Eerste huis gekocht met veel geluk

Pagina: 1
Acties:

• djames6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-02 10:49
Beste Tweakers,

Naar anderhalf jaar begonnen te zijn met werken voor een bedrijf als hardware engineer heb ik
Sinds kort heb ik met heel veel geluk mijn 1e huis gekocht, in het mooie Dorp Zundert

het huis was van me schoonouders geweest en heb het naar een jaar leegstand met een leuk voordeelje kunnen overkopen want ze zijn verhuist naar een ander huis die ik samen met de opa van me vriendin helemaal opgeknapt heb (van 2 huizen naar 1 huis) dus geheel onhandig ben ik totaal niet.

Maar nu over het huis, het is een huis is vrijstaand met een oppervlakte van 150m2 met daarbij een garage in het huis en garage achter het huis en daarbij 6 kamers, badkamer en bijkeuken

maar ja het huis word flink verbouwt want nu me vriendin en ik nog thuis wonen kan dat natuurlijk het beste nu gebeuren.

het volgende heb ik al gedaan,

buiten:
- alle kozijnen zijn helemaal opnieuw geschilderd
- alle oranje dakpannen zijn vervangen (door dakpannen die bijna de zelfde kleur hebben al de rest)
- nieuwe overkapping aan het huis (platen liggen er nog niet op maar frame is al af)
- zonken uit het dak gehaald

Binnen
- Alle radiators en kranen zijn vervangen (thermostaat kranen)
- de geizer en oude ketel hebben plaats gemaakt voor een nieuwe combiketel van Nefit (CW5) met slimme thermostaat
- elektrische boiler weg gehaald in de keuken en gaat nu via de combiketel
- lekkage van CV installatie opgelost door gedeeltes te vervangen
- radiator folies geplaatst achter alle radiators

wat moet er nog gaan gebeuren
- beneden word er geheel nieuwe tegelvloer gelegd
- alle muren moeten er geschilderd worden (keuken blijft even staan)
- isoleer werkzaamheden (ruimte om de ketel word afgesloten van de rest van de ruimte (apparte kamer) en daardoor ook meteen geïsoleerd.
- 2 kleine ruitjes die enkel glas zijn vervangen voor dubbelglas
- op de 1e verdieping zit er een mooi hout plafond met isolatie er boven op maar het dak daarboven is niet geïsoleerd dat wil ik gaan doen zodat het extra goed geïsoleerd is.
- alle antenne kabels vervangen van boven naar beneden (gelukkig makkelijk te doen)
- wandcontact dozen vervangen allemaal en schakelaars voor wat mooie modellen
- nieuwe houtkachel of palletkachel plaatsen mits dit financieel toelaatbaar is
- kleine lekkage in dakkapel waardoor er water op de vensterbank terecht komt met regen (sinds kort)

Toekomst plannen
- Spouwmuren laten isoleren (offertes gemaakt maar nu even finacieel niet mogelijk)
- Warmtepomp installeren
- zonnepanelen plaatsen
- de ruiten die dubbelglas zijn beneden vervangen voor HR++ glas

Want in het eerste maand (januari van 1 tot en met 31) met verwarming op 15 graden is nu al 360m3 gas verbruikt.

Zo met zo heb ik al veel ideeën maar ja eerste huis en vooral het omvang van het huis had ik eigenlijk nooit verwacht nu al te hebben, dus moet low budget beginnen maar ik hoop het zo op te kunnen bouwen en er een mooi geheel van te maken en word er eerst gewerkt om alles naar smaak te maken, want isoleren kan gelukkig allemaal achteraf extra gebeuren betreft een ongebruikte kruipzolder waar ik makkelijk overal bij kan komen

de planning is om voor september dit jaar in te trekken, dus heb nu nog alle tijd

tips en tricks zijn natuurlijk altijd welkom :D

Foto buiten eerst

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/cSqNijR6dqT7/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SQWfPh0jsaPQ/360.jpg

Foto buiten na

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/I7pWVsxjcLxJ/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/cOTVO5LZRVEi/360.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door djames6 op 02-02-2017 12:35 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Leuk topic. Natuurlijk vraagt dit om foto's. ;)

Isoleren zou ik z.s.m. doen, dat is het makkelijkste terugverdienen. Bij voorkeur richting najaar als je nu krap zit, dan pak je namelijk gelijk het volgende stookseizoen mee. Om die reden is het ook handiger om zonnepanelen in maart te plaatsen i.p.v. oktober. Anders mis je een 'zonneseizoen'.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2017 09:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
- Extra stroomgroepen?
- Domotica?
- Netwerk-aanleg?
- Thermostaat (aparte zones)? Zeker handig als je veel kamers hebt.

