barrière weg.

Wat zou de netwerk-tweaker doen? DHCP aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien bedoelen ze dat zij de ip adressen willen uitdelen en dat jouw router dat niet moet doen?
Oftewel geen dubbele NAT?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Cyphax

Moderator LNX
Dubbele nat zou helemaal geen beroerde internetverbinding moeten opleveren. Zit je met jouw eigen router op die aansluiting of is het een access point in de praktijk?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Eigen router, het gaat om deze:
pricewatch: Asus RT-AC87U Zwart

Iedereen heeft dus zijn eigen router, van goedkoop tot duurkoop, van Asus tot TP-Link

Volgens mij is er ook geen sprake van dubbele NAT, want dan zouden inkomende verbindingen niet werken. Ik heb bijvoorbeeld VPN Server aanstaan. Teleplaza deelt dus direct WAN IP's uit

[ Voor 28% gewijzigd door xFeverr op 02-02-2017 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Cyphax

Moderator LNX
xFeverr schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:55:
Volgens mij is er ook geen sprake van dubbele NAT, want dan zouden inkomende verbindingen niet werken. Ik heb bijvoorbeeld VPN Server aanstaan. Teleplaza deelt dus direct WAN IP's uit
Als jouw router een WAN-IP heeft gekregen van Teleplaza, dan moet je je router laten NAT-en, en dan zou ik de DHCP daarvan maar aan laten staan, anders moet je al je devices een adres toe gaan kennen. Teleplaza komt niet aan die kant van het netwerk, dus dat een DHCP-server daar een probleem zou zijn lijkt me in eerste instantie onzin. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Precies wat ik dus dacht. Wat voor een gigantisch IP-adressen blok moeten ze wel niet hebben om voor elk device (pc, tablet, smartphone, Chromecast, Xbox, ..., ...) een adresje uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

xFeverr schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:27:
... Het klinkt zelfs ontzettend onveilig, want naar mijn gevoel haal je een stukje barrière weg.
Voor de veiligheid heb je geen DHCP nodig hoor. Althans, ik zie niet in welke barrière er geslecht moet worden
Wat zou de netwerk-tweaker doen? DHCP aan of uit?
't Is natuurlijk niet helemaal duidelijk of jouw samenvatting in twee bullets, de complete strekking van de e-mail weergeeft. En kennelijk heeft Teleplaza last van rogue dhcp-servers. Maar de juiste manier om dit op te lossen is om dit te blokkeren op de eind switches; dat zullen toch wel managed apparaten zijn?
Alleen al om dit punt duidelijk te maken, zou ik dhcp aan zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 20:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik vraag me af wat men daarmee wil bereiken, of je apparaten nu automatisch een LAN IP geeft of dat handmatig doet, daar heeft de provider toch geen boodschap aan? Of die kunnen verder kijken dan je public IP, maar dan nog klinkt het onlogisch.

Als provider zou ik je modem resetten en opnieuw laten intrainen in het geval van koper, wellicht is er wel ergens in een wijkkast een stuk hardware kapot (resulteerde bij mij ook in een hoop ellende).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 13:16
DHCP uitzetten lijkt mij inderdaad ook niks oplossen. Enkele dingen die je kan proberen (en misschien al gedaan hebt):
- Gebruik de DNS servers die de internet provider aangeeft
- Gebruik de DNS servers van OpenDNS of Google
- Prik de WAN-kabel direct in een laptop of PC (wel even je firewall e.d. aanzetten :P)

Los van dat even de ISP aan z'n oor trekken dat de geboden fix behoorlijk vergezocht en nietsoplossend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

kuusj98 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:06:
Ik vraag me af wat men daarmee wil bereiken, of je apparaten nu automatisch een LAN IP geeft of dat handmatig doet, daar heeft de provider toch geen boodschap aan? Of die kunnen verder kijken dan je public IP, maar dan nog klinkt het onlogisch.

