Ik hou me momenteel bezig met het onderzoek naar de hoeveelheid data die W10 verstuurd en ontvangt. Met als resultaat dit te verminderen, of in de machine zelf of in firewall/router. Oogmerk ligt hierop thuis gebruikers met een kleine internet verbinding of bedrijven die over een groot aantal machines beschikken. Ben hierop gekomen omdat ik jongstleden GlassWire op mijn W10 laptop installeerde en concludeerde dat hij zo maak 6.8 MB aan data binnen trok. Dit terwijl ik alle communicatie met MS uitgezet heb, Cortana verwijdert heb en Spybot Anit-Beacon en DWS-Lite geïnstalleerd heb. Deze 6.8 MB blijken door Spotlight te komen, dus dat wat voor een dagelijks ander aanmeldscherm zorgt. Dit heb ik meteen onderbonden, nu was het verbruik gedaald, maar nog komt er zo een of twee MB bij elkaar. Dit is niet veel en voor de meesten te verwaarlozen, maar toch zou ik willen weten wat, waar en waarom. En stel je hebt een bedrijf (of een School waar ik tussen 2001 en 2007 gewerkt heb) met 1500 PC dan zijn die 6.8 mb al 10 GB.
Nadat ik dus dat Spotlight uitgezet heb bleven er 5 Tasks over die regelmatig een verbinding naar buiten opbouwden. Dit gemeten over 4 uur. De volgende ochtend meteen weer bijna een half MB dataverkeer.
Dit zijn die 5 die nu actief zijn met het aantal verbindingen erachter.
Hostproces for Windows-Services (5 Hosts)
System (12 Hosts)
Background Task Host (1 Host)
Windows-Explorer (3 Hosts)
Microsoft Feeds Synchronization (1 Host)
Dit voornamelijk naar Microsoft en Akamai servers, maar ook naar Google terwijl ik niets van Goolge erop heb staan. Is uiteraard een oudere installatie, om nu te kunnen concluderen hoeveel data er daadwerkelijk uitgewisseld word heb ik een nieuwe installatie van W10 uitgevoerd. Deze is nu aan het updaten. Zodra deze afgesloten is zal ik ook GlassWire installeren en met monitoren beginnen. Zal ook geen viruscanner installeren, deze zorgen natuurlijk ook voor dataverkeer. Ook zal ik Defender uitschakelen. Zal nog voordat ik begin met "Tuning" een meting maken om te kijken hoeveel data er door een standaard installatie uitgewisseld wordt. Heb ook nog alles op default staan.
Wordt vervolgd...
Wat is jullie ervaring m.b.t. het dataverkeer van W10? Wat hebben jullie nog uitgezet, ook uit privacy maatregel.
Nadat ik dus dat Spotlight uitgezet heb bleven er 5 Tasks over die regelmatig een verbinding naar buiten opbouwden. Dit gemeten over 4 uur. De volgende ochtend meteen weer bijna een half MB dataverkeer.
Dit zijn die 5 die nu actief zijn met het aantal verbindingen erachter.
Hostproces for Windows-Services (5 Hosts)
System (12 Hosts)
Background Task Host (1 Host)
Windows-Explorer (3 Hosts)
Microsoft Feeds Synchronization (1 Host)
Dit voornamelijk naar Microsoft en Akamai servers, maar ook naar Google terwijl ik niets van Goolge erop heb staan. Is uiteraard een oudere installatie, om nu te kunnen concluderen hoeveel data er daadwerkelijk uitgewisseld word heb ik een nieuwe installatie van W10 uitgevoerd. Deze is nu aan het updaten. Zodra deze afgesloten is zal ik ook GlassWire installeren en met monitoren beginnen. Zal ook geen viruscanner installeren, deze zorgen natuurlijk ook voor dataverkeer. Ook zal ik Defender uitschakelen. Zal nog voordat ik begin met "Tuning" een meting maken om te kijken hoeveel data er door een standaard installatie uitgewisseld wordt. Heb ook nog alles op default staan.
Wordt vervolgd...
Wat is jullie ervaring m.b.t. het dataverkeer van W10? Wat hebben jullie nog uitgezet, ook uit privacy maatregel.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.