- Isolatie onder de vloer?
- Ventilatie?

Wat bedoel je met?
- Alle radiators en kranen zijn vervangen (thermostaat kranen

• djames6
Stroomgroepen zijn er genoeg voor voorlopig, heb er nu een stuk of 10.

De radiators van de cv installatie zijn allema vervangen, deze waren van 1955 en alle kranen waren defect, daarmee heb ik het direct goed aangepakt en alles vervangen.

Het voordeel is dat alles heel makkelijk toegankelijk is, er lopen al buizen naar boven toe naar de kruipzolder waardoor ik overal zo terecht kan.

Domotica etc heel mooi maar dat is nu even niet toereikend voor mij, foto's zullen zeker volgen!

Dak isoleren wil ik al snel mee beginnen en de spouwmuur hoop ik voor het volgende stookseizoen te halen!

Maar het is allemaal nieuw en alles goed uitzoeken en doen (vriendin 19 jaar en ik al 23 jarige) mogen zeker niet klagen met deze leeftijd zo'n huis te kunnen houden :D

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:07
Zoals hierboven ook aangegeven: netwerk. Alles draait straks (en veel nu al) op en om het netwerk. Door naast stroompunten ook netwerkpunten aan te leggen kun je op veel plekken routers, switches, kabels, extenders etc. kwijt mocht dit nodig zijn.

Ik ben in elk geval blij dat ik dit heb gedaan een half jaar geleden, voor ik dit huis in trok. 2 punten beneden en nog 1 boven, dus ook lang niet overal.

P.s. Taal/spelling is niet je sterkste punt he, haha. No offense though ;)

• djames6
Klopt maar helaas is mijn spelling en grammatica niet echt mijn sterkste punt.
maar wellicht als ik alles over lees de ergste foute er tussentijds nog uitpak, haha

ja klopt, daarom ga ik er overal wel voor zorgen dat er een basis is, zoals legen buizen naar diverse basis plaatsen om later overal makkelijk bij te komen.

ps ik heb al 2 foto's geplaatst om mee te beginnen

[ Voor 7% gewijzigd door djames6 op 02-02-2017 10:56 ]

• mikenuun
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-02 14:35
Gefeliciteerd, zo te zien aan de wildertse dijk :)
Mooi voor corso erin ;)

Misschien ten overvloede, maar ik let altijd op dat ik geleidelijk het huis warm stook en 's nachts niet teveel terug zak. Daarvoor had ik een tijdschema gemaakt in de thermostaat. Dat kost anders volgens mij teveel energie om het huisje weer warm te krijgen.

• djames6
Haha je komt zeker of woont zeker in zundert.

Jij snapt hem met voor september er in haha, voor de corso zodat we met de hele familie voor de deur kunnen genieten :D

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:01
Mooi project, veel succes
Ik ben zelf ook nog steeds bezig met bouwen, dus ik weet wat je te wachten staat :+

• mikenuun
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-02 14:35
Geboren , Getogen en na in Breda te hebben gewoond weer terug met een nieuwbouw project in Klein-Zundert :+

• djames6
Haha grappig, naja ik ben geboren in Limburg, daarna tot me 23e in Breda gewoond en nu sinds kort in Zundert,

Keuze was op zundert gevallen omdat me vriendin daar der eigen kapsalon heeft en vanwegen het huis waar ze erg aan gehecht is. :)

Voor mij is het huis dan ook echt een project/hobby en doe dan zoveel mogelijk zelf en met hulp van familie

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Gelet op de schaduw zouden zonnenpanelen aan de voorkant moeten worden gezet?
Mag dat wel met dergelijke huizen ivm mogelijk beschermd aangezicht?