Als provider zou ik je modem resetten en opnieuw laten intrainen in het geval van koper, wellicht is er wel ergens in een wijkkast een stuk hardware kapot (resulteerde bij mij ook in een hoop ellende).
Ze hebben geen modems en ook geen wijkkasten. Ze zitten gewoon rechtstreeks via ethernet switches op 't internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Ze hebben geen modems en ook geen wijkkasten. Ze zitten gewoon rechtstreeks via ethernet switches op 't internet
Aha, dat is redelijk.... apart 8)7
In dat geval kan ik me wel voorstellen dat je conflicten gaat krijgen bij het uitdelen en toewijzen van IP adressen. Van de andere kant vraag ik me dan ook weer af hoe ze in godsnaam zo veel "interne" IP-adressen naar boven toveren, ik heb thuis alleen al een apparaat of 20-25 aan het netwerk hangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

kuusj98 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:14:
[...]

In dat geval kan ik me wel voorstellen dat je conflicten gaat krijgen bij het uitdelen en toewijzen van IP adressen. Van de andere kant vraag ik me dan ook weer af hoe ze in godsnaam zo veel "interne" IP-adressen naar boven toveren, ik heb thuis alleen al een apparaat of 20-25 aan het netwerk hangen 8)7
Dat zo inderdaad ook het probleem kunnen zijn, maar ik zie niet in hoe het uitzetten van dhcp dat gaat oplossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Dat zo inderdaad ook het probleem kunnen zijn, maar ik zie niet in hoe het uitzetten van dhcp dat gaat oplossen
Als de router van OP een DHCP server heeft aanstaan (en die staat standaard aan) dan probeert die andere IP adressen aan dezelfde apparaten te binden. OP moet daarom ook zijn binnenkomende kabel in 1 van de 4 (gele) ethernet poorten steken en niet in de 'losse' (blauwe) poort. Dan eens de interne DHCP uitzetten en kijken wat er gebeurd. Dit zorgt ervoor dat de router eigenlijk gewoon een switch met wifi wordt. Hij zal ook zeuren dat er geen internet is aangesloten, maar je zou gewoon moeten kunnen verbinden.

Zelf heb ik het modem van KPN als DHCP server, en dan 3 routers achter elkaar daisychained. Werkt prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuusj op 02-02-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

kuusj98 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:23:
[...]

Als de router van OP een DHCP server heeft aanstaan (en die staat standaard aan) dan probeert die andere IP adressen aan dezelfde apparaten te binden. OP moet daarom ook zijn binnenkomende kabel in 1 van de 4 (gele) ethernet poorten steken en niet in de 'losse' (blauwe) poort. Dan eens de interne DHCP uitzetten en kijken wat er gebeurd.
Nou, dat moet-ie juist niet doen; dan zit je opzettelijk het netwerk van Teleplaza te verstoren met potentieel een stuk of duizend onschuldige studenten die daar het slachtoffer van worden (oké, "slachtoffer" is wat aangetrokken, maar ze zitten wel zonder internet)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:27:
[...]

Nou, dat moet-ie juist niet doen; dan zit je opzettelijk het netwerk van Teleplaza te verstoren met potentieel een stuk of duizend onschuldige studenten die daar het slachtoffer van worden (oké, "slachtoffer" is wat aangetrokken, maar ze zitten wel zonder internet)
Want? OP krijgt toch gewoon een UTP kabel binnen (eigen aansluiting), die hij voor zijn thuisomgeving wil gebruiken. Als hij direct een switch aan die kabel hangt is er ook niks aan de hand, hij kan dan wel weer x aantal apparaten op die switch aansluiten. Als Teleplaza denkt voor ieder apparaat een IP adres te hebben, en ik goed begrijp hoe deze m.i. rare constructie in elkaar zit, is het toewijzen van IP adressen door je 'thuis'-netwerk niet meer nodig.

Misschien begrijp ik het verkeerd, omdat ik het een rare constructie vind van de internetprovider. Er is dus, als ik het goed begrijp, ergens een server waar met een aantal switches kabels naar klanten lopen. Deze klanten zitten dus uiteindelijk eigenlijk op één groot netwerk. Áls dit zo is, en Teleplaza heeft een DHCP server draaien, dan is het onlogisch een DHCP server op je router te draaien, apparaten krijgen namelijk IP adressen van de Teleplaza server.

Ik zal het wel helemaal verkeerd begrepen hebben, in dat geval: vergeet mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
kuusj98 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 15:14:
[...]

