[W10] Windows 10 en het dataverkeer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 13:04

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik hou me momenteel bezig met het onderzoek naar de hoeveelheid data die W10 verstuurd en ontvangt. Met als resultaat dit te verminderen, of in de machine zelf of in firewall/router. Oogmerk ligt hierop thuis gebruikers met een kleine internet verbinding of bedrijven die over een groot aantal machines beschikken. Ben hierop gekomen omdat ik jongstleden GlassWire op mijn W10 laptop installeerde en concludeerde dat hij zo maak 6.8 MB aan data binnen trok. Dit terwijl ik alle communicatie met MS uitgezet heb, Cortana verwijdert heb en Spybot Anit-Beacon en DWS-Lite geïnstalleerd heb. Deze 6.8 MB blijken door Spotlight te komen, dus dat wat voor een dagelijks ander aanmeldscherm zorgt. Dit heb ik meteen onderbonden, nu was het verbruik gedaald, maar nog komt er zo een of twee MB bij elkaar. Dit is niet veel en voor de meesten te verwaarlozen, maar toch zou ik willen weten wat, waar en waarom. En stel je hebt een bedrijf (of een School waar ik tussen 2001 en 2007 gewerkt heb) met 1500 PC dan zijn die 6.8 mb al 10 GB.

Nadat ik dus dat Spotlight uitgezet heb bleven er 5 Tasks over die regelmatig een verbinding naar buiten opbouwden. Dit gemeten over 4 uur. De volgende ochtend meteen weer bijna een half MB dataverkeer.

Dit zijn die 5 die nu actief zijn met het aantal verbindingen erachter.
Hostproces for Windows-Services (5 Hosts)
System (12 Hosts)
Background Task Host (1 Host)
Windows-Explorer (3 Hosts)
Microsoft Feeds Synchronization (1 Host)

Dit voornamelijk naar Microsoft en Akamai servers, maar ook naar Google terwijl ik niets van Goolge erop heb staan. Is uiteraard een oudere installatie, om nu te kunnen concluderen hoeveel data er daadwerkelijk uitgewisseld word heb ik een nieuwe installatie van W10 uitgevoerd. Deze is nu aan het updaten. Zodra deze afgesloten is zal ik ook GlassWire installeren en met monitoren beginnen. Zal ook geen viruscanner installeren, deze zorgen natuurlijk ook voor dataverkeer. Ook zal ik Defender uitschakelen. Zal nog voordat ik begin met "Tuning" een meting maken om te kijken hoeveel data er door een standaard installatie uitgewisseld wordt. Heb ook nog alles op default staan.

Wordt vervolgd...

Wat is jullie ervaring m.b.t. het dataverkeer van W10? Wat hebben jullie nog uitgezet, ook uit privacy maatregel.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

Mijn maatregel was door, na 9 maanden win10 gebruik, terug te gaan naar win7. Maar dat is niet voor iedereen een goede oplossing.

Je zou kunnen proberen wat adressen te blokkeren.

Hier is bijvoorbeeld een lijst met host die je zou kunnen blocken:
https://github.com/Window...Windows/blob/master/hosts

Of een lijst voor in je firewall te blokkeren op de router:
https://github.com/Window...ows/blob/master/hostslist

Ofwel via je hosts file, maar best via de firewall. ( 'k heb het niet kunnen verifieren, maar ik heb gehoord dat sommige adressen in windowds 10 niet via de hosts file te blokkeren zijn )

Edit:
Een search in google van "block telemetry windows 10" geeft misschien meer up to date info.

Daarnaast moet je weten dat een hoop apps die vanuit de windows store komen gebruikersdata doorsturen. Zoals bijvoorbeeld de app die tegenwoordig alle pics opent. Anders kon microsoft nooit weten hoeveel pics er al zijn geopend door alle gebruikers van windows 10. Dit is allemaal bedoeld voor MS om jouw gebruikers ervaring te verbeteren. Dus niet blokkeren he! :+. Maar ik heb geen idee om hoeveel mb per dag dat gaat.

[ Voor 39% gewijzigd door denPes op 02-02-2017 12:35 ]

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:46
Afgezien van het feit of je je hierover nou druk moet maken:

Ben je ingelogd met een lokaal account of Microsoft account? Die laatste is natuurlijk ook weer een bron van extra connecties e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Altijd lokaal uiteraard. En druk maken, ja, druk maak ik me niet, wil het gewoon weten.

En als ik IPs blokkeer doe ik dat in de firewall van de Router. Dit is momenteel ook alleen maar een test. Zelf werk ik nog met W7, OSX en diverse Linux Distros. Maar je moet er bij blijven, met de techniek...

Zo de installatie is uitgevoerd en geüpdatet naar 1607. Zie meteen OneDrive en Background Tasks Host bezig. Zal eerst nog alle updates installeren, deze dan uitzetten en dan de machine tijdens werk mee laten draaien, dit zonder op de machine bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes

denPes

delete account

Roman schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:57:
Zal eerst nog alle updates installeren, deze dan uitzetten en dan de machine tijdens werk mee laten draaien, dit zonder op de machine bezig te zijn.
Voor updates is gemakkelijkst en snelst om wsus offline gebruiken, zoals hier beschreven. denPes in "Windows 10 updates kunnen niet worden geïnstalleerd."

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
@denPes, Die heb ik idd ook. Ideaal stukje software. Heb zelfs nog backups van oudere versies voor Windows 2000/XP e.d. Maar dat is een ander verhaal.

Nu wil ik gewoon even kijken hoeveel MB dataverbruik ik met een W10 Pro heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Draait nu net een uur en heeft 4.6 MB verbruikt. 4.3 Down en 500k up. Terwijl ik niets gedaan heb, alleen maar aangezet.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2r5rf37.jpg

Ook interessant is om te zien sommige services behoorlijk aan de CPU trekken. De test machine is een VirtualBox cliënt met 1 core en 2 GB ram. En dan valt het op als een service even wat CPU tijd trekt. O.a. de Defender (ja heb ik nog even aan staan) of the Spotlight service en background Transfer service.

/edit:

Nu enige uren verder ronde 10MB. Ik had meer verwacht.

Heb net ook DWS_lite en Spybot Anti-Beacon late draaien. Classic Shell installeert, loginscherm op handmatig gezet en Cortana verwijdert. Maandag ga ik dan kijken wat hij nu nog verbruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2drigs1.jpg

Wat me nu opvalt is een bijna continuele verbinding naar 52.166.251.104, een MS server in Amsterdam. Is maar enkele bytes, maar is continueel aan het zenden en ontvangen.

http://geoiplookup.net/ip/52.166.251.104

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/21n37u9.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door Roman op 03-02-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes

denPes

delete account

Dat valt precies nog mee. Wat als je dat "52.166.251.104" blocked, wordt dat overgenomen door een ander adres?

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Valt idd nog mee, tenzij je een 500k lijntje hebt, dan merk je het waarschijnlijk.

Heb de BITS uitgezet en nu is het weg. Maar ik ga het een testen wat die doet als ik alleen dat ip blokkeer.

/edit: Heb bits weer aangezet, maar er gebeurd momenteel niets. Na restart maakt hij weer verbinding met 52.166.251.104 en ook met 52.166.251.105.

Als ik het IP blokkeer, stopt het.

Maar ik vraag me af wat dat doet.

En mij valt nog op dat Windows-Explorer verbinding maakt naar 40.77.229.11, blijkt in Dublin te zijn. Uiteraard ook van MS. Zo ook even toegevoegd in de Firewall.

[ Voor 53% gewijzigd door Roman op 03-02-2017 13:58 ]

Pagina: 1