Isoleren wordt ook een crime met een dergelijke schuur. Hermetisch afsluiten zal problematisch worden en de aanliggende muren kun je met bouwknopen (en mogelijk vocht) zitten.

Verder zou ik er niet te veel aan doen en zoveel mogelijk laten zoals het is. Strakke afwerking afwisselen met originele elementen. Zal (thermisch) niet perfect zijn, maar in ieder geval wel een huis met verleden en toekomst. Vinex-doosjes hebben we genoeg.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Je geeft aan in de toekomst een warmtepomp te willen, hou je er dan rekening mee LTV toe te passen?
Wellicht is vloerverwarming een optie? Hoe meer vermogen je hebt aan verwarming des te beter je rendement met een warmtepomp (lees je kunt met lagere temps stoken)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• djames6
Klopt, een voordeel ik ken het huis al redelijk goed, vocht problemen zijn er totaal niet (gelukkig maar) de spouw muren zijn leeg en schoon en kunnen makkelijk zonder problemen gevuld worden.

verder me zonnepanelen zat ik te denken om ze achter op de garage te doen en niet op het huis zelf omdat het me niet echt gunstig lijkt van wegen de dakkapellen (schaduw)

Het houten deur is al flink aangepakt (isoleren en rubbers aangebracht) om zo de tocht er uit te houden en er zit nog een deur apart zodat mocht er toch kou in zitten dat deze niet in anderen vertrekken door trekt :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/jK1L3kxvyoSq/720.jpg

• djames6
Daan -

Daar heb je helemaal gelijk in maar met vloerverwarming zit in met 2 problemen en dat is budget en een grote kelder wat zich onder het huis bevind, daarvan is namelijk het plafond te dun en dan krijg ik zoiezo probleem dat ik me kelder warm aan het stoken ben.

vandaar dat ik alle radiators vervangen heb evenals de kranen (alles met thermostaat kranen, behalve waar de hoofd thermostaat hangt) om het zo als nog optimaal te kunnen benutten

De eerste stappen zijn daarom nu ook alles aankleden en naar smaak maken en wat kabels trekken naar alle vertrekken, en dan verder isoleren (wat voor mij gelukkg makkelijk te doen is) alleen spouwmuren zou ik uit moeten besteden :)

maar ja alles stap voor stap en elke keer tussendoor wat sparen, want alle witgoed etc moet ik ook nog gedeeltelijk nieuw aanschaffen, waarvan ik zelfs al paar toestellen al heb aangeschaft met A+++ label :9

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
djames6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:40:
...
Het houten deur is al flink aangepakt (isoleren en rubbers aangebracht) om zo de tocht er uit te houden en er zit nog een deur apart zodat mocht er toch kou in zitten dat deze niet in anderen vertrekken door trekt :)

[afbeelding]
Dat is toch hopelijk geen metaal? Ben terughoudend om verschillende soorten materialen te gebruiken met verschillenden isolatie-waardes. Je gaat tegen het fenomeen bouw-knoop aanlopen, en dat is een recept voor overlast van oa vocht en dus schimmel.

Been there, done that, not doing it again.

• djames6
Oow, 2 platen zaten er al denk 10 jaar op en de anderen 2 lagen er wel maar waren er nog nooit opgezet, moet eerlijk zeggen dat ik het niet wist maar kan er niks aan zien betreft vocht.

wellicht dat het in deze situatie geen problemen oplevert? want dit is plaatstaal verzinkt als ik het goed heb en dan netjes afgewerkt (niet afgekit etc) maar gewoon gespijkerd rond om.

maar wel bedankt voor de tip!

dan ga ik het wel in de gaten houden met wat het doet en mocht het problemen geven dan verzin ik wel een anderen oplossing :)

misschien ooit een garage deur in de juiste stijl en dan elektrisch :P

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12-2025
Iblies schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Dat is toch hopelijk geen metaal? Ben terughoudend om verschillende soorten materialen te gebruiken met verschillenden isolatie-waardes. Je gaat tegen het fenomeen bouw-knoop aanlopen, en dat is een recept voor overlast van oa vocht en dus schimmel.