Teleplaza is ook een 'aparte' internetprovider. Het is overigens redelijk normaal voor een studentencampus om een internetpoort op te leveren ipv een DSLAM en modems aan te schaffen omdat de afstanden vaak relatief kort zijn.
Het is overigens niet zo moeilijk om "interne" ip-adressen naar boven te toveren. Een class-C netwerk beschikt over 254 IP adressen, een class-B over 65,536 en een class-A over 16,777,216 adressen. Met een class-B netwerk kunnen dus ruim 2000 studenten met ieder 25 apparaten bedient worden.

@OP:
Indien de internet aansluiting van het internet afnamepunt naar de WAN poort gaat, is het niet nodig om de DHCP server op de router uit te zetten (sterker nog, het levert problemen op zoals geen verbinding met internet.)
Indien je de kabel vanaf het internet afnamepunt direct op een van de LAN poorten aansluit, is het aan te raden om DHCP uit te zetten. In deze configuratie fungeert het apparaat als switch en levert het apparaat geen extra beveiliging. De status van de DHCP server veranderd niets aan de veiligheid maar zorgt voor problemen binnen het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Uiteraard zit de Teleplaza verbinding aangesloten op de WAN poort. Ik snap ook echt niet hoe DHCP hiermee problemen kan veroorzaken. DHCP geld immers voor het interne netwerk. Dan zal via NAT het ipadres van Teleplaza gebruikt worden. Mijn router gebruikt dan weer de DHCP van Teleplaza.

Als ik vervolgens DHCP volledig laat doen door Teleplaza, dan zou mijn printer dus ook een publiek IP krijgen... Dat is toch raar en niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

xFeverr schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:31:
...
Als ik vervolgens DHCP volledig laat doen door Teleplaza, dan zou mijn printer dus ook een publiek IP krijgen... Dat is toch raar en niet de bedoeling?
Nou, d'r is een tijd geweest dat we daar niet zo moeilijk over deden. Maar ja, toen was het meest geavanceerde search protocol gopher

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:02
Zie je ook apparaten in je netwerk die niet van jezelf zijn?
Ik vraag mij af of hier wel netjes aparte VLANs voor elke woning zijn gebruikt. Als alle devices in hetzelfde (V)LAN zitten dan krijg je gigantische broadcast storms, waardoor de boel erg traag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
ThinkPadd schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:23:
Zie je ook apparaten in je netwerk die niet van jezelf zijn?
Ik vraag mij af of hier wel netjes aparte VLANs voor elke woning zijn gebruikt. Als alle devices in hetzelfde (V)LAN zitten dan krijg je gigantische broadcast storms, waardoor de boel erg traag wordt.
Aangezien OP de WAN poort van de router gebruikt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat andere devices zichtbaar zijn in het LAN van OP (de meeste technieken om devices zichtbaar te maken werken namelijk alleen binnen het eigen broadcast domein.)
Gezien het verzoek lijkt het erop dat Teleplaza geen apparte VLAN's gebruikt voor elke woning. Een broadcast storm is volgens mij een van de verklaringen waarom het internet niet functioneerd. Dit lijkt mij het resultaat van een buurman/vrouw die de netwerkkabel in een van de LAN poorten heeft geprikt en tot de conclusie is gekomen dat dat ook werkt (hoewel dit waarschijnlijk meer per ongeluk is gegaan, normalieter zou je verwachten dat dit voor de eindgebruiker enorme problemen met zich meebrengt.)

[ Voor 16% gewijzigd door luxan op 02-02-2017 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:09
Broadcast storms, roque dhcp servers, ongeldige macadressen... boeit allemaal niet/weinig in een goed netwerk.

Dat kun je allemaal afvangen in de config van de switches. Als 1 van die dingen zorgt dat het netwerk onderuit gaat is het gewoon een brak of achterhaald design.

Normaliter geef je gewoon iedereen een IP via dhcp, broadcast storm control op de poorten, loop detection enz, en private vlans om te voorkomen dat men onderling kan kloten met cain&abel enz, en gebruik je proxy arp bovenin om gereguleerd onderlinge connectiviteit te regelen.

[ Voor 33% gewijzigd door DJSmiley op 02-02-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:36

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat gezegd moet worden is al gezegd. Een groot subnet kan niet door de enorme hoeveelheid broadcasts, dus moet je de boel in vlan's opsplitsen (of je eigen router gebruiken). Verder klinkt het idd alsof iemand anders op het netwerk zit te kloten (roque dhcp server) en zij dit proberen op te sporen. Belachelijk advies om het uit te zetten, nog belachelijker dat zij er niet zelf uit komen met bijvoorbeeld dhcp snooping.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Een persoon in huis die zijn pc direct op het netwerk heeft hangen zonder router er tussen kan idd gewoon andere pc's zien. Het zijn er relatief weinig, maar ze zijn te zien. Nog meer redenen om gewoon een apart netwerk te hebben.

Brief van Teleplaza:
Beste bewoner,

Zoals je wellicht hebt gemerkt zijn er problemen met de internetverbinding. Deze storing is niet alleen in het gebouw waar je woont aanwezig maar ook op 17 andere locaties in Tilburg. Wij zijn met onze mensen druk bezig te onderzoeken wat er aan de hand is.

Wat wij nu hebben geconstateerd, omdat wij in het netwerk kijken, is dat vele gebruikers op hun eigen router MAC clooning hebben toegepast en DHCP aangepast hebben. Sommige studenten hebben zelfs 4 of soms wel 5 MAC adressen gekloond. Dit is absoluut niet noodzakelijk en is iets wat gedaan werd in het verleden toen Teleplaza het netwerk nog
niet onder beheer had.

Wij zijn nu aan het onderzoeken hoe het mogelijk is dat sommige aan zoveel MAC adressen zijn gekomen. Gekloonde MAC adressen komen wij minimaal twee keer tegen in het netwerk en zijn aan het onderzoeken wat de relatie is tussen deze twee gelijken. Het veelvuldig klonen van MAC adressen heeft tot gevolg dat het internet hierdoor verstoord raakt
het geen jullie ervaren als haperend internet of helemaal geen internet. Daarnaast schakelen de poorten dicht waardoor je helemaal geen internet meer hebt, niet eerder dan dat wij deze poort weer inschakelen.

Ons dringende advies is om je eigen router na te kijken en MAC klonen uit te schakelen en DHCP eveneens uit te schakelen.

Uiteraard zijn wij druk bezig om de verstoringen op het netwerk verder te traceren. Wij doen er alles aan de storing zo spoedig mogelijk verholpen te hebben echter kunnen nog geen tijdstip afgeven wanneer we verwachten dat de problemen zijn opgelost.

Met betrekking tot het haperende internet verwachten wij deze problemen op korte termijn opgelost te hebben. Naar verwachting heeft dit te maken met de core routers van het netwerk in het datacenter. Mogelijk dat we deze op zeer korte termijn moeten herstarten dan wel vervangen. Hierdoor zal het internet uitvallen.

Ons excuus voor het ongemak.

Met hartelijke groet,
TELEPLAZA NETWORKS BV.
toon volledige bericht
Vooral de volgende quote geven mij veel vraagtekens:
Sommige studenten hebben zelfs 4 of soms wel 5 MAC adressen gekloond.

[ Voor 82% gewijzigd door xFeverr op 03-02-2017 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

xFeverr schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:07:
...Vooral de volgende quote geven mij veel vraagtekens:

[...]
Ik hoop voor je dat de brief door een techneut is opgesteld en vervolgens door een PR-figuur is "vertaald".
Als de brief echt het kennisnivo van Teleplaza weergeeft, dan ga je nog lang problemen hebben met je internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:02
Haha grappig, woon ook op kamers in tilburg en het zelfde bericht ontvangen van teleplaza.
Ze hebben totaal hun netwerk niet op orde en hebben mij en meerdere huisgenoten al meerdere keren afgesloten van het internet omdat er mac cloning geconstateerd was.
Aan de technische dienst heb je ook niks (een vrouw met shag stem) want het enige wat die kan is je netwerk weer inschakelen. Als je met technische vragen komt hebben ze geen antwoord.
Ben bang dat we nog wel een tijdje met belabberd internet zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ik herken de omschrijving. Mijn buurman die hier net een paar weken woont was ook afgesloten. Hij zou ook MAC cloning aan hebben staan (nee dus...) En DHCP moest ook zogenaamd uit (wat dus niet gaat gebeuren)

Je merkt inderdaad dat dit het vaste script is van de helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 919649