Been there, done that, not doing it again.
Dit.
Al genoeg verhalen gehoord, waarbij een koppel een huisje kon kopen.
Waren ze blij mee, tot ze zonder een deftig plan/architect en bouwheer , dat oude huis willen upgraden naar anno 2017 (meerdere netwerk/Lan aansluitingen, veel meer stopcontacten, betere vernieuwende afvoer, eventuele lekkages, u muren gaan bij isoleren (niet altijd mogelijk), een kakafonie van verschillende stijlen, ....).
Zelfs als huwelijken die erop zijn kapot gelopen.

Het is hier niet van toepassing, maar imo moeten ze alle huizen met het bouwjaar voor 2000 volledig platsmijten en recentere huizen bouwen.

Verwijderd

Goed plan, want woningen van na 2000 staan algemeen bekend om hun gezellige sfeer en karakter :)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Dit.
Al genoeg verhalen gehoord, waarbij een koppel een huisje kon kopen.
Waren ze blij mee, tot ze zonder een deftig plan/architect en bouwheer , dat oude huis willen upgraden naar anno 2017 (meerdere netwerk/Lan aansluitingen, veel meer stopcontacten, betere vernieuwende afvoer, eventuele lekkages, u muren gaan bij isoleren (niet altijd mogelijk), een kakafonie van verschillende stijlen, ....).
Zelfs als huwelijken die erop zijn kapot gelopen.

Het is hier niet van toepassing, maar imo moeten ze alle huizen met het bouwjaar voor 2000 volledig platsmijten en recentere huizen bouwen.
Wie is ze, en wie gaat dat betalen dan? Ik woon ook in een 1970 huis maar deze is goed afgewerkt en goed geisoleert ( en wat niet is gaat nog komen doel is klasse A++ 2019 )
En waar wil je eigenlijk al die mensen een huis geven als je hun huis aan het afbreken en opnieuw opbouwen bent?

Als je bezig bent kan je ook vloerverwarming laten aanleggen ( of zelf doen ) dat scheelt best wel wat in stookkosten en je hebt extra ruimte omdat je geen radiatoren beneden nodig hebt.
Je gaat de vloer toch nog leggen, zorg dan meteen dat je deze goed isoleert nu kan je er makkelijk bij als er tegens liggen is dat iets vervelender.

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik zou opteren dat de Overheid gewoon zou betalen voor de afbraak van een huis.

NU zie je heel veel dat mensen de moeite niet doen om een oud krot te kopen.
Ze pakken liever een nieuw stukje bouwgrond ergens, desnoods naast dat krot om daar hun huis op te zetten.
In de toekomst blijft de hele binnenstad verkrotten, omdat niemand EN dat krot wil kopen EN nog eens extra wil betalen om eerst alles plat te smijten en het materiaal te recycleren, om dan pas over hun stuk bouwgrond te beschikken.

Dus stel dat je als koppel een krot koopt.
Dan stel je een plan op (voor nieuwbouw, op voorwaarde natuurlijk dat je anders dan toch een nieuwbouw zou zetten op maagdelijke bouwgrond).
Dan zou de overheid dat krot moeten platsmijten, alles recycleren. OF nog beter: Verplicht de verkoper om té oude woningen af te smijten en zodat de verkoper de grond verkoopt.
Zodat je als koppel over naakte grond beschikt.

Ipv zoals in België, zonder deftig ruimtelijk ordeningsplan, een betonstop aan te kondigen.
Wat gaat dit als oorzaak hebben: Nog hogere prijzen voor naakte bouwgrond (dus weer de prijs maal zoveel). En geen kat die de krotten wil opkopen om daar eventueel een huis op te zetten.

Er zijn ook genoeg studies die uitwijzen, dat je als je een oude woning renoveert, je nooit de efficientie zal behalen alsof je een nieuw huis zou zetten (voor hetzelfde budget) kwa energie besparend wonen.
Oude huizen hebben ook meestal grote ruimten (zoals de huizen in de jaren 80), wat onherroepelijk betekend dat je meer moet stoken om die ruimte's van warmte te vervullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Qinshi op 02-02-2017 22:02 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

-tom-562

Oliesjeik

Niet alles draait om cijfertjes en efficientie! Geef mij maar een sfeervolle woning uit de eerste helft van de 20e eeuw (of ouder), in een mooie (vaak groene) buurt. Dan maar meer stoken :)
Voor de TS: mooie woning! Zoiets zou ik ook wel willen (maar dan in het oosten van het land :P)

[ Voor 20% gewijzigd door -tom-562 op 03-02-2017 09:49 ]

Vaak bu'j te bang!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat stoken moet je je ook niet teveel op verkijken... Wij gebruiken in een rijtjeshuis (laatste van het rijtje, geschakelde garage) zo'n 1500 - 1800 m3 gas per jaar. Maar alleen in januari hebben we al in verhouding veel teveel gebruikt. In de maanden april tot en met september gebruiken we dan weer veel te weinig.

Tocht is killing voor de gasrekening, aan de andere kant zorgt het voor een verversing van de lucht.

Daarnaast is het ook maar net hoe je met dingen omgaat; ik doe een deur dicht van bijvoorbeeld de logeerkamer en zet daar de kachel uit. Als er dan eens in de zoveel tijd iemand slaapt of komt, dan zet ik de kachel aan. Mijn vrouw laat daarentegen altijd alles open staan (onnodig) en die stookt het liefst de straat nog mee... Dus als je daar voor jezelf ook gewoon scherp op bent kan het je een hoop besparen.

En uiteraard is een nieuwbouwwoning comfortabel, maar gezelligheid is in de meeste nieuwbouwwijken ver te zoeken.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:01
Kijk, en dit is nou een perfect voorbeeld waarom mensen geen DIY topic openen
Ga even lekker na Duurzame Energie en ga daar je preek houden :w

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:37
Ik vind het wel zeer raar dat je al nieuwe radiatoren gekocht hebt.. hoe heb je deze berekend...? Al voorzien voor LTV of ZLTV..? of gewoon een 22 model vervangen door een 22 model etc..

En zoals meermaals aangehaald.. paar extra groepen voor de keuken/zolder kan nooit geen kwaad (zonnepanelen bv). Stroom, netwerk en coax zijn dingen die je beter *nu* doet dan later... kwa kost valt het zeer goed mee..

Ik zou ook in ene weg kijken of je geen D WTW kunt doen, je vermeldt ook dat je warmtepomp etc gaat doen ga je een buffervat gebruiken..? Zoja waar ga je deze plaatsen en hoeveel liter...? Al gekeken naar zonnecollectoren gaat?

Zoals hierboven gezegd zou ik nooit metaal tegen uw voordeur doen.. eerder hout.. met tussen het hout en de isolatie een folie voor het 'dampdicht' te krijgen..

En zoals reeds vermeld mooi huis! :D

[ Voor 14% gewijzigd door Icekiller2k6 op 03-02-2017 13:22 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
mikenuun schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:08:
Gefeliciteerd, zo te zien aan de wildertse dijk :)
Mooi voor corso erin ;)

Misschien ten overvloede, maar ik let altijd op dat ik geleidelijk het huis warm stook en 's nachts niet teveel terug zak. Daarvoor had ik een tijdschema gemaakt in de thermostaat. Dat kost anders volgens mij teveel energie om het huisje weer warm te krijgen.
Zijn er echt mensen die de kachel uit zetten snachts? Oude generatie doet het zeker niet. Die kennen de huizen nog wel die 4 dagen nodig hebben voor ze op temperatuur zijn. Snachts meestal niet onder de 16,5 graden in de winter. Dan vang je da t smorgens veel makkelijker op. En dat scheelt flink in kosten.

'uitzetten' is natuurlijk wel de term die je gebruikt als je hem terug draait voor je naar bed gaat. Iedereen vergeet weleens de kachel 'uit te zetten', vloeken in bed en wie gaat er naar beneden :D

Tjah heb nog een ouderwetse mecury Honeywell thermometer. Denk origineel die in woning werd geleverd in 1962

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

Gaaf huis! Feli.