Ik zit in Breda bij Teleplaza en heb al problemen met het internet sinds ik hier ben komen wonen in augustus 2016. Wat bij ons gebeurt is dat we wel verbinding hebben met de router, maar geen internettoegang hebben. Heel vaak gebeld, meermaals naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat het aan ons lag en dat zij niets konden vinden. Na lang zeuren tweemaal iemand over de vloer gehad. In die tijd ben ik erachter gekomen dat de accesspoort/modem bij de buren zitten, en dat er in ons appartement niet veel meer dan een signaalversterker/router zit. Ik ben er destijds achter gekomen dat ik niet de enige ben op "mijn internet", omdat elke kamer bij ons een eigen wachtwoord heeft, maar dat de hele verdieping op hetzelfde "account" zit. Opeens is het niet 1 persoon met al zijn/haar appareaten, misschien 2 (want ik woon met 1 huisgenoot). Nee, het zijn opeens 9 mensen, elk met hun eigen laptops, pc's, printers, etc.
Bij ons is de volledige accesspoort vervangen bij de buren in de hoop dat het beter werd. Ik heb minder problemen, maar de problemen zijn niet volledig verholpen. Nog regelmatig heb ik 's avonds, op tijdstippen dat veel mensen thuis zijn, last van wegvallend internet. Het is wel sterk verminderd sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Meten is weten, laat eens wat metingen lopen, latency naar je router, naar de gateway van de router.

Als ze bedoelen dat iemand dhcp uitdeelt op het WAN deel, dan moeten ze dhcp snooping aanzetten, probleem opgelost ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-04 14:41

Byron010

Black Mirror Society.

@xFeverr

Wat aantal jaren verder, dus ook excuses voor het opgraven van dit topic haha.

Ik ben recent verhuisd naar een gebouw wat ook voorzien is door Teleplaza. Volgens mij zit mijn router in mijn meterkast, alleen lukt het mij niet om op mijn router te komen (om in te loggen op mijn router). Geen enkel intern IP waar ik aan zou kunnen denken verbind ermee (192.xxx.xxx.xxx etc), ook mijn default gateway van ipconfig werkt niet.

Weet jij toevallig of je apart een router moet kopen om dat wel te kunnen, of was jij niet direct voorzien van glasvezel wat door het gebouw loopt? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik iets fout doe, maar

Ik ben niet bekend met een router aansluiten over Ethernet dus ik weet ook niet of dat mogelijk is, dit ging voorheen altijd via de telefoonkabel bij mij thuis waarna de router LAN verdeeld.

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
@Byron010 waarom wil je inloggen dan?

Ik had op mijn studentenkamer een netwerkaansluiting. Wat daarop aangesloten werd kreeg een publiek IP-adres. Dus ja, je moest een eigen router aansluiten als je wifi of meerdere apparaten op je aansluiting wou.

Router aansluiten en het werkte gewoon. Even wat port forwarding instellen voor wat zaken en het liep als een trein. Het kwam het gebouw in als glasvezel, maar ging daarna gewoon op UTP verder naar de verschillende kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

xFeverr schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:16:
@Byron010 waarom wil je inloggen dan?

Ik had op mijn studentenkamer een netwerkaansluiting. Wat daarop aangesloten werd kreeg een publiek IP-adres. Dus ja, je moest een eigen router aansluiten als je wifi of meerdere apparaten op je aansluiting wou.

Router aansluiten en het werkte gewoon. Even wat port forwarding instellen voor wat zaken en het liep als een trein. Het kwam het gebouw in als glasvezel, maar ging daarna gewoon op UTP verder naar de verschillende kamers.
Vooral om een eigen smart-home systeem (home assistant) op te zetten, hiervoor moet ik onder andere een aantal poorten open zetten dus heb ik daar een router voor nodig. Hier is het ook gewoon direct UTP uit de muur zelf dus dan zal het waarschijnlijk hetzelfde systeem zijn. Wifi hebben wij voor heel het gebouw (bewoners & gast netwerk), dus daar maak ik mij minder zorgen over.

Heel erg bedankt voor je snelle reactie!

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
@Byron010 check of je IP adres dat je krijgt een publieke is. Dan weet je al snel genoeg of je toe komt met een eigen router.

Ik heb sinds vorig weekend ook Home Assistant draaien dus dat is ook weer lekker toevallig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

xFeverr schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:17:
@Byron010 check of je IP adres dat je krijgt een publieke is. Dan weet je al snel genoeg of je toe komt met een eigen router.

Ik heb sinds vorig weekend ook Home Assistant draaien dus dat is ook weer lekker toevallig :+
Dat is echt heel toevallig inderdaad haha. Ik vind HA echt top, ik had het al opgezet bij mijn vorige huis maar nu ik verhuisd wil ik het opnieuw opzetten.

Ik ben eerlijk gezegd iets minder bekend met netwerken, hoe kom ik er achter of het een publiek IP is? Het IP adress is iedergeval niet hezelfde als ik ipconfig vergelijk met whatsmyip.

IPv4 van mijn PC = 172.xxx.xxx.247
Default gateway = 172.xxx.xxx.1
Whatsmyip = 45.xxx.xxx.xxx

Hierdoor zou ik zeggen dat het geen public IP is, maar wellicht heb ik dat dus fout :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
172.16.x.x is een privé-range, dus dat is geen publiek IP adres.

Dan gaat port forwarding niet lukken nee, zal je toch iets anders (VPN?) moeten proberen op een eigen netwerk (met eigen router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byron010

Byron010

Black Mirror Society.

xFeverr schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:55:
172.16.x.x is een privé-range, dus dat is geen publiek IP adres.

Dan gaat port forwarding niet lukken nee, zal je toch iets anders (VPN?) moeten proberen op een eigen netwerk (met eigen router).
Ah jammer, dan kijk ik even verder naar een andere oplossing! Iedergeval heel erg bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Byron010 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Ah jammer, dan kijk ik even verder naar een andere oplossing! Iedergeval heel erg bedankt voor je hulp.
Het lijkt er op dat er sinds 2017 wel iets gebeurd is in het netwerk van Teleplaza.
Althans mijn begrip van de situatie in 2017 is dat er in jullie kamer toen een UTP aansluiting binnenkwam waarop rechtstreeks publieke IP-adressen werden uitgedeeld. Dat verklaart hun probleem met MAC cloning: als je duplicate MAC's in dat netwerk hebt, raakt hun dhcp server van slag. En als je zelf een dhcp server aansluit, bijvoorbeeld door die utp aansluiting in een lan poort van je router douwen, dan verstoor je behalve je eigen netwerk, ook dat van alle andere abonnees.

De situatie lijkt nu anders: je krijgt iets wat er uit ziet als een rfc1918 adres. Idealiter zou je in moeten kunnen loggen op het ip-adres van je default gateway; dat 172.xxx.xxx.1 adres. Maar de vraag wordt dan: heb jij de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie gekregen die je daarvoor nodig hebt? Zo ja, dan kun je bij de helpdesk gaan zeuren dat het niet werkt. Zo niet, dan heeft Teleplaza kennelijk verzonnen dat jij geen toegang nodig hebt tot die router en kun je port forwarding wel vergeten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:05

Nox

Noxiuz

Brahiewahiewa schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Het lijkt er op dat er sinds 2017 wel iets gebeurd is in het netwerk van Teleplaza.
Althans mijn begrip van de situatie in 2017 is dat er in jullie kamer toen een UTP aansluiting binnenkwam waarop rechtstreeks publieke IP-adressen werden uitgedeeld. Dat verklaart hun probleem met MAC cloning: als je duplicate MAC's in dat netwerk hebt, raakt hun dhcp server van slag. En als je zelf een dhcp server aansluit, bijvoorbeeld door die utp aansluiting in een lan poort van je router douwen, dan verstoor je behalve je eigen netwerk, ook dat van alle andere abonnees.

De situatie lijkt nu anders: je krijgt iets wat er uit ziet als een rfc1918 adres. Idealiter zou je in moeten kunnen loggen op het ip-adres van je default gateway; dat 172.xxx.xxx.1 adres. Maar de vraag wordt dan: heb jij de gebruikersnaam/wachtwoord combinatie gekregen die je daarvoor nodig hebt? Zo ja, dan kun je bij de helpdesk gaan zeuren dat het niet werkt. Zo niet, dan heeft Teleplaza kennelijk verzonnen dat jij geen toegang nodig hebt tot die router en kun je port forwarding wel vergeten
Je kan ook vragen of ze een public ip voor je kunnen regelen, niet iedereen heeft er een nodig.

Als jij op jouw aansluiting een private ip krijgt is het doorgaans niet de bedoeling dat jij op die systemen inlogt, dan heb je beheerdersrechten op de apparatuur die teleplaza voor de overige abonnees gebruikt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1