Ik zou zelf als ik nu een huis zou kopen waar nog het nodige moet gebeuren vooral investeren in duurzaamheid (eigen energie opwekken, goede isolatie, etc.). Daarnaast vooral in thuisautomatisering (of indien financieel niet direct haalbaar, minimaal de voorbereiding daartoe middels het leggen van voldoende loze leidingen!).
Vind het bijzonder jammer dat ik daar in m'n huidige woning niks mee kan doen (want financieel niet haalbaar en bovendien is het een huurhuis...)
sugarlee89 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 06:36:

'uitzetten' is natuurlijk wel de term die je gebruikt als je hem terug draait voor je naar bed gaat. Iedereen vergeet weleens de kachel 'uit te zetten', vloeken in bed en wie gaat er naar beneden :D
Haha, herkenbaar!! Helaas niemand anders om richting woonkamer te sturen - dus met enige regelmaat 's nachts het bed weer uit om de thermostaat terug te draaien.... |:(

[ Voor 33% gewijzigd door kazz1980 op 06-02-2017 13:15 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:13

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

tip: me is geen bezittelijk voornaamwoord.

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

Qinshi schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:00:
Ik zou opteren dat de Overheid gewoon zou betalen voor de afbraak van een huis.

NU zie je heel veel dat mensen de moeite niet doen om een oud krot te kopen.
Ze pakken liever een nieuw stukje bouwgrond ergens, desnoods naast dat krot om daar hun huis op te zetten.
In de toekomst blijft de hele binnenstad verkrotten, omdat niemand EN dat krot wil kopen EN nog eens extra wil betalen om eerst alles plat te smijten en het materiaal te recycleren, om dan pas over hun stuk bouwgrond te beschikken.

Dus stel dat je als koppel een krot koopt.
Dan stel je een plan op (voor nieuwbouw, op voorwaarde natuurlijk dat je anders dan toch een nieuwbouw zou zetten op maagdelijke bouwgrond).
Dan zou de overheid dat krot moeten platsmijten, alles recycleren. OF nog beter: Verplicht de verkoper om té oude woningen af te smijten en zodat de verkoper de grond verkoopt.
Zodat je als koppel over naakte grond beschikt.

Ipv zoals in België, zonder deftig ruimtelijk ordeningsplan, een betonstop aan te kondigen.
Wat gaat dit als oorzaak hebben: Nog hogere prijzen voor naakte bouwgrond (dus weer de prijs maal zoveel). En geen kat die de krotten wil opkopen om daar eventueel een huis op te zetten.

Er zijn ook genoeg studies die uitwijzen, dat je als je een oude woning renoveert, je nooit de efficientie zal behalen alsof je een nieuw huis zou zetten (voor hetzelfde budget) kwa energie besparend wonen.
Oude huizen hebben ook meestal grote ruimten (zoals de huizen in de jaren 80), wat onherroepelijk betekend dat je meer moet stoken om die ruimte's van warmte te vervullen.
Overheid? Die gaan dat echt niet betalen.. Bij ons in de stad stonden ook een hele rij "krotten".
Ze waren al 20 jaar niet meer bewoond en het koste teveel om op te knappen, niemand wilde er in wonen.

Wat is er nu gebeurd? Gemeente heeft een proces aangespannen tegen de eigenaren (vaak erfgenamen).
De eigenaren moeten nu de boel dus slopen op last van de gemeente, en kunnen dan de kale bouwgrond verkopen waar veel animo voor is.
De project ontwikkelaars zitten al op een vinkentouw.
Maar de gemeente zal echt niet de kosten gaan dragen.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 15:53
djames6 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 09:54:
Beste Tweakers,

Naar anderhalf jaar begonnen te zijn met werken voor een bedrijf als hardware engineer heb ik
Sinds kort heb ik met heel veel geluk mijn 1e huis gekocht, in het mooie Dorp Zundert
Mooi huis! Heerlijk hoe zo'n oud huis stijl uit kan stralen, daar mag je best trots op zijn. Ik heb zelf een paar jaar geleden een huis uit de jaren 20 gekocht en dat compleet opgeknapt. Een paar tips:

Isolatie: je zegt dat het een en ander aan het dak nog niet geisoleerd is. Het isoleren van je dak kost niet veel tijd/geld, maar kan wel enorm besparen. Ik zou dat hoog op het prioriteitenlijstje zetten. Daarnaast, voel met je vingers waar het tocht.. dat levert week warmteverlies op.

Elektra: schakelmateriaal kan je het beste in Duitsland kopen. De keurmerken zijn grotendeels hetzelfde en het bespaart écht veel ten opzichte van bouwmarkten hier. Echter, kijk ook eens naar de bedrading, ik weet niet of dat voldoet aan moderne standaarden. Mocht dat niet zo zijn is dit dé kans om e.e.a. bij te werken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• djames6
Top dankjewel voor de tips!

zelf heb ik het geluk dat ik bij de groothandels kan bestellen als bij de TU maar het kan nooit kwaad om even in het buitenland te kijken!

isolatie van het dak en spouwmuren staan al hoog op het lijstje, maar het plafond tussen de kamers en zolder is wel al geïsoleerd en de tocht kieren zijn al verholpen.

Gisteren heb ik ook de ketel ruimte gemaakt (heb 2 losse boven verdiepingen, eentje was vroeger een hooi zolder) daarbij stond de ketel achter een deur maar liep wel door tot aan het dak (verloor daar veel warmte) dus daar heb ik een mooi geïsoleerde ruimte van gemaakt en daar naar toe creëer ik ook mogelijkheden voor eventueel uitbreidingen als zonnepanelen etc (2e technische ruimte) en boven deze ruimte is een vliering die nu een stuk groter is geworden (in deze ruimte zit nog een deur namelijk)

maar foto's zeggen in dit geval denk ik meer, want het is lastig uit te leggen.

trots op me woning ben ik zeker, misschien niet heel modern maar het heeft wel echt karakter en ik hoef daar de komende jaren niet weg, ook eventueel later met gezins-uitbreidingen nog niet :D

nu gewoon alles op me gemakje en alles naar wens maken :)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
Widow schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:24:
[...]

Elektra: schakelmateriaal kan je het beste in Duitsland kopen. De keurmerken zijn grotendeels hetzelfde en het bespaart écht veel ten opzichte van bouwmarkten hier. Echter, kijk ook eens naar de bedrading, ik weet niet of dat voldoet aan moderne standaarden. Mocht dat niet zo zijn is dit dé kans om e.e.a. bij te werken.
djames6 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 12:34:
Top dankjewel voor de tips!

zelf heb ik het geluk dat ik bij de groothandels kan bestellen als bij de TU maar het kan nooit kwaad om even in het buitenland te kijken!

[...]
TU is vaak vrij duur naar mijn ervaring, als je geen apart schakelmateriaal wilt (zwart met zilver of iets met glas o.i.d.) is www.sandervunderink.nl vaak ook een vrij goedkoop adres :)
Levert de "bekende" merken maar qua afdekkingen alleen de 2 tot 4 standaard series en eigenlijk alleen in creme of wit, als je dat toch wenst kan je ook daar kijken.

Hij zit in Enschede, het zou me niet verbazen als hij ook veel inkoopt vanuit DLD. Heb trouwens verder geen persoonlijke connecties met het bedrijf hoor :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• djames6
Top dankjewel!,

ik heb even gekeken en voor schakelmateriaal bij mij boven hebben ze volgens mij precies wat ik zoek, dus een hele goeie tip :D

nog als belooft foto's van boven, betreft de nieuwe ketel en de ruimte die ik er van gemaakt heb :)

zo was het er voor

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/d9VaGtAUttof/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/GnFvaSTHnLXF/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5TTf4es0QboP/360.jpg

en zo is het nu geworden (grotere zolder boven) nieuwe ketel en ruimte om de ketel heen geïsoleerd zodat de warmte niet naar het hoogste punt gaat.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/gjPUoDmd1XZt/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/n1Vpyt4JXpoX/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UuwzIJuaXaj6/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/jCWHi8wzkYJS/360.jpg

naar deze ruimte word ook een apparte groep gemaakt voor in de toekomst (zonnepanelen en warmtepomp)
en verder zal de ruimte zo leeg mogelijk gehouden worden.

natuurlijk wel even een armatuurtje hangen voor beter licht, want elke keer een bouwlamp er bij zetten is ook niet alles :P
Pagina